Aikakauslehtiä ikä kaikki – Aikakauslehtien lukeminen eri ikäkausina Mervi Raulos Suomen Gallup-Media Oy
GALLUP-MEDIA Tutkimuksen tavoite Millainen merkitys aikakauslehdillä on eri ikävaiheissa oleville kuluttajille? Kohderyhmä: –vuotiaat suomalaiset Otoskoko 1665 Perustuu Intermedia tutkimukseen Tilaaja: Aikakauslehtien liitto ry Toteuttaja: Suomen Gallup-Media Oy
GALLUP-MEDIA Intermedia tutkimus Tavoitteena tuottaa tietoa eri mediaryhmien käytöstä ja yleisöprofiileista sekä selvittää eri medioiden käyttötilanteita ja -motiiveja Menetelmänä GallupKanava Kenttätyöaika: Internet-tiedot KMT kevät 2000/3-4
GALLUP-MEDIA Päämedioiden tavoittavuus eri ikäryhmissä vuonna 2000, % Eilen seuranneet *) Lähde: KMT kevät 2000/3-4
GALLUP-MEDIA Tarkasteltavat kohderyhmät NAISET vuotiaat vuotiaat vuotiaat vuotiaat MIEHET vuotiaat vuotiaat vuotiaat vuotiaat
Medioiden tavoittavuus vuotiaat
GALLUP-MEDIA Eri medioiden tavoittavuus vuotiaiden naisten ja miesten keskuudessa, eilinen seuraaminen *) Lähde: KMT kevät 2000/3-4
GALLUP-MEDIA Luetuimmat aikakauslehtiryhmät Eilinen lukeminen, vuotiaat naiset ( N=121)
GALLUP-MEDIA Profiloituvimmat aikakauslehtiryhmät Eilinen lukeminen, vuotiaiden naisten osuus lehtiryhmän lukijoista ( N=121, ikäryhmän osuus v. väestöstä 7 %) Profiili-%
GALLUP-MEDIA Luetuimmat aikakauslehtiryhmät Eilinen lukeminen, vuotiaat miehet ( N=116)
GALLUP-MEDIA Profiloituvimmat aikakauslehtiryhmät Eilinen lukeminen, vuotiaiden miesten osuus lehtiryhmän lukijoista ( N=116, ikäryhmän osuus v. väestöstä 7 %) Profiili-%
Medioiden tavoittavuus vuotiaat
GALLUP-MEDIA Eri medioiden tavoittavuus vuotiaiden naisten ja miesten keskuudessa, eilinen seuraaminen *) Lähde: KMT kevät 2000/3-4
GALLUP-MEDIA Luetuimmat aikakauslehtiryhmät eilinen lukeminen, vuotiaat naiset ( N=428)
GALLUP-MEDIA Profiloituvimmat aikakauslehtiryhmät Eilinen lukeminen, vuotiaiden naisten osuus lehtiryhmän lukijoista ( N=428, ikäryhmän osuus v. väestöstä 26 %) Profiili-%
GALLUP-MEDIA Luetuimmat aikakauslehtiryhmät eilinen lukeminen, vuotiaat miehet ( N=387)
GALLUP-MEDIA Profiloituvimmat aikakauslehtiryhmät Eilinen lukeminen, vuotiaiden miesten osuus lehtiryhmän lukijoista ( N=387, ikäryhmän osuus v. väestöstä 23 %) Profiili-%
Medioiden tavoittavuus vuotiaat
GALLUP-MEDIA Eri medioiden tavoittavuus vuotiaiden naisten ja miesten keskuudessa, eilinen seuraaminen *) Lähde: KMT kevät 2000/3-4
GALLUP-MEDIA Luetuimmat aikakauslehtiryhmät eilinen lukeminen, vuotiaat naiset, ( N=226)
GALLUP-MEDIA Profiloituvimmat aikakauslehtiryhmät Eilinen lukeminen, vuotiaiden naisten osuus lehtiryhmän lukijoista, ( N=226, ikäryhmän osuus v. väestöstä 14 %) Profiili-%
GALLUP-MEDIA Luetuimmat aikakauslehtiryhmät eilinen lukeminen, vuotiaat miehet ( N=216)
GALLUP-MEDIA Profiloituvimmat aikakauslehtiryhmät Eilinen lukeminen, vuotiaiden miesten osuus lehtiryhmän lukijoista ( N=216, ikäryhmän osuus v. väestöstä 13 %) Profiili-%
Medioiden tavoittavuus vuotiaat
GALLUP-MEDIA Eri medioiden tavoittavuus vuotiaiden naisten ja miesten keskuudessa, eilinen seuraaminen *) Lähde: KMT kevät 2000/3-4
GALLUP-MEDIA Luetuimmat aikakauslehtiryhmät Eilinen lukeminen, vuotiaat naiset ( N=75)
GALLUP-MEDIA Profiloituvimmat aikakauslehtiryhmät Eilinen lukeminen, vuotiaiden naisten osuus lehtiryhmän lukijoista ( N=75, ikäryhmän osuus v. väestöstä 4 %) Profiili-%
GALLUP-MEDIA Luetuimmat aikakauslehtiryhmät Eilinen lukeminen, vuotiaat miehet ( N=96)
GALLUP-MEDIA Profiloituvimmat aikakauslehtiryhmät Eilinen lukeminen, vuotiaiden miesten osuus lehtiryhmän lukijoista ( N=96, ikäryhmän osuus v. väestöstä 6 %) Profiili-%
GALLUP-MEDIA Luetuimmat aikakauslehtiryhmät, eilinen lukeminen Harrastuksiin liittyvät lehdet Kaupan ja pankin asiakaslehdet Perhe-ja yleisaikakauslehdet –v miehet Kaupan ja pankin asiakaslehdet Naisten yleislehdetPerhe-ja yleisaikakauslehdet –v naiset Harrastuksiin liittyvät lehdet Kaupan ja pankin asiakaslehdet Perhe-ja yleisaikakauslehdet –v miehet Kaupan ja pankin asiakaslehdet Naisten yleislehdetPerhe-ja yleisaikakauslehdet –v naiset Autoilun ja tekniikan lehdet SarjakuvalehdetPerhe-ja yleisaikakauslehdet –v miehet Kaupan ja pankin asiakaslehdet Naisten yleislehdetPerhe-ja yleisaikakauslehdet –v naiset Tietotekniikan yms. yleis- ja ammattilehdet SarjakuvalehdetPerhe-ja yleisaikakauslehdet –v miehet NuortenlehdetNaisten yleislehdetPerhe-ja yleisaikakauslehdet –v naiset
GALLUP-MEDIA Luetuimmat aikakauslehtiryhmät, eilinen lukeminen Harrastuksiin liittyvät lehdet Kaupan ja pankin asiakaslehdet Perhe-ja yleisaikakauslehdet –v miehet Kaupan ja pankin asiakaslehdet Naisten yleislehdetPerhe-ja yleisaikakauslehdet –v naiset Harrastuksiin liittyvät lehdet Kaupan ja pankin asiakaslehdet Perhe-ja yleisaikakauslehdet –v miehet Kaupan ja pankin asiakaslehdet Naisten yleislehdetPerhe-ja yleisaikakauslehdet –v naiset Autoilun ja tekniikan lehdet SarjakuvalehdetPerhe-ja yleisaikakauslehdet –v miehet Kaupan ja pankin asiakaslehdet Naisten yleislehdetPerhe-ja yleisaikakauslehdet –v naiset Tietotekniikan yms. yleis- ja ammattilehdet SarjakuvalehdetPerhe-ja yleisaikakauslehdet –v miehet NuortenlehdetNaisten yleislehdetPerhe-ja yleisaikakauslehdet –v naiset
GALLUP-MEDIA Luetuimmat aikakauslehtiryhmät, eilinen lukeminen –v naiset Perhe-ja yleisaikakauslehdet Naisten yleislehdetNuortenlehdet –v miehet Perhe-ja yleisaikakauslehdet SarjakuvalehdetTietotekniikan yms. yleis- ja ammattilehdet –v naiset Perhe-ja yleisaikakauslehdet Naisten yleislehdetKaupan ja pankin asiakaslehdet –v miehet Perhe-ja yleisaikakauslehdet SarjakuvalehdetAutoilun ja tekniikan lehdet –v naiset Perhe-ja yleisaikakauslehdet Naisten yleislehdetKaupan ja pankin asiakaslehdet –v miehet Perhe-ja yleisaikakauslehdet Kaupan ja pankin asiakaslehdet Harrastuksiin liittyvät lehdet –v naiset Perhe-ja yleisaikakauslehdet Naisten yleislehdetKaupan ja pankin asiakaslehdet –v miehet Perhe-ja yleisaikakauslehdet Kaupan ja pankin asiakaslehdet Harrastuksiin liittyvät lehdet
GALLUP-MEDIA Profiloituvimmat aikakauslehtiryhmät, eilinen lukeminen –v naiset NuortenlehdetUlkomaiset yleis- ja harrastelehdet Naisten erikoislehdet –v miehet Musiikki- ja viihde- elektroniikan lehdet Tietotekniikan yms. yleis- ja ammattilehdet Autoilun ja tekniikan lehdet –v naiset LukemistotLasten lehdetNaisten yleislehdet –v miehet Ulkomaiset ammattilehdet Lasten lehdetAutoilun ja tekniikan lehdet –v naiset Asumisen ja rakentamisen lehdet Naisten erikoislehdetRistikkolehdet –v miehet Maa- ja metsätalousalan ammatti- ja järjestöl. Miesten yleis- ja erikoislehdet Muut ammatti- ja järjestölehdet –v naiset Uskonnolliset lehdetTiede-, kulttuuri-, ja mielipidelehdet Naisten yleislehdet –v miehet Autoilun ja tekniikan lehdet RistikkolehdetTalouselämän ammatti- ja järjestölehdet
GALLUP-MEDIA Profiloituvimmat aikakauslehtiryhmät, eilinen lukeminen Talouselämän ammatti- ja järjestölehdet RistikkolehdetAutoilun ja tekniikan lehdet –v miehet Naisten yleislehdetTiede-, kulttuuri-, ja mielipidelehdet Uskonnolliset lehdet –v naiset Muut ammatti- ja järjestölehdet Miesten yleis- ja erikoislehdet Maa- ja metsätalousalan ammatti- ja järjestöl –v miehet RistikkolehdetNaisten erikoislehdetAsumisen ja rakentamisen lehdet –v naiset Autoilun ja tekniikan lehdet Lasten lehdetUlkomaiset ammattilehdet –v miehet Naisten yleislehdetLasten lehdetLukemistot –v naiset Autoilun ja tekniikan lehdet Tietotekniikan yms. yleis- ja ammattilehdet Musiikki- ja viihde- elektroniikan lehdet –v miehet Naisten erikoislehdetUlkomaiset yleis- ja harrastelehdet Nuortenlehdet –v naiset
Aikakauslehtien lukemistilanteet
GALLUP-MEDIA Yleisimmät aikakauslehtien lukemistilanteet vuotiaat naiset ( N=71) Luin eilen aikakauslehtiä...
GALLUP-MEDIA Yleisimmät aikakauslehtien lukemistilanteet vuotiaat miehet ( N=68) Luin eilen aikakauslehtiä...
GALLUP-MEDIA Aikakauslehtien lukemistilanteita vuotiaiden naisten ja miesten keskuudessa suhteutettuna koko väestöön, INDEKSI Koko väestö = 100
GALLUP-MEDIA Yleisimmät aikakauslehtien lukemistilanteet vuotiaat naiset ( N=310) Luin eilen aikakauslehtiä...
GALLUP-MEDIA Yleisimmät aikakauslehtien lukemistilanteet vuotiaat miehet ( N=265) Luin eilen aikakauslehtiä...
GALLUP-MEDIA Aikakauslehtien lukemistilanteita vuotiaiden naisten ja miesten keskuudessa suhteutettuna koko väestöön, INDEKSI Koko väestö = 100
GALLUP-MEDIA Yleisimmät aikakauslehtien lukemistilanteet vuotiaat naiset ( N=164) Luin eilen aikakauslehtiä...
GALLUP-MEDIA Yleisimmät aikakauslehtien lukemistilanteet vuotiaat miehet ( N=156) Luin eilen aikakauslehtiä...
GALLUP-MEDIA Aikakauslehtien lukemistilanteita vuotiaiden naisten ja miesten keskuudessa suhteutettuna koko väestöön, INDEKSI Koko väestö = 100
GALLUP-MEDIA Yleisimmät aikakauslehtien lukemistilanteet vuotiaat naiset ( N=64) Luin eilen aikakauslehtiä...
GALLUP-MEDIA Yleisimmät aikakauslehtien lukemistilanteet vuotiaat miehet ( N=71) Luin eilen aikakauslehtiä...
GALLUP-MEDIA Aikakauslehtien lukemistilanteita vuotiaiden naisten ja miesten keskuudessa suhteutettuna koko väestöön, INDEKSI Koko väestö = 100
Aikakauslehtien lukemismotiivit
GALLUP-MEDIA Minut saa tarttumaan aikakauslehteen... Yleisimmät aikakauslehtien lukemismotiivit vuotiaat naiset ( N=99)
GALLUP-MEDIA Yleisimmät aikakauslehtien lukemismotiivit vuotiaat miehet ( N=78) Minut saa tarttumaan aikakauslehteen...
GALLUP-MEDIA Minut saa tarttumaan aikakauslehteen... Yleisimmät aikakauslehtien lukemismotiivit vuotiaat naiset ( N=360)
GALLUP-MEDIA Yleisimmät aikakauslehtien lukemismotiivit vuotiaat miehet ( N=342) Minut saa tarttumaan aikakauslehteen...
GALLUP-MEDIA Minut saa tarttumaan aikakauslehteen... Yleisimmät aikakauslehtien lukemismotiivit vuotiaat naiset ( N=202)
GALLUP-MEDIA Yleisimmät aikakauslehtien lukemismotiivit vuotiaat miehet ( N=180) Minut saa tarttumaan aikakauslehteen...
GALLUP-MEDIA Minut saa tarttumaan aikakauslehteen... Yleisimmät aikakauslehtien lukemismotiivit vuotiaat naiset ( N=65)
GALLUP-MEDIA Yleisimmät aikakauslehtien lukemismotiivit vuotiaat miehet ( N=89) Minut saa tarttumaan aikakauslehteen...
GALLUP-MEDIA JOHTOPÄÄTÖKSET Aikakauslehtien käyttötottumuksissa selviä eroja eri lukijaryhmien välillä Perhe- ja yleisaikakauslehdet tavoittavat jokaisen tarkastellun kohderyhmän parhaiten, jokaisella ryhmällä kuitenkin omat suosikkinsa Rentoutuminen ja viihtyminen tärkeimmät lukemismotiivit, kuitenkin selviä eroja naisten ja miesten välillä Yleisin lukemistilanne ’kotona kun sopivasti vapaata aikaa’, vaikka eroja löytyy eri lukijaryhmistä
KIITOS MIELENKIINNOSTA!