Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu fi wwww. amk. fi www

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Copyright VirtuaaliAMK1 Opiskelijaliikkuvuus amk.fi –portaalissa vuonna 2011.
Advertisements

Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
ISOverstaan kouskuttamispäivä
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Virtuaaliammattikorkeakoulu Tuottamisen malli
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Tuotantorenkaat VirtuaaliAMK:ssa toimintamalli, tuotetut sisällöt, esimerkkejä ja kokemuksia TieVie-asiantuntijakoulutus Outi Vahtila
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Copyright VirtuaaliAMK 1 VirtuaaliAMK 2004: palvelut ja välineet VirtuaaliAMK 2004: palvelut ja välineet Marja Rautajoki
Virtuaaliammattikorkeakoulu Liiketoiminnan kehittäminen tuotantorengas
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
Copyright VirtuaaliAMK 1 AvoinAMK-hanke osana VirtuaaliAMK-verkostohanketta AvoinAMK-hanke osana VirtuaaliAMK-verkostohanketta Espoo Outi Vahtila.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Johtaja Marja Rautajoki VirtuaaliAMK kehittämisyksikkö.
Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu Suomen Virtuaali- ammattikorkeakoulu yhteyshenkilötapaaminen
Hankkeiden rooli virtuaaliammattikorkeakoulun kehittämisessä EU-hankkeiden hallinnoinnin ajankohtaispäivä , Varkaus Outi Vahtila, VirtuaaliAMK,
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
FinElib Kansallinen elektroninen kirjasto (Kansalliskirjaston yksikkö)
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
1 amk.fivirtualyh.fioncampus.fi Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu Tähtäimessä amk.fi.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu nytwww.virtualyh.fi eTuotantoympäristö eOpiskeluympäristö eOpintopalvelut - sähköiset asiointipalvelut.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Kirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu Outi Vahtila wwww.amk.fi
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Suomen Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu amk.fi virtualyh.fi oncampus.fi.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Virtuaaliammattikorkeakoulun kirjastohanke Virtuaaliammattikorkeakoulun kirjastohanke Informaatiolukutaito osaksi oppimisprosessia.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Yhteyshenkilöpäivät Outi Vahtila
Virtuaali-informaatikkojen tapaaminen Tampere,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Copyright VirtuaaliAMK 1 Verkkokirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti Kaisa Rissanen Ammattikorkeakoulukirjastojen johtajien kokous.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Tervetuloa Innokylään
Tervetuloa Innokylään
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu amk@amk. fi wwww. amk. fi www Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu amk@amk.fi wwww.amk.fi www.virtualyh.fi www.oncampus.fi VirtuaaliAMK-seminaari, 10.11.2004, Mikkeli

Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu Mukana kaikki Suomen ammattikorkeakoulut (31) yhteistyösopimus 11/2001 www.amk.fi-portaali avattiin 2.9.2002 vahva verkostoituminen ja sitoutuminen tuotantorenkaita 50 (yht. 450 henkilöä) vuosina 2004 – 2006 Verkostoyhteistyö pedagogiikka tekijänoikeussopimukset tutkimus- ja tuotekehitys verkkokoulutuksen laatu koulutustuotanto tuotantorenkaissa tekninen ympäristö sähköiset asiointipalvelut Toimintaa koordinoi VirtuaaliAMK-kehittämisyksikkö Johtoryhmä tekee keskeiset päätökset ja mm. strategialinjaukset

Mikä on Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu? Virtuaaliammattikorkeakoulu on Suomen ammattikorkeakoulujen muodostama yhteistyöverkosto. Yhteistyön tavoitteena on kehittää, tuottaa ja tarjota kansainvälisesti tunnettuja, korkeatasoisia ja kilpailukykyisiä koulutuspalveluita ja joustaviin opintoihin tähtääviä koulutuskokonaisuuksia. Koulutustarjonta ja palvelut hyödyntävät monipuolisesti erilaisia opetus- ja oppimismenetelmiä ja nykyaikaista tieto- ja viestintätekniikkaa. (VirtuaaliAMK:n strategia 2003 – 2006).

www.amk.fi –portaali (www.virtualyh.fi, www.oncampus.fi) VirtuaaliAMK:n verkostotoiminnan näkyvin ilmentyvä Kanava informaation jakeluun ja vastaanottoon Ammatillisen yhteistyön foorumi (mm. opettajat, verkostotoiminnan kehittäjät) Tukee ja toteuttaa verkostoyhteistyötä, sisällöntuotantoa, opiskelijoiden sähköistä asiointia, tiedotusta, markkinointia ja kansainvälistymistä Erilaisia räätälöityjä palveluja eri kohderyhmille single sign on –periaatteella kolmella kielellä (suomi, ruotsi, englanti) Ammattikorkeakoulujen tutkinto-opetusvaatimusten mukainen koulutustarjonta yhdestä pisteestä eOpintopalvelut – koulutustarjonta, opiskelijan sähköinen asiointi (haku opintojaksoille, hakuprosessin seuranta ja hyväksynnän saaminen), AMK:jen hallintohenkilöstön, eVirkailijoiden ja tarjonnan ylläpitäjien asiointi (mm. hakemusten käsittely, puollot ja hyväksynnät) eTuotantoympäristö eOpiskeluympäristö Portaalissa 7171 rekisteröitynyttä käyttäjää (tilanne toukokuussa 2005) VirtuaaliAMK-seminaari, 10.11.2004, Mikkeli

VirtuaaliAMK-verkoston hyötyjä ammattikorkeakouluille Virtuaalinen organisoituminen auttaa oleellisten heikkojen signaalien suodattamisessa antaa uusia, innovatiivisia mahdollisuuksia auttaa uudistumaan luo kilpailuvoimaa (M.Grönroos: Mahdollisuuden aika – kohti virtuaalista organisaatiota) Organisaatiot tarvitsevat verkostoja, verkostossa on voimaa Saadaan kokemuksia yhteistyöstä ja opitaan toimimaan verkostoissa ja luomaan uusia verkostoja, verkostoidutaan yli organisaatiorajojen Yhteisöllisyys, yhteistoiminnallisuus opitaan hyödyntämään uusinta tieto- ja viestintäteknologiaa Asiantuntijuuden jakaminen Mahdollisuus elinikäiseen oppimiseen, opetuksen monipuolistamiseen ja tiedon joustavaan hyödyntämiseen Ilmaista oppimateriaalia hyödynnettäväksi ja opettajien oman opetuksen tueksi (yhtenä esimerkkinä Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opintokokonaisuus) VirtuaaliAMK-seminaari, 10.11.2004, Mikkeli

VirtuaaliAMK:n ja AMK-kirjastojen yhteistyö Mallinnetaan ja testataan ammattikorkeakoulukirjastojen ja Virtuaaliammattikorkeakoulun yhteistyömuotoja (mm. materiaalintuotanto, metatieto, tiedonhankintaosuudet verkko-opintojaksoissa) Tehostetaan ammattikorkeakoulukirjastojen hankkimien verkkoaineistojen käyttöä Virtuaaliammattikorkeakoulussa (näkyvyys portaalissa, helppo löytyvyys ja käytettävyys) Selvitetään uusien verkkokirjastopalvelujen toteuttamismahdollisuuksia sekä aineistojen etäkäyttöön liittyviä kysymyksiä

VirtuaaliAMK-yhteistyössä useita eri osahankkeita, mm.: Verkkopedagogiikka ja tutkimus Hankkeen tavoitteet kohdistuvat pedagogiseen tukeen tuotantorenkaille ja tutkimustoiminnan käynnistämiseen Tarkoitus kytkeä VirtuaaliAMK:n sisällöntuotantoon ja tuotantorengastoimintaan verkkopedagoginen tutkimus- ja kehitystyö Laadunarviointi VirtuaaliAMK:n ja Virtuaaliyliopiston laatuyhteistyön tuloksena yhteiset laatukriteetrit verkon yli jaettavalle materiaalille sekä laadunarviointityökalu (perustuu OPM:n koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntaohjelmassa 2004 – 2006 määriteltyihin tavoitteisiin)

www.amk.fi, www.virtualyh.fi, www.oncampus.fi – Big picture Single sign on –palvelut kertakirjautumisella eTuotantoympäristö Materiaalitietokanta/ metatieto eOpintopalvelut - sähköiset asiointipalvelut eOpiskeluympäristö Mobiilipalveluita Terveys- ja hyvinvointi Teollisoikeudet Virtuaalikylä Tiedonkeruu Löydä tilastot Koulutustarjonta yhdestä pisteestä VirtuaaliAMK-seminaari, 10.11.2004, Mikkeli

Tuotantorengastoiminta – ammattikorkeakoulujen yhteinen koulutustuotanto oppimisaihiopohjaisesti Mittavassa koulutustuotantohankkeessa 2004 – 2006 mukana 30 ammattikorkeakoulua Rakennettu toimintamalli valtakunnalliselle verkkokoulutustuotannolle Tuotetaan interaktiivisia ja uudelleenkäytettäviä oppimisaihiopohjaisia koulutussisältöjä ammattikorkeakoulujen kaikille koulutusaloille Tuotetut aihiot ja aineistot käyvät läpi tuotteistus- ja laadunvarmistusprosessin Toteutetaan pääosin läänien myöntämällä ESR-rahoituksella Myös rahoituksen osalta toimitaan verkostossa: ESR1-tukialueeseen kuuluvat Lapin ja Itä-Suomen läänit, ESR3-tukialue kattaa muun Suomen Rahoittajina mukana myös opetusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä Kansanterveyslaitos

49 sisällöntuotantorengasta, n. 450 jäsentä Renkaiden esittelysivut osoitteessa: https://www.virtuaaliamk.fi/fin/koulutus/1029149409325/1029150902384.html.stx (www.amk.fi > koulutus > ESR-HANKE 04 – 06 > Renkaat 04 – 06) Tavoitteena vuoden 2006 loppuun mennessä tuottaa vähintään 750 opintopisteen verran oppimisaihioita hyödyntäviä koulutuskokonaisuuksia ammattikorkeakoulujen käyttöön Tähän mennessä tuotettuihin opintojaksoihin ja oppimisaihioihin voit tutustua osoitteessa: www.amk.fi/opintojaksotuotanto

Oppimisaihiot – elämyksellistä hypermediaa ja uudelleenkäytettävää aineistoa VirtuaaliAMK-seminaari, 10.11.2004, Mikkeli

Oppimisaihiot – tuotantoprosessin vaiheet VirtuaaliAMK-seminaari, 10.11.2004, Mikkeli

Oppimisaihiopohjainen tuotanto Opintojakso2 Opintojakso1 Markkinointi- materiaali Koulutustuotanto www.amk.fi - portaalin työkaluilla RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut Materiaali- tietokanta Laatu Siirrettävyys Yhteensopivuus Alustariippumattomuus Päivitettävyys Saatavuus Materiaalipankki Metatieto VirtuaaliAMK-seminaari, 10.11.2004, Mikkeli

Esimerkki oppimisaihiosta VirtuaaliAMK-seminaari, 10.11.2004, Mikkeli

Virtuaalimaatila Virtuaalikylä Perusideana rakentaa ympäristö, joka mahdollistaa ongelmalähtöisten oppimistehtävien työstämisen osana verkko-opetusta Tukee opettajan ja oppilaan yhteistyötä, palvelee yksilöllisiä opiskelutarpeita Mahdollistaa yhteistyön toisen asteen ja amk:n välille Lisää toiminnan läpinäkyvyyttä

eTuotantoympäristö VirtuaaliAMK-yhteistyössä rakennettu eTuotantoympäristö tarjoaa tuottajille työkalut opintojaksojen ja -kokonaisuuksien tekemiseen Materiaalipankki toimii aineistojen tallennus- ja varastointipaikkana Opintojaksoeditorilla voi koostaa opintojaksoja ja -kokonaisuuksia Aineistoihin liitettävä metatieto helpottaa aineistojen identifiointia ja löydettävyyttä eTuotantoympäristön avulla pystytään hallinnoimaan koko tuotantoprosessia Tavoitteena pedagogisesti jalostetut, motivoivat ja innostavat sisällöt Oppimateriaalien ja alustojen yhteensovittaminen perustuu yhteisesti hyväksyttyihin standardeihin (xml-standardi)

Yhteinen materiaalipankki tarjoaa yhteiskäyttöön tuotetut aihiot helposti saataville VirtuaaliAMK-seminaari, 10.11.2004, Mikkeli

www.amk.fi - laadukkaat sisällöt ja yhden pisteen opiskelupalvelut www.amk.fi :n eTuotantoympäristö Teema XX, projektisuunnitelma, tuotantosuunnitelma eTuotantoympäristö oppimisaihioideat, kuvaukset Tuotteistaminen oppimisaihioiden tuotteistaminen Tuotteistaminen oppimisaihioiden tallentaminen metatiedolla www.amk.fi :n koulutustarjontanäkymä AMK X tarjoaa opintojaksoa X Opintojakson koostaminen oppimisaihioista opintojaksoksi X Opiskelija Y, AMK Y:stä hakee opintojaksolle X AMK Y puoltaa AMK X AMK X hyväksyy opiskelijan Y opintojaksolle X Materiaali- tietokanta Metatieto Materiaalipankki Opintojakso X Opiskelija Y opiskelee opintojakson X RLOs= reusable learning objects: älykkyys, elämyksellisyys, adaptiivisuus esim. simulaatiot, animaatiot, toiminnalliset hypertekstit, kognitiiviset työkalut

Tekijänoikeussopimukset koulutustuotannossa Tekijänoikeussopimukset varmistavat, että tuotantorengastoiminnassa tuotetut koulutustuotteet ovat kaikkien ammattikorkeakoulujen vapaasti käytettävissä ja hyödynnettävissä vuoden 2006 jälkeen. Sopimukset Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulun yhteishankkeissa tuotettujen oppimateriaalien käyttöoikeuksista, työntekijän valmistaman aineiston käyttämisestä, ulkopuolisen tekijän kanssa aineiston valmistamisesta ja käyttämisestä, valmiin oppimateriaalin ja sen käyttöoikeuksien luovuttamisesta sekä tietokoneavusteisen opetuksen säännöt

1. Luodaan hakemistorakenteet Tuotanto- ja opiskeluprosessi: 1. Vaihe: Aineistot tuotetaan ja tallennetaan materiaalipankkiin 1. Luodaan hakemistorakenteet 2. Laaditaan sisällöt Aineistojen päivityksestä pitää sopia verkostossa 3. Tallennetaan metatieto Kuvia, tekstejä, taulukoita, tehtäviä jne

2. Vaihe: Opintojaksot koostetaan opintojaksoeditorilla 1. Luodaan opintojakson rakenne 2. Kytketään materiaalipankin sisällöt Aineistoista voidaan tehdä monia vaihtoehtoisia kokonaisuuksia

3. Vaihe: eOpintopalvelut - Opintojaksot laitetaan tarjolle portaaliin eVirkailija vie opintojakson tarjolle eOpintotoimistoon Opintojen tarjontaan laittamisesta pitää sopia verkoston kesken

4. Vaihe: Tässä yhteydessä määritellään opintojaksojen vastuuopettajat, toteusajat ja hinnat Hinnoittelu, suositus 50 – 150 euroa/opintoviikko/opiskelija Opinnot hinnoitellaan toteuttaja-amk:ssa, voidaan käyttää myös sopimushintaa

5. Vaihe: Opiskelijat hakevat opintojaksolle (sähköinen asiointi) Opiskelija voi hakea opintojaksolle Hakemus käsitellään opiskelijan omassa sekä koulutusta tarjoavassa amk:ssa

6. Vaihe: Opiskelijat saavat tiedon opintojaksolle hyväksymisestä Opiskelija hyväksytään opintojaksolle Hakemus käsitellään omassa sekä koulutusta tarjoavassa amk:ssa: - lähettävä (kotiAMK) AMK puoltaa - vastaanottava (järjestävä AMK) AMK hyväksyy

7. Vaihe: Opiskelijat opiskelevat, esimerkkinä Moodlen näkymä Opiskelijat opiskelevat ohjatusti; käyttävät tuotettuja aineistoja, tekevät tehtäviä jne.. Eri toteutuksissa hyödynnetään yhdessä tuotettuja aineistoja. Materiaali- tietokanta Oppimisalustana käytetään amk:n omaa alustaa Materiaalipankki

8. Vaihe: Suorituksen merkitseminen Esimerkkinä Hamk:n WinhaWille Opintosuoritukset kirjataan opiskelijan tietoihin koti-AMK:n opiskeluhallintajärjestelmään

Koko prosessi X-AMK opiskelu-AMK (järjestäjä-AMK) Y-AMK koti-AMK X-AMK tarjonnan ylläpitäjä Y-AMK opiskelija Y-AMK koti-AMK Y-AMK eVirkailija hyväksyy/ ei hyväksy hakee opintojaksolle puoltaa/ ei puolla tarjonta portaaliin X-AMK eVirkailija opintojakson käsikirjoitus ja tuottaminen opintojakso portaaliin Haku opinto- jaksolle Koti-AMK:n käsittely max. 1 viikko opiskelu-AMK:n osallistujat opintojaksolle X-AMK opiskelu-AMK (järjestäjä-AMK) opiskelu s e u r a haku alkaa haku päättyy www.amk.fi Koko prosessi

Tulevaisuus ja haasteita Verkkopalveluiden välinen yhteistoiminta lisääntyy (Interoperability) Mobiili oppiminen: sama monimuotoinen sisältö eri päätelaitteissa, esim. digi-TV, kännykkä Semanttinen web Langattomuus ja langattomuuden varaan rakentuvat palvelut Todellinen ajasta ja paikasta riippumattomuus Formaalin oppimisen rinnalle informaali oppiminen Elinikäinen oppiminen