Pitkän aikavälin ennakointi - Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma KESU 2015 -2020 sekä Maakunnallisen toimintamallin rakentaminen 21.5.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 EU-osarahoitteisten kehittämishankkeiden käsittely Hankkeiden käsittelystä on maininta - Rakennerahastolaissa, - valtioneuvoston rakennerahastoista.
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
TAPAUS KESKI-SUOMI Maakuntien yhteistyöryhmien neuvottelupäivät Jyväskylässä Hannu Korhonen Keski-Suomen liitto.
KESU-PROSESSI JA KOULUTUKSEN ALOITUSPAIKKOJEN ENNAKOINTI Hyvinvointifoorumi II Erikoissuunnittelija Mervi Kylmälä Varsinais-Suomen liitto.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
11. tammikuuta 2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Kyläsuunnittelumalli
Mikä on hyvää hanketoimintaa? Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, ryhmäpäällikkö Anna-Liisa Hietala.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
AMMATTIBAROMETRI Lyhyen aikajänteen ennakointikäytäntö Hyvinvointifoorumi Ennakointiasiantuntija Jouni Marttinen.
EMMA - PROJEKTIN TYÖPAJA , Tampere. T YÖPAJAN SISÄLTÖ JA TAVOITE Havaintoja maakuntien kuvauksista Toivottuja esittelyjä maakunnista Itsearviointia.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Varsinais-Suomen koulutusstrategia 2015+
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
Opintopolku.fi tilannekatsaus
Osaamisen ja sivistyksen asialla Työvoima- ja koulutustarpeiden alue-ennakointi Koulutustarjonta projekti Heikki Mäenpää, Matti Kimari ja Samuli.
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
Tapaus Keski-Suomi MYR-neuvottelupäivät, Jyväskylä Jyväskylä Ylijohtaja Juha S. Niemelä.
Varsinais-Suomen MYR:n koulutusjaosto Maakunnan yhteistyöryhmä (MYR) ja jaostot ALKE 7/2014, §24 ja kuntalaki sekä hallintolaki Valtuustokausi.
Mitä Osaamispankki voi tarjota? Juulia Tuominen
Maakuntaohjelma strategisten valintojen ohjaajana Hyvä-hankkeen aluefoorumi
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Kari Blomberg Kone- ja metallituoteteollisuus toimitusjohtaja
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Hyvinvointifoorumi II Ennakointitiedosta toimintaan Turussa Varsinais-Suomen ELY-keskus, Petri Pihlavisto.
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Varsinais-Suomen maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) koulutusjaosto.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Keski-Pohjanmaa vuonna seminaari Alueellisen ennakointiraportin esittelyä Ilkka Rintala.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Heikki Mäenpää /kl/ /3.1. KOULUTUSTARJONTA PROJEKTI O PETUSMINISTERIÖ Opetusministeriö.
Koulutusmäärät työelämän tarpeiden mitoituksen pohjalta Koulutuksen ennakointitietoa ohjaus- ja opetushenkilöstölle Kimmo Niiranen Maakunta-asiamies.
Musiikin koulutusseminaari - valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Maija Innola Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Suhdannekehitys Pohjois-Karjalassa loppuvuonna 2014 TRENDIT 1/2015 -julkistustilaisuus maakunta-asiamies Kimmo Niiranen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
TURUN KAUPPAKORKEAKOULU TULEVAISUUDEN TUTKIMUSKESKUS Tutkimuspäällikkö Jari Kaivo-oja Tulevaisuuden tutkimuskeskus KANSALLISET ENNAKOINTIPROSESSIT JA LAPIN.
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Satakunnan ammatillisen koulutuksen neuvottelukunta
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Seppo Laakso Näkökulmia väestöennusteisiin
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Ennakoinnin haasteet ja mahdollisuudet Satakunnassa 4. 11
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Osaamisen ennakointifoorumi ja ennakointitieto työelämätoimikunnan työn tukena Aiheena on ennakointi ammatillisessa koulutuksessa, mutta kerron myös laajemmin,
KESU2020 VUOSIKELLO OKM KESU Kevät / syksy 2014
TURUN MATKAILUAKATEMIA – ÅBO TURISMAKADEMI
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Noin 6000 jäsentä
Esityksen transkriptio:

Pitkän aikavälin ennakointi - Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma KESU 2015 -2020 sekä Maakunnallisen toimintamallin rakentaminen 21.5.2014

Ennakointi aluetasolla Laki alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista 7/2014, §17 ”4) vastaa alueellisen pitkän ja keskipitkän aikavälin koulutustarpeiden ennakoinnin yhteensovittamisesta ja alueellisten koulutustavoitteiden valmistelusta osana koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnittelua (KESU)” ”11) vastaa ennakoinnin yhteensovittamisesta maakunnassa, arvioi ja seuraa maakunnan ja sen osien kehitystä sekä kehittämistoiminnan vaikuttavuutta” Maakuntastrategia 2035+ Maakuntasuunnitelma ja -ohjelma (=maakuntastrategia) on lähtökohdiltaan aluekehittämislainsäädäntöön ja maankäyttö- ja rakennuslakiin perustuva maakuntaliiton lakisääteinen tehtävä Maakuntasuunnitelmaan kirjataan pitkän tähtäimen kehitystavoitteet (2035+) Nelivuotiskausittain laadittava maakuntaohjelma (2014-2017) täsmentää ja konkretisoi Varsinais-Suomen ELY – keskuksen laaja ennakointitoiminta

Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma (KESU) -työ Valtioneuvosto hyväksyy viisivuotiskausiksi Taustalla hallitusohjelma Voimassaoleva hyväksytty 15.12.2011 vuosille 2011–2016 Koulutuksen laadullisen sisällön määritykset Koulutuksen tarjonta (koulutuspaikat) Koulutuksen tarjonnan määrittelyyn liittyvä yhteistyö opetus- ja kulttuuriministeriön, opetushallituksen, Valtion taloudellisen tutkimuslaitoksen (VATT) ja maakuntien välillä Seuraavan KESU –kierroksen 2015-2020 valmistelu on jo alkanut

Historiaa Koulutuksen pitkän aikavälin pääosin määrällistä (koulutuspaikat) ennakointia tehty maakuntien liittojen ollessa mukana 2000-luvulla: 1. kierros vuosille 2003–2007: maakuntahallitus 22.12.2003 2. kierros vuosille 2007–2011: maakuntahallitus 20.08.2007 3. kierros vuosille 2011–2016: maakuntahallitus 27.06.2011 4. kierros vuosille 2015–2021 käynnistynyt 2014 keväällä (määrällisiin koulutuspaikkoihin ja muuhun ennakointiin tähtäävän talouden ja toimialojen kehitystä kuvaavan ns. perusuran laadinta on käynnissä)

MITENNA ENNAKOINTIMENETELMÄ TYÖVOIMAN KYSYNTÄENNUSTEET TOIMIALOITTAIN Vatt:lta TYÖLLINEN TYÖVOIMA Tilastokeskukselta KOULUTUSJÄRJESTELMÄN TOIMIVUUS -tehokkuus- ja vaikuttavuuskertoimet OPINTOALAT JA KOULUTUS-ASTEET NUORTEN 16-21 –VUOTIAIDEN IKÄLUOKKAENNUSTE TOIMIALOJEN AMMATTIRAKENNE-ENNUSTEET Vatt:lta laskenta, oletukset verkostolta POISTUMA Vatt:lta NUORTEN IKÄLUOKAN KOULUTTAMISEEN TARVITTAVA ALOITTAJAMÄÄRÄ KOKO JÄRJES- TELMÄ TYÖVOIMAN TARVE AMMATTIRYHMITTÄIN (AVAUTUVAT TYÖPAIKAT) Taulukkolaskenta edellisten pohjalta ALOITTAJATARVE OPINTOALOITTAIN JA KOULUTUS-ASTEITTAIN Alueverkosto YHTEENSOVITUS Alueverkosto AMMATTIRYHMIEN JA KOULUTUKSEN VASTAAVUUSAVAIN Opetushallitukselta työkalu NUORTEN KOULUTUKSEN ALOITTAJATARVE OPINTOALOITTAIN JA KOULUTUSASTEITTAIN TYÖVOIMAN KYSYNTÄ OPINTOALOITTAIN JA KOULUTUSASTEITTAIN Opetushallituksen työkalulla itse tai lisäresurssilla OPHa 2014, Lähde: Opetushallitus 2011

AMMATTIRAKENNE-ENNUSTEET KOULUTUSRAKENNE (MITENNA-MALLINNUS) TYÖVOIMA- JA KOULUTUSTARVE-ENNAKOINTIPROSESSI (”KESU 2015-20”) touko-marraskuu 2014 AMMATTIRAKENNE-ENNUSTEET -ALUEELLISTA TIETOA ENNUSTEIDEN POHJAKSI -VUOROPUHELU VATT JA ALUETOIMIJAT lokakuu 2014-tammikuu 2015 KOULUTUSRAKENNE (MITENNA-MALLINNUS) -OPH TEKEE VAIN VALTAKUNNALLISEN RAKENTEEN, MAAKUNNAT OMAT LASKELMAT Helmi-syyskuu 2014 ALUEEN TYÖPAIKAT 2030 VATT:n TOIMIALAENNUSTEET JA SKENAARIOT (perusurat 28 toimialalle) VUOROPUHELU (VATT, TEM, ALUETOIMIJAT) JATKUVA SEURANTA JA VÄLITARKISTUS Marrask. 2014 – kesäk. 2015 STRATEGIAN MUKAISET JOHTOPÄÄTÖKSET ALOITTAJATARPEESTA ALUEILLA OKM Joulukuu 2015 KESU 2015-2020 OPPILAITOSTEN YLLÄPITÄJIEN PÄÄTÖKSENTEKO *VUOSITTAIN KOULUTUS- JA OPINTOALOITTAIN / TUTKINNOITTAIN? Syyskuu 2015 ? Maalis-kesäkuu 2015 MAHDOLLISET SUURALUEITTAISET KESKUSTELUT AMMATTIKORKEAKOU-LUJEN JA YLIOPISTOJEN TARPEISTA Reuna-ehdot OKM:n JA KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJIEN TULOS- JA TAVOITESOPIMUKSET SEKÄ JÄRJESTÄMISLUVAT Kevät 2016 Lähde: Uudenmaan liitto/Olli-Pekka Hatanpää

VATT:n perusura 2013–2030 valtakunnallinen taustaskenaario Rakennemuutos (palveluvaltaistuminen) ja teollisen tuotannon ja jalostuksen muutos jatkuu 2020-luvulle asti Työvoiman määrän ja työikäisen väestön (efektiivinen työvoima) supistuminen hidastaa talouskasvua Kotimaisen lopputuotekysynnän roolin korostuminen vientikysynnän sijaan – ts. kysyntärakenne muuttuu palveluvaltaistumisen myötä Suuret energia- ja ympäristöpolitiikkaan liittyvät investoinnit: pääomankäyttö korostuu kasvutekijänä tuottavuuden kehityksen ohella Talouden kestävyysvajeen leikkaamiseksi tehtävät politiikkatoimet taustaoletuksissa

VATT:n perusura 2013–2030 maakunnalliset toimialaennusteet Ensimmäiset maakunnalliset laskelmat toimitettiin kommenteille tammikuussa 2014 Lähtöoletuksena valtakunnallinen toimialaennuste ja Tilastokeskuksen väestöennusteesta tuleva työvoimarajoite Työvoimarajoitteen vuoksi toimialat eivät voi kehittyä vapaasti, vaan yhden alan kasvu on pois muilta aloilta Tämä aiheuttaa merkittäviä epäjohdonmukaisuuksia Varsinais-Suomen maakunnalliseen perusuraan Varsinais-Suomen liitto ja ELY -keskus ovat laatineet yhdessä vaihtoehtoisen perusuralaskelman, jota hyödynnetään VATT:n ennakointimallin tarkentamisessa

Varsinais-Suomen koulutustarve-ennakointi MYR Koulutusjaosto Ennakoinnin ohjausfoorumi Ohjaus Koordinaatio V-S liitto ELY Toiminta Laadulliset ja määrälliset koulutustarpeet eri aikaväleillä / KESU 2015-2020 TE-toimisto ELY: Osaamis- ja koulutuspalv. ryhmä ELY/Ennakointitiimi Tietopalvelut Toimialaryhmät ja -foorumit Raportit ja analyysit ForeAmmatti Alueelliset kehitysnäkymät Kauppa Rakentaminen Logistiikka SOTE Luotain.fi Työllisyyskatsaus Ammattibarometri ICT Ruoka-ketju Luovat alat Health/ bio ? Puntari Toimiala Online (Matkailu) ??? Metalli- ja konepaja ??? Ammattikompassi VS liitto ELY-keskus.fi Maakunnan tila Koulutustajayhteistyota.com Oppilaitokset, elinkeinoelämä, järjestöt, viranomaiset KESU -prosessi Lounais-Suomen aluetietopalvelu Kyselyt, selvitykset

Varsinais-Suomen ennakointiverkoston toimijoita Varsinais-Suomen liitto Turun yliopisto Brahea-keskus Tulevaisuuden tutkimuskeskus Työelämäpalvelut Åbo Akademi Turun AMK Novia Turun Ammatti-instituutti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä Salon seudun koulutuskuntayhtymä Raseko Livia Turun AKK ELY-keskus TE-toimisto Turun kaupunki Kaupunkikehitys, opetustoimi Kehittämiskeskus, Turku Science Park, Turku Touring Varsinais-Suomen yrittäjät Talonrakennusteollisuus, Infra ry, SuLVI, Kiinteistöliitto Teknologiateollisuus Kauppakamari Seutukunnat TEM, OKM, OPH, VNK Muut maakunnat ja ELY-keskukset

TOIMIALAKOHTAISET ENNAKOINTIFOORUMIT Koordinaatiovastuu kokonaisuudesta: V-S liitto ja ELY-keskus VALMISTELU ASIANTUNTIJA-TYÖRYHMÄSSÄ VARSINAIS-SUOMEN ENNAKOINTISEMINAARI TOTEUTUS: ENNAKOINTIFOORUMIT TULOKSET JA VAIKUTTAMINEN 1-2 kertaa vuodessa ennakointitiedon ja käytännön kokemusten pohjalta arvioidaan alan tulevia osaamis- ja koulutustarpeita > parannetaan koulutustarjonnan työelämävastaavuutta > tuetaan oppilaitosten välistä yhteistyötä koko toimialan kehittämisessä - levitetään hyviä käytäntöjä Määritellään - vastuut aikataulut Kootaan alaa koskevaa ennakointitietoa (esim. neuvottelukunnista) Keskustelu kootaan, tiedotetaan, viedään tiedoksi MYR –koulutusjastoon ym ja sähköisille alustoille varmistetaan, että tiedot siirtyvät koulutus-suunnittelusta ja rahoituksista vastaaville tahoille (OKM, ELY-keskus, TE-toimistot, koulutuskuntayhtymät, oppilaitokset) arvioidaan seurataan vaikuttavuutta

Ennakointi neuvottelukunnissa - ehdotus Kerran vuodessa / joka toinen vuosi toimialan tarpeiden mukaan Opiskelijapalaute työssä oppimisesta: - Mistä osaamisesta oli hyötyä? - Mitä olisi pitänyt osata? Opettajat keräävät FOORUMI Klusteri-/ toimiala-kohtainen ennakointi-tilaisuus (yritykset, ELY, Te-toimisto, oppilaitos): tulevat osaamis-tarpeet Neuvottelu-kunta käsittelee: Mitkä ovat ammattiosaamisen vaatimukset? Mitkä ovat tulevien markkinoiden osaamistarpeet? Yhteen-veto oppi-laitoksen nimeämä yhteys-henkilö (ennakoija) A4 Toimi-ala-kortti Koulutustoimikunnat: -laadullinen ennakointi OPH: tutkintojen perusteet Tuotettu tieto koulutus-suunnittelun pohjaksi Muu ennakointitieto: ammattibarometri ammattikompassi /kvalifikaatiot koulutuksen kysyntä toimialakohtaiset ennusteet jne. Oppilaitoksen omat tuotteet, esim. yrityskoulutus

Kiitos