Toimintaympäristön muutos: Tutkijan työn ja tiedonhankinnan muuttuminen Gunilla Widén Informationsvetenskap Handelshögskolan vid Åbo Akademi 31.8.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
# epi7fin #episerver7 Petri Isola Lead Technical Sales Engineer Kävijän matka 1.
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Suhdannekatsaus maaseudun yritysten kannattavuuteen ja rahoitustilanteeseen 2009/2010 Perttu Pyykkönen Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos Maaseudulta.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Sosiaalinen media.
SOME (sosiaalinen media)
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Blogit, wikit ja LeMill oppimisen tukena -lisämateriaali Blogien ja Wikien käyttöönotosta Kun maailma ei riitä –seminaari, Huittinen Joanna Muukkonen.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
SOSIAALINEN MEDIA VERTAISOHJAUKSEN VÄLINEENÄ Opinnäytetyö (AMK)
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Post-Piloting Interview (Post-Piloting-Haastattelu) Last updated: , Bastian Fähnrich Haastattelussa perehdytään INMO-kurssin keskeisiin asioihin.
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmä järjestää Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos Helsinki, Projektipäällikkö Kristina.
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
AVOIN TIEDE EUROOPPALAISIA HANKKEITA JA VERKOSTOJA.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Kielen opetuksen (tulevaisuuden)haasteet Petri Vuorinen vuorinen.wikispaces.com.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
TUHAT tutkimustietojärjestelmä Matri-seminaari Arja Lappalainen
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Julkaisu ja viestintä -vahvuusalue Tavoitteet Tavoitteena on edistää koulutustutkimuksen ja sen tulosten tunnetuksi tekemistä sekä laitoksen.
Verkkotoimituskuntien yhteinen kokous Kehittämiskohteita Opetustoimen viestintä Yhteistyön kehittäminen Tiedotuskanavien valinnat Tiedotuskäytännöt.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Kymenlaakson digitaalinen pääkirjasto Kymenlaakson kirjastojen yhteinen sosiaalista mediaa hyödyntävä verkkosivusto Verkkotyöryhmä: Mika Hatakka, Sinikka.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
Sosiaalinen media: kun 500 miljoonaa ihmistä hajosi FaceBookiin.
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Kirjaston seikkailut sosiaalisen median maailmassa Teemu Makkonen / Kirjasto
Open Science Turun yliopistossa
Books, Libraries and Open Access Avoimen tutkimuskirjallisuuden edistäminen Helsingin yliopiston kirjastossa Marjo Kuusela Helsinki University Library.
LIBRARY RESEARCH SUPPORT Introduction to doctoral training 15. 3
Esityksen transkriptio:

Toimintaympäristön muutos: Tutkijan työn ja tiedonhankinnan muuttuminen Gunilla Widén Informationsvetenskap Handelshögskolan vid Åbo Akademi Professor Gunilla Widén ::

Tieteellinen viestintä Professor Gunilla Widén :: 2. Alustava julkaisu- toiminta 3. Tieteellinen julkaiseminen 1.Viestintä epävirallisissa verkostoissa

Tieteellinen viestintä ja web 2.0 Uusi osallistumisen kulttuuri kehittyy missä vapaaehtoisuus, yhteistyö ja vuorovaikutus korostuu – Keskustellaan tutkimustrendeistä blogeissa – Kommentointikäytäntö – Uusien kollegoiden löytäminen sosiaalisissa verkostoissa Vaikuttaako tämä todella tieteelliseen järjestelmään? – Muuttuvatko tiedonjakaminen ja tiedonhankinta – Syntyykö uusia käytäntöja kirjoittaa tieteelliisiä julkaisuja (esim. wikissä tai Google docs) Professor Gunilla Widén ::

Alustava julkaisu- toiminta Tieteellinen julkaiseminen Viestintä epävirallisissa verkostoissa Web 2.0 välineet Tieteellinen bloggaaminen Yhteinen sisältö wikissä Sosiaalinen verkosto Tagit ja kommentit Open Access

Tieteellinen viestintä ja web 2.0 Tapaustutkimus ÅA:ssa Kyselyyn vastattiin joulukuussa osallistujaa 51,6 % kvinnor och 48.4 % män 19 kysymystä sosiaalisen median käytöstä, kokemuksista, luotettavuudesta, kirjaston verkkopalvelusta Professor Gunilla Widén ::

Web 2.0 välineiden käyttö tieteellisessä viestinnässä Tutkimuksen seuraaminen, tiedonhaku 1.Wiki, Online documents 2.Sosiaaliset verkostot, multimedia sharing, blogit 3.Taggaaminen, micro-blogs (twitter) Keskustelemeinen, vuorovaikutus 1. Soiaaliset verkostot, Online documents Professor Gunilla Widén ::

Tuloksien kommunikointi: 1.Online documents 2.Wiki, Sosiaaliset verkostot 3.Blogit, RSS, taggaaminen, micro-blogit (twitter), multimedia Kirjoittaminen 1.Online documents 2.Sosiaaliset verkostot, wiki, blogit Kommentointi 1. Sosiaaliset verkostot, Online documents, blogit Professor Gunilla Widén ::

Keeping up to date SearchingDiscussingCommunicatingWritingCommenting Blogs 23.0%27.0%11.1% 8.7%16.7% Mini Blogs 9.5%5.6%3.2% 1.6%4.8% RSS 22.2%15.1%4.0%6.3%2.4%5.6% Wikis 45.2%55.6%6.3%15.1%11.9%10.3% Tagging 6.3%5.6%1.6%2.4%1.6% Social Network 32.5%24.6%27.8%15.9%19.8%25.4% Multimedia sharing 23.0%21.4%7.1%9.5%7.1%7.9% Online Document 55.6%58.7%23.8%37.3%27.0%23.0%

Web 2.0 välineet ovat hyödyllisiä tieteellisessä viestinnässä – Erityisesti tiedonjakamiseen ja yhteistyön edistämiseen – Tutkijat ovat useammin tiedon kuluttajia (consumers) kuin tuottajia (producers) Ongelmana usein tiedon luotettavuuden arviointi Professor Gunilla Widén ::

Kirjaston verkkopalvelut Tutkijoiden odotuksia kirjastopalveluihin 2.0 – Antaa sosiaalisen median koulutusta – Kommentointimahdollisuudet kirjastoluetteloon – Kirjastoblogit ajankohtaisista asioista (uudesta kirjallisuudesta jne) – Kokoustiloja virtuaalimaailmaan Professor Gunilla Widén ::

Tutkijan tiedonhakumalli (Ellis 1989) Professor Gunilla Widén ::

Tutkijan työympäristö muuttuu – Viestintä- ja julkaisukanavat lisääntyvät – Saatavuuden vaatimusaste nousee – Vuorovaikutus korostuu edelleen – Tiedon luotettavuus haasteellinen – Perinteiset rakenteen laajenevat – Vaativampi arki (tutkijarahoitus kiristyy ja monimutkaistuu) Professor Gunilla Widén ::

Tiedonhaku on monitasioinen, monitahoinen ja moniulotteinen prosessi – Tiedontarpeet ja tiedonlähteet vaikeampia selkeästi määritellä – Tiedonhakuprosessi on jatkuva – Tiedon määrä kasvaa samalla kun aika tiedonhallintaan vähenee – Tutkijan informaatiolukutaito! Professor Gunilla Widén ::

Kiitos! - -Widén, G. (2010). New modes of scholarly communication: implications of web 2.0 in the context of research dissemination. In: Ed. Barbara I. Dewey, Transforming research libraries for the global knowledge society. Oxford: Chandos. -Tohtoriopiskelija Feng Gu Scholarly communication: The fluency and the application of Web 2.0/social media in research group environment. Åbo Professor Gunilla Widén ::