Monikuntaliitoksen mahdollisuudet 12.6.2008 Lahti Arto Koski Erityisasiantuntija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristö
Advertisements

Kuntauudistus.
Suomen Kuntaliitto Juha Henriksson Erityisasiantuntija,
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Yhteistyöryhmä maaseutupolitiikan tekijänä Pori Heli Siirilä Maaseutuasumisen teemaryhmä.
Kuntaliiton palvelut muutosviestinnän tueksi
Kumppanuusyhteistyö Hankefoorum Lahti Erityisasiantuntija Anne Astikainen SOSTE.
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Suhdannekatsaus maaseudun yritysten kannattavuuteen ja rahoitustilanteeseen 2009/2010 Perttu Pyykkönen Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos Maaseudulta.
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Tukitoimintaa syömishäiriötä sairastaville ja läheisille
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
2000-luvulla tehtyjen kuntajakoselvitysten analysointia Arto Koski
Perusopetuksen ryhmäkoko
Kuntaliitto Arto Koski Erityisasiantuntija 2000-luvun kuntajakoselvitysten sisällöt ja kehittämistarpeet.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Kuntaliitto Arto Koski Erityisasiantuntija Kuntajakoselvittäjien työseminaarin tavoitteet.
Miten Kouvolan seutu selviytyy? janne a. Panostukset korkea-asteen koulutukseen Lähde: worldmapper.org © Copyright SASI Group (University of Sheffield)
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Muuramen malli – itsenäisen kunnan valinta
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Tarvasjoen kunta – liitoskumppaneiden painelaskelmat HT Eero Laesterä
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Paras-arviointitutkimusohjelma (ARTTU) ARTTU-VILU Päättäjätutkimus Luottamushenkilö- ja viranhaltijakysely 2010 Kohdejoukkona ARTTU-tutkimuskuntien keskeiset.
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
Laadukkaat kuntapalvelut taattava Akavan ehdotuksia Akavan liittokokouksen seminaari
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
ALAVUS Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen.
Viestintäsuunnitelma
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Erityisasiantuntija Teija Mikkola Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset vuonna 2008 Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Kotka, Kuopio, Lahti, Oulu,
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
SEINÄJOKI Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
Ajasta ja paikasta riippumaton työ Case Liikennevirasto Työnteon monet tilat, VM
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Seppo Laakso Näkökulmia väestöennusteisiin
Ulkomaalaiset Lapissa
Uudistuksen lähtökohdat
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Esityksen transkriptio:

Monikuntaliitoksen mahdollisuudet Lahti Arto Koski Erityisasiantuntija

2 Toimintaympäristön muutospaineet ja 2020-luvulla ja käytössä olevat ”työkalupakit” Palvelu- tarpeiden kasvaminen Väestön ikääntymisen kärjistyminen Kuntien henkilöstöpulan lisääntyminen Kuntien talouden heikkeneminen Väestön muuttoliikkeen jatkuminen Alueiden välisen kilpailun kiristyminen Kansain- välistymisen vahvistuminen Demokratia- vajeen syveneminen Valtion kuntapolitiikan painotusten muuttuminen Kuntien palveluiden organisointi Kuntien välinen yhteistyö KUNTA- LAINEN Kuntien tehtävät Kuntien rahoitus Kunta- liitokset

3 Monikuntaliitoksen mahdollisuuksia 1. Yhdellä yhdistymisellä tehdään riittävän suuri muutos 8. Tehostetaan maankäyttöä ja yhdyskuntarakenteen suunnittelua 4. Ohjataan tehokkaammin tulojen ja menojen kehitystä 6. Puretaan kuntayhtymiä ja siirretään tehtäviä kunnan omaksi toiminnaksi 2. Muodostetaan kunnasta ehyt toiminnallinen kokonaisuus 7. Vahvistetaan kunnan asemaa kilpailla työmark- kinoilla ammattitaitoisesta työvoimasta 5. Tehdään kunnasta vahvempi toimija elinkeinopolitiikassa 3. Tasataan alueellisia eroja, satunnaisia vaihteluita ja helpotetaan kasvun hallintaa Monikuntaliitoksen mahdollisuudet Lähde: Koski, Arto (2008). Monikuntaliitokset. Taitavasta toteutuksesta hyviin käytäntöihin. s.18 Acta 203. Suomen Kuntaliitto. Tehtävänä on vahvistaa mahdollisuuksia!

4 Esimerkki kuntaliitosten ”ketjuttamisesta” kaksikuntaliitoksilla ABCDEFGHIJ ABCDEFGHIJ ABCDEFGH EFGHIJ ABCDEFGHIJ Yhdistymisten lukumäärä on ”kaksikuntaliitoksin” n-1. Esimerkiksi kymmenen (10) kunnan tapauksessa tarvitaan yhdeksän (9) yhdistymistä: (v. 2007) Vuodet v (1 v.) v (5 v.) v (9 v.) v (13 v.) v (17 v.)

5 Kuntajakoselvitysprosessin eteneminen monikuntaliitoksessa 1. Tunnusteluvaihe 2. Esiselvitysvaihe 3. Selvitysvaihe5. Valmisteluvaihe 6. Toteutusvaihe Kielteinen ratkaisu 4. Päätöksen- tekovaihe Luottamushenkilöiden merkitys korostuu siir- ryttäessä esiselvitys- vaiheesta selvitysvaihee- seen ja siitä edelleen päätöksentekoon!

6 Toimintaympäristön muutospaineet (arviointi) Yhdistymisen perusedellytykset (selvitys) Yhdistymisen tahtotila (päätös) Yhdistymisen toteuttaminen (sopimus) Neljän näkökulman kuntajakoselvitysmalli Esiselvitys: 1+2 Varsinainen selvitys:

7 Monikuntaliitoksen uhkatekijöitä 7. Vaikeutetaan vastuullista ja hyvää kuntatalouden hoitoa 8. Ei osata arvioida muutosten riittävyyttä tulevaisuutta varten 1. Jätetään yhdistymisen perusedellytysten varmis- taminen liian vähälle huo- miolle 5. Heikennetään kuntalaisten vaikuttamishalua ja -mahdol- lisuuksia ja vieraannutetaan heitä uudesta kunnasta 4. Tehdään palvelurakenteiden yhdistämisestä vaikeasti ratkaistava ongelma 3. Jätetään henkilöstön muutosjohtaminen riittämättömäksi 6. Vaarannetaan poliittista yhteisymmärrystä ja heikennetään sujuvaa päätöksentekoa 2. Tehdään muutoksesta niin suuri, että sen valmiste- lusta ja toteutuksesta tulee liian vaikea Monikuntaliitoksen uhkatekijät Lähde: Koski, Arto (2008). Monikuntaliitokset. Taitavasta toteutuksesta hyviin käytäntöihin. s. 22. Acta 203. Suomen Kuntaliitto. Tehtävänä on eliminoida uhkatekijöitä!

8 MONIKUNTALIITOKSET VUOSINA F. Kuntien maantieteelliset erityispiirteet E. Toimintaympäristön muutospaineiden realisoituminen D. Alueiden välisen kilpailun kiristyminen C. Kokemukset ensimmäisen aallon monikuntaliitoksista B. Lainsäädännön muuttuminen A. Paras-hankkeen eteneminen G. Muiden toimintamallien kokemukset (yhteistoiminta-alueet) H. Moniuntaliitoksiin liittyvien hyvien käytäntöjen tarjonta Kuntaliitosten toiseen aaltoon ( ) vaikuttavat tekijät Lähde: Koski, Arto (2008). Monikuntaliitokset. Taitavasta toteutuksesta hyviin käytäntöihin. s. 45. Acta 203. Suomen Kuntaliitto. Kokemukset vuoden 2009 monikuntaliitoksista tulevat herättämään kiinnostavan keskustelun, johon myös media osallistuu innolla!

9 Kuntaliitoksen ajoittaminen Rakennemuutosten tekemisen aikaa Kovista haasteista selviytymisen aikaa Vuonna 2013 alkaa olla viimeisiä tilaisuuksia strategiseen yh- distymiseen – sen jälkeen korostuu kiire ja pakonomaisuus! toinen aalto

ToteutusValmistelu 2013 Selvitys ToteutusValmisteluSelvitys ToteutusValmisteluSelvitys Kolme vaihtoehtoista kuntaliitosprosessia ToteutusValmistelu 2013 Selvitys ToteutusValmisteluSelvitys ToteutusValmisteluSelvitys Ensimmäisen aallon oppi: Jos on aikaa, niin valmisteluun on hyvä varata kaksi vuotta!

11 Salo (2009) as. Hämeenlinna (2009) as. Kouvola (2009) as. Joensuu (2009) as. Lappeenranta (2009) as. Seinäjoki (2009) as. Jyväskylä (2009) as. Raasepori (2009) as. Kauhava (2009) as. Eura (2011) as. Yli asukkaalla vuonna 2009 kasvavat kuntaliitoskunnat ja niiden uudet asukasluvut HELSINKI TAMPERE TURKU PORI Vuodet 2009 ja 2010 näyttävät jo pitkälti sen, kuinka suuri toisesta aallosta tulee ja miten oheinen kartta täydentyy vuo- sina !

12 Arto Kosken viisi (5) yhteenvetoteesiä: 1.Kuntajakoselvitys lisää aina tietoa, virittää keskustelua ja helpottaa mielipiteen muodostamista. Ensin on perusteellisen selvittämisen aika ja vasta sen jälkeen on mielipiteen muodostamisen ja päätöksenteon aika. Luottamushenkilöiden rooli korostuu siirryttäessä esiselvitysvaiheesta selvitysvaiheeseen ja siitä varsinaiseen päätöksentekoon. 2.Kun selvitetään strategisen monikuntaliitoksen mahdollisuutta, on välttämätöntä katsoa eteenpäin eli millaisia toimintaympäristön muutospaineita on odottamassa ja 2020-luvulla. 3.Kuntaliitoksessa on paikallisilla olosuhteilla aina suuri merkitys. Sen vuoksi tarvitaan perusteellinen oma selvitys ja linjaukset siitä, millä tavoin yhdistyminen tulee toteuttaa juuri tässä meidän tapauksessamme. 4.Monikuntaliitoksen etuna kaksikuntaliitokseen verrattuna on se, että sen avulla on mahdollisuus saada aikaan yhdellä kertaa riittävän suuri rakennemuutos. Jos samaan pyritään ketjuttamalla kahden kunnan liitoksia, muutos venyisi monen vuoden mittaiseksi ja se olisi raskas muutosprosessi erityisesti kuntien henkilöstölle. 5.Taitavan yhdistymisen toteutusmalli lähtee siitä, että yhdistymisen etuja vahvistetaan ja yhdistymisen haittoja eliminoidaan hyvin määrätietoisesti ja sillä tavalla saadaan huomattavasti parempi lopputulos kuin niin sanotussa mekaanisessa rutiiniliitoksessa.