KANSALAINEN VAIKUTTAA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Antiikin kulttuuri (Antiikin aika 1000 eKr. – 500jKr.
Advertisements

Kansalaisten osallistuminen ja vaikutusmahdollisuudet
KANSALAISVAIKUTTAMISEN HAASTEET Aaro Harju filosofian tohtori, pääsihteeri.
Eduskunta 20112015 Tasavallan hallitus 2011?
Vaalirahoituksen valvonta - tarkastusviraston tehtävät Ylijohtaja Marjatta Kimmonen
Poliittisten puolueiden muuttuminen Heikki Patomäki NIGD, Network Institute for Global Democratisation.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
EU-kansalaisuus: Miten kansalaisuus määritellään?
EU-vaikuttaminen Suomessa
AR/20111 EUROOPPALAISIA SUUNTAVIITTOJA Subsidiariteetti Kansalaisläheisyys Regionalismi Federalismi Oikeusvaltio
7.-luokan historia kunnialla läpi!
ANTIIKKI.
I YHTEISKUNTATIETO (YH01)
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
1 Demokratia- ja kieliasioiden yksikkö Johanna Suurpää.
Utopia demokraattisesta markkinataloudesta demokratian idea on tasa-arvo, jokaisen vapaus määritellä omat arvonsa demokratia ei ole niinkään kansan valtaa.
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Suomen kansalaisuus Keskeisiä käsitteitä Kansalaisuuden saaminen
”Mihin kekoon sinä kannat kortesi?”. Mitä on vapaaehtoistyö? Vapaaehtoista Vapaa-aikana Ei palkkaa Kuka tahansa voi osallistua.
Vaalijärjestelmä: Erilaisia vaalitapoja:
Hyvinvointivaltio ja vapaaehtoistyö osana kansalaisyhteiskuntaa Sakari Möttönen
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Matti Välimäki Turun yliopisto Eduskuntatutkimuksen keskus Ulkomaalaispolitiikka mediassa ja vaalikeskustelussa.
Neliöjuurifunktion derivaatta (todistus: ks. kirja, s. 39)
Presidentin asema: Perustuu perustuslakiin (HM, VS) Uudistettu 2000
EU-kansalaisuus ja kansalaisen vaikutusmahdollisuudet EU:ssa
TURVALLISUUS.
Euroopan Unionin perustuslaki ja Lissabonin sopimus EU:n tulevaisuuskonventti valmisteli sopimuksen EU:n perustuslaista Piti tulla voimaan jo 2006, mutta.
Kreikan demokratia   - Kaupunkivaltion hallitsemista kutsuttiin politiikaksi: yhteisistä asioista keskusteltiin julkisesti, vallankäyttö ei perustunut.
Ira Ekholm 4A. 1. uutinen Ongelma: Ilmastonmuutos vaikuttaa ihmisiin negatiivisesti * pohditaan ratkaisuja ongelmaan.
EDUSKUNTAUUDISTUS JA ÄÄNIOIKEUS
Perusoikeudet ja kansalaisvelvollisuudet
Demokratia.
YHTEISKUNTAOPPI YH1 PERUSKÄSITTEITÄ - TEHTÄVÄ!. POLITIIKKA 1. Organisoituneen ihmisryhmän hallitsemista  Esim: koululaiset  koulupolitiikka, vanhemmat.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
YHTEISKUNTAOPPI VAALIT. ÄÄNIOIKEUS  Yleinen = kaikkia täysi-ikäisiä koskeva  Yhtäläinen = kaikilla yhtä monta ääntä.
YHTEISKUNTAOPPIA VAIKUTTAMINEN. MITEN ELIITTI VAIKUTTAA?  Pitää yllä omaa vuorovaikutusverkkoa.  Vaikutustavat: 1. ”Saunaillat” 2. Puheet 3. Media 4.
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
FI4 YHTEISKUNTAFILOSOFI A. 1. Yhteiskunnan olemistapa Yhteiskunnan käsite Yhteiskuntamuotojen luokittelu Yhteiskuntafilosofian ongelmat -miksi yhteiskuntia.
Esseekokeen aihepiirit ja tekstilajit TÄRPPEJÄ ÄIKÄN ESSEEKOKEESEEN?
Eduskuntavaalimenettely Miten eduskuntavaalit toimivat Lyhyt oppimäärä Oskar Elmgren Uudenmaan piraattien puheenjohtaja.
YHTEISKUNTAOPPIA VALTIONEUVOSTO.  Kansankielellä sama kuin hallitus  Virallisesti kuitenkin:  Ministerit = valtioneuvosto  Valtioneuvosto + presidentti.
EUROOPPALAISUUS JA EUROOPAN UNIONI YH 4 EU:n PERUSSOPIMUKSET.
Missä valta Suomessa sijaitsee? Poliittinen valta on perustuslain mukaan kansalla, joka käyttää sitä suoraan tai edustajiensa välityksellä. Suomi on edustuksellinen.
Vaalit Suomessa.
Vaalit Suomessa.
YH 1, OPS Aloitustunti.
EDUSKUNNAN TEHTÄVÄT.
Suomen liittyminen EU:n jäseneksi
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
oikeudenmukainen yhteiskunta
EDUSKUNTA
Käsitteitä YH1 kokeeseen
6. Miten kansanvalta toimii? B
Presidentti.
Suomen vaalit Suomessa äänioikeutettuja ovat kaikki yli 18-vuotiaat maan kansalaiset. Äänioikeus on yleinen ja yhtäläinen Äänioikeudesta ilmoitetaan kirjeellä,
VAALIT ja Äänestysaktiivisuus
YHTEISKUNTAOPPI YH1 PERUSKURSSI.
Yhteiskuntafilosofia
YH 1, OPS Aloitustunti.
SUOMEN PUOLUEET Vasemmisto Porvarit Keskusta Oikeisto
Suomen hallinto: Valta kuuluu kansalle
SUOMEN PERUSTUSLAKI 2000.
KANSANVALLAN TOTEUTTAMINEN s. 134 ja 146.
Luku Kreikkalainen kaupunkivaltio s. 12–16
1. Kansalaiset - medborgare
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
Mikko Lahtinen Tunne itsesi
Esityksen transkriptio:

KANSALAINEN VAIKUTTAA

- Valistusajalla idea yksilöiden tasavertaisuudesta, päätösvallasta (USA, Ranska)  alamaisista kansalaisia, joilla oikeudet ja velvollisuudet  demokraattinen päätöksenteko - Ihmisoikeudet määritelty kansainvälisissä sopimuksissa (YK:n ihmisoikeusjulistus) - Suomalaisten perusoikeudet ja maanpuolustusvelvollisuus perustuslaissa, loput velvollisuudet tavallisissa laeissa

- Valtio - osa yhteiskuntaa (kansalaiset, yhteisöt, järjestöt, yritykset, valtio) - ihmisyhteisö, jolla oma alue - vallankäytössään suvereeni - väkivallan monopoli - yhteiskunnassa suurin auktoriteetti - konkretisoituu instituutioidensa kautta (eduskunta, oikeuslaitos) - Itsenäisyyden saavuttamiseksi muiden valtioiden tunnustettava -

- kansalaisten toiminta yhdistyksissä, seuroissa ym. linkki yhteiskunnan ja valtion välillä (kansalaisyhteiskunta)  ks Valta 1) Miten määrittelet sanan valta? 2) Miten valta ilmenee? Keillä on valtaa? - Valta = Suhde vallankäyttäjän ja kohteen välillä, yksilö tai ryhmä saa haluamansa. Toisaalta kyse vuorovaikutuksesta, jossa tuloksena syntyy kompromissi. - Vallanmuodot: pakkovalta taloudellinen valta ideologinen ja kulttuurinen valta näkymätön valta

- Oikeutettu eli legitiimi valta välttämätöntä  Hallitseminen helpompaa  Perustuu: 1) lait ja määräykset 2) traditio 3) karisma - Kansanvalta = demokratia 1) suora ja välitön: Kansa päättää 2) edustuksellinen: Vaaleissa valitut edustajat päättävät - Suomessa valta jaettu Montesquieun vallan kolmijako-opin mukaan eduskunnalle, valtioneuvostolle ja tuomioistuimille

- Demokratian toimivuus edellyttää sanan-, uskonnon-, kokoontumis- ja yhdistymisvapautta sekä KANSALAISTEN AKTIIVISUUTTA! - Tehtävä: Lue kpl 7 ja 8 ja tee tehtävä 2 s. 71

- Äänestäminen - Yleinen ja yhtäläinen vaalioikeus 18 v. täyttäneet - Vapaat, salaiset, välittömät - Vaalikelpoisuus äänioikeutetulla, rekisteröidyn puolueen tai valitsijayhdistyksen ehdokkaalla (ei korkeat virkamiehet) - Suhteellinen vaalitapa (edk-,kunta-,EU-vaalit) - Paikkoja suhteessa äänimäärään  pienillä puolueilla mahdollisuus tulla valituksi (D´Hondtin laskutapa ks.86) - Vaaliliitto mahdollinen (Muuttuu 2015?) - Presidentti valitaan enemmistövaalilla - Neuvoa-antavat kansanäänestykset

- Vuosina toimitettavat vaalit Vaalijärjestelmä uudistuu pienten puolueiden eduksi stelma_uudistuu_pienten_puolueiden_eduksi_ html - Vaalirahoitus: - VAALIMAATTI Eduskuntavaalit

- Vaikuttamisen keinot Tehtävä: 1) Lue kpl 9 2) Pienissä ryhmissä valmistelkaa erilliselle paperille vastaukset tehtäviin 4 ja 5 s. 91. Muistakaa perustelut!

- Eduskuntapuolueet – Mitä puoluetta äänestäisit? Ryhmätyö (3hlö, 8ryhmää) 1) Lukekaa kirjan kappaleesta 10 s. 94 – 98 ja saamanne puolueen yleisohjelma/ vaaliohjelma. 2) Selvittäkää puolueen arvot ja tärkeimmät asiat, joihin he haluavat vaikuttaa.

3) Selvittäkää, mitä mieltä puolue on koulutuksesta, ympäristön suojelusta, maahanmuuttoon ja EU:hun liittyvistä asioista. 4)Lopuksi kirjatkaa havaintonne selkeästi erilliselle paperille, jonka avulla esittelette puolueen muille. (Valmistautumiseen aikaa n. 30 min ja esityksen kesto alle 5 min) 5) Esitelmien jälkeen pohditaan, minkä puolueiden arvot ja toiminta ovat lähimpänä toisiaan ja minkä puolueiden näkemykset eroavat eniten toisistaan.

6) Toiko puolueisiin tutustuminen esille uusia näkemyksiä puolueista ja tulivatko puolueiden erot selvemmin esille? 7) Miten nuorten kiinnostusta poliittisiin asioihin voitaisiin nostaa? Kotitehtävä: 1) Lue kpl 10 kokonaan ja tee s. 103 tehtävä 1 – 5. (s ) 1) Seuraavalla tunnilla tarkastetaan kappaleeseen 9 liittyvät tehtävät!