Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Itämeren ohjelma Yleiskuvaus Tiedotustilaisuus Helsingissä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Itämeren ohjelma Yleiskuvaus Tiedotustilaisuus Helsingissä"— Esityksen transkriptio:

1 Itämeren ohjelma 2007-2013 Yleiskuvaus Tiedotustilaisuus Helsingissä 240408 harry.ekestam@tem.fi

2 Euroopan alueellisen yhteistyön tavoite 2007-2013 (”INTERREG IV”)
Koheesiopolitiikan kolmas tavoite Rahoitetaan Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) Tavoitteella tuetaan rajat ylittävää, valtioiden välistä ja alueiden välistä yhteistyötä EU:ssa Perustuu aiempaan INTERREG-yhteisöaloitteeseen, mutta koskee vain sisärajayhteistyötä Ulkorajayhteistyö siirtyy ulkosuhdepolitiikan uusien rahoitusvälineiden ENPI/IPA piiriin (ENPI = European Neighbourhood and Partnership Instument) Rahoitus yhteensä 8,7 mrd euroa Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) 74 % rajat ylittävään yhteistyöhön (crossborder) 21 % valtioiden väliseen yhteistyöhön (transnational) 5 % alueiden väliseen yhteistyöhön (interregional) EU:n ulkorajayhteistyölle (ENPI ja IPA) osoitetaan määrätty osuus rajat ylittävän yhteistyön varoista Suomen osuus EAKR-rahoituksesta yhteensä 120,2 milj. euroa, josta 39,6 milj. siirretään ENPI:iin

3

4 Suomen ohjelmien EU-rahoitus vuosina 2007-2013
* EAKR 208,0 M€; ENPI 22,6 M€ ** EAKR (FI+SE) 48,7 M€; ENPI 38,9 M€ Ohjelman nimi Suomen EAKR-rah. milj. EUR EU-rahoitus yhteensä milj. EUR Pohjoinen 14,8 34,0 Botnia-Atlantica 11,3 30,5 Keskinen Itämeri 27,8 102,2 Itämeri 20,9 230,6* Pohjoinen Periferia 5,9 35,1 INTERREG IV C - 321,3 ENPI-ohjelmat (Kolarctic, Karjala, Kaakkois-Suomi - Venäjä 39,6 87,6** YHTEENSÄ 120,2 841,3

5 Ohjelmien hyväksyminen ja toteuttamisen käynnistyminen
Ohjelma Hyväksytty 1. haku INTERREG IV C päättyi Pohjoinen periferia päättyi 2. päättyi Botnia-Atlantica talvi-kevät 08 Pohjoinen talvi-kevät 08 Itämeri päättyy Keskinen Itämeri kesä-syksy 08 ENPI-ohjelmat jätetään komissiolle keväällä 2008 ja voitaneen hyväksyä ja käynnistää myöhemmin v

6 Itämeren ohjelma 2007-2013 - valmistelu
Ohjelman valmistelu käynnistyi vuoden 2005 lopulla Valmisteluorganisaatio koostui ohjelmointikomiteasta (kaikki maat edustettuna, kokoontui 6 kertaa) ja kahdesta työryhmästä (sisältöryhmä ja hallintoryhmä) Ohjelmointivaiheeseen kuului myös ennakkoarvioinnin ja ympäristövaikutusarvioinnin laadinta (molemmat laati COWI A/S) Valmistelun aikana järjestettiin laaja julkinen kuuleminen ohjelman 2. luonnoksesta ja ympäristöraportista (Suomen kuulemistilaisuus ); lisäksi kuultiin useaan kertaan erikseen keskeisiä Itämeri-organisaatioita Ohjelmointikomitea hyväksyi ohjelmaesityksen Ohjelmaehdotus ilman eräitä ENPI-komponentin hallinnointiin liittyviä kohtia jätettiin komissiolle Ohjelmaehdotuksesta käytiin keskusteluja komission kanssa kesän ja syksyn aikana (aiheina mm. rahoituksen jakautuminen toimintalinjojen 3 ja 4 välillä, indikaattorijärjestelmä, ympäristöasioiden huomioon ottaminen sekä ENPI-komponentin hallinto) Ohjelma hyväksyttiin

7 Ohjelma-alue 8 jäsenmaata (DE, DK, EE, FI, LV, LT, PL, SE), Norja, Venäjä ja Valkovenäjä Jäsenmaiden ja Norjan alueet samat kuin edellisellä kaudella Venäjän osalta myös Arkangeli, Komi ja Nenetsia voivat osallistua ”Barents-projekteihin” Koko Valkovenäjä mukana uudella kaudella

8 Tavoitteet ja fokus Ohjelman strateginen päätavoite
”Vahvistaa kehitystä kohti kestävää, kilpailukykyistä ja territoriaalisesti integroitua Itämeren aluetta yhdistämällä potentiaaleja yli rajojen” Maantieteellinen fokus - itä-länsi integraation vahvistaminen (uudet jäsenmaat, Venäjä, Valkovenäjä) - pohjois-etelä yhteistyö (Barentsin alue) - kaupungit ja kaupunki-maaseutu vuorovaikutus Transnationaalinen ja laadullinen fokus - transnationaalisuus-periaate – ero alueellisiin, kansallisiin ja rajat ylittäviin ohjelmiin (yhteinen ylikansallinen valmistelu, hallinto, rahoitus ja toteuttaminen; merkitys/vaikutus Itämeren alueen kehittämisen kannalta) - integroitu alueellinen lähestymistapa (ei puhtaita sektorihankkeita) - laadulliset vaatimukset (kestävän kehityksen tukeminen, lisäarvo, osaamisen vahvistaminen, pysyvyys) - transnationaalisten investointien valmistelu/toteuttaminen - tulosten siirrettävyys ja levittäminen Strategiset hankkeet

9 Venäjän ja Valkovenäjän osallistuminen ns. ENPI-komponentin avulla
Itämeren ohjelma on ainoa alueellisen yhteistyön ohjelma, jota rahoitetaan sekä koheesiopolitiikan välineestä (EAKR) että ulkosuhdepolitiikan välineestä (ENPI) Ohjelma on käytännössä Euroopan alueellisen yhteistyön tavoitteen ohjelma, johon sisältyy ENPI-komponentti venäläisten ja valkovenäläisten hankekumppaneiden rahoittamista varten ENPI-komponentti on integroitu ohjelman yleisiin toimintalinjoihin (ei erillistä ENPI-toimintalinjaa) Ohjelman hyväksymisen jälkeen Venäjän/Valkovenäjän tulee (v loppuun mennessä) allekirjoittaa ns. rahoitussopimus komission kanssa jonka jälkeen ENPI-raha voidaan ottaa käyttöön

10 Toimintalinjat 1 ja 2 Toimintalinja 1: Innovaatiotoiminnan edistäminen Itämeren alueella - tuetaan innovaatioiden ”lähteitä” - edistetään teknologian siirtoa ja tiedon levittämistä koko Itämeren alueella - vahvistetaan uuden tiedon synnyttämiseen ja omaksumiseen tarvittavaa sosiaalista kapasiteettia Toimintalinja 2: Itämeren alueen ulkoinen ja sisäinen saavutettavuus - edistetään saavutettavuutta ja kestävää sosioekonomista kasvua vahvistavia liikenne-, kuljetus- ja tietoliikennetoimia - tuetaan toimia, jotka vahvistavat olemassa olevien ylikansallisten kehityskäytävien sisäistä integroitumista ja kannustavat uusien kehityskäytävien luomiseen (erityisesti rajoittuvien alueiden sosioekonomisen potentiaalin hyödyntämiseksi)

11 Toimintalinjat 3 ja 4 Toimintalinja 3: Itämeri yhteisenä resurssina
- tuetaan merialueiden taloudellista hoitoa ja meren rikkauksien kestävää käyttöä - tuetaan ilmaston ja/tai demografisten muutosten haasteet huomioon ottavaa vesivarojen hoitoa - tuetaan meri- ja rannikkoalueiden integroitua kehittämistä Toimintalinja 4: Vetovoimaisten ja kilpailukykyisten kaupunkien ja alueiden edistäminen - vahvistetaan metropolialueita, kaupunkeja ja kaupunkialueita taloudellisen kasvun moottoreina - tuetaan strategisin toimin Itämeren alueen integroitua kehitystä sekä sosioekonomista ja alueellista koheesiota - vahvistetaan alueiden ja kaupunkien kehittämisen sosiaalisia edellytyksiä ja vaikutuksia EU-maiden ja Venäjän/Valkovenäjän välillä

12 Kumppanuus ja alueellinen joustavuus
Hankkeiden kumppanuusvaatimus Vähintään kolme tuensaajaa (kumppania) kolmesta eri ohjelma-alueen maasta, joista vähintään kahden tulee olla EU:n jäsenmaasta Johtavan kumppanin (Lead Partner) tulee sijaita EU:n jäsenmaassa tai Norjassa Alueellinen joustavuus enintään 20 % ohjelman EAKR-rahoituksesta voidaan käyttää hankkeisiin, joihin kuuluu EU-kumppaneita ohjelma-alueen ulkopuolelta, esim. Saksasta, Hollannista tai UK:sta (”20 %:n sääntö”) enintään 10 % ohjelman EAKR-rahoituksesta voidaan käyttää EU:n ja Norjan ulkopuolella toteutettaviin toimiin, esim. Venäjän ja Valkovenäjän ohjelmaan kuuluvilla alueilla, kun toimista on hyötyä yhteisön alueille (”10 %:n sääntö”) molemmissa tapauksissa edellytetään seurantakomitean ja hallintoviranomaisen vahvistusta

13 Rahoitus Ohjelmarahoitus
- EAKR: 208,0 milj. € (josta Suomen osuus 20,9 milj. €) (Tl1: 58,7; Tl2: 39,1;Tl3: 58,7; Tl4: 39,1; TA: 12,5) - Norjan EAKR-vastaava rahoitus: 6,0 milj. € (Tl1: 1,7; Tl2: 1,1; Tl3: 1,7; Tl4: 1,1; TA: 0,4) - ENPI 22,6 milj. € (Tl1: 5,0; Tl2: 4,0; Tl3: 4,0; Tl4: 7,3; TA: 2,3) Osarahoitusosuus hankkeille (osuus hankkeen hyväksyttävistä julkisista kustannuksista) EAKR: vanhat jäsenmaat (DE, DK, FI, SE): enintään 75 %, uudet jäsenmaat (EE, LT, LV, PL): enintään 85 % Norjan EAKR-vastaava rahoitus: enintään 50 % ENPI: enintään 90 %

14 Hallinto ja toimeenpano
Hallintoviranomainen (MA) ja todentamisviranomainen (CA): - Investitionsbank Schleswig-Holstein (Kiel) Tarkastusviranomainen (AA): - Land Schleswig-Holstein (Kiel) - AA:n tukena tarkastajaryhmä, jossa yksi edustaja kustakin maasta Seurantakomitea (MC): - enintään kolme edustajaa kustakin maasta (Suomesta TEM, YM, alueet) - valitsee rahoitettavat hankkeet Yhteinen sihteeristö (JTS): - pääkonttori Rostockissa, sivukonttori Riikassa - infopisteet Pietarissa ja Pihkovassa Kansalliset neuvoa-antavat työryhmät: - jatkavat nykyiseltä pohjalta; ei ohjelmarahoitusta

15 Ohjelman käynnistämisen valmistelu
Kansainväliset tiedotustilaisuudet uutta ohjelmaa käsittelevä konferenssi Hampurissa partnerinhakutilaisuus Turussa (BSSSC:n vuosikokouksen yhteydessä) ohjelmamanuaalin valmistelu (aloitettiin kesällä 2007, hyväksyttiin helmikuussa 2008) ohjelman toteuttamiseen liittyvien sopimusten valmistelu (käynnissä) Kansallinen valmistelu jäsenten nimeäminen ohjelman seurantakomiteaan (nimitetty) Suomen kansallisen neuvoa-antavan työryhmän asettaminen + mahdollisen resurssihenkilön palkkaaminen (valmisteilla) valtion vastinrahoituksen järjestäminen (valmis) valvontajärjestelmän perustaminen (pääpiirteet selvät, valmistelu jatkuu) kansallinen tiedottaminen (mm. tämänpäiväinen tiedotustilaisuus)

16 Ensimmäinen seurantakomiteakokous
Rostockissa Keskeiset päätökset: Komitean työjärjestys hyväksyttiin Asetettiin työryhmä sopimusten valmistelua varten Teknisen tuen budjetti hyväksyttiin (Suomen vuosittainen maksu euroa) Hankkeiden valintakriteerit, ohjelmamanuaali ja hakulomake hyväksyttiin Päätettiin ensimmäisen hakukierroksen avaamisesta. ENPI-partnereiden osalta haku avataan ehdollisena (suspension clause)


Lataa ppt "Itämeren ohjelma Yleiskuvaus Tiedotustilaisuus Helsingissä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google