Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Urheiluakatemiaopinnot osana korkeakoulujen yhteistä opintotarjontaa – case Itä-Suomi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Urheiluakatemiaopinnot osana korkeakoulujen yhteistä opintotarjontaa – case Itä-Suomi."— Esityksen transkriptio:

1 Urheiluakatemiaopinnot osana korkeakoulujen yhteistä opintotarjontaa – case Itä-Suomi

2 Sisältö Miksi liikkeelle? Hyödyt – Urheilijalle – Oppilaitokselle – Akatemialle Mitä onnistuminen edellyttää? Opintojaksot käytännössä

3 Miksi liikkeelle? Tavoitteellisen urheilu-uran ja sen opiskeluun yhdistämisen opinnollistaminen – Urheilun tuoman osaamisen näkyväksi tekeminen – Ammatillisen kasvun laaja-alainen tarkasteleminen Itä-Suomen yliopiston kampusten + urheiluakatemioiden sisäisten käytäntöjen yhtenäistäminen – Itä-Suomen yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu, Karelia-ammattikorkeakoulu Aiempien toimintamallien (Joensuun kampuksella myönnetyt op:t) ”päivittäminen” Urheilijan polun jatkumisen vahvistaminen toiselta asteelta korkea-asteelle

4 Hyöty urheilijalle Opintojakso tekee näkyväksi urheilulle käytettävän ajan ja urheilun tuottaman osaamisen – Selkiyttää neuvotteluja opettajien suuntaan – urheilu näkyy myös opintorekisterissä Mahdollistaa opintokuorman keventämisen (esim. täydentävän osaamisen opinnot urheiluakatemian kautta)

5 Hyöty oppilaitokselle Urheileva opiskelija urheilee joka tapauksessa – vapaasti valittavat opinnot – oppilaitoksen etu järjestää joustoja, jotta 55 op/lv täyttyisi Vahvistaa urheilun arvostusta ja urheilijan akatemia-statusta, selkiyttää toimintaa sisäisesti, kun ko. kokonaisuus tunnistettu ja tunnustettu Imago – urheilijamyönteinen oppilaitos, hyvä ympäristö kahden uran eteenpäin viemiseen -> markkinointi – nostaa urheilijoiden sitoutuneisuutta opiskeluun, vaikuttaa tyytyväisyyteen, jaksamiseen

6 Hyöty urheiluakatemialle Yhteistyö oppilaitoksen kanssa tiivistyy/formalisoituu Opintoihin sisällytettyjen palautekeskustelujen kautta tärkeätä tietoa Opintojaksoihin sisältyvät tehtävät tuovat lisäresurssia ja urheilijanäkökulmaa esim. markkinointiin, vertaisurheilijana toimimiseen tms. Konkretisoi opintojen roolia myös seurojen/valmennuksen suuntaan -> yhteinen viesti

7 Mitä onnistuminen edellyttää? Aloitteen tekijää (akatemiat?) Sitoutumista ja yhteistä tahtotilaa – Akatemian koordinaattorit – Oppilaitosten ohjausta koordinoivat henkilöt – Opot – Tiedekuntien/keskusten johto – Rehtori (-> ops-tason muutokset) Rehtoritason päätöksiä Yhteistyötä ja yhdessä tekemistä Henkilöstöresursseja Akatemialta valmiutta toteuttaa räätälöityjä suoritustapoja sekä seurantaa Jatkuvaa kehittämistä ja kehittymistä

8 Käytännössä Opinnot oppilaitosten yhteisessä opintotarjonnassa – Karelia: täydentävän osaamisen opinnot urheiluakatemiavalmennus 1, urheiluakatemiavalmennus 2, urheiluakatemiavalmennus 3 urheiluakatemiavalmennus 1urheiluakatemiavalmennus 2 urheiluakatemiavalmennus 3 – Savonia: monialaiset opinnot Urheiluakatemiaopinnot 1-3 – UEF: yhteisten opintojen ops weboodi (urheiluakatemiaopinnot 1-3) weboodi Pyritään siihen, että opinnot mahtuvat tutkintoon (alakohtaista vaihtelua) Mahdollista suorittaa myös kesällä Tarkistukset sisältöihin tarvittaessa

9 Yleistä opintojaksoista (3x5op) ajoittuvat opintojen eri vaiheisiin kohderyhmänä urheiluakatemian jäsenet keskiössä urheilijan kehittyminen ja ammatillinen kasvu nivoutuvat oppilaitoksen ohjausprosesseihin ja muihin toimintamalleihin, hyödynnetään jo olemassa olevia käytänteitä koostuvat urheiluvalmentautumisesta ja kahden uran suunnittelemisesta ja näkyväksi tekemisestä voimassa lv. 2014–2015 alkaen arviointiperusteet: hyväksytty/hylätty Työnjaon pääpiirteet: – Oppilaitokset: hops-keskustelu ja muu opintojen ohjaus, opintopisteiden rekisteriin kirjaaminen – Urheiluakatemiat: läsnäolojen ja osasuoritusten seuranta, startti- ja palautekeskustelut, tarvittaessa suoritustapojen räätälöinti – Yhdessä: mm. yhteisten tapaamisten organisointi HUOM. Opintojaksolle ilmoittautumisen vastuutaho riippuu oppilaitoksesta

10 Opintojaksojen sisällöt keskeiset sisällötsuoritustavat urheiluakatemia- opinnot/ urheiluakatemia- valmennus I kahden uran tekemisen vaatimusten tunnistaminen ja tavoitteiden asettaminen, johdatus akatemiatoimintaan akatemiavalmennukseen osallistuminen/itsenäinen valmentautuminen (4 op), starttikeskustelu, HOVS/HOPS, palautekeskustelu/-kysely, mahd. vaihtoehtoiset suoritustavat urheiluakatemia- opinnot/ urheiluakatemia- valmennus II Kokonaiskuorman tunnistaminen, suunnitelmien ennakoiva toteuttaminen, urheilu- ja opiskelu-uran synergian paikkojen tunnistaminen akatemiavalmennukseen osallistuminen/itsenäinen valmentautuminen (4 op), yhteydenpito akatemian koordinaattoriin, palautekeskustelu/-kysely, mahd. vaihtoehtoiset suoritustavat urheiluakatemia- opinnot/ urheiluakatemia- valmennus III urheilu-uran tuottaman osaamisen ja sen hyötyjen tunnistaminen, urheiluverkoston luomien mahdollisuuksien hyödyntäminen osana opinnäyteprosessia sekä työharjoittelujen suorittamista akatemiavalmennukseen osallistuminen/itsenäinen valmentautuminen (4 op), yhteydenpito akatemian koordinaattoriin, urheilu-uran huomioivan cv:n laatiminen, palautekeskustelu/-kysely, mahd. vaihtoehtoiset suoritustavat


Lataa ppt "Urheiluakatemiaopinnot osana korkeakoulujen yhteistä opintotarjontaa – case Itä-Suomi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google