♣♦♥♠ NT JOHDANTO JA SANGI ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Parit pelaavat toisiaan vastaan. Pelaajat on nimetty ilmansuuntien mukaan.  POHJOIS-ETELÄ (NS)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
Advertisements

B – TYTÖT Miesvartiointi
♣♦♥♠ NT PUOLUSTAMISTA JA LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠NT. PUOLUSTUSPELAAJIEN "KULTAISIA SÄÄNTÖJÄ" Toinen käsi matalaa, kolmas korkeaa. Peitä pelinviejän pelaama kuva.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUKSET Tarjous kertoo sen, mitä pari on sopinut kyseisen tarjouksen merkitykseksi. Tarjous 1  ei tarkoita, että.
Skruuvin pikaopas Valtti = tarjotaan maa,    , ja halutaan tikkejä
♣♦♥♠ NT AVAAJAN 2. TARJOUS 2 YLI 1 SARJASSA ♣♦♥♠NT.
Tyky-Kuntoseteli+ Liikuntaan ja kulttuuriin Tyky-Kuntoseteli+ on työnantajasi tarjoama verovapaa työsuhde-etu. Työnantajallesi on tärkeää, että olet kokonaisvaltaisesti.
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustajien tarjoaminen muuttaa oman systeemin rakennetta –vastaajalla enää harvemmin vahvoja (17+ p) kortteja, joten ei käytetä.
Taitokouluharjoitus Pääteema: 1 v 1 puolustaja selässä Ryhmä:
♣♦♥♠ NT JOHDANTO ♣♦♥♠ NT. BRIDGEN HISTORIA Tikkipelit syntyivät 1500-luvulla, esim. twist 1800-luvulla kehittyi biritch eli venäläinen twist, suosittu.
♣ ♦ ♥ ♠ NT JOHDANTO JA SANGI
MALLI: Osoite: Minulla on uusi … -> Minulla on uusi osoite. Jeg har en ny adresse. Osoite: Tiedätkö Liisan …?
♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT. Oikean pelimuoto: • pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) • tasaisilla käsillä pelataan mieluummin.
MALLI: Osoite: Minulla on uusi … -> Minulla on uusi osoite. Jeg har en ny adresse. Osoite: Tiedätkö Liisan osoitteen?
Kuvakäsikirjoitus.
Vesa Artman Tammikuu  Lasten säännöt koskevat sarjoja 13 v ja alle  Normaali (kansainvälinen sääntö) koskee sarjoja 14 v ja yli  Veteraanisarjoilla.
♣♦♥♠ NT ESTOTARJOUKSET ♣♦♥♠NT. ESTOTARJOUKSET • Estotarjouksella tarkoitetaan hyppäävää tarjousta, joka tehdään heikolla kädellä, jossa on pitkä väri.
BRIDGE - ESITTELY Syksy 2012 Olli Perkiö.
PELINVIENTI NT Sangipelaamisen (NT = No Trump, ei valttia, suomennettuna sangi) perusteita Pyrkimyksenä on saada tikkipelissä mahdollisimman paljon tikkejä.
TARJOAMINEN 2C Vahvat kädet aloittavat tarjoamalla 2C –22+ pisteen tasaiset –22+ pisteen epätasaiset –9+ tikin jakaumakädet hieman vähemmällä voimalla,
Seuratoiminnan kehittäminen
♣♦♥♠ NT AVAUKSET 1NT JA 2NT ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS 1 SANGI  arvopistettä  tasainen jakautuma (neljä eri maata ovat jakautuneet tai ,
♣♦♥♠ NT LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠ NT Leikkaaminen, maskaaminen Pelitapa, jolla voi voittaa tikin kortilla, joka ei ole lähtömaan korkein kortti Pelataan.
♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT 1. Oikean pelimuoto: pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) tasaisilla käsillä pelataan mieluummin.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUS 1 VÄRIÄ VOIMA Epätasaisella kädellä avaus lupaa vähintään 11 arvopistettä ja 12 pistettä Tasaisella kädellä.
♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
♣♦♥♠ NT AVAUS 2 ♣ ♣♦♥♠NT.  2  on luonnollisen systeemin vahvin avaus  Pelaaja valitsee avauksen 2 , jos hänellä on  ainakin 23 ap ja tasainen jakautuma.
1. 5v2 pallonhallinta + prässi + tilanteenvaihto
SANGIPELAAMINEN PELINVIEJÄN TEHTÄVÄNÄ: Tikkien kasvattaminen Kontrollin säilyttäminen Yhteyksien säilyttäminen Vaarallisen vastustajan eliminointi Kaikkien.
♣♦♥♠ NT AVAUS 1NT ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS 1NT arvopistettä Tasainen jakautuma eli neljä eri maata ovat jakautuneet 4333, 4432 tai 5332 ♠ KQJ8 ♠ AQ8.
♣♦♥♠ NT AVAAJAN TOINEN TARJOUS ♣♦♥♠NT. Avaajan toinen 1 yli 1-sarjassa  Jos vastaaja tarjoaa yhden tasolla, kyseessä on ns. 1 yli 1-sarja.  Avaajalla.
TARJOAMINEN 1HS Tarjoussysteemi 5533 tarkoittaa avauksia viiden kortin yläväreillä ja kolmen kortin alaväreillä Tarkennuksena 1♦ avaus voi olla 3 k. vain.
♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Ensin on huutokauppavaihe, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon,
♣♦♥♠ NT PUOLUSTUS- TARJOAMINEN ♣♦♥♠NT. ♠ Vastustajan avattua ♠ ♠ pass = ei kerrottavaa ♠ uusi väri = 5+ korttia, ap ♠ 1NT = ap., tasainen,
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA ♣♦♥♠ NT 12. oppitunti.
♣♦♥♠ NT VASTAUKSET ILMAN TUKEA ♣♦♥♠NT 6. oppitunti1.
PILKKU.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS (kertaus) Avaustarjoukseksi eli avaukseksi sanotaan tarjoussarjan ensimmäistä tarjousta, joka ei ole.
Ohjeistus Copa Del VJS toimintaan Copa Del VJS 3v3.
OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013.
Treenin nimi ja tavoite: lämmittely
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
NJS PELIKIRJA 9v NJS (Mikko Manninen)
1. Probleema –Onko täysikuu yhtä korkealla ollessaan eteläisellä taivaalla sekä kesällä että talvella?
♣♦♥♠ NT AVAUS 1NT ♣♦♥♠NT 18. oppitunti. AVAUSTARJOUS 1NT arvopistettä Tasainen jakautuma eli neljä eri maata ovat jakautuneet 4333, 4432 tai 5332.
Väliaineen vastus.
1.Alkeiskurssi 3 krt, maanantai, tiistai ja keskiviikko klo Kurssi antaa edellytykset aloittaa golfharrastus ja suorittaa GreenCard Seuran.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO Kirjan ”Opi Bridgeä 2000-luvulla” sivut 1-4 ♣♦♥♠ NT 1ETO/Bridgen peruskurssi, oppitunti 1.
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA Kirjan sivut ja ♣♦♥♠ NT 1Bridgen peruskurssi 2. oppitunti.
1v1 harjoitteet. 1v1 kuljettaminen ja kääntyminen Lähtee valmentajan syötöstä. Pelaajat kisailevat pallosta ja pyrkivät tekemään maalin kumpaan tahansa.
♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI Kirjan luku 3, sivut oppitunti.
Todennäköisyyksiä ja päättelyä
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Viiden suora -peli ristinolla-peli (viiden suora) esim. yhtälön ratkaiseminen, prosenttilaskenta, sähköopin perussuureet (PUImURI) jne. 11x11-ruudukko,
Bridgen jatkokurssi 3 – Puolustajien tiedonvaihto
VASTAUKSET ILMAN TUKEA
Bridgen jatkokurssi 2 – lähtökortit jatkuvat
Bridgen jatkokurssi 4 – Valintatilanteita, sangipuolustuksia ja puolustussopimuksia Bridgen jatkokurssi vähemmän pelanneille teemana puolustus sekä muutkin.
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgen jatkokurssi 6 – Pelinviejän häirintää, jatkolukemista ja helppoutta Bridgen jatkokurssi vähemmän pelanneille teemana puolustus sekä muutkin jutut.
AVAAJAN 2. TARJOUS 2 YLI 1 SARJASSA
Puolustus on puoli ruokaa - bridgessäkin
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Hyökkääminen/ Oman maalivahdin avaus
Skruuvin pikaopas Valtti = tarjotaan maa,    , ja halutaan tikkejä
LISÄKILPAILUSÄÄNTÖMUUTOSESITYKSET
Esityksen transkriptio:

♣♦♥♠ NT JOHDANTO JA SANGI ♣♦♥♠NT

BRIDGEN PERUSIDEAT  Parit pelaavat toisiaan vastaan. Pelaajat on nimetty ilmansuuntien mukaan.  POHJOIS-ETELÄ (NS) ja ITÄ-LÄNSI (EW) – parit.  Parin tavoitteena on saada jaosta mahdollisimman suuri pistemäärä. Jos pisteet näyttävät menevän vastustajille, pyritään pitämään heidän pistemääränsä mahdollisimman pienenä. Tavoiteltava pistepotti määräytyy tarjoamisessa. Tikkipeli ratkaisee, kumpi pari kirjaa jaon pisteet tililleen.  Tällä kurssilla opiskellaan ensin tikkipeli.  Tikkipeli voidaan pelata valttipelinä tai ilman valttia eli sangina. Ensin opetellaan pelaamaan sangia.

Tikki (ilman valttia) Tikin muodostaa jokaisen pelaajan vuorotellen (myötäpäivään) pelaama kortti Maantuntopakko Tikkiin ensimmäisenä pelattu kortti määrää, mitä maata tikkiin on pelattava Yliottopakkoa ei ole Pelaajan ei ole pakko pelata suurempaa, peittää edellisen pelaajan pelaamaa korttia, hän voi myös laistaa. Tikkiin pelatuista korteista kyseisen maan suurin kortti voittaa tikin. Tikin voittanut pelaaja pelaa ensimmäisenä seuraavaan tikkiin.

Tikki (ilman valttia) Sangipelin säännöt: Mikäli pelaajalla ei ole pyydettävää maata eli hän ei voi tunnustaa maata, hän saa pelata minkä tahansa kortin kädestään (sakaus) Tikin voittaa pyydetyn maan korkein kortti Korttien arvojärjestys: A, K, Q, J, 10 …2 Seuraavaan tikkiin pelaa ensimmäisenä se pelaaja, joka on voittanut edellisen tikin

Bridgen tarjoamisvaihe Tarjoamisvaiheessa määritellään montako tikkiä parin eli pelinvientipuolen pitäisi vähintään saada Tarjoamisen aikana sovitaan, pelataanko peli valtin kanssa vai ilman Tarjoamisen aikana ratkeaa kumpi pelinvientipuolen pelaajista on pelinviejä

Bridgen tikkipelivaihe Ensimmäisen tikin aloittaa pelinviejän vasemmalla puolella istuva pelaaja Pelinviejän partneri (lepääjä tai pöytä) levittää kaikki korttinsa eteensä pöydälle muiden näkyviin maittain ja suuruusjärjestyksessä Pelinviejä kiittää partneriaan korteista Tämän jälkeen lepääjä ei osallistu peliin muuten kuin pelaamalla sen kortin, minkä pelinviejä määrää hänet pelaamaan Kun pelinviejä näkee lepääjän kortit, hän tekee pelinvientisuunnitelman ennen pelaamistaan Samaan aikaan myös puolustus miettii keinoja estää pelinviejää saamasta lupaamiaan tikkejä

 AQJ75  83  962  -   K104  Pelaa tikit ensin siitä kädestä, missä sinulla on vähemmän kortteja.

PIKATIKIT => TIKKIEN KASVATTAMINEN  Pelinviejän pikatikit ovat sellaisia tikkejä, joita hän voi ottaa päästämättä vastustajia kiinni (jos joku pelaaja on kiinni, hän on voittanut edellisen tikin ja on kääntämässä seuraavaan). ♥ A86♥ K4♥ KQJ♥ KQ85 ♥ 532♥ A52♥ A109♥ J1097

 Jos vastustajilla on korkeimmat kortit oman puolemme parhaassa maassa, voidaan tämä maa kasvattaa vahvaksi pelaamalla tätä maata ja antamalla vastustajien korkeiden korttien voittaa tikit. ♥ KQJ109 ♥ Q1096♥ A87632 ♥ 87653♥ J874♥ 954 Kasvatettavassa maassa tulee olla joko paljon kortteja, jolloin pienet kortit ("hakut") voivat kasvaa "vahvoiksi", tai korkeita kortteja, jotka kasvavat vastustajien otettua tikkinsä korkeimmilla korteillaan.

Jos pelinviejällä sangipelissä ei ole pikatikkejä niin paljon kuin hän on luvannut ottaa, niin ennen näiden pikatikkien ottamista, hän kasvattaa puuttuvat tikit vahvoiksi. ♠ A63 ♠ K82 ♥ K72 ♥ A43 ♦ KJ92 ♦ Q1086 ♣ AQJ ♣ K108 Sitoumus 3NT, pelinviejä länsi, lähtökortti ♠Q Pelin päämäärä on voittaa tikkejä mahdollisimman PALJON, ei mahdollisimman NOPEASTI.

PELINVIEJÄN "KULTAISIA SÄÄNTÖJÄ" Pelaa aina kuvia tai kuvakombinaatioita kohden. Pelaa kuvakorttisi ensin siitä kädestä, missä sinulla on vähemmän kortteja kyseisessä värissä. Noudata ensimmäistä sääntöä silloin, kun värissä on "arka" kombinaatio, vastustajilla on jokin tärkeä kortti, jonka sijainnista riippuu pelinviejän tikkimäärä. Noudata toista sääntöä silloin, kun väri on niin vahva, ettei vastustajilla ole yhtään ratkaisevan korkeata kuvakorttia tai, jos heillä on vain ässä.

♣ K2 ♣ KQ2 ♣ AK2 ♣ 43 ♣ 543 ♣ AQJ103 ♣ Q10943 ♣ K2 ♣ KJ2

♣♦♥♠ NT PUOLUSTAMISTA JA LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠NT

PUOLUSTUSPELAAJIEN "KULTAISIA SÄÄNTÖJÄ" Toinen käsi matalaa, kolmas korkeaa. Peitä pelinviejän pelaama kuva korkeammalla kuvalla. Puolustuspelaaja on toinen käsi silloin, kun pelinviejä lähtee tikkiin joko pelaamalla kädestään tai määräämällä pöydästä kortin. Puolustuspelaaja on kolmas käsi silloin, kun partneri lähtee tikkiin. PEITTÄÄ = pelata korkeampi kortti kuin edellinen pelaaja LAISTAA = olla peittämättä

♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96 ♥ 752 ♥ K32 ♥ 1074 ♥ Q104 ♥ J96 ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa?

♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96 ♥ 752 ♥ K32 ♥ 1074 ♥ Q104 ♥ J96 ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa?

♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96 ♥ 752 ♥ K32♥ K32 ♥ 1074 ♥ Q104 ♥ J96♥ J96 ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa?

♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96 ♥ 752 ♥ K32♥ K32 ♥ 1074 ♥ Q104 ♥ J96♥ J96 ♥ J73♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa?

♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96 ♥ 752 ♥ K32♥ K32 ♥ 1074 ♥ Q104 ♥ J96♥ J96 ♥ J73♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa?

♥ 964 ♥ Q ♥ 872 ♥ 3 ♥ K72 ♥ 964 ♥ Q ♥ K72 ♥ 3 ♥ J107 PUOLUSTUSPELAAJA KOLMANTENA KÄTENÄ Länsi aloittaa. Pöydästä pelataan nelonen. Minkä kortin itä laittaa?

Miksi peräkkäisistä korteista pienin? ♠ Länsi aloittaa pienellä padalla. Kenellä on patasotilas? ♠ 964 ♠ Q832 ♠ 10 ♠ K♠ K ♠ 964 ♠ Q832 ♠ J ♠ K♠ K ♠ Länsi aloittaa pienellä padalla. Mitä patoja etelällä on? Kolmannessa kädessä pelataan peräkkäisistä korteista alin, kun partneri on aloittanut pienellä.

Sangipeliä vastaan lähtijä yleensä lähtee pisimmästä maastaan, siitä maasta, missä on eniten kortteja. Jos lähtijän maan korkeimmat kortit ovat arvoltaan peräkkäisiä, hän lähtee korkean sarjan (sekvenssin) korkeimmalla kortilla: ♠ KQJ86♠ QJ106♠ AKQ42♠ Epäaito sarja♠ KQ107 ♠ J10863 Välisarja ♥ AJ1083 ♥ Q10983 Jos lähtijällä ei ole lähtömaan huipussa sarjaa, hän lähtee tämän maan neljänneksi suurimmalla kortilla: ♠ Q9753♠ KJ97♠ A108653

LÄHTIJÄN PARTNERI pelaa ensimmäiseen tikkiin suurimman tarpeellisen kortin:  kannattaa pyrkiä voittamaan tikkejä  vaikka pelinviejä kuitenkin voittaisi tikin, kannattaa pakottaa hänet käyttämään tikin voittamiseen korkein mahdollinen kortti ♠86♠K6♠Q92 ♠3♠Q4♠3♠AQ4♠7♠K103 Kun lähtijän partneri voittaa tikin - joko heti ensimmäisen tai jonkun myöhemmän – hänen tulee palauttaa partnerin maata:  kun hän on lähtemässä johonkin tikkiin, hän pelaa sitä maata, jolla partneri on lähtenyt.

LÄHTIJÄN PARTNERI pelaa ensimmäiseen tikkiin suurimman tarpeellisen kortin:  kannattaa pyrkiä voittamaan tikkejä  vaikka pelinviejä kuitenkin voittaisi tikin, kannattaa pakottaa hänet käyttämään tikin voittamiseen korkein mahdollinen kortti ♠86♠K6♠Q92 ♠3♠Q4♠3♠AQ4♠7♠K103 Kun lähtijän partneri voittaa tikin - joko heti ensimmäisen tai jonkun myöhemmän – hänen tulee palauttaa partnerin maata:  kun hän on lähtemässä johonkin tikkiin, hän pelaa sitä maata, jolla partneri on lähtenyt. W AJ =4 Etelällä ei ole yhtään 7 suurempaa korttia.

Sangipuolustamisen periaatteet Tarkoituksena on kasvattaa tikkejä omasta vahvasta tai pitkästä väristä Tyypillinen sangipuolustus etenee seuraavasti: Lähtijä aloittaa pisimmästä ja vahvimmasta väristään Aina, kun puolustus voittaa tikin, jatketaan aloitusvärin pelaamista Joskus lähtijän partneri näkee esim. lepääjän korteista, että lähtöväriä ei pidä pelata, tai hänellä ei ole enää kyseistä väriä Tällöin hänen kannattaa pelata omaa vahvaa väriään tai väriä, joka on pöydässä heikko Puolustajien ei pidä kovin usein vaihtaa pelattavaa väriä, vaan on hyvä on hyvä jatkaa saman värin kasvatusyritystä

Matti Niemen Opi 2000-luvun BRIDGEÄ s. 5-22joka kappaleessa on tehtäviä ja vastaukset takana Riitta-Liisan Power Point-esitykset löytyvät osoitteesta: Linkit: Peruskurssi- ja jatkokurssimateriaalia Peruskurssimateriaalia (vihreällä pohjalla) Power Point esitykset