Alueiden välinen yhteistyöohjelma (”Interreg IVC”) 2007 - 2013 Kuopio 28.4.2009 Petri Haapalainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Akavan verotavoitteet hallitusohjelmaan. Verouudistus hallitusohjelmaan Tulevan hallituksen ohjelmaan talouskasvua, työllisyyttä, osaamista ja yrittämistä.
Euroopan unioni Viivi Similä 3A.
Pekka Järviö Hallitusneuvos
’Vieläkö voi hakea’ - Pohjois-Savon liiton rahoitustilanne
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Sivu VALINTAKRITEERIT. Ohjelman varojen kohdennus Sivu 2 Julkinen rahoitus yhteensä miljoonaa euroa kaudella.
Maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitus toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa Rieska-Leader ry.
Vanhuuseläkeiät EU maissa sekä Islannissa, Norjassa ja Sveitsissä 2011
MAASEUDUN KEHITTÄMINEN Kirsi Viljanen, maa- ja metsätalousministeriö Joensuu.
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
EAKR-toimenpideohjelmien arviointi Neuvotteleva virkamies Marikki Järvinen Työ- ja elinkeinoministeriö, Alueiden kehittämisyksikkö.
Euroopan Unioni: Huippukokous Ministerineuvosto Komissio
Kansainvälinen yhteistyö.
Kaupungin luova ja innovatiivinen yrityskulttuuri - case Jyväskylä Projektipäällikkö Laura Ahonen IFHP Suomi
Nykyisen ohjelman ( ) tuloksia ja kokemuksia Itämeren alueen uuden ohjelman valmistelua koskeva tiedotustilaisuus Helsingissä Harry Ekestam.
Linnaseutu ry •Hämeenlinnan seudun maaseudun kehittämisyhdistys •Leader -rahoitus.
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
Kielitaidon kehitys Euroopan Unionissa
Euroopan unionin kansalaisuus
1 Euroopan alueellinen yhteistyö Ulla Ropponen Euroopan komissio Aluepolitiikan pääosasto E1 Alueellinen yhteistyö.
Opiskelijavaihtoon tai työharjoitteluun Eurooppaan
1 TIETOJA HAKIJAMAISTA SAK STTK AKAVA SAK STTK AKAVA 2002 HAKIJAMAIDEN HINTATASO JA TULOTASO SUHTEESSA EU-MAIDEN KESKIMÄÄRÄISEEN VUONNA 1998/1999.
Itämeren valtioiden välisen yhteistyön ohjelma Kuopio Petri Haapalainen.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Euroopan Unionin historia
Tukikelpoisuus alkaa Rakennerahastolaki tulee voimaan Rakennerahastoasetus tulee voimaa Tukikelpoisuusasetus tulee voimaa
EU:n ulkorajayhteistyöohjelmien (ENI CBC) valmistelu ohjelmakaudelle Petri Haapalainen Työ- ja elinkeinoministeriö.
Eures-palvelut Lapin työ- ja elinkeinotoimistO
Pohjoismaat ja Venäjän markkinat Toimitusjohtaja Leif Fagernäs Pohjola-Nordenin seminaari
Suomen uusi rakennerahasto-ohjelma sisältää molemmat rahastot (EAKR ja ESR) Toimintalinjat ovat: TL1 Pk-yritystoiminnan kilpailukyky (EAKR) TL2 Uusimman.
Maaseuturahasto Satakunnassa
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
ENI CBC –ohjelmakauden mahdollisuudet ENPI CBC –ohjelmien ohjelmakauden päätöstilaisuus Finlandia-talo, Neuvotteleva virkamies Petri.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
ENPI CBC –ohjelmat Kuopio Petri Haapalainen.
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Rakennerahasto-ohjelman toimeenpanon tilannekatsaus Maakunnan yhteistyöryhmä
Itämeren ohjelma Yleiskuvaus Tiedotustilaisuus Helsingissä
Rakennerahastoviestintä
Sivu 1 Manner-Suomen maaseutuohjelman toimeenpano Tilannekatsaus
Pohjoisen periferian valtioiden välisen yhteistyön ohjelma Kuopio Petri Haapalainen.
-Suomen vanhin aluetoimisto Brysselissä -jatkuva toiminta perustamisesta - tunnettu aluetoimisto Brysselissä.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUSTILANNE JA HAASTEET Itä-Suomen EAKR-ohjelman seurantakomitean kokous Neuvotteleva virkamies Aila Ryynänen.
EAKR-arviointisuunnitelma Sisältö Valmisteluprosessi Arviointityöryhmä asetettu elokuussa 2008 Valmistellut suunnitelman sekä.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Itämeren ohjelma Yleisesittely Itämeren ohjelman tiedotustilaisuus Helsingissä
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ. JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vaihdossa olleet opiskelijat vuonna 2013 (Eurooppa) 1 – 10 vaihto-opisk. 11 – 30.
Maailman ja Suomen talouden kehitys
Erasmus-sopimusten laatiminen Päivitetty
Mobility Tool+ Raportointikoulutus Erasmus+ yleissivistävän koulutuksen KA1 –hankkeille
EUROOPPALAISUUS JA EUROOPAN UNIONI YH 4 EU nykyään.
YHTEISKUNTAOPPIA EUROOPAN UNIONI. KOLME YHTEISÖÄ 1. Euroopan hiili- ja teräsyhteisö (1951) 2. Euroopan talousyhteisö (1957) 3. Euroopan atomienergiayhteisö.
Maailman ja Suomen talouden kehitys Suomea koskevia suhdanne-ennusteita *) Suomen Pankki, Euroopan komissio, OECD ja IMF raportoivat yhdenmukaistetun.
Eurooppalainen kulttuuripiiri
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
MEP-PAIKKAJAKO MAITTAIN
10 EU-maan liput kuva-arvoituksena
Maaseutuohjelman yritys- ja hanke-rahoitus Iltakoulu 7. 11
Talouskasvu jakaantuu epäyhtenäisesti myös vuonna 2017
Tutustu intraan:  opiskelu opiskelijapalvelut
Maailman ja Suomen talouden kehitys
Suuri laajentuminen: idän ja lännen yhdistyminen
Euroopan parlamentti – kansalaisten ääni
Go international! Vaihtoinfopäivä
Esityksen transkriptio:

Alueiden välinen yhteistyöohjelma (”Interreg IVC”) Kuopio Petri Haapalainen

Ohjelman tavoite Ohjelman puitteissa toteutettavilla hankkeilla pyritään vaihtamaan kokemuksia, yhteisesti kehitettyjä lähestymistapoja ja välineitä, jotka omalta osaltaan voisivat parantaa aluepoliittisten kehittämistoimenpiteiden vaikuttavuutta ja tukea talouden uudistamista Yhteisön koheesiopolitiikan strategisten suuntaviivojen mukaisesti ohjelma tukee myös unionin kasvu- ja työpaikkastrategian toteuttamista Lisäksi ohjelma on väline EU:n ”Alueet talouden muutosten edistäjinä” – aloitteen (Regions for Economic Change Initiative) toteuttamisessa. Aloitteen tavoitteena on tehostaa hyvien käytäntöjen testaamista ja niistä saatujen tulosten levittämistä jäsenmaiden ja alueiden välillä. Aloitetta toteutetaan muodostamalla ylikansallisia kokemustenvaihtoverkostoja 30 teeman alle, jotka tukevat alueellisen kilpailukyvyn parantamista

Ohjelma-alue, rahoitus ja kumppanuus (1) Ohjelma-alueena koko EU (EU27 + Norja ja Sveitsi) Ohjelman EAKR-rahoitus n. 321 milj. euroa, lisäksi Norjalta ja Sveitsiltä EAKR-vastaavaa rahoitusta (Norja: 3 milj. euroa, Sveitsi: 3 milj. euroa) Kansallinen vastinrahoitus n. 84 milj. euroa Osarahoitusosuus (hankkeille) - EAKR: Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Luxemburg, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi ja Tanska: enintään 75 %; Bulgaria, Kreikka, Kypros, Latvia, Liettua, Malta, Portugali, Puola, Romania, Slovakia, Slovenia, Tsekin tasavalta, Unkari ja Viro: enintään 85 % - Norjan EAKR-vastaava rahoitus: enintään 50 %

Ohjelma-alue, rahoitus ja kumppanuus (2) Alueellinen joustavuus - enintään 10 % ohjelman EAKR-rahoituksesta voidaan käyttää EU:n ulkopuolella toteutettaviin toimiin, esim. IPA-maista tulevien hankekumppaneiden tukemiseen, kun toimista on hyötyä yhteisön alueille (”10 %:n sääntö”) Tekninen tuki - 6 % ohjelman EAKR-rahoituksesta; EAKR:n rahoitusosuus ohjelmatasolla 70 % Kumppanuusvaatimus hanketasolla - kumppaneita vähintään kolmesta maasta. Vähintään kahden kumppanin tulee olla EU-maasta (ja vastaanottaa ohjelman EAKR-rahoitusta) - ohjelma-alueen (EU27 + Norja ja Sveitsi) ulkopuolisten kumppaneiden mukaan ottaminen mahdollista tietyin edellytyksin

Hallinto ja toimeenpano (1) Hallintoviranomainen (MA) - Conseil Régional Nord – Pas de Calais (Lille) Todentamisviranomainen (CA): - Caisse des Dépôts et Consignations (Pariisi) Tarkastusviranomainen (AA): - Commission Interministérielle de Coordination des Contrôles des actions cofinancées par les Fonds Structurels (CICC) (Pariisi) - AA:n tukena tarkastajaryhmä, jossa yksi edustaja kustakin maasta Seurantakomitea (MC): - kustakin maasta 2 – 3 edustajaa - voi tarvittaessa perustaa avukseen erityisen työryhmän (Task Force) Yhteinen tekninen sihteeristö (JTS): - pääkonttori Lillessä, jonka lisäksi 4 alueellista toimipistettä: Katowicessa, Lillessä (yhteisen teknisen sihteeristön yhteydessä), Rostockissa ja Valenciassa Kansalliset yhteyspisteet (National Contact Points, NCP) - suositus; ei TA-rahoitusta

Hallinto ja toimeenpano (2) Toimipisteiden maantieteelliset vastuualueet: Rostock: Tanska, Viro, Suomi, Saksa, Latvia, Liettua, Ruotsi, Norja Katowice: Itävalta, Tsekin tasavalta, Unkari, Puola, Slovakia, Slovenia, Bulgaria, Romania Valencia: Kypros, Kreikka, Italia, Malta, Portugali, Espanja Lille: Belgia, Ranska, Irlanti, Luxemburg, Alankomaat, Iso- Britannia, Sveitsi

Temaattiset toimintalinjat Ohjelmassa on kaksi temaattista toimintalinjaa: 1) Innovaatio ja tietoyhteiskunta (55 % rahoituksesta, 177 M€ EAKR) - innovaatiot, tutkimus ja kehittäminen; - yrittäjyys ja pienyritykset; - tietoyhteiskunta; - työllisyys, osaamispääoma ja koulutus. 2) Ympäristö ja riskien ehkäiseminen (39 % rahoituksesta, 125 M€ EAKR) - luonnon- ja teknologiariskit; - vesistöjen hoito/suojelu; - jätehuolto; - biodiversiteetti ja luonnonympäristön säilyttäminen; - energia ja kestävä liikenne; - kulttuuriperintö ja maisemointi. Loput 6 % rahoituksesta tekniseen tukeen (19 M€ EAKR)

Toimenpiteet prioriteettien puitteissa (1) Edellä mainittujen temaattisten prioriteettien puitteissa toteutetaan kahdentyyppisiä toimenpiteitä, jotka täydentävät toisiaan ja yhdessä auttavat saavuttamaan ohjelman tavoitteet: 1) Alueiden aloitteesta toteutettavat hankkeet, ml. miniohjelmat: alue- ja paikallistason toimijat käynnistävät hankkeita, joilla pyritään tietojenvaihtoon jollakin tietyllä toiminta- alueella. Tavoitteena on identifioida parhaita käytäntöjä (best practices) ja kehittää uusia täytäntöönpanon välineitä ja lähestymistapoja

Toimenpiteet prioriteettien puitteissa (2) 2) ”Kapitalisointi” ml. Fast Track -hankkeet: hankkeilla pyritään toteuttamaan esimerkiksi alueiden aloitteesta toteutetuissa hankkeissa identifioituja parhaita käytäntöjä myös kansallisissa konvergenssi- ja kilpailukykyohjelmissa sekä muissa alueellisen yhteistyön tavoitteen ohjelmissa Olennaista ”parhaiden käytäntöjen” olemassaolo, kytkennät viranomaistahoihin (ohjelmien hallintoviranomaiset), toimintasuunnitelman luominen Fast Track -hankkeet valitaan ”kapitalisointi” -hankkeiden joukosta (komissio antaa suosituksen ohjelman seurantakomitealle) Fast Track -hankkeisiin on mahdollisuus saada komission tukea ja asiantuntemusta Fast Track -hankkeissa on toisaalta alueita, joilla on vahva kokemus joltakin tietyltä toiminta- alueelta ja toisaalta alueita, jotka haluavat kehittyä kyseisellä toiminta-alueella. Fast Track – hankkeita toteutetaan sekä edellä esitettyjen temaattisten prioriteettien puitteissa että ”Alueet talouden muutosten edistäjinä” –aloitteeseen liittyvien 30 teeman puitteissa, jotka tukevat alueellisen kilpailukyvyn parantamista Sekä alueiden aloitteesta toteutettavat hankkeet että ”kapitalisointi” ml. Fast Track -hankkeet hyväksyy lopullisesti ohjelman seurantakomitea

Alueiden aloitteesta toteutettaviin hankkeisiin liittyviä suosituksia (ml. miniohjelmat) Kumppanuus: Määrä riippuu yhteistyön intensiteetistä - Perustaso: min 8 max 20 kumppania - Korkeampi taso: max kumppania Poikkeuksena miniohjelmat, joissa max 8 kumppania Minimivaatimus: kumppaneita vähintään 3 maasta. Kahden kumppanin tulee olla EU-maasta (ja vastaanottaa ohjelman EAKR-rahoitusta) Kesto: 36 kk (miniohjelmat 48 kk) Budjetti: Min EAKR: € Max EAKR: € (vain erityistapauksissa) Keskimääräinen EAKR-budjetti – €

”Kapitalisointi” –hankkeisiin liittyviä suosituksia Kumppanuus: Min 6 maata Max 10 maata Kesto: 24 kk Budjetti: Min EAKR: € Max EAKR: €

Ohjelman toteuttaminen (1) Ensimmäinen haku toteutettiin – Hakukierroksella vastaanotettiin 491 hakemusta, joista lopulliseen arviointiin pääsi 397 hakemusta (94 hakemusta todettiin tukikelvottomaksi teknisessä tarkastuksessa) Hakemuksista 13 oli ”kapitalisointi”-hankkeita ja 478 alueiden aloitteesta toteutettavia hankkeita 55 % hakemuksista koski toimintalinjaa 1 (Innovaatio ja tietoyhteiskunta) ja 44 % toimintalinjaa 2 (Ympäristö ja riskien ehkäiseminen) ”Kapitalisointi”-hankkeista päätettiin Ljubljanassa pidetyssä seurantakomitean kokouksessa (hyväksyttiin 6 hanketta) Alueiden aloitteesta toteutettavista hankkeista päätettiin Marseillessa 18. – pidetyssä seurantakomitean kokouksessa (hyväksyttiin 35 hanketta) Ohjelman käytettävissä olevista EAKR-varoista sidottu tähän mennessä tehdyillä päätöksillä n. 23 %

Ohjelman toteuttaminen (2) Toinen haku toteutettiin Hakukierroksella vastaanotettiin 481 hakemusta, joista lopulliseen arviointiin pääsi 389 hakemusta (92 hakemusta todettiin tukikelvottomaksi teknisessä tarkastuksessa) Hakemuksista 26 oli ”kapitalisointi”-hankkeita ja 455 alueiden aloitteesta toteutettavia hankkeita Päätökset toisen hakukierroksen hankkeista syksyllä 2009 (todennäköisesti lokakuussa) Alueelliset toimipisteet järjestävät tiedotustilaisuuksia omilla toimialueillaan jokaisen hakukerroksen yhteydessä Tilaisuuksista tiedotetaan ohjelman kotisivuilla osoitteessa Kansallinen tiedotustilaisuus jokaisen hakukierroksen yhteydessä

Kansallinen valtion vastinrahoitus Budjetoitu työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) koontimomentille Valtion rahoitussitoumus haettava ennen varsinaisen hakukierroksen umpeutumista, ministeriö ohjeistaa tästä erikseen hakukierrosten avauduttua Jos suomalaisia hankekumppaneita on useita ja TEM:n rahoitusta on tarkoitus käyttää useamman kumppanin hyväksi, tulee yhden näistä hakea rahoitusta kaikkien puolesta Hakijan omarahoitusosuuden tulee pääsääntöisesti olla vähintään 30 % kansallisesta rahoituksesta Perustelluissa tapauksissa omarahoitusosuus voi olla pienempi Tarkemmat ohjeet löytyvät työ- ja elinkeinoministeriön kotisivuilta osoitteesta Yhteyshenkilö:

Lisätietoja: