Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hankkeiden rooli virtuaaliammattikorkeakoulun kehittämisessä EU-hankkeiden hallinnoinnin ajankohtaispäivä 13.4.2005, Varkaus Outi Vahtila, VirtuaaliAMK,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hankkeiden rooli virtuaaliammattikorkeakoulun kehittämisessä EU-hankkeiden hallinnoinnin ajankohtaispäivä 13.4.2005, Varkaus Outi Vahtila, VirtuaaliAMK,"— Esityksen transkriptio:

1 Hankkeiden rooli virtuaaliammattikorkeakoulun kehittämisessä EU-hankkeiden hallinnoinnin ajankohtaispäivä , Varkaus Outi Vahtila, VirtuaaliAMK, kehittämisyksikkö Jari Uimonen, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu

2 Mikä on VirtuaaliAMK? Virtuaaliammattikorkeakoulu on Suomen ammattikorkeakoulujen muodostama yhteistyöverkosto. Yhteistyön tavoitteena on kehittää, tuottaa ja tarjota kansainvälisesti tunnettuja, korkeatasoisia ja kilpailukykyisiä koulutuspalveluita ja joustaviin opintoihin tähtääviä koulutuskokonaisuuksia. Koulutustarjonta ja palvelut hyödyntävät monipuolisesti erilaisia opetus- ja oppimismenetelmiä ja nykyaikaista tieto- ja viestintätekniikkaa. (VirtuaaliAMK:n strategia 2003 – 2006).

3 Suomen virtuaaliammattikorkeakoulu
Mukana kaikki Suomen ammattikorkeakoulut (31) yhteistyösopimus 11/2001 avattiin vahva verkostoituminen ja sitoutuminen tuotantorenkaita 50 (yht. 450 henkilöä) Verkostoyhteistyö pedagogiikka tekijänoikeussopimukset tutkimus- ja tuotekehitys verkkokoulutuksen laatu koulutustuotanto tuotantorenkaissa tekninen ympäristö sähköiset asiointipalvelut Toimintaa koordinoi VirtuaaliAMK-kehittämisyksikkö Johtoryhmä tekee keskeiset päätökset ja mm. strategialinjaukset

4 Virtuaaliamk tavoitetila – toimintamalli
virtEVTEK virtLAUREA virtEKAMK virtHAAGA virtSTADIA virtHELIA virtHUMAK virtHAMK virtJYAMK virtKAJAK virtTOKEM virtKYAMK virtLAMK virtRAMK virtPIRAMK virtSEAMK virtSVENSKA Yhs virtTAMK virtTURKUAMK virtVAMK virtSYDVÄST virtÅLAND Yhs virtPOLIISI k o r s t u n e i y a m l Virtuaaliamk tavoitetila – toimintamalli SAMK Savonia-amk MAMK PKAMK virtMAMK erityis- osaamisalue z virtSAMK erityis- osaamisalue x virtPKAMK erityis- osaamisalue xy virtSavonia-amk erityis- osaamisalue y Koordinointi, palveluiden ylläpito, kehittäminen – virtuaaliorganisaatio, palveluyksikkö/osakeyhtiö Erilaiset hankkeet Vakiintunut toiminta KPAMK OAMK ARCADA DIAK virtKPAMK erityis- osaamisalue xz virtOAMK erityis- osaamisalue xx virtARCADA erityis- osaamisalue yy virtDIAK erityis- osaamisalue zz

5 VirtuaaliAMK, alueellinen hanke, AMK

6 VirtuaaliAMK on jokaisessa AMK:ssa
Yhteinen tavoite VirtuaaliAMK toiminnan varmistaminen, opetuksen kehittäminen Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK = verkko-opetus ja siihen liittyvät palvelut Alueellinen hanke VirtuaaliAMK sateenvarjo Sovitut vastuualueet eri hankkeilla Vältetään päällekkäisyyttä muiden hankkeiden kanssa Yhteiset pelisäännöt, ohjeistukset ja palvelut Tulokset hyödynnettävissä verkostossa

7 VirtuaaliAMK hankekokonaisuus
Yhteis- suunnittelu EU-Ohjelma 3 Opetusteknologian, -menetelmien ja oppimateriaalin kehittäminen Alueelliset painopisteet Hanke TAVOITE Projekti

8 Rahoitus ESR-hankkeina
L a a t u j ä r j e s t e l m ä P r o j e k t i n h a l l i n t a Suunnittelu Proj.suunnitelma Käsikirjoitus Tuotekuvaus Aihiodemot Tuotanto Sisältö Pedagogiikka Aihiot Tuotteistaminen Käännökset Animaatiot Grafiikat Simulaatiot Testaus Tekninen toimivuus Laadunvarmistus eri vaiheissa Käyttöönotto Pilot –opintojaksot Etäoppijan tutor- ja tukiverkosto, Lappi ESR 3 - ESLH ESR 1 - LAPPI ESR 1 - ITÄ ESR 1, ESR 3 AMKien Tatu KEHY Laadunvarmistus, Itä-Suomi Pedagoginen tutkimus, Lappi ja Etelä-Suomi Pedagoginen tuotekehitys, Etelä-Suomi Tekninen tutkimus ja tuotekehitys, Itä-Suomi Portaalipalveluiden kehittäminen, Etelä-Suomi Koulutus

9

10 Virtuaaliammattikorkeakoulu - oppimisen, sisällön ja laadun verkosto
VirtuaaliAMK Itä-Suomen hanke (ESR 1, ISL) Sisältötuotantohanke, 10 rengasta, 93 opintoviikkoa Valtakunnallisesti > 25 rengasta, > 200 opintoviikkoa Yhteinen tuotantoprosessi ja ohjeistus Opintokokonaisuus Laajuus ov Koordinaattori Nuorisokulttuurit ja kulttuurinen nuoruus 8 MAMK Ympäristöteknologia 12 Verkkosovelluskehitys 10 PKAMK Ohjelmistotuotanto Liiketoiminnan kehittäminen, E-business 5 Paikkatietojärjestelmä Sosiaali-ja terveysala toimintaympäristönä Kotieläintalous PSAMK Elektroniikan verkko-opetus 21 Äitiyshuolto

11 Tieto kasvaa verkossa - verkkokoulutuksen laaduntekijät
(ESR 1, ISL) Valtakunnallinen yhteissuunnittelu Vastuualueiden määrittely Alueellinen eritysosaaminen ja tavoitteet Hallinnointi (PKAMK) Tuotteistaminen, teknologia (PKAMK) Laatu (MAMK) Koulutus (Savonia-amk)

12 Tieto kasvaa verkossa - verkkokoulutuksen laaduntekijät
Tuotteistaminen ja teknologia Tuotteistamisen malli - virtuaaliorganisaatiomalli Teknologioiden tarkoituksen mukainen käyttö Monimediaisuus, monikanavaisuus Laatu Verkkokoulutuksen laadunvarmistus Laadunvarmistuksen ja arvioinnin toimintamalli (tekninen) Laatumittaristo Koulutus Opiskelijoiden valmiudet verkossa oppimiseen Opettajien valmiudet verkossa opettamiseen Koulutussisällöt

13 Virtuaalinen organisaatio
Tarkoittaa kiinteät organisaatiomuodot ylittäviä toiminnan organisoitumisen muotoja Verkoston tehokas toiminta vaatii koko verkostoa koskevien tavoitteiden asettamista ja resurssien hankkimista (vrt. VirtuaaliAMK:n strategia) Tietoverkot provosoivat virtuaalisten organisaatiomuotojen syntymistä (Barnatt, C. (1995) Cyber Business. John Wiley & Sons Ltd) VirtuaaliAMK on tyypillinen virtuaalinen organisaatio

14 Organisaatioiden rajat häipyvät (M
Organisaatioiden rajat häipyvät (M.Grönroos, Mahdollisuuden aika – kohti virtuaalista organisaatiota) Organisaatiot tarvitsevat verkostoja Verkoston voima passiivinen jäsen ei hyödy verkostosta verkoston kasvaessa aritmeettisesti, potentiaalinen hyöty aktiiviselle toimijalle kasvaa geometrisesti Virtuaalinen organisoituminen auttaa oleellisten heikkojen signaalien suodattamisessa antaa uusia, innovatiivisia mahdollisuuksia auttaa uudistumaan luo kilpailuvoimaa

15 VirtuaaliAMK:n rooli alueellisessa kehittämisessä?
Antaa tukea, eväitä, jakaa tuloksia esim. yhteisiä toimintamalleja, työkaluja yhteistä käsitteistöä, imagoa Ei tarvitse alkaa alusta, vaan voi jatkaa siitä mihin on muut jääneet esim. laatukäsikirja Keskitetty koordiointi, tiedon saatavuus ja saavutettavuus Esim. Yhteinen portaali, opintojaksotarjonta markkinointi

16 Esimerkkinä tuotantoprosessi: eTuotantoympäristö / Materiaalipankki
1. Luodaan hakemistorakenteet 2. Laaditaan sisällöt Aineistojen päivityksestä pitää sopia verkostossa 3. Tallennetaan metatieto Kuvia, tekstejä, taulukoita, tehtäviä jne

17 Esimerkkinä tuotantoprosessi: eTuotantoympäristö / Opintojaksoeditori
1. Luodaan opintojakson rakenne 2. Kytketään materiaalipankin sisällöt Aineistoista voidaan tehdä monia vaihtoehtoisia kokonaisuuksia

18 Esimerkki tuotantoprosessi: eOpintotoimisto
eVirkailija vie opintojakson tarjolle eOpintotoimistoon Opintojen tarjontaan laittamisesta pitää sopia verkoston kesken

19 tuotettuja aineistoja
Visio: yhteinen oppimisalusta virtuaaliopintoihin; esimerkkinä Moodlen näkymä Opiskelijat opiskelevat ohjautusti; käyttävät tuotettuja aineistoja, tekevät tehtäviä jne.. Eri toteutuksissa hyödynnetään yhdessä tuotettuja aineistoja Materiaali- tietokanta Oppimisalustana käytetään amki:n omaa alustaa Materiaalipankki

20 VirtuaaliAMK:n rooli alueellisessa kehittämisessä?
Itä-Suomen tavoite 1 –ohjelma, toimenpidekokonaisuus 2.1 1) Koulutusjärjestelmien kehittäminen 2) Koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden parantaminen 3) Teknologian siirtomenetelmät Virtuaaliammattikorkeakoulun tavoitteet

21 Haasteita kehittämisessä
Alueellinen hanke Alueelliset toimijat Valtakunnalliset toimijat Mitä tehdään, missä? Hankkeiden läpinäkyvyys Tiedottaminen hankkeen aikana ja jo niitä suunniteltaessa Alueellinen kehittäminen Valtakunnallinen VirtuaaliAMK Erillisiä hankkeita ja rahoittajia VirtuaaliAMK:n tavoite – rahoittajan tavoitteet

22 Virtuaalimaatila – esimerkki laajasta yhteistyöstä
Perusideana rakentaa ympäristö, joka mahdollistaa ongelmalähtöisten oppimistehtävien työstämisen osana verkko-opetusta Tukee opettajan ja oppilaan yhteistyötä, palvelee yksilöllisiä opiskelutarpeita Mahdollistaa yhteistyön toisen asteen ja amk:n välille Lisää toiminnan läpinäkyvyyttä

23 Kasvinsuojelutekniikan harjoitus

24 Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003-2008, kehittämistavoitteita
Ammattikorkeakoulujen verkosto 30 op virtuaaliopintoja Yksilölliset opintosuunnitelmat ja hyväksilukemiskäytännöt Tutkimus&kehitystyö tärkeää Jatko-opinnot painopisteenä Opetustarjontaa kesällä Ohjaus- ja neuvontapalvelut KV-toiminnan vahvistaminen Ulkomaisia tutkinto-opiskelijoita Venäjä merkittävä yhteistyökumppani

25 Miten hanke vastaa EU-ohjelmien tavoitteisiin?
Yhtäläiset mahdol- lisuudet Tietoyhteis- kunta Elinikäinen oppiminen sähköistä asiointia joustavaa opinto- oikeutta verkko- sisältöjä tvt:n hyödyn- täminen opetuksessa työkaluja verkot- tumista Visio ESR-viitekehys: Tiedon, työllisyyden, osaamisen, yrittäjyyden ja tasa-arvon eurooppalainen Suomi.

26 Yksittäisen hankkeen hyödyntäminen
Konkreettisia esimerkkejä (Itä-Suomen hanke): Oppimisaihioiden laadunarviointi Tuotteistaminen ja tuottaminen Koulutustarve kyselyt (opiskelijat, opettaja) Oppimisaihiovideon tuottaminen Yhteiset seminaarit ja koulutukset Metatieto/tuotekuvaus

27 Osaamisen ja tiedon jakaminen
Yhteyshenkilöpäivät Tieto kaikkiin ammattikorkeakouluihin yhteyshenkilöiden kautta Seminaarit ja koulutus/tiedotustilaisuudet Valtakunnalliset, alueelliset, AMK:n sisäiset VirtuaaliAMK-portaali tiedotuskanavana Postituslistat Kehittämisyksikkö Yhteissuunnittelu ja vastuualueista sopiminen Kiinteä yhteistyö hankkeen aikana Tulokset julkisia ja osaamisen siirtämistä jo hankkeen aikana Projektin henkilöille vastuualueita VirtAMK kehittämisessä ”Jakamisen kulttuuri”

28 VirtuaaliAMK - haasteita
Verkkopalveluiden välinen yhteistoiminta lisääntyy (Interoperability) Sama monimuotoinen sisältö tulee voida käyttää eri päätelaitteissa Kilpailu (ulkomaiset isot tutkimuslaitokset/yliopistot vrt. MIT) Sisältöjen nopea vanheneminen Laadunvarmistus Tekijänoikeussopimukset Sisältöjen uudelleenkäytettävyys, siirrettävyys Verkkopedagogiikan monipuolinen hyödyntäminen Tutkimustoiminta ja tuotekehitys Sisältöjen hallinta ja varastointi Interaktiivisten sisältöjen tuottaminen Joustavan opiskelun toteutuminen käytännössä!

29 www.amk.fi, www.virtualyh.fi - nyt
Single sign on – palvelut kertakirjautumisella ? eTuotantoympäristö Materiaalitietokanta/ metatieto eOpintopalvelut - sähköiset asiointipalvelut eOpiskeluympäristö Mobiilipalveluita Terveys- ja hyvinvointi Teollisoikeudet Virtuaalikylä Tiedonkeruu Löydä tilastot Koulutustarjonta yhdestä pisteestä

30 Käyttäjät ympäristöön Käyttäjät ympäristöön
Visio: eOpiskelu ja - portaalien kautta Tavoite Portaalien kautta on mahdollista päästä eOpiskeluympäristöön (esim. Moodle tai vastaava) eOpiskelu on osana sähköistä asiointia (keskitetty käyttäjähallinto) eOpiskeluympäristöstä tulee opettajan työkalu,johon joustavasti saadaan verkkokurssi luotua ja toteutettua Käyttäjät ympäristöön Käyttäjät ympäristöön eTuotantoympäristö Tuotantorenkaiden tuottamat materiaalit hyödyntää TEKIJÄN- OIKEUDET – PALVELU eOpiskeluympäristö hyödyntää Muut tietovarastot; Finelib, csc:n mediapalvelin ym.

31 Outi.Vahtila@amk.fi Jari.Uimonen@ncp.fi
"There is no limit to what can be achieved as long as it doesn't matter who gets the credit" Kiitos!


Lataa ppt "Hankkeiden rooli virtuaaliammattikorkeakoulun kehittämisessä EU-hankkeiden hallinnoinnin ajankohtaispäivä 13.4.2005, Varkaus Outi Vahtila, VirtuaaliAMK,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google