Opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen korkea-asteella

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pori Tuuli Merikoski-Silius opintokoordinaattori Suomen Olympiakomitea
Advertisements

Opiskelun ja urheilun yhdistäminen
ARKIPÄIVÄN PSYYKKINEN VALMENNUS ESPOON JÄÄTAITUREISSA
Helsingin yliopisto ja akateeminen maahanmuutto Markus Laitinen, Markus Laitinen. Kansainväliset asiat.
Turun Seudun Urheiluakatemia Avaustilaisuus
Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia
Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta
KATRI TOLONEN Urheiluakatemia Urhea. Urhea  Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian perusajatus on verkottaa urheilun ja opiskelumaailman osaajat yhteen 
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Tampereen urheiluakatemia I-vaihe Paikallisen verkoston rakentaminen ja toiminnan käynnistäminen •opiskelun ja urheilun yhdistäminen (korkeakoulu.
STLL:n Seuraparlamentti
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
NUOREN URHEILIJAN OPISKELU JA URHEILU-URA Olympia-akatemian istunto 15
URHEILUAKATEMIAVERKOSTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMINEN V
KOULUTUKSEN JA OSAAMISEN KEHITYSOHJELMA VUOSILLE SLU:n hallitus: •hyväksyi kehitysohjelman koulutuksen ja osaamisen strategiasuunnitelmaksi,
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Huippu-urheilunmuutos.fi. EXCELLENCE - pyrkimys erinomaisuuteen Valmentaja ja muut tukihenkilöt osaavat tehtävänsä Koti liikuttajana Yhdessä tekeminen.
Huippu-urheilunmuutos.fi Pääkaupunkiseudun yläkouluverkosto Antti Paananen Huippu-urheilun muutosryhmä.
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia
URHEILIJOIDEN OPINTO-OHJAUKSEN HAASTEET JA LISÄVAATIMUKSET URHEILUAKATEMIA- JÄRJESTELMÄSSÄ PORI Tuuli Merikoski-Silius Opintokoordinaattori.
Urhean yläkouluverkosto Olympiastadion Asko Härkönen Suomen Olympiakomitea.
Etelä-Karjalan Urheiluakatemia
Urheiluakatemiat Korkeakoulujen liikuntatoimien verkostotapaaminen 3.6.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kokemuksia akatemiakiertueelta / Humu Keskustelun Top 6 aiheet lasten liikunta urheilijan arki ja sen haasteet valmennusosaaminen, valmennuksen johtaminen.
Kohti Olympia- valmennuskeskusta
Parempi arki tuo paremman tuloksen! Olosuhdestrategia ja muita kehitysaskeleita.
Antidopingkoulutus Urhea asiantuntijaverkosto Helsinki Samuli Rasila.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Urheilijan sijoittuminen työelämään Suomen Olympia-akatemia
Turun Seudun Urheiluakatemia
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
AJANKOHTAISTA VALMENNUSOSAAMISEN KEHITTÄMISESTÄ Osaamisohjelmasta OK /HUY URHEA
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto TUTKI-osahanke.
TURUN SEUDUN URHEILUAKATEMIA.
PARHAAT YHDESSÄ HYVISSÄ OLOSUHTEISSA perusteita keskittämiseen
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan strategia 2020 Työryhmä 3: Tiedon toisisijainen käyttö Pj. Sinikka Salo, Oulun kaupunki.
Joukkuepelien valmennusjärjestelmät. Valmennusjärjestelmä Rakentuu –Pelaajanpolku ja sen keskeiset toimijat –Osaamisverkosto (kansallinen ja kansainvälinen)
Opiskelevan urheilijan talous Jari Savolainen ja Jukka Tirri Korkea-asteen kaksoisuraseminaari, Helsinki
Urheiluakatemiaopinnot osana korkeakoulujen yhteistä opintotarjontaa – case Itä-Suomi.
1. Kasva urheilijaksi Oulussa URHEILIJAN / LIIKKUJAN POLKU.
Yläkoulutoiminta Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia
Urheiluakatemiaohjelma
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Lukukausimaksuihin liittyvä
Seppo Ikäheimo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Suomalaisen yleisurheilun
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
vastuullisuus pelaajalähtöisyys laadukas toiminta yhteisöllisyys
Kohti maailman huippua. Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia
Lapin liikuntastrategiaa läpileikkaavat asiat
Urheilijoiden opinto-ohjaus
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
VAU:n huippu-urheilustrategia
VAU huippu-urheilustrategia
Suomen Olympiakomitean valtakunnallinen korkea-asteen
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Janne Lång ja Wille Kiuru
VALMENTAJIEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN
14.00 Tervetulosanat. Hannele Hiilloskorpi valmennuskeskuspäällikkö Varalan Urheiluopisto ja Tampereen Urheiluakatemia Pirkanmaa on paras paikka.
Urheiluakatemiaohjelma
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
YHDESSÄ PAREMPIA PELAAJIA
Esityksen transkriptio:

Opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen korkea-asteella Juha Dahlström

Korkea-asteen valtakunnallinen työryhmä Juha Dahlström, Pääkaupunkisedun Urheiluakatemia Hannele Hiilloskorpi, Tampereen Urheiluakatemia Anu Korhonen, Joensuun Urheiluakatemia • Reijo Jylhä, Lapin Urheiluakatemia Mika Korpela, Turun Seudun Urheiluakatemia Heli Nieminen, Keski-Suomen Urheiluakatemia Riitta Peltonen, Aalto-yliopisto Jari Savolainen, Suomen Olympiakomitea Johanna Tikkanen, Pohjois-Savon Urheiluakatemia Jukka Tirri, Opiskelijoiden Liikuntaliitto

Urheilun ja opiskelun yhdistäminen korkea-asteella Tavoitteena Opiskeluun ja muuhun elämänuraan liittyvien tarpeiden huomioiminen kokonaisvaltaisesti osana urheilijan valmennus- ja opiskeluprosessia - tasapainoisempi urheilija - parempia urheilutuloksia - pitempi urheilu-ura - valmistautuminen urheilu-uran jälkeiseen elämään

yhdistäminen korkea-asteella Urheilun ja opiskelun yhdistäminen korkea-asteella Suurimpina haasteina - opiskelu: ajankäyttö, kokonaiskuormitus, talous, tehokkuusvaatimukset - työllistyminen: työkokemuksen puute urheilun ulkopuolelta, vanhentunut/puuttuva tutkinto, sopivat (osa-aika)työpaikat, - elämänhallinta: integroiminen valmennukseen, tukipalvelut vasta kehitteillä

Urheilijan polku korkea-asteen oppilaitoksessa 1. Urheilija (valmentaja, seurat, lajiliitot, OK, HU-yksikkö) Juha ja Jari -urheilijan startti ja opintopolun vaiheet -vastuut ja velvoitteet -huippu-urheilijan arki (tarinat) 2. Oppilaitos ja urheiluakatemia + viestintä Johanna, Hannele, Heli, Jukka -tehtävät startissa ja opintopolun eri vaiheissa –viestintä 3. Opinnoissa etenemisen mahdollisuudet ja rajoitukset Anu, Riitta, Mika -valtakunnallisen kyselytutkimuksen suunnittelu Mahdollisia teemoja: •Huippu-urheilijan erityisasema (vrt. esteellisyys)? •Opinnoissa joustamisen keinot, rajat, mahdollisuudet? (Periaatteessa/käytännössä) •Urheilijoiden (keskeiset) tarpeet? •Keskeiset haasteet, kompastuskivet

Toimenpiteitä Pääkaupunkiseudulla Toimijoiden aktivointia ja kehitysprosessien tukemista Urhea näkyväksi korkeakouluissa viestinnällisin keinoin Urheilijoiden tapaamisia Ylioppilaskuntien kautta urheilijoiden sosiaalisia verkostoja