Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKatriina Heikkinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Osaamisen ja sivistyksen asialla Työvoima- ja koulutustarpeiden alue-ennakointi Koulutustarjonta 2012 -projekti Heikki Mäenpää, Matti Kimari ja Samuli Leveälahti (OPH) 16.10.2006 joiden esityksiä yhdistänyt, muokannut ja täydentänyt Jyrki Haataja (KMK) 26.10.2006
2
Osaamisen ja sivistyksen asialla Valtakunnallisen ennakoinnin viitekehys Heikki Mäenpää Alue-ennakoinnin työkokous Opetushallitus 16.10.2006
3
3 Osaamisen ja sivistyksen asialla 1. Kehittämissuunnitelman valmistelu (1/2) Kehittämissuunnitelman muuttunut asema u □ Vahva hallitusohjelma. u □ Hallituksen strategia-asiakirja (HSA). u □ Politiikkaohjelmat. u □ Nyt: valtioneuvoston koulutuspoliittinen selonteko huhtikuussa 2006 (ja eduskunnan vastaus loka- marraskuussa 2006). u □ Opetusministeriön tulevaisuuskatsaus, kesäkuu 2006.
4
4 Osaamisen ja sivistyksen asialla 1. Kehittämissuunnitelman valmistelu (2/2) Opetusministeriön kehittämissuunnitelmatyöryhmä □ Ministeriön virkamiestyöryhmä. □ Luonnos kehittämissuunnitelmaksi kesään 2007 mennessä. □ Avainkysymys: mitä kehittämissuunnitelmassa päätetään muuttuneessa tilanteessa? □ Asiantuntija- ja intressiorganisaatioiden kuuleminen syyskaudella 2006.
5
5 Osaamisen ja sivistyksen asialla 2. Koulutustarjonta 2012 -projekti Tehtävänä valmistella aloittajatavoitteet vuodelle 2012. □ Valtakunnalliset tavoitteet koulutusaloittain ja sektoreittain (nuoret). □ Ruotsinkelisen koulutuksen tavoitteet (nuoret). □ Alueelliset tavoitteet (nuoret). □ Aikuiskoulutuksen tavoitteet. Aloittajakehykset vuosille 2016 ja 2020 sektoreittain valtakunnallisesti ja alueellisesti (maakunnat ja korkeakoulualueet)? Aikataulut: □ Alustava ehdotus 31.1.2007 (valtakunnalliset tavoitteet). □ Lausuntoversioon kaikki tavoitteet, mikäli mahdollista.
6
6 Osaamisen ja sivistyksen asialla 3. Aluetavoitteiden valmistelu Mitä aluetavoitteista päätetään kehittämissuunnitelmassa? Poliittinen kysymys, joka ratkaistaan seuraavassa hallituksessa. Vaihtoehtoisia muotoja: □ Päätösosa / Liitteet / Opetusministeriön toimintaohjeet. Vaihtoehtoisia sisältöjä: □ Eri sektoreiden aloittajatavoitteiden kokonaismäärät maakunnittain (toinen aste) tai korkeakoulualueittain (korkea- aste). □ Koulutusaloittaiset aloittajatavoitteet eri sektoreilla maakunnittain (toinen aste) tai korkeakoulualueittain (korkea-aste). □ Koulutusaloittaiset prioriteetit eri sektoreilla maakunnittain. □ Tutkintoon/perustutkintoon johtavan aikuiskoulutuksen tarjonta maakunnittain tai korkeakoulualueittain.
7
7 Osaamisen ja sivistyksen asialla 3. Aluetavoitteiden valmistelu Miltä koulutus- ja yhteiskuntapoliittiselta pohjalta aluetavoitteet asetetaan? Poliittinen kysymys, joka ratkaistaan seuraavassa hallituksessa. Mahdollisia lähtökohtia nykyiseltä (siis 2008) pohjalta: □ "Kauhun tasapaino" (siis 50 % ja 50 %) ammatillisen ja korkea- asteen koulutuksen aloittajatavoitteiden välillä säilytetään valtakunnallisesti. □ Koulutustarjonnan alueellisen tasapainon parantamista jatketaan ja tarjonnan alueellisia eroja eri sektoreilla supistetaan (kehittämissuunnitelma 2003-2008 ja OPM 12.5.2004). □ Koulutustarjonnan kokonaisvolyymi suhteessa nuorisoikäluokan kokoon (OPM 12.5.2004) sovitetaan eri alueilla - edellisessä kohdassa sanottu huomioon ottaen - keskimääräisen nuorisoikäluokan koon muutoksiin kaudella 2008-2012.
8
Osaamisen ja sivistyksen asialla Valtakunnallisen ennakoinnin tilannekatsaus Matti Kimari Alue-ennakoinnin työkokous Opetushallitus 16.10.2006
9
9 Osaamisen ja sivistyksen asialla ENNAKOINNIN KEHITTÄMINEN Opetushallituksen ennakoinnin ESR-projekti (Mitenna 2006) Projektin keskeiset tavoitteet: - Ennakointimenetelmän kehittäminen - Laskentamallin kehittäminen - Alueellisen ennakointiyhteistyön kehittäminen Projektille anottu jatkoaikaa 1.1. - 31.12.2007
10
Osaamisen ja sivistyksen asialla OPM OPH MAAKUNNAN LIITTO Työvoiman tarjonta ja kysyntä TE- KESKUS LÄÄNIN- HALLITUS VUOROPUHELUA TULOKSESTA KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄT TYÖMARKKINA- JÄRJESTÖT ESITYKSET ARVIO TOIMEKSIANTO JA OHJEISTUS TM, SM ALUE-ENNAKOINNIN YHTEISTYÖMALLI KESU 2007–2012:N VALMISTELUSSA
11
11 Osaamisen ja sivistyksen asialla KESKEISIÄ MUUTOKSIA LASKENTAMALLISSA Luokitukset (3) –tarkennuksia, lisäyksiä Ammatti/koulutus-vastaavuusavain –ammattiluokkakohtaiset avaimet (noin 400), mahdollistaa maakunnittaisia painotuksia Menetelmän kehittäminen –aikuiskoulutus, ammattisiirtymät, työttömät Laskentamallin tekninen kehittäminen –mm. EXCEL-sovellus, työkalut, raportointi, grafiikka
12
12 Osaamisen ja sivistyksen asialla Syksyn aikana jatkettu ennakointimenetelmän ja ennakointityökalujen (avain, ammattirakenne) kehittämistä ja testausta Työryhmäsivujen kehittäminen, tiedonvaihdon hoitaminen ja ohjeistus Tarkistettu Tilastokeskuksen aineistoja (mm. vuoden 2004 ammattitiedot) Työministeriön aineistoja saatu 13.10.2006 Ammatti/koulutus-avain tarkistusvaiheessa TK:n aineistoista tuotettu laskentaparametreja koskevat tausta-aineistot (koulutusväylät, koulutuksen läpäisy ja työvoimaosuudet) VUODEN 2012 KOULUTUSTARJONNAN TAVOITTEIDEN VALMISTELU (tilanne 16.10.2006)
13
13 Osaamisen ja sivistyksen asialla Lokakuussa 2006 käynnistyy valtakunnallisten (koko maa ja ruotsinkielinen) työvoiman kysyntäennusteiden (ammattirakenne-ennusteet) laadinta Uudet poistumakertoimet marraskuussa Alustavat valtakunnalliset koulutustarpeen laskentatulokset vuodenvaihteessa 2006/2007 Valtakunnallinen ennakointi etenee rinnan alueellisen ennakoinnin kanssa vuonna 2007 VUODEN 2012 KOULUTUSTARJONNAN TAVOITTEIDEN VALMISTELU (tilanne 16.10.2006)
14
14 Osaamisen ja sivistyksen asialla TYÖLLISYYDEN MUUTOS 1995 – 2004 (ennakkotieto) uudistettu ammattiluokitus tiedot väestölaskennan/työssäkäyntitilaston mukaisia tuntematon ryhmän koko –199545 400 –200074 900 –2004e87 500 työllisyyden muutos –2000 - 2004e60 000
15
15 Osaamisen ja sivistyksen asialla TYÖLLISYYDEN MUUTOS PÄÄAMMATTIRYHMITTÄIN Lähde: Tilastokeskus OPH/KE/EN IH/jk 6.10.2006
16
16 Osaamisen ja sivistyksen asialla TYÖLLISYYDEN MUUTOS PÄÄAMMATTIRYHMITTÄIN Jakson keskimääräinen muutos -% vuodessa OPH/KE/EN IH/jk 6.10.2006 Lähde: Tilastokeskus
17
17 Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATTIRAKENNE VUOSINA 1995, 2000 JA 2004 Lähde: Tilastokeskus OPH/KE/EN IH/jk 6.10.2006
18
18 Osaamisen ja sivistyksen asialla SOSIAALI- JA TERVEYSALAN TYÖ (ammattiryhmittäin) Lähde: Tilastokeskus OPH/KE/EN IH/jk 6.10.2006 %
19
Osaamisen ja sivistyksen asialla Alue-ennakointityön organisointi KESU 2007 – 2012 yhteydessä Samuli Leveälahti Alue-ennakoinnin työkokous Opetushallitus 16.10.2006
20
20 Osaamisen ja sivistyksen asialla Mitenna 2006 –ennakointiprojektin toimenpiteitä alue-ennakointiyhteistyön kehittämiseksi tavoitteena alue- ja keskushallinnon sekä aluehallinnon ja koulutuksen järjestäjien välisen ennakointiyhteistyön edellytysten parantaminen Mitenna 2006 projektin alue-ennakointiyhteistyötä edistäviä toimenpiteitä ovat olleet mm. - alueryhmän perustaminen alue-ennakointiyhteistyön kehittämiseksi - selvitys alue-ennakointiyhteistyön nykytilasta ja kehittämistarpeista - alueyhteistyön työkokouksen järjestäminen - avoin ja aikainen tiedotus KESU-prosessin aikataulusta - aluetyöryhmien organisointien hyvien käytänteiden levittäminen - ohjeistus alue-ennakointiprosessin toteuttamiseksi - aluetyöryhmien työkokouksen järjestäminen Mitenna 2006 –projekti arvioi alue-ennakointiyhteistyön onnistumista KESU 2007–2012 ennakointiprosessin jälkeen
21
21 Osaamisen ja sivistyksen asialla Alue-ennakointityön organisointi KESU 2007 – 2012 yhteydessä yhteistyöryhmäkuvaukset pyydettiin työryhmäsivuille 15.8 mennessä kuvaukset antavat mahdollisuuden levittää hyviä käytänteitä ja toisaalta kuvaavat alue-ennakointiyhteistyön kehittymistä alustavien työryhmäsivuille tallennettujen yhteistyökuvausten mukaan 16 maakuntien liittoa on laajentanut yhteistyötä tai terävöittänyt organisointiaan (liite 1) Hämeen liitossa, Itä-Uudellamaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla meneillään alue-ennakointiyhteistyötä kehittävät projektit perusrakenteena tiivis laskentatyöryhmä, joka valmistelee asioita laajemmalle aluetyöryhmälle ja maakuntahallitus päättää lopullisen alueellisen näkemyksen koulutuksen järjestäjät ja yliopistot huomioitu selvästi entistä paremmin jo ennakointityön valmisteluvaiheessa
22
22 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjeiden tausta ohjeet koskevat koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman 2007–2012 alueellisten aloittajatavoitteiden asettamista tukevaa ennakointia Opetushallituksen tehtävänä on koordinoida ja tukea maakuntien liittojen vetämää KESU-ennakointia tarve ohjeiden laatimiseen on ilmennyt viime KESU-kierroksen palautteesta ja laivaseminaarin näkemyksistä ohjeessa kuvataan ennakointiprosessin aikataulua, työnjakoa ja tiedonvaihtoa ohje on alustava ja sitä tarkennetaan myöhemmin mm. vuoropuhelussa alueyhteistyöryhmien kanssa
23
23 Osaamisen ja sivistyksen asialla Koulutustarpeiden alue-ennakointiprosessi VALTAKUNNALLISET TOIMIALOITTAISET AMMATTIRAKENNE-ENNUSTEET OPH:N TUOTTAMA KOULUTUSTARPEIDEN ENNAKOINTILASKENTA MITENNA 2006-MALLILLA VALTAKUNNALLISET IKÄLUOKKA- ENNUSTEET TYÖVOIMA 2025-PROJEKTIN TOIMIALAENNUSTEET JA ALUEELLISET TOIMIALAENNUSTEET (PERUS- JA TAVOITEURA) OPH:N TUOTTAMA IKÄLUOKKAAN SOVITETTU NUORTEN ALOITTAJATARVE ALUEELLISET TOIMIALOITTAISET AMMATTIRAKENNE-ENNUSTEET ALUEELLISET IKÄLUOKKA- ENNUSTEET AIKUISKOULUTUKSEN VALTAKUNNALLISEN JA ALUEELLISEN TUTKINTOTARPEEN MITOITUS KOULUTUSTARJONTA 2012 –TYÖRYHMÄN, OPM:N JA MAAKUNTIEN LIITTOJEN VÄLINEN VUOROPUHELU LOPULLISTEN TAVOITTEIDEN MUODOSTAMISEKSI VALTAKUNNALLISET JA ALUEELLISET ALOITTAJATAVOITTEET KESU 2007–2012
24
24 Osaamisen ja sivistyksen asialla Alue-ennakointiprosessin aikataulu 1(2) aikataulu perustuu opetusministeriön asettaman KESU 2007–2012 valmisteluryhmän asettamiin tavoitteisiin valmisteluryhmän on määrä laatia luonnos uudesta KESUsta 30.6.2007 mennessä aikataulun tiukentumisen seurauksena valtakunnallisen ja alueellisen ennakointityön aikataulu on hieman muuttunut aikaisemmin suunnitellusta Syksyllä 2006 laaditaan valtakunnalliset alustavat koulutustarvelaskelmat. Alue-ennakointityön aloittamiseksi on tarpeellista mm. sopia alueellisten yhteistyöryhmien kokoonpanosta ja työnjakokysymyksistä, aikatauluista ja ennusteiden laadintaperiaatteista. Tammikuussa 2007 maakuntien liitoille toimitetaan ennakoinnissa tarvittava ammattirakenne-ennustetta tukeva historia-aineisto. Tammi–helmikuussa 2007 Opetushallitus tulee järjestämään yksityiskohtaisempia ja käytännön ennakointityöhön liittyviä koulutustilaisuuksia ennakointilaskelmien laadinnasta suuralueittain.
25
25 Osaamisen ja sivistyksen asialla Alue-ennakointiprosessin aikataulu 2(2) Tammi–maaliskuu 2007 Alueelliset yhteistyöryhmät laativat maakuntakohtaiset ammattirakenne-ennusteet. Maaliskuu 2007 Opetushallitus tukee alueellisten ennakointitulosten tulkintaa. Huhtikuu 2007 Opetusministeriö antaa tarkennetut ohjeet alueille tarvittavista tiedoista ja vuoropuhelusta KESU 2007– 2012 alueellisten aloittajatavoitteiden mitoittamiseksi. Huhti-kesäkuu 2007 Koulutustarjonta 2012 –työryhmä, Opetusministeriö ja maakuntien liitot mitoittavat vuoropuhelun kautta valtakunnalliset ja alueelliset aloittajatavoitteet. Kesäkuu 2007 Luonnos KESUn valtakunnallisista ja alueellisista aloittaja- ja tutkintotavoitteista (OPM) Lokakuu 2007 Koulutustarjonta 2012 -valmisteluryhmä jättää Opetusministeriölle esityksen KESU 2007-2012 tavoitteista
26
26 Osaamisen ja sivistyksen asialla Alueellisen ennakointiprosessin tiedonvaihto Opetushallituksen Internet-sivustolla sijaitsevasta työryhmäsivusto on ensisijainen ja keskeisin tiedonvälityskanava ennakointiprosessin aikana alueelliset yhteistyöryhmät tallentavat ennusteet työryhmäsivuille ohjeiden mukaan Opetushallitus tallentaa työryhmäsivuille alue-ennakointia tukevaa aineistoa sekä koulutustarpeiden laskentatulokset työryhmäsivuilla on keskeisintä seurata Ajankohtaista ja Kysymyksiä ja keskustelua –osioita tunnuksia saa antaa vain alueellisten yhteistyöryhmien jäsenille tärkeää turvata avoin tiedotus ennakointiprosessin aikana myös yhteistyöryhmiin kuulumattomille koulutuksen järjestäjille, elinkeinoelämälle yms. sidosryhmille
27
27 Osaamisen ja sivistyksen asialla Tilastot ja tiedonvaihto (1/3) Tiedonvaihdon foorumina TYÖRYHMÄSIVUT Ennusteet ja ennustetyökalut sisältävät ennusteiden lisäksi runsaasti tilastotietoa Opetushallitus tallentaa valtakunnalliset toimialaennusteet työryhmäsivuille (11-12/06) Maakunnat tallentavat sivuille alueelliset toimialaennusteet (12/06) Valtakunnalliset alustavat ammattirakenne-ennusteet (1/06) - > lopulliset ammattirakenne-ennusteet (3/07) Ammattirakennetyökalu (1/07) Maakunnat tallentavat alueelliset toimialoittaiset ammattirakenne-ennusteet sivuille (viim. 3/07)
28
28 Osaamisen ja sivistyksen asialla Tilastot ja tiedonvaihto (2/3) Ammattien ja koulutuksen vastaavuusavaimet nettiin alkuvuodesta Tilastoja –tietoa opiskelijoiden alueellisesta liikkuvuudesta –työllisten alueellinen liikkuvuus –uudet opiskelijat, keskeyttäminen, moninkertainen koulutus, työvoimaosuudet
29
29 Osaamisen ja sivistyksen asialla Tilastot ja tiedonvaihto (3/3) Kaikki hankkeeseen liittyvä materiaali löytyy OPH:n työryhmäsivustolta, polku sivustolle on seuraava: www.oph.fi -> työryhmät -> käyttäjätunnus: ********** -> salasana: ********* -> Työvoima- ja koulutustarpeiden ennakointi Tunnukset (*********) annetaan vain E+S- ryhmäläisten (”Kainuun alueryhmä”) käyttöön! Kiitos!
30
30 Osaamisen ja sivistyksen asialla
31
31 Osaamisen ja sivistyksen asialla
32
32 Osaamisen ja sivistyksen asialla Kiitos! (Kuvassa Roope 10kk)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.