Valtionosuusjärjestelmä uudistuu v. 2010 alussa. 26.3.2009 Kuntaosasto / MM 21.4.2009 2 Valtionosuusuudistus 2010 - 1/10.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Advertisements

Suomen Kuntaliitto Juha Henriksson Erityisasiantuntija,
Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
SDP Toimitusjohtaja Risto Parjanne : Kuntatalous heikkenee ennakoitua nopeammin - Kun menojen kasvua ei ole mahdollista pysäyttää, kuntien vuosikate.
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
Ajankohtaista kuntauudistuksesta 2012 Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen Tampereen kaupunkiseudun seutufoorumi.
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Valtion velka, mrd €, % BKT:sta
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Oppilaitosrakentamisen valtionrahoituksesta Valtionosuudesta valtionavustukseksi Uudenmaan ELY-keskus, Marjo Mäkelä, kulttuuriyksikkö1 =>Vuoden.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille lokakuu 2013.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Perusopetuksen ryhmäkoko
Perusturvalautakunta liite nro 5
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
1 ALUEHALLINNON UUDISTAMINEN HALLITUSOHJELMASSA ”Hallintoa uudistetaan ja kansanvaltaistetaan. Lääninhallitusten, työvoima- ja elinkeinokeskusten, muiden.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Valtionosuusuudistus 2010
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: Kuntaliitto
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: VM ja ; OKM ja (Suomen Kuntaliitto )
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Kirjastoautotoiminta murroksessa – yhteenveto kirjastoautojen tilanteesta Suomessa
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Laskelma Pohjois-Savon kuntien valtionosuusrahoituksesta v. 2016
Lähde: Suomen Kuntaliitto
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Lähde: VM Kuntaosasto ja OKM Kuntaliitto
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Laskelma Pohjois-Savon kuntien valtionosuusrahoituksesta v. 2016
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Sote-uudistuksen toimeenpano
Lähde: Kuntaliitto /Sanna Lehtonen
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Esityksen transkriptio:

Valtionosuusjärjestelmä uudistuu v alussa

Kuntaosasto / MM Valtionosuusuudistus /10

Kuntaosasto / MM  Hallinnonalakohtaiset valtionosuudet yhdistetään hallitusohjelman mukaisesti vuoden 2010 alusta valtiovarainministeriöön  Uudistuksessa ei ole tarkoituksena muuttaa yksittäisten kuntien valtionosuuksia ja niiden määräytymisperusteita  Valtionosuuksien yhdistäminen toteutetaan sekä kuntien välillä että kuntien ja valtion välillä kustannusneutraalisti  Uusien kuntataloutta vahvistavien lisätoimien edellytyksenä on, että kustannuskehityksestä saadaan pitkäaikainen ja maltillinen näkymä tuleville vuosille: tässä erityisessä roolissa kuntien palkkaratkaisut Valtionosuusuudistus /10

Kuntaosasto / MM  Tukee osaltaan peruspalveluohjelmaa ja sen tavoitteita:  korostaa valtionosuuksien yleiskatteellisuutta  koota yhteen kunnallisten peruspalvelujen rahoitus  lisätä poikkihallinnollisuutta  kunnallisten palveluiden ja niiden rahoituksen ylisektoriaalisesti eheä kokonaisuus Valtionosuusuudistus 3/10

Kuntaosasto / MM Hallinnonaloittaisten valtionosuuksien yhdistäminen  sosiaali- ja terveydenhuolto: määräytymisperusteet ennallaan  esi- ja perusopetus: siirrytään ikäluokkaperustaiseen järjestelmään  kirjastot, yleinen kulttuuritoimi ja asukasperustainen taiteen perusopetus: määräytymisperusteet ennallaan  yleinen valtionosuus: määräytymisperusteet ennallaan  verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus: määräytymisperusteet ennallaan  harkinnanvarainen avustus sisällytetään yhdistettyyn valtionosuusmomenttiin Ylläpitäjäjärjestelmä säilyy lukion, ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen osalta Valtionosuusuudistus 2010 – 4/10

Kuntaosasto / MM Valtionosuusuudistus 5/10  Valtionosuusjärjestelmän perusrakenne säilyy uudistuksessa  Laskennallisesta perusteesta vähennetään kunnan omarahoitusosuus (kaikissa kunnissa yhtä suuri €/asukas) → erotuksena saadaan kunnan valtionosuus  Hallinnonaloittainen yhdistäminen koskee vain kuntien valtionosuuksia: valtionavustukset (kehittämisavustukset) jäävät sektoriministeriöiden budjetteihin ja hallintoon.  Yhdistettävissä valtionosuuksissa on yksi yhtenäinen kiinteä valtionosuusprosentti, joka kuvaa valtion ja kuntien välistä kustannusten jakoa.

Kuntaosasto / MM  Esi- ja perusopetuksen valtionosuudet maksetaan jatkossa kunnille → käyttöön kotikuntien maksuosuudet (kotikuntalaskutus) oppilaan käydessä koulua muualla kuin omassa kunnassaan (toisen kunnan, kuntayhtymän, valtion tai yksityisen ylläpitämässä peruskoulussa).  Ylläpitäjällä on oikeus laskuttaa kotikuntaa, eikä uudistus vaikuta oppilaan oikeuteen hakeutua opetukseen kotikuntansa ulkopuolelle Valtionosuusuudistus 6/10

Kuntaosasto / MM  UUTTA: Poikkeuksellisen harvan asutuksen ja saaristoisuuden aiheuttamat ongelmat ratkaistaan pysyvästi  Korottavana tekijänä otetaan huomioon alhainen asukastiheys ja saamenkielisten suhteellinen osuus kokonaisväestöstä  Tarkoituksena vähentää pysyvästi vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olleiden kuntien riippuvuutta vuosittain myönnettävästä harkinnanvaraisesta rahoitusavustuksesta Valtionosuusuudistus 7/10

Kuntaosasto / MM  Saajina 20 harvimmin asuttua kuntaa ja 8 saaristokuntaa  Näille kunnille kohdennetaan järjestelmän sisältä yhteensä 30 miljoonaa euroa  Valtionosuuslisäysten rahoittamista varten kaikilta kunnilta vähennetään valtionosuutta noin 6 euroa asukasta kohti. Saaristokunnat Enonkoski Hailuoto Kemiönsaari Kustavi Länsi-Turunmaa Maalahti Puumala Sulkava Poikkeuksellisen harvaan asutut kunnat Muonio Savukoski Enontekiö Utsjoki Inari Pelkosenniemi Kittilä Salla Sodankylä Ranua Puolanka Posio Kolari Pudasjärvi Rautavaara Suomussalmi Utajärvi Lestijärvi Ristijärvi Taivalkoski Valtionosuusuudistus 8/10

Kuntaosasto / MM Valtionosuusuudistus 9/10 Saaristo- kunnat Harva asutus Saamenkielisten osuuteen perustuva korotus

Kuntaosasto / MM  kuntien peruspalvelujen rahoituksen kokoaminen; peruspalveluohjelmamenettely  yleiskatteellisuusajattelun lisääminen  yhteen valtionosuusprosenttiin (omarahoitusosuuteen) siirtyminen kaikissa peruspalveluissa  valtionosuuslaskenta aikaistuu  kotikuntalaskutus lisää kuntien mahdollisuuksia kokonaisvaltaisempaan talouden ja toiminnan seurantaan Valtionosuusuudistus 10/10 - Uudistuksen hyödyt

Ajankohtaiskatsaus Paras-uudistukseen

Kuntaosasto / MM Uudistuksen tähänastisia tuloksia: liitokset  Kuntaliitokset  2009 ennätysmäärä kuntaliitoksia: 32 liitosta (99 kuntaa mukana),  Kuntamäärä väheni 67 kunnalla (v.2008 kuntia oli 415)  2010 ainakin neljä liitosta (mukana 10 kuntaa), 2011 ainakin kaksi liitosta (mukana 5 kuntaa), 2013 ainakin kaksi kahden kunnan liitosta  Meneillään 6 selvitystä, joissa mukana 12 kuntaa  Yhdistymiset edenneet hyvin ja määrä melko suuri, mutta edelleen pienet kunnat ja hajanainen rakenne  Hyvä alku, mutta jatkossakin täytyy tapahtua yhdistymisiä => elinvoimaisuus ja toimintakykyisyys  Kuntaliitosten ns. toinen aalto 2010 – 2013?  v kunnallisvaalien jälkeinen vuosi; viimeinen vuosi jolloin yhdistymisavustuksia

Kuntaosasto / MM Kuntien yhdistymiset

Kuntaosasto / MM Uudistuksen tuloksia: yhteistoiminta-alueet  Yhteistoiminta-alueet (sosiaali- ja terveydenhuolto), tilanne ennen  Yhteistoiminta-aluetta suunnittelee n. 240 kuntaa, yt-alueita muodostuisi 60 kpl  Kaikissa ei vielä päätöksiä  Hallintomalleina kuntayhtymä (23 yt-aluetta), isäntäkuntamalli (34 yt-aluetta), osassa ratkaisu auki  Suuri osa aloitti toimintansa v.2009 alusta  Perusterveydenhuollon hallinnollisten organisaatioiden lukumäärä tullee vähenemään n. 237:stä 116:een  Yhteistoiminta-alueet (ammatillinen peruskoulutus)  Suunnitelmien ja käytyjen neuvottelujen perusteella näyttää siltä, että suurin osa järjestäjistä, jotka eivät väestöpohjaa toistaiseksi täytä (30), tulee saavuttamaan sen myöhemmin  Valtaosassa neuvottelut käynnissä ja erilaisia vaihtoehtoja tarkastellaan  Suunniteltujen fuusioiden kautta vuoden 2010 jälkeen enää 3-4 kunta- ja 1 kuntayhtymäjärjestäjä jäisi väestöpohjaltaan alle

Kuntaosasto / MM Yhteistoiminta-alueet Tilanne yhteistoiminta-aluetta, 240 kuntaa

Kuntaosasto / MM YT-alueiden hallintomallit tilanne Isäntäkuntamalli (34 yt-aluetta, 111 kuntaa) Kuntayhtymä (23 yt-aluetta, 113 kuntaa) Ei vielä tiedossa (3 yt-aluetta, 16 kuntaa) © Kuntarajat: Tilastokeskus

Kuntaosasto / MM Lähde: Kuntaliitto, Antti Kuopila Kuntien ratkaisut tilanne Väestöpohjavaatimus täyttyy (188 kuntaa) Aiesopimus tai vastaava (32 kuntaa) Sopimus, mutta väestöpohja ei täyty (19 kuntaa) Selvitys on käynnissä (39 kuntaa) Ei ratkaisua (6 kuntaa) Poikkeusperuste (22 kuntaa) Saanut exitin (18 kuntaa) Kainuu (8 kuntaa) Ahvenanmaa (16 kuntaa)

Kuntaosasto / MM Ajankohtaista vuonna 2009  Puitelain toteutuksen edellyttämät toimet valtionhallinnon piirissä jatkuvat: VOS-uudistus, Parhaat palvelukäytännöt-hanke sekä erillishankkeet ja tutkimukset vielä kuluvana vuonna  Kunnilla tuli olla päätökset puitelain velvoitteiden toteuttamisesta ennen eduskunnalle annettavaa selontekoa (Hallituksen iltakoulu), mennessä  Sote-kyselyn tietojen mukaan kaikilla ei vielä ole päätöksiä  64 kunnalta puuttuvat vielä päätökset, mutta osa saanee ne tehtyä ennen selontekoa  Selonteossa esitykset toimenpiteistä kuntien osalta, joilta päätökset puuttuvat  Eduskunta edellyttää valtioneuvoston antavan vuonna 2009 eduskunnalle selonteon kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toteutuksesta sekä kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevan puitelain tavoitteiden toteutumisesta  Selonteossa tehdään laaja arvio uudistuksen etenemisestä, puitelaissa asetettujen keinojen riittävyydestä sekä linjaukset uudistusta koskevista jatkotoimenpiteistä

Kuntaosasto / MM Selonteon valmistelun organisointi ja eteneminen  Selontekoa valmisteleva virkamiestyöryhmä asetettu  Työryhmän kokoonpano:  Keskeiset ministeriöt uudistuksen kannalta (VM, STM, OPM, LVM, YM, TEM)  Suomen Kuntaliiton asiantuntijajäsen  Puheenjohtajat ja sihteeri VM:n kuntaosastolta  Valmistelutyöryhmän tehtävänä vastata uudistuksen arvioinnissa saadun tiedon pohjalta selonteon käytännön kirjoitustyöstä ottaen huomioon ne linjaukset, jotka on tehty kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toimeenpanon seurantaryhmässä ja peruspalveluohjelman ministeriryhmässä  Työryhmän tavoitteena saada selonteon luonnosversio valmiiksi toukokuussa 2009  Tämän jälkeen poliittinen käsittely  Selonteko annetaan eduskunnalle syysistuntokaudella 2009

Kuntaosasto / MM Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöuudistus KASTE -ohjelma Terveyden- edistämisen p.o. Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin p.o. Mieli hanke Palveluinnovaatio- hanke Lakihankkeita: potilaslaki ja asiakaslaki vammaispalvelulaki palveluseteli HE: kevät 2010 Voimaan: 2011 HE: 2012 Voimaan: 2013 Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskeva laki HE: kevät 2010, voimaan 2013 PARAS-hanke: Puitelaki voimassa asti Selonteko Eduskunnalle syksy 2009 SOTE-kysely: maaliskuu 2009 Toimiva terveyskeskus -toimenpideohjelma ALKU-hanke 2010 THL 2009 Valvira 2009 Lähde: Sosiaali- ja terveysministeriö SOSIAALIHUOLLONLAITSOSIAALIHUOLLONLAIT yksityinen th ja sh päivähoitolaki th.ammattihenkilölaki TERVEYDENHUOLTOLAKITERVEYDENHUOLTOLAKI VOS-uudistus HE: kevät 2009 Voimaan: 2010 STVOL voimassa 2012 loppuun Kasteen osalta