OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Tutustu tablettiin (taulutietokone)
 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Jyrki Kalliolahti TIES
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Metropolian tietoturvapolitiikka Tai miltä se voisi näyttää.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
JanakkalaTiina Sarisalmi Kansainvälinen toiminta osana opetussuunnitelmaa ja koulutyötä.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Hanke: Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävän opetuksen kehittäminen Valtionavustus lukiokoulutuksen TVT:n opetuskäytöön sekä laite ja tietoverkkohankintoihin.
Kauniaisten tietohallintostrategia
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Kangasalan koulujen tieto- ja viestintätekniikan suunnitelma
Juhani Kettunen Tiimikoulu Ammattikoulutus käsityöajalla perustui mestari-oppi- poikajärjestelmään (1), jossa oppipoika mestarin tiukassa ohjauksessa.
MIKÄ ON TANDEM? Ammatillisia opintoja yläkoulun aikana Tekniikkaa ja teknologiaa Ensimmäisenä Suomessa peruskoulun & ammattioppilaitoksen opintoja yhdessä.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Miten lukio siirtyy digiaikaan?
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
1 Suunnitelmista käytäntöön Tvt Koulumestarin koulun arjessa.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Langaton Seinäjoki.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
BYOD Bring Your Own Device
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Koulu & Kirjasto Oulussa Elina Kauppila
Kohtaamisia pelimaailmassa
Plaza – uudenmuotoinen oppimisympäristö
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Uudet opettajat ja TVT Kasvu ja oppiminen
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia

Hankinnan perustelut

Askel 1 – Verkon kapasiteetti Tabletit liitetään avoimeen verkkoon, jota myös kuntalaiset voivat käyttää. Näin varmistetaan muun verkon toimintavarmuus ja kapasiteetin riitävyys. Toimenpiteet kaikkien koulujen ja oppilaitosten osalta: Avoin verkko valmis 12/2014 Langattoman verkon päivitys valmis 12/2014 Verkkoliikenteen priorisointi valmis 12/2014 Avoin langaton verkko laajenee kirjastoihin. Tablet-tietokoneiden käyttö opetuksessa vahvistaa oppilaiden ongelmanratkaisutaitoja.

Askel 2 – Laitevalinta ja takuu Taloudellisesti kilpailukykyinen hankinta toteutetaan niin, että yhdeltä toimittajalta hankitaan mahdollisimman suuri laite-erä. Toimenpiteet kaikkien koulujen ja oppilaitosten osalta: Samsung Galaxy Tab , näyttösuoja ja suojakuori, 223.5e 2 vuoden takuu Tietohallinnossa varalaitteita Opettajille 4G mallit näppäimistöllä Tablet-tietokoneiden käyttö opetuksessa vahvistaa yksilöllisiä oppimiskokemuksia.

Askel 3 - Laitehallinta Tablet-tietokoneiden keskitetty hallinta parantaa laitteiden tietoturvaa ja helpottaa arkipäivän asennustyötä. Laitetuki kyetään integroimaan osaksi HelpDesk -palvelua. Toimenpiteet kaikkien koulujen ja oppilaitosten osalta: Laitteet liitetään laitehallintaan Etälukinta ja laitteen tyhjennys varkaustilanteessa Tablet-tietokoneiden käyttö näyttäisi myös parantavan työskentelyilmapiiriä koululuokissa.

Askel 4 – Käyttöönotto ja koulutus Ensimmäiset laitteet jaellaan TVT-tukihenkilöille marraskuussa Jakelu etenee koulukohtaisen aikataulusuunnitelman mukaisesti. Toimenpiteet kaikkien koulujen osalta: Toimittaja antaa koulutuksen tvt-tukihenkilöille. Tvt-tukihenkilöt toimivat vertaistukena koulun henkilökunnalle. Kouluyhteisössä taitavimpia käyttäjiä ovat oppilaat. Tablet-tietokoneiden käyttö muuttaa opetusta ja oppimista merkittävästi.

Askel 5 – Laitteiden jakoperusteet Laitteiden jakoperusteissa huomioidaan hankinnan PR- arvo sekä pedagogiset lähtökohdat. Toimenpiteet kaikkien koulujen ja oppilaitosten osalta: Laitteita oppilaille n kpl Lukio ja ammatilliset koulut 23 % Peruskoulu 68 % Esiopetus 5 % Ruotsinkielinen tulosalue 3 % Tablet-tietokoneiden avulla lisääntyy tekemällä oppiminen sekä tutkiva oppiminen.

Askel 6 - Pedagogiikka Hankinnan vaikuttavuus syntyy pääosin opettajien kyvykkyydestä hyödyntää uusinta teknologiaa osana opetusta. Toimenpiteet: Johtajuuden uudistuminen; rehtoreiden ja johtoryhmien koulutus Oppilaitoskohtainen suunnitelma tabletlaitteiden pedagogisesta hyödyntämisestä Tvt-tukihenkilöiden tarjoama pedagoginen tuki Tablet-tietokoneiden avulla lisääntyy toisilta oppiminen ja tiedon jakamisen kulttuuri niin oppilaiden kuin opettajien keskuudessa.

Askel 7 – PR ja viestintä Miten maksimoida hankinnan tuoma julkisuushyöty! Suunniteltava yhdessä sivistystoimen ja kaupungin viestinnän kanssa. Sivistystoimi tiedottaa hankinnasta Tablet-tietokoneiden ja digitaalisen materiaalin avulla koulun on tarkoitus siirtyä kokonaisuudessaan digiaikaan.

Oppimisen muutos Perinteisen oppikirjan tarve vähenee, kun internetiä aletaan hyödyntää opetuksessa laajemmin. Internetin käyttö lisää oppilaan mahdollisuuksia verkostoitumiseen sekä vuorovaikutteisuuteen tiedon hankinnassa ja tuottamisessa. Mobiililaitteiden hyödyntäminen vaikuttaa suoraan opetusmenetelmiin: ilmiöpohjaisuuteen, käänteiseen oppimiseen, pelillisyyteen, yhteisölliseen ja itseohjautuvaan oppimiseen sekä luovuuteen.

Kysymyksiä ? Verkon kapasiteetti Avoin verkko kaikissa kouluissa 12/2014. Kaikki tukiasemat vaihdetaan ja QoS otetaan käyttöön. 1 Laitevalinta ja takuu Käyttöön hankitaan markkinoiden kilpailukykyisin Tablet -tietokone 2 Laitehallinta Vantaan kaupungin laitemäärä tuplaantuu hankinnan myötä. Hallinta nousee keskiöön. 3 Käyttöönotto ja koulutus Koulutus toteutetaan oppipoika-kisälli toimintamallilla. 4 Laitteiden kohdennusperiaatteet Kohdennuksessa huomioidaan sekä hankinnan PR- merkitys sekä pedagogiset lähtökohdat 5 Pedagogiikka Hankinnan onnistuminen on pitkälti riippuvainen opettajien kyvystä hyödyntää uusinta teknologiaa. 6 PR ja viestintä Julkisuushyödyn maksimointi ja odotusten hyvä sisäinen markkinointi. 7