Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit
Kirjasto 10 Avoinna 78 t/vk Kävijöitä /kk Asiakkaista 50% lainaajia Tilaa opiskella, työskennellä ja kohdata Tee se itse –palvelut Soitto-, äänitys- ja editointi-studiot Multimediatyöasemat Stage
Kirjasto 10 Julkinen kaupunkitila Kirjastopalvelupiste kaupungin keskustassa Paikka käyttää, luoda ja esittää kulttuuria
Uusi lähestymistapa musiikkikirjastotoimintaan Kulttuurinen tietoyhteiskunta: Kirjasto ei pelkästään passiivisesti välitä tuotettua aineistoa perinteisen musiikkikirjastotoiminnan rinnalle uuden tietotekniikan tarjoamat mahdollisuudet Kirjasto tarjoa interaktiivisen ympäristön, jossa asiakas on niin käyttäjä kuin tuottaja -> omaehtoinen tekeminen Kulttuurin uusiutuminen -> kynnys osallistua mahdollisimman matala
Töölönlahden musiikki-kampus Tuleva musiikkitalo -> Kirjasto 10 -> Finlandia-talo -> Sibelius-Akatemia-> Ooppera -> Musiikkiopisto -> Yhteistyötä fyysisesti ja virtuaalisesti
Kulttuurin esittäminen Yhteistyötä alan oppilaitosten ja muiden toimijoiden kanssa: -musiikkikoulut -Harrastajaryhmät ja järjestöt -Kustantajat ym. kaupalliset toimijat
Kulttuurin luominen Toteutettu yhdessä laitetoimittajien kanssa Kouluttajina ammattilaiset ja alan opiskelijat Käyttäjinä harrastajat ja opiskelijat
Kaupunginkirjaston hallinnoima Kumppanit: Tietoyhteiskuntaneuvosto Opetusministeriö Helsingin kaupunki Lasipalatsin Mediakeskus Virastot ja yritykset Sähköisen asioinnin ja viestinnän neuvontapiste
Kaikille avoimet koulutustilaisuudet Sähköinen asiointi ja verkon tarjoamat palvelut Teemaviikot yhteistyössä julkisen ja yksityisen sektorin kanssa Yhden luukun neuvontapiste
Uudet viestintäteknologiat Welho-kaapelimodeemien ja digisovittimien lainaus Skype-internetpuhelut Messenger-videoneuvottelut Mobiili- ja nettipalveluiden vertaisneuvonta: Enter Ry
Kohtaamispaikka palveluiden tuottajille Uusien tuotteiden testaus Palaute suoraan loppukäyttäjiltä Kehitystyötä yhteistyössä
Kirjastojen uudet haasteet Kirjasto tarjoaa resurssit Asiakkaat ja yhteistyökumppanit kulttuurin ja tiedon tuottajina Kansalaismedian sisällönkuvaus ja -hallinta Uudet digitaaliset jakelukanavat Sähköisen asioinnin rajapinnassa toimiminen Kirjaston rooli? -> asiakkaiden tarpeet Aikaan reagoiminen vaatii ajan tasalla olemista