MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimen yliopiston yhteistyötä alueellisten toimijoiden kanssa lisätään •Avoin yliopisto-opetus toteutetaan monimuotoisena opetuksena aikuiskoulutuksen.
Advertisements

Reija Viinanen/ KKTM ry
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Ajankohtaista aluehallinnosta Pori Varsinais-Suomen ELY Sivistyspalvelut Päivi Almgren.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
KALAJOKILAAKSON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ Educational Municipal Federation
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
AMK-kirjastopäivät, Rovaniemi Uudet yhteistyömahdollisuudet suomalaisella kirjastokentällä.
I Ammattikorkeakoulukirjastojen alkuvaiheet 1991 – 1995 II Ammattikorkeakoulukirjastojen toiminnan vakiinnuttaminen Ammattikorkeakoulukirjasto-
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
FinElib Kansallinen elektroninen kirjasto (Kansalliskirjaston yksikkö)
V INKA Road Show &Meripohjolan uudistuva metalli- ja konepajateollisuus Risto Pietilä Nivala, Raahe, Oulu, Kemi
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hanke – Savonia-ammattikorkeakoulu Kuopion yliopisto Sibelius-Akatemia, Kuopion osasto Humanistinen.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Joensuun seudun aluekeskusohjelma Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen JOSEK Oy.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
Hanke pähkinänkuoressa
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
Maakuntakorkeakoulu alueellisen osaamisen kehittäjänä Informaatikko Marjatta Puustinen, Kemi- Tornion ammattikorkeakoulu AMK-kirjastopäivät, Rovaniemi,
LUONNONTUOTEALAN YRITTÄJYYS MENESTYKSEEN – pohjoiskarjalaisia näkökulmia Juha Rutanen, Irja Mäkitalo, Katri Kranni Luonnontuotealan teemaryhmä Aluetilaisuus,
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Avoin tiede ja tutkimus ammattikorkeakouluissa ATT Osaajakoulutus, Helsinki Seliina Päällysaho, tutkimuspäällikkö, SeAMK Jaana Latvanen, informaatikko,
Ammattikorkeakoulujen talous- ja hallintopäivät Rehtori Arto Karjalainen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
MTI:N PERUSTAMISEN VAIHEET
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Avoin ammattikorkeakoulu
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ Johtaja Ari Konu, Lapin maakuntakorkeakoulu Ammattikorkeakoulujen kirjastopäivät 16.–17.8.2006, Rovaniemi

Lapin maakuntakorkeakoulu Lapin maakuntakorkeakoulu on uudenlainen tapa tuottaa korkeakoulutoimintaa kampuspaikkakuntien ulkopuolelle. Maakuntakorkeakoululla ei ole erillisiä alueellisia toimipisteitä. Toiminta perustuu korkeakouluyksiköiden ja seutukuntien / kuntien yhteistyölle. Koordinoitu yhteistyö tuottaa Lapin seutukuntiin tarpeiden mukaisia koulutus-, tutkimus- ja kehittämishankkeita, jotka lisäävät osaamista ja hyvinvointia.

Lapin maakuntakorkeakoulu taustalla alueellisen toiminnan velvoitteet, alueiden tarpeet sekä toimintaympäristön muutokset korkeakouluilla ei alueellisia alayksiköitä tavoitteeksi asetettiin seutukuntien kehittämistyön tukeminen, koulutuksen saatavuuden parantaminen sekä koulutusorganisaatioiden yhteistyön lisääminen  Maakuntakorkeakoulutoiminnan yhteistyösopimus 31.1.2002  hankevaihe 1.1.2003 - 31.12.2005  perustoimintaa 1.1.2006 -

Seutukunnan oppilaitokset Seutukunnalliset yhteistyöelimet Toimintatapa Osaamis- strategia Seutukuntien asukkaat ja yritykset Yhteistyöryhmä Seutukunnan oppilaitokset Korkeakoulut

osapuolet ja toiminta- tapa Yhteistyöelimen osapuolet ja toiminta- tapa Seutukunta- yhteistyö - elinkeinotoimi Seutukunnan työvoimatoimistot Seutukuntastrategia Ammattikorkea- koulut Osaamisstrategia - koulutus - kehittämistoimet Yliopistot AMK:n strategiat Yliopistojen strategiat Kehittämissuunnitelmat Oppilaitoksien suunnitelmat Seutukunnan yrityksien edustus Seutukunnan oppilaitokset Sivistystoimi

Osaamisstrategia Seutukuntien elinkeino- / työvoima- /kehittämisstrategiat Osaamisstrategian kohteet ala I, ala II… Alakohtaiset tavoitteet tutkintotavoitteet? (täydennys)koulutustavoitteet? T&K-yhteistyö? Toimeenpanosuunnitelmat koulutus: avoin opetus, täydennyskoulutus, tutkintoon tähtäävä tutkimuskohteet / kehittämishankkeet etäopiskeluympäristöjen kehittäminen

Eteneminen Seutukuntien kehittämistyön tukeminen Yhteistyöelimet perustettu ja toiminnassa Seudulliset osaamisstrategiat ja niiden toimeenpanosuunnitelmat laadittu Seudulliset innovaatioympäristöselvitykset tehty (PL, ToL, TL, IL, Rs) Avoimen opetuksen tarjontaa lisätty Alueellisia tutkintokoulutuksia käynnistetty Koulutuksen saatavuuden parantaminen Etäopiskelua tukevia hankkeita käynnistetty (LEVIKE, Tietopalveluiden kehittäminen) Maakuntakorkeakoulu-portaalin koulutushakupalvelu www.maakuntakorkeakoulu.fi Koulutusorganisaatioiden yhteistyön lisääminen Yhteisiä kehittämishankkeita käynnistetty (etäopiskelu, kirjastopalvelut, avoimen opetuksen markkinointiyhteistyö) Koulutus- ja tutkimusyhteistyön valmistelu (matkailu, media) Kampusalueiden tukipalveluyhteistyö käynnistymässä

Korkeakoulututkintoon johtavat alueelliset tutkintokoulutukset / etäryhmät Käynnissä olevat amk-tutkinnot (RAMK) Käynnissä olevat amk-tutkinnot / etäryhmät (KTAMK) Käynnissä olevat yliopistotutkinnot (LY)

Case Pohjois-Lappi Tilanne 04/2006 - restonomi – tutkintokoulutus (17 hlön ryhmä/ Inari) - matkailun alempi yliopistotutkinto (12 hlön etäryhmä /Inari, Sodankylä) - opettajien lisäpätevöittämisopinnot (pedagogiset opinnot, matematiikka, musiikkikasvatus) käynnistyivät k-06 - restonomin tutkintoon kuuluvia avoimia amk- opintoja - osaamisstrategian mukaisia avoimia yliopisto-opintoja - kylmä- ja talviteknologian kehittämistä tukeva yhteistyö valmisteilla (RAMK) - tutkimus-, kehittämis- ja palvelutoiminnan yhteistyön tarkentaminen käynnistetty (Pohjois- Lapin T&K-päivä 15.3.2006) - yleisten kirjastojen henkilöstön koulutus korkeakoulujen tietopalveluasiantuntijoiksi käynnissä - korkeakoulujen tutorkoulutus käynnissä

Maakuntakorkeakoulun eräitä vaikutuksia: Tutkintoon tähtäävän etäopiskelun kasvu etäopiskelijoiden / pienryhmien paikallistuen kehittäminen etäopiskelua tukevien tietopalveluiden kehittäminen (”tavoitteena campusopiskelijoiden palvelut”) Kehittämishankkeet - kk-kirjastopalveluiden kehittäminen - yleisten kirjastojen henkilöstökoulutus (- alueellinen tutor-koulutus)

Kiitos!