Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

♣♦♥♠ NT BRIDGEN PERUSIDEAT ♣♦♥♠NT 3. oppitunti1. BRIDGEN PERUSIDEAT Ensin on huutokauppavaihe eli tarjoaminen, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "♣♦♥♠ NT BRIDGEN PERUSIDEAT ♣♦♥♠NT 3. oppitunti1. BRIDGEN PERUSIDEAT Ensin on huutokauppavaihe eli tarjoaminen, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia."— Esityksen transkriptio:

1 ♣♦♥♠ NT BRIDGEN PERUSIDEAT ♣♦♥♠NT 3. oppitunti1

2 BRIDGEN PERUSIDEAT Ensin on huutokauppavaihe eli tarjoaminen, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon, jossa oma puoli saa mahdollisimman paljon pisteitä. Korkein tehty tarjous määrää, montako tikkiä pelinvientipuolen tulee saada saadakseen jaosta pisteet omalle puolelleen. Jos pelinviejä saa vähintään lupaamansa tikkimäärän, eli kotipelin, pisteet kirjataan peliä vieneen parin sarakkeeseen. Jos pelinviejän tikkisaalis jää vajaaksi, eli peli menee pietiin, tulos merkitään puolustajien hyväksi. Kilpailussa monet eri parit pelaavat saman jaon ja jakokohtainen tulos määräytyy sen mukaan, kuinka hyvin pari on pärjännyt vertailussa muihin samoilla korteilla pelanneisiin. Tulosvertailun takia bridgessä taito ratkaisee. 3. oppitunti2

3 Jakajalla ensimmäinen tarjousvuoro Tarjoaminen etenee myötäpäivään Jokainen pelaaja voi vuorollaan joko maalata eli tehdä jonkin väri- tai sangitarjouksen tai passata Kun pelaaja passaa, hän siirtää sillä kierroksella tarjous- vuoron seuraavalle pelaajalle tekemättä itse tarjousta Vaikka pelaaja olisi tarjoussarjan jossain vaiheessa passannut, hän voi osallistua tarjoamiseen myöhemmin omalla tarjousvuorollaan. Kun pelaaja maalaa (yleisesti puhutaan tarjoamisesta tässäkin yhteydessä), hänen täytyy tehdä aina edellistä korkeampi tarjous eli käydään ”huutokauppaa”. TARJOAMINEN 3. oppitunti3

4 Herttaa ( ♥ ) ja pataa ( ♠ ) kutsutaan yläväreiksi Ruutu ( ♦ ) ja risti ( ♣ ) ovat alavärejä Jokainen tarjous sisältää o luvun yhdestä seitsemään, joka kuudella lisättynä ilmoittaa, montako tikkiä tarjoaja lupaa ottaa o jonkun maan tai sangin (NT, ilman valttia) Käytössä on kaikkiaan 35 tarjousta: 1 ♣,1 ♦,1 ♥,1 ♠,1NT - 2 ♣,2 ♦,2 ♥,2 ♠,2NT... 7 ♦,7 ♥,7 ♠,7NT Lisäksi käytössä on pass, kahdennus ja vastakahdennus Tarjoaminen tehdään tarjouslapuilla, mutta jos tarjouslaatikoita ei ole käytettävissä esim. kotona, niin silloin puhumalla. TARJOAMINEN 3. oppitunti4

5 Tarjoamisen ajaksi maat on asetettu arvojärjestykseen ♣♦♥♠ NT Pelaajan on luvattava joko ottaa enemmän tikkejä tai ottaa yhtä paljon tikkejä, mutta ylempi väri valttina tai sangissa kuin edellinen maalannut pelaaja, esim: o Korkeamman tason tarjous: 1 ♠ - 2 ♣, 1 ♠ - 2 ♠ o Tarjous ylempi väri valttina tai sangi: 1 ♦ - 1NT, 1 ♦ - 1 ♠ Kun joku pelaaja tekee niin korkean tarjouksen, ettei kukaan halua ylittää sitä, ts. tarjousta seurasi kolme passia, niin tästä tarjouksesta tulee loppusitoumus. TARJOAMINEN Pelinviejäksi tulee se pelaaja, joka korkeimman tarjouksen tehneeltä puolelta tarjosi ensin loppusitoumukseksi tullutta pelivaihtoehtoa (pelattavaa valttia tai sangia). 3. oppitunti 5

6 PISTETIKIT Seitsemännen tikin tasoa sanotaan ensimmäiseksi pistetikiksi eli trikiksi. Pistetikeistä saa hyvityksen kun saa vähintään lupaamansa tikkimäärän eli pelaa pelin kotiin Pistetikeistä saa pisteitä alla olevan taulukon mukaisesti ♣ / ♦ alavärit ♥ / ♠ ylävärit NT 1. pistetikki203040 2.-7. pistetikki2030 ylitikit2030 Lisäksi kotipeleistä lasketaan bonuspisteitä luvatun sitoumuksen tason ja vyöhykkeen mukaan 3. oppitunti6

7 SITOUMUSTEN TASOJA Osasitoumus Luvatun sitoumuksen pistetikit tuottavat alle 100 pistettä Sitoumukset välillä 1 ♣ - 3 ♠ sekä 4 ♣ ja 4 ♦ Täyspeli Luvatun sitoumuksen pistetikit tuottavat vähintään 100 pistettä 3NT (40+2*30), 4 ♥ (4*30), 4 ♠ (4*30), 5 ♣ (5*20), 5 ♦ (5*20) Pikkuslammi luvattu ottaa 12 tikkiä eli 6 tason peli 6 ♣, 6 ♦, 6 ♥, 6 ♠, 6NT Isoslammi luvattu ottaa kaikki 13 tikkiä eli 7 tason peli 7 ♣, 7 ♦, 7 ♥, 7 ♠, 7NT 3. oppitunti 7

8 Jakoihin on ennalta määrätty parille vyöhykkeet: vaaraton ja vaara Vyöhykkeet vaikuttavat täyspeleistä ja slammeista saatavien hyvitysten määrään sekä pietipelin jokaisesta pietitikistä saatavaan pistemäärään Brikoissa vaaraton vyöhyke merkitään yleensä vihreällä tai mustalla ja vaaravyöhyke punaisella värillä Esimerkkejä sovituista vyöhykkeistä o Jako 1: kaikki vaarattomassa o Jako 2: N-S (pohjois-etelä) pari vaarassa o Jako 3: E-W (itä-länsi) pari vaarassa o Jako 4: kaikki vaarassa VYÖHYKKEET 3. oppitunti8

9 HYVITYKSET eli BONUKSET Pelin taso Bonus vaarattomassa Bonus vaarassa Osasitoumus50 Täyspeli300500 Pikkuslammi*500750 Isoslammi*10001500 Jotta täyspeli/slammihyvityksen voi saada, on sitoumus tarjottava kyseisellä tasolla *Lisäksi lasketaan täyspelihyvitys 3. oppitunti9

10 ESIMERKKEJÄ KOTIPELIEN PISTEISTÄ 1NT vaarattomassa, saatu 7 tikkiä: Osasitoumushyvitys 50 + 1. pistetikki 40 = 90 pistettä 3NT vaarassa, saatu 9 tikkiä: Täyspelihyvitys 500 + 1. pistetikki 40 + 2*2.-3. pistetikki 30 = 600 pistettä 1NT vaarassa, saatu 9 tikkiä (kaksi ylitikkiä): Osasitoumushyvitys 50 + 1. pistetikki 40 + 2*ylitikki 30 = 150 pistettä 2 ♥ / ♠ (yläväripeli) vaarattomassa, saatu 8 tikkiä: Osasitoumushyvitys 50 + 2*pistetikki 30 = 110 pistettä 4 ♥ / ♠ (yläväripeli) vaarattomassa, saatu 10 tikkiä: Täyspelihyvitys 300 + 4*pistetikki 30 = 420 pistettä 2 ♥ / ♠ (yläväripeli) vaarattomassa, saatu 10 tikkiä (kaksi ylitikkiä): Osasitoumushyvitys 50 + 2*pistetikki 30 + 2*ylitikki 30 = 170 pistettä 4 ♥ / ♠ (yläväripeli) vaarassa, saatu 12 tikkiä (kaksi ylitikkiä): Täyspelihyvitys 500 + 4*pistetikki 30 + 2*ylitikki 30 = 680 pistettä 6 ♥ / ♠ (yläväripeli) vaarassa, saatu 12 tikkiä: Slammihyvitys 750 + täyspelihyvitys 500 + 6*pistetikki 30 = 1430 pistettä 3. oppitunti10

11 KOTIPELIEN PISTEMÄÄRÄT Kotipelien pistemäärät VyöhykeVaaratonVaara TasoTikit ♣ / ♦♥ / ♠ NT ♣ / ♦♥ / ♠ NT 17708090708090 28 11012090110120 39110140400110140600 410130420430130620630 511400450460600650660 612920980990137014301440 713144015101520214022102220 Ylitikit/ kpl 2030 2030 3. oppitunti11

12 Tarjoussarjan aikana toinen puoli voi ilmaista epäuskonsa sitoumuksen kotiinmenoon Tällöin puolustus voi kahdentaa eli donkata (duppelt, lyhenteet D, x) loppusitoumuksen Pieteistä tulee kalliimpia kahdennuksen jälkeen Jos kahdennettu peli meneekin kotiin, pistetikeistä saatava määrä tuplaantuu => täyspelihyvitykset saadaan matalammalta tasolta. Lisäksi ylimääräinen bonus. Pelinvientipuoli voi vastakahdentaa (reduppelt, RD, xx) kahdennetun pelin, jos on varma, että saa pelattua kahdennetun sitoumuksen kotiin Pietien hinta kaksinkertaistuu kahdennetuista pieteistä Pistetikeistä saatavat pisteet nelinkertaistuvat alkuperäisestä. Lisäksi ylimääräinen bonus. KAHDENNUKSET 3. oppitunti12

13 VaaratonVaara kahdentamaton/kpl50100 1. kahdennettu100200 2. ja 3. kahdennettu200300 4.-13. kahdennettu/kpl300 vastakahdennettu 2  kahdennettu Alla ovat puolustajille pieteistä tulevat pisteet. PIETIEN HINNAT Taulukot kahdennetuista ja vastakahdennetuista kotipelien pistemääristä löytyvät kirjasta liitteestä C 3. oppitunti13

14 PIETIPELIEN HINNAT Pietipelien pistemäärät VyöhykeVaaratonVaara TulospassXXXpassXXX 50100200100200400 -21003006002005001000 -315050010003008001600 -4200800160040011002200 Lisäpiedit/kpl50300600100300600 Pass: kahdentamaton sitoumus, X: kahdennettu, XX: vastakahdennettu 3. oppitunti14

15 ♣♦♥♠ NT KÄDEN PELIVOIMAN ARVIOINTI ♣♦♥♠NT 3. oppitunti15

16 Käden tikkipelivoima on pystyttävä arvioimaan, jotta tietäisimme, montako tikkiä uskallamme tarjotessamme luvata partnerin kanssa ottaa Käden pelivoima arvioidaan kuvakorttien ja lyhyitten maitten avulla: KorttiArvopisteet ÄssäA4 KuningasK3 RouvaQ2 SotamiesJ1 Lyhyt maaJakopisteet Renonssi0 korttia3 Singelton1 kortti2 Dubbelton2 korttia1 Pisteet ovat VAIN helppo tapa arvioida käden tikkipelivoimaa. Ne EIVÄT ilmoita sitä, montako tikkiä tulemme saamaan. KÄDEN TIKKIPELIVOIMAN ARVIOINTI 3. oppitunti 16

17 Kun tarjotaan sangia lasketaan vain arvopisteet. Kun tarjotaan joku väri valttina lasketaan sekä arvo- että jakopisteet. Partnerin tarjoamasta väristä ei lasketa jakopisteitä ”jalattomalle” kuvalle (K, Q, J, AJ, KJ, Qx, QJ, Jx) lasketaan vain arvo- tai jakopisteet, ei molempia. ♠ KQJ8 ♠ AQ9 ♠ Q3 ♥ A973 ♥ KQ9752 ♥ 43 ♦ KQ2 ♦ K42 ♦ J10983 ♣ A2 ♣ J♣ J ♣ Q863 KÄDEN TIKKIPELIVOIMAN ARVIOINTI 19 ap15 ap5 ap 20 pistettä 16 pistettä 6 pistettä 3. oppitunti17

18 LoppusitoumusTäyspelitasoPistevoima Sangi NT3NT26 ap Yläväri ♠ ♥ 4 ♠, 4 ♥ 26 p Alaväri ♦ ♣ 5 ♦, 5 ♣ 29 p PISTETARPEITA Parin pistemäärä = oman käden pisteet + partnerin pisteet Seuraavassa taulukossa on karkea arvio siitä, paljonko pisteitä pari tarvitsee, jotta täyspeli menisi useimmiten kotiin. Huomaa, että sangissa lasketaan vain arvopisteet. Slammien karkeat pisterajat LoppusitoumusSlammitasoPistevoima Pikkuslammi 6 ♣/♦/♥/♠6 ♣/♦/♥/♠ 33 p 6 NT33 ap Isoslammi 7 ♣/♦/♥/♠7 ♣/♦/♥/♠ 37 p 7 NT37 ap 3. oppitunti18

19 Tarjoamisen päämäärä on selvittää  parin yhteinen paras valttiväri  montako tikkiä pari voi luvata ottaa Tarjoamisen päämäärä on selvittää  parin yhteinen paras valttiväri  montako tikkiä pari voi luvata ottaa Jos parilla on yhteinen vähintään kahdeksan kortin (ylä)väri, heidän kannattaa pelata loppusitoumus tämä maa valttina. o Vähintään kahdeksan kortin valtti tuottaa yleensä ainakin yhden tikin enemmän kuin vastaavilla korteilla sangin pelaaminen. o Huomioi kuitenkin, että sangin pelaaminen tuottaa usein paremman pistetuloksen kuin alavärisitoumus. Jos yhteistä 8 kortin (ylä)valttiväriä ei löydy, pelataan loppusitoumus sangissa. Kannattaa yrittää saada bonuksia, mutta jos täyspelibonukseen ei ole mahdollisuutta, niin kannattaa jäädä mahdollisimman alhaiselle tasolle. 3. oppitunti19

20 ♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT 3. oppitunti20

21 AVAUKSET Avaustarjoukseksi eli avaukseksi sanotaan tarjoussarjan ensimmäistä tarjousta, joka ei ole pass. Jokaisessa tarjoussarjassa on siis korkeintaan yksi avaustarjous Voi olla jakoja, joissa kukaan pelaajista ei tee avaustarjousta vaan kaikki passaavat. Tätä kutsutaan round pass:ksi Saman tarjouksen merkitys muuttuu riippuen siitä, missä vaiheessa tarjoussarjaa tarjous on tehty: o Avaustarjouksena 1NT lupaa voimaa 15-17 pistettä o Jos partneri on avannut 1 ♥, ja teet vastaustarjouksen 1NT, lupaat voimaa 6-10 pistettä 3. oppitunti21

22 TARJOUSTEN MERKITYKSET Tarjous kertoo sen, mitä pari on sopinut kyseisen tarjouksen merkitykseksi. Esimerkiksi avaustarjous 1  ei tarkoita, että pelaaja tarjotessaan arvelisi korttiensa riittävän yksin seitsemään tikkiin patapelissä. Kurssilla opetettavan systeemin mukaan avaaja kertoo tällä avaustarjouksellaan, että hänellä on 12-21 pistettä ja vähintään viiden kortin pata. Salaisia sopimuksia tarjousten merkityksestä ei saa olla, vaan vastustajille on kerrottava tarjouksen merkitys kokonaisuudessaan heidän sitä kysyessä. 3. oppitunti22

23 AVAUSTARJOUS 1 SANGI 15 - 17 arvopistettä Tasainen jakautuma eli neljä eri maata ovat jakautuneet 4333, 4432 tai 5332 ♠ KQJ8 ♠ AQ82 ♠ A95 ♠ AQ98 ♠ KJ76 ♥ A973 ♥ 82 ♥ Q7 ♥ 9♥ 9 ♦ K72 ♦ KJ1073 ♦ KJ87 ♦ AQ98 ♣ A2 ♣ AJ ♣ AJ7 ♣ AK7 ♣ AQ86 3. oppitunti23 Pistevoima: Onko tasainen: Onko 1NT avaus: 6 4 3 4 17 ap on ON 6 0 4 5 15 ap ei EI 4 2 4 5 15 ap on ON 6 2 4 7 19 ap on EI 4 0 6 6 16 ap ei (marmic) EI

24 AVAUS 1NT JA VASTAUKSET Jos sangiavaajan partnerilla eli vastaajalla on myös tasainen jakautuma eikä ole neljän kortin yläväriä ♠ / ♥, niin parin kannattaa pelata loppusitoumus sangissa. Vastaaja laskee yhteen omat ja partnerinsa pisteet ja päättää mikä on mahdollinen loppusitoumuksen taso:  Vastaaja tarjoaa loppusitoumuksen tietäessään mille tasolle parin yhteinen voima riittää (osasitoumus, täyspeli, slammi)  Vastaaja tekee inviittitarjouksen, mikäli parin pistevoima riittää täysipeliin tai slammiin, jos avaajalla on maksimivoima (16-17). Inviittitarjous:  Vihjetarjous täyspeliin tai slammiin  Inviittitarjouksen tekijä ei ole varma riittääkö perin yhteinen voima täyspeliin (slammiin) vai ei: voima riittää täyspeliin (slammiin) jos partnerin pistevoima on lupaamansa pistevälin yläpäässä  Partneri ottaa inviitin vastaan eli tarjoaa täyspelin (slammin) jos hänellä on maksimivoima 3. oppitunti24

25 Se pelaaja parista, joka ensimmäisenä tietää parin pistevoiman riittävän täyspeliin, on velvollinen huolehtimaan, että pari tarjoaa täyspelin 3. oppitunti25

26 AVAUS 1NT JA VASTAUKSET Loppusitoumukset:  1NT eli vastaaja passaa avaukseen, vastaajalla 0-8 arvopistettä  3NT eli vastaaja tarjoaa täyspelin, vastaajalla 10-15 arvopistettä  6NT eli vastaaja tarjoaa pikkuslammin, vastaajalla 18-19 arvopistettä  7NT eli vastaaja tarjoaa isoslammin, vastaajalla 22-25 arvopistettä Inviittitarjoukset:  2NT inviitti täyspeliin, vastaajalla on 9(10) arvopistettä o Avaaja: pass tai 3 NT  4NT inviitti pikkuslammiin, vastaajalla on 16-17 arvopistettä o Avaaja: pass tai 6 NT  5NT inviitti isoslammiin, vastaajalla on 20-21 arvopistettä o Avaaja: 6NT tai 7 NT 3. oppitunti26

27 AVAUS 1NT JA VASTAUKSET 1NT 15-17ap tasainen 1NT 15-17ap tasainen 2NT 9(10)ap tasainen 2NT 9(10)ap tasainen 3NT 10-15ap tasainen 3NT 10-15ap tasainen 3NT 16-17ap 3NT 16-17ap 3. oppitunti27 4NT 16-17ap tasainen 4NT 16-17ap tasainen 5NT 20-21 ap tasainen 5NT 20-21 ap tasainen 6NT 18-19 ap tasainen 6NT 18-19 ap tasainen pass 15 ap pass 15 ap pass 15 ap pass 15 ap 6NT 16-17ap 6NT 16-17ap 6NT 15 ap 6NT 15 ap 7NT 16-17ap 7NT 16-17ap pass 0-8 ap ei 5+ ♠ / ♥ pass 0-8 ap ei 5+ ♠ / ♥


Lataa ppt "♣♦♥♠ NT BRIDGEN PERUSIDEAT ♣♦♥♠NT 3. oppitunti1. BRIDGEN PERUSIDEAT Ensin on huutokauppavaihe eli tarjoaminen, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google