Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta? •ymmärretäänymmärretään •ennustetaanennustetaan •ohjataanohjataan.
Advertisements

… löytyykö markkinoita?
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Asiakkuudet luovalla alalla
Arvonlisävero ulkomaankaupassa
Talousjärjestelmät: Liberalistinen markkinatalous
Suhdannekatsaus 1/2010 Elintarvikkeiden hinnat. Ruuan hinta laski • Arvonlis ä veron alentaminen n ä kyi ruuan hinnassa v ä litt ö m ä sti – hintojen.
Kuluttajapoliittinen katsaus
Videoneuvottelufoorumi. Mikä on videoneuvottelufoorumi  Videoneuvottelufoorumi on kansallinen yhteistyöalusta yksityisen ja julkisen sektorin toimijoille,
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Hintadiskriminointi Kimmo Berg.
Suuri ja mahtava Euroopan unioni?
Julkinen talous Suomessa
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta ymmärretään ennustetaan ohjataan.
Miten regulaattori voi tukea alan kehitystä? Pääjohtaja Rauni Hagman Viestintävirasto FiCom-seminaari: ICT-alan tulevaisuuden haasteet,
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Varhainen tuki vai puuttuminen - navigointia tuen ja kontrollin ristiaallokossa Suomen perheterapiayhdistyksen syyspäivät Hotelli Scandic Rosendahl,
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Kansainvälinen valuuttajärjestelmä:
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Viron EU-jäsenyyden vaikutukset työmarkkinoihin Jaakko Kiander Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT.
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
Laatu ammattikeittiössä
Tuotehinnoittelu -Perustana yrityksen hinnoittelustrategia: asiakkaat ja kilpailijat huomioitava -Kustannukset tiedettävä riittävällä tarkkuudella -Sopii.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
TALOUSTIETO YH2. KURSSIN SISÄLTÖ Kansantalouden perusteet Kansantalouden perusteet Kotitaloudet – yritykset – kilpailu – hinta Kotitaloudet – yritykset.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
Osa 7: Markkinat, tehokkuus ja hyvinvointi (Mankiw & Taylor, Ch 7, Pohjolan mukaan) Opimme edellä, että –markkinat ovat tasapainossa silloin, kun hinta.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
TALOUSTIETO YH 2 Talouspolitiikkaa. RAKENNE Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: 1. Kuka käyttää? (Suomi.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
TALOUSTIETO YH2 SUOMI JA KV. TALOUS. SUOMALAISTEN ELINKEINOT 1. Palveluelinkeinot 2. Jalostus 3. Alkutuotanto (maa- ja metsätalous) Omavaraistaloudesta.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
YH2, Kertaus -Kokeesen luettavat peruskäsitteet
Kertaus.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Inflaatio.
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Verkoston ulkoisvaikutukset
Osakkeet Laskea, onko omat osakkeet plussalla vai miinuksella
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
TALOUSTIETO YH 2 Talouspolitiikka.
Inflaation lajit Petra & Natalie.
Finanssipolitiikka = Valtion Budjettipolitiikka ja Rahapolitiikka =Keskuspankin korkopolitiikka TALOUDEN SUHDANTEISSA.
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
TALOUSTIETO Kilpailu.
Mitkä Ovat Eri Valokuvaus Markkinointi-ideoita?
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
TALOUDELLINEN YHDENTYMINEN
Team Finland – palvelutarjonta
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Markkinoinnin perusteet
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
SUOMEN VIENTI ja TUONTI
SUHDANNEVAIHTELUT.
Esityksen transkriptio:

Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa

MARKKINATALOUDELLE TYYPILLISIÄ PIIRTEITÄ Markkinoilla hyödykkeen tarjonta ja kysyntä kohtaavat Hyödykkeen hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan Jos hyödykkeestä on kysyntää, lisääntyy sen tarjonta Yritykset kilpailevat keskenään asiakkaista Kilpailun vaikutuksesta kannattamattomat yritykset karsiutuvat markkinoilta Elinkeinovapaus takaa sen, että yritystoimintaa ei rajoiteta ilman riittäviä perusteita (Adam Smith 1723-1790): valtio puuttuu vähän ja vapaa vienti

Mitä markkinatalouden piirteitä torikauppaan liittyy (kts. S. 46 Forum) Kysyntä ja tarjonta kohtaa Paljon myyjiä, paljon asiakkaita Kuluttaja valitsee: hinta, laatu, asiakaspalvelu, Mainoksia Hinta on myyjien ja ostajien kompromissi

Onko vapaasta kilpailusta hyötyä? Laskee hintoja ja ehkäisee niiden nousua Yritysten on pakko panostaa laatuun ja tuotekehittelyyn Hyödykkeiden valikoima on laajempi Palvelu parempaa Kannattamattomat yritykset karsiutuvat Yritysten on huomioitava ympäristö- ja eettiset näkökulmat, jos ihmiset pitävät niitä tärkeänä

Millaisen kuvan pilapiirtäjä antaa markkinataloudesta s. 47 Wagnerin mielestä kuluttajan tarpeiden pitäisi vaikuttaa tarjontaan (välikausitakin tarve) Yritys kuitenkin tässä päättää, mitä asiakkaille tarjotaan Markkinatalous ei siis pilapiirtäjän mukaan aina toimi asiakkaiden tarpeiden mukaan

Kartellin ja monopoli – kun vapaa kilpailu ei toteudu Oligopolisessa kilpailussa myyjä vaikuttaa hyödykkeen hintaan Kartellissa on useita yrityksiä, jotka ovat keskenään sopineet hyödykkeen hinnasta: laiton, Suomessa Kilpailuvirasto valvoo Monopolissa on yksi yritys, joka hallitsee markkinoita ja voi vaikuttaa hyödykkeen hintaan. Kansantalouden kannalta on joskus järkevää hyväksyä monopoli esim. hyödykkeen luonne (Alko), suuria investointeja vaativat (VR)

Miten vapaata kilpailua voi edistää? (s. 49-50)