Rakennesuunnitelma 2040 Luonnos, seutuhallitus 27.8.2014 Esittely valtuustoille 9/2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Häme-ohjelma on Kanta-Hämeen tulevaisuuden tekemisen strateginen ohjelma Häme-ohjelma sisältää maakuntasuunnitelman ja maakuntaohjelman. Strategiaosa.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
KUUMA-liikennehankkeet
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
PALVELURAKENNEUUDISTUS
Kehityksen valtatiellä. o Rautatie (20 junaa pysähtyy päivittäin) • Tampere 35minHelsinki 2h 10min • Seinäjoki 40 minVaasa 1h 50min o Bussi, kauko- ja.
SYNTYYKÖ UUSI LIIKENNEMUOTO ? HISTORIA •Aikojen kuluessa ja teknologian kehittyessä on otettu käyttöön montakin uutta liikennemuotoa (laiva, juna, auto,
Seudulliset periaatteet yhdyskuntarakenteen hajautumisen ehkäisemiseksi TkT, YTL Kimmo Kurunmäki, MAL-verkosto, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä.
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
TASE Tampereen seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus Tampere Päivi Nurminen Tampereen kaupunkiseudun yhteistyössuunnitelman sisältö ja toimeenpano.
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Kyläsuunnittelumalli
Rakennesuunnitelman uudistamistarpeen arviointi, seututyöryhmien asiantuntijat ja maakuntakaavoittajat Yhteenveto Kimmo Kurunmäki.
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Hämeenlinnan ja Hattulan Elinkeinostrategia
Puheenvuoro seutuseminaarissa RAKENNESUUNNITELMA 2030 Olli viitasaari.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Helsingin seudun Maankäyttösuunnitelma MASU
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Metropolialueen kuntajakoselvitys Tilannekatsaus 5 kunnan henkilöstötyöryhmä Mikko Pukkinen, Cay Sevón, Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjät.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
MILLAISEEN METROPOLIIN? Vantaan kuntalaiskuuleminen
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Maankäytön, asumisen ja liikenteen (mal) –aiesopimus Seurantaryhmän 1. kokous , Helsinki.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
LOPPURAPORTIN ESITTELY- JA KESKUSTELUTILAISUUS Yhdyskuntarakenne ja palvelujen saavutettavuus MALY -ryhmän puheenjohtaja Erkki Kukkonen.
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Uuden kunnan palvelurakenteen toteuttaminen UusiKunta kunnanhallitusten yhteiskokous Pääsihteeri Jaana Simola.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
VASTUUTA OTTAVA PAIKALLISYHTEISÖ 10 tärkeää toimenpidettä.
Kaupunkiseudun maankäytön tavoitteet Rakennesuunnitelma 2040 Seutufoorumi Kimmo Kurunmäki seutusuunnittelupäällikkö.
Rakennesuunnitelma 2040 Kjk Sh TYÖ- SUUNNI- TELMA TAVOIT- TEET VAIHTO- EHDOT LUONNOS EHDOTUS.
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
ALAVUS Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen.
Läntisen alueen sosiaali- ja terveysasema -hanke
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
Ilmastonmuutoksen hillintä
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Espoon kuntalaiskuuleminen Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Ajankohtaista – seutusivistys
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Seutuyhteistyön ajankohtaiskatsaus, kesä 2008
Seudullisten työryhmien tulokset kaudella Maankäyttötyöryhmä Liikennejärjestelmätyöryhmä Asuntopoliittinen työryhmä Teknisten palvelujen työryhmä.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Matinkylä Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Janakkalan kunnan strategia vuoteen 2025
Seutuhallitus: Toimenpide-ehdotukset
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
KULTTUURIN KUNTAKUVA JA TULEVAISUUS Kuntaliitto
Rakennemallin sisältö teemoittain
Esityksen transkriptio:

Rakennesuunnitelma 2040 Luonnos, seutuhallitus Esittely valtuustoille 9/2014

Mikä on rakennesuunnitelma? Kaupunkiseudun taajama-alueen strateginen suunnitelma, jossa kuvataan maankäytön, asumisen, liikenteen ja palveluverkon ratkaisut lähivuosikymmenille. Kuntien yhteinen tahdonilmaus yhdyskuntarakenteesta, ei kaava. Ohjaa ja tukee tavoitteillaan kuntien tarkempaa suunnittelua, mm. kaavoitusta. Kuntakohtaisten toteutusohjelmien ja MAL-aiesopimuksen perusta.

VAIHTO- EHDOT TYÖ- SUUNNITELMA TYÖ- SUUNNITELMA TAVOIT- TEET LINJA- RATKAISU LINJA- RATKAISU LUONNOS EHDOTUS Rakennesuunnitelma 2030 valmistui keväällä MAL-aiesopimuksella konkretisoitiin lähivuosien toimenpiteitä Rakennesuunnitelman uudistaminen käynnistyi kesällä Uusi rakennesuunnitelma vuodelle 2040 valmistuu vuodenvaihteessa. Ensin hyväksyy seutuhallitus, sitten kunnallisvaltuustot. Eteneminen 6/2013 1/2015 HYVÄKSY- MINEN

Miksi rakennesuunnitelma uudistetaan? 1.Rakennesuunnitelman 2030 jälkeen kasvu* jatkuu vahvana: ennakoinnin ja varautumisen tarve, asukasta vuonna Jatkoselvityksiä tehty joukkoliikenteeseen ja kevytliikenteeseen: ratkaisujen juurruttaminen 3.Palveluverkkoajattelun vahvistaminen 4.Suuret hankkeet järjestykseen 5.MAL-aiesopimuksessa sitouduttu maankäyttöyhteistyön syventämiseen 6.Kaupunkiseudun viesti tarkoituksenmukaisesta yhdyskuntarakenteesta maakuntakaavan

Rakennesuunnitelman päätavoitteet 1.Varaudumme väestön kasvuun 2.Tiivistämme yhdyskuntarakennetta 3.Kehitämme keskustoja ja keskuksia 4.Parannamme asuinympäristön laatua ja monipuolisuutta 5.Vahvistamme elinkeinoelämän kasvua 6.Uudistamme liikkumisen tapoja 7.Parannamme palvelujen saavutettavuutta 8.Edistämme seudullisesti merkittävien hankkeiden toteutusta 9.Parannamme suunnitelman sitovuutta ja toteuttamisen ohjelmointia

Seutuhallituksen linjaratkaisu: pohja luonnoksen laatimiselle Väestön kasvu suunnataan kaupunkiseudulla ensisijaisesti 1) keskuksiin ja niiden välittömään läheisyyteen asemakaavoitetuille alueille, 2) olemassa olevaa infrastruktuuria ja palveluverkkoa hyödyntäen ja erityisesti 3) joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn kehittämisen edellytykset huomioiden. Ensi vaiheessa rakennetta tiivistetään ja täydennetään. Ratkaisulla vähennetään tarvetta uusien alueiden käyttöönottoon ja suuriin investointeihin. Kaupunkirakennetta monipuolistetaan etenkin keskuksissa ja raitiotien varressa. Keskuksia kehitetään hyvin saavutettavina palvelujen, asumisen, työpaikkojen ja vapaa- ajan alueina. Uudet palvelutyöpaikat ohjataan keskustoihin sekä nykyisiin ja kehitettäviin alue- ja lähipalvelukeskuksiin ja osaamiskeskittymiin. Tilaa vievät ja mahdollisesti ympäristöhäiriöitä aiheuttavat työpaikat sijoitetaan toiminnan laatu huomioon ottaen logistisesti hyvin saavutettavissa oleville alueille. Alueiden elävyyttä ja turvallisuutta lisätään. Profiloidaan erityyppisiä asumisen vyöhykkeitä, ja monipuolistetaan asuinalueita palvelu- ja työpaikkatoiminnoilla. Keskitehokas asuntotuotanto houkuttelevaksi vaihtoehdoksi väljälle ok-asumiselle.

Rakennesuunnitelmaluonnos karttoina

KESKUSVERKKO

KESKUSVERKKO JA LIIKENNEJÄRJESTELMÄ VUOTEEN 2040

LIIKENNEJÄRJESTELMÄN TÄYDENTÄMINEN VUODEN 2040 JÄLKEEN

ASUINRAKENTAMISEN PAINOPISTEET, MYÖS SEKOITTUNEET ASUMISEN JA TYÖN ALUEET

TYÖPAIKAT: KESKUKSET, SEKOITTUNEET ALUEET, YRITYSALUEET

KOKONAISUUS: TIETOINTENSIIVISET OSAAMISKESKUKSET

Asuinympäristöjen monipuolisuus

Palveluverkon suunnittelun seudulliset pääperiaatteet Luonnos, seutuhallitus

Yleistä Väestön kasvu lisää palvelutarpeita Päiväkoteja ja kouluja nyt n. 400, tarve xx uudelle (= milj.euroa) On fiksumpaa hyödyntää palveluverkkoa seudullisesti kuin investoida vain omiin tarpeisiin Asiakkaan näkökulmasta on mielekästä sijoittaa julkisia ja yksityisiä palveluja lähelle toisiaan Palvelut aiheuttavat paljon liikkumista, miksi ne tulee sijoittaa joukkoliikenteen varrelle Periaatteet tukevat rakennesuunnitelman toteuttamista ja fyysisen palveluverkon muodostamista kunnissa Periaatteet huomioivat myös uudet palvelumallit ja -kanavat

6 pääperiaatetta 1.Hyödynnetään olemassa olevaa rakennetta ja palveluverkkoa 2.Suunnitellaan ja toteutetaan raja-alueiden palveluratkaisut yhteistyössä 3.Kootaan palveluja seutu-, alue- ja lähipalvelukeskuksiin 4.Sijoitetaan yksityiset ja julkiset palvelut lähekkäin 5.Lisätään asiakkaan oman valinnan mahdollisuutta 6.Hyödynnetään yhteistä palveluverkkovisiota omassa suunnittelussa

Tavoitteellinen palveluverkko ja sen saavutettavuus

Palvelujen käyttötiheys ja saavutettavuus 1/2

OminaistaLÄHI, ARKI, USEINALUE, MONIPUOLINEN, KESKUSHAKUINEN KESKITETTY, ERITYINEN, HARVOIN MääritePalvelua käytetään toistuvasti, sen turvallinen saavu- tettavuus on tärkeää Pääosa väestöstä ei käytä palvelua päivittäin tai palvelu vaatii laajemman väestöpohjan Erityisosaamista ja seudullista tai maakunnallista väestöpohjaa edellyttävä palvelu Sisältö Kotiin annettavat palvelut Varhaiskasvatus Esi- ja perusopetus (1-6) Arkiliikuntapaikat Kouluterveydenhuolto Kirjasto Perusopetuksen vuosiluokat (7-10) Vapaa sivistystyö Terveyskeskukset ja -asemat Äitiys- ja lastenneuvola Yleislukiot ja ammatillinen koulutus Uima-, jää- ja liikuntahalli Perussosiaalityö Lastensuojelu Virastopalvelut Erikoissairaan-hoito Sosiaalipäivystys Lastensuojelu Edunvalvonta Erityisvarhaiskasvatus ja muu erityisopetus Toisen asteen erikoistunut koulutus Aikuiskoulutus Kansainväliset koulut Ammattimaiset kulttuuri- ja urheilulaitokset Palvelujen käyttötiheys ja saavutettavuus 2/2