♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT
BRIDGEN PERUSIDEAT Ensin on huutokauppavaihe, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon, jossa oma puoli saa mahdollisimman paljon pisteitä. Korkein tehty tarjous määrää, montako tikkiä pelinvientipuolen tulee saada saadakseen jaosta pisteet omalle puolelleen. Jos pelinviejä saa vähintään lupaamansa tikkimäärän, eli kotipelin, pisteet kirjataan peliä vieneen parin sarakkeeseen. Jos pelinviejän tikkisaalis jää vajaaksi, eli peli menee pietiin, tulos merkitään puolustajien hyväksi. Kilpailussa monet eri parit pelaavat saman jaon ja jakokohtainen tulos määräytyy sen mukaan, kuinka hyvin pari on pärjännyt vertailussa muihin samoilla korteilla pelanneisiin. Tulosvertailun takia bridgessä taito ratkaisee.
TARJOAMINEN jakajalla ensimmäinen tarjousvuoro etenee myötäpäivään ”huutokauppa”, jokaisen tarjouksen on ylitettävä edellinen tarjous pelaaja voi myös passata, siirtää tarjousvuoron seuraavalle pelaajalle JOKAINEN TARJOUS SISÄLTÄÄ luvun yhdestä seitsemään, joka kuudella lisättynä ilmoittaa, montako tikkiä tarjoaja lupaa ottaa jonkun maan tai sangin (NT, ilman valttia), pelaamisen aikana voimassa oleva valtti
PISTETIKKIEN ARVOJA Kotipelien pistemäärät lasketaan seuraavien taulukoiden tiedoista. Huomaa tilanteet, joissa pelinviejän vyöhyke (vaaraton tai vaara) vaikuttaa. Seitsemän tikin tasoa sanotaan ensimmäiseksi pistetikiksi eli trikiksi. Kahdentamaton ♣ / ♦♥ / ♠ NT 1. pistetikki pistetikki2030 ylitikit2030 Kahdennettu ♣ / ♦♥ / ♠ NT 1. pistetikki pistetikki4060 ylitikit/vaaraton ylitikit/vaara
Vastakahdennettu ♣ / ♦♥ / ♠ NT 1. pistetikki pistetikki80120 ylitikit/vaaraton ylitikit/vaara VaaratonVaara kahdentamaton/kpl kahdennettu ja 3. kahdennettu kahdennettu/kpl300 vastakahdennettu 2 kahdennettu Alla ovat puolustajille pieteistä tulevat pisteet.
HYVITYKSET eli BONUKSET Bridgen pistelaskuun kuuluu vielä lisäkoukero, nimittäin hyvitykset. Osasitomus = kotipelin pistetikit tuottavat alle 100 pistettä Hyvityksiä saadaan jokaisesta kotipelistä, täyspelistä sekä pikku- ja isoslammista. Pelin taso Bonus vaarattomassa Bonus vaarassa Osasitoumus50 Täyspeli Pikkuslammi Isoslammi KahdennettuVastakahdennettu Bonus kotipelistä50100 Pietipelien hinnat ja alimmat täyspelit on tunnettava. Eri sitoumuksista saatavat pistemäärät löytyvät liitteestä C.
KAHDENTAMATTOMAT KOTIPELIT Kotipelien pistemäärät VyöhykeVaaratonVaara Taso ♣ / ♦♥ / ♠ NT ♣ / ♦♥ / ♠ NT Ylitikit/kpl
KAHDENNETUT KOTIPELIT Kahdennetut kotipelit VyöhykeVaaratonVaara Taso ♣ / ♦♥ / ♠ NT ♣ / ♦♥ / ♠ NT Ylitikit/kpl100200
VASTAKAHDENNETUT KOTIPELIT Vastakahdennetut kotipelit VyöhykeVaaratonVaara Taso ♣ / ♦♥ / ♠ NT ♣ / ♦♥ / ♠ NT Ylitikit/kpl200400
PIETIPELIEN HINNAT Pietipelien pistemäärät VyöhykeVaaratonVaara TulospassXXXpassXXX Lisäpiedit/kpl Pass: kahdentamaton sitoumus, X: kahdennettu, XX: vastakahdennettu
TARJOAMISEN AJAKSI MAAT ON ASETETTU ARVOJÄRJESTYKSEEN ♣♦♥♠NT Pelaajan on tehtävä korkeamman tason tarjous kuin edellinen pelaaja, tai yhtä korkea tarjous ylempi väri valttina tai sangissa. Käytössä on kaikkiaan 35 tarjousta 1♣,1♦,1♥,1♠,1NT - 2♣,2♦,2♥,2♠,2NT... 7♦, 7♥,7♠, 7NT Kun joku pelaaja tekee niin korkean tarjouksen, ettei kukaan halua ylittää sitä, ts. tarjousta seurasi kolme passia, niin tästä tarjouksesta tulee loppusitoumus.
PELINVIEJÄ, LÄHTIJÄ JA LEPÄÄJÄ Pelinviejäksi tulee se pelaaja, joka korkeimman tarjouksen tehneeltä puolelta tarjosi ensin loppusitoumukseksi tullutta pelivaihtoehtoa (pelattavaa valttia tai sangia). Lähtijä on pelinviejän vasemman puoleinen vastustaja. Lepääjä on pelinviejän partneri. Lepääjän näkyvillä olevia kortteja kutsutaan pöydäksi. Pelinviejä pelaa kaksilla korteilla: hän määrää, minkä kortin lepääjä vuorollaan pöydästä pelaa, ja omalla vuorollaan pelaa kädestään haluamansa kortin.
Pelaajan kolmeatoista korttia kutsutaan hänen kädekseen. Käden tikkipelivoima on pystyttävä arvioimaan, jotta tietäisimme, montako tikkiä uskallamme tarjotessamme luvata ottaa. Käden pelivoima arvioidaan kuvakorttien ja lyhyitten maitten avulla: KorttiArvopisteet ÄssäA4 KuningasK3 RouvaQ2 SotamiesJ1 Lyhyt maaJakopisteet Renonssi0 korttia3 Singelton1 kortti2 Dubbelton2 korttia1 Pisteet ovat VAIN helppo tapa arvioida käden tikkipelivoimaa, ne EIVÄT ilmoita sitä, montako tikkiä tulemme saamaan.
Kun tarjotaan sangia lasketaan vain arvopisteet. Kun tarjotaan joku väri valttina lasketaan sekä arvo- että jakopisteet. Partnerin tarjoamasta lyhyestä väristä ei lasketa jakopisteitä "suojattomalle” kuvalle (K, Q, J, AJ, KJ, Qx, QJ, Jx) lasketaan vain arvo- tai jakopisteet, ei molempia. ♠ KQJ8 ♠ AQ9 ♠ Q3 ♥ A973 ♥ KQ9752 ♥ 43 ♦ KQ2 ♦ K42 ♦ J10983 ♣ A2 ♣ J♣ J ♣ Q863
Tarjoamisen päämäärä on selvittää parin yhteinen paras valttiväri montako tikkiä pari voi luvata ottaa Jos parilla on yhteinen vähintään kahdeksan kortin valttiväri, heidän kannattaa pelata loppusitoumus tämä maa valttina. Vähintään kahdeksan kortin valtti tuottaa yleensä ainakin yhden tikin enemmän kuin vastaavilla korteilla sangin pelaaminen. Jos yhteistä 8 kortin valttiväriä ei löydy, pelataan loppusitoumus sangissa. Kannattaa yrittää saada bonuksia, mutta jos täyspelibonukseen ei ole mahdollisuutta, niin kannattaa jäädä mahdollisimman alhaiselle tasolle.
LoppusitoumusTäyspelitasoPistevoima Sangi NT3NT26 ap Yläväri ♠ ♥ 4 ♠, 4 ♥ 26 p Alaväri ♦ ♣ 5 ♦, 5 ♣ 29 p PISTETARPEITA Parin pistemäärä = oman käden pisteet + partnerin pisteet Seuraavassa taulukossa on karkea arvio siitä, paljonko pisteitä pari tarvitsee, jotta täyspeli menisi useimmiten kotiin. Huomaa, että sangissa lasketaan vain arvopisteet. Slammien karkeat pisterajat LoppusitoumusSlammitasoPistevoima Pikkuslammi 6 ♣/♦/♥/♠ 33 p 6 NT33 ap Isoslammi 7 ♣/♦/♥/♠ 37 p 7 NT37 ap