AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi 16.8.2006 Tarja Koskimies.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 EU-osarahoitteisten kehittämishankkeiden käsittely Hankkeiden käsittelystä on maininta - Rakennerahastolaissa, - valtioneuvoston rakennerahastoista.
Advertisements

Rakenteellisen kehittämisen vaikutus lisenssipolitiikkaan Ari Alkio Ajankohtaista kirjastojuridiikasta, STKS,
Kohti uusia malleja: muuttuuko lisensiointi toimintaympäristön mukana? Erikoissuunnittelija Arja Tuuliniemi, Kansalliskirjasto.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
Suomen koulutusjärjestelmä
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
KIRJASTOPALVELUT 2010-LUVUN SUOMESSA Lahti Hannu Sulin.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Kansallinen tiedonhakuportaali – Pohjanmaan kirjasto.
Satu Helmi & Ismo Kantola
Sähköisten palveluiden skenaariot Ennakointihanke
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
© Kajaanin kehittämiskeskus 2003 KAJAANIN YLIOPISTOKESKUS 2004 Suunnittelu- ja päätöksentekotilanne marraskuussa 2003 Pentti Malinen
Savonlinna Perttu Vartiainen Rakennerahastot Itä-Suomen kehityksessä ja Itä-Suomen yliopiston strategiassa.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
AMK-kirjastopäivät, Rovaniemi Uudet yhteistyömahdollisuudet suomalaisella kirjastokentällä.
I Ammattikorkeakoulukirjastojen alkuvaiheet 1991 – 1995 II Ammattikorkeakoulukirjastojen toiminnan vakiinnuttaminen Ammattikorkeakoulukirjasto-
Lasse Lyytikäinen 2005 Kivialan tutkimus-, tuotekehitys- ja koulutusprojekti Kajaanin yliopistokeskus Taideteollinen korkeakoulu Suomen kivikeskus.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka / HT 1 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset Työläs, mutta opettava prosessi !!! Yhteistyösuhteet.
Hyvää Suomalaisen Kirjallisuuden ja Aleksis Kiven Päivää AMKIT-konsortio Nyt.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
FinElib Kansallinen elektroninen kirjasto (Kansalliskirjaston yksikkö)
Yliopistojen näkökulma avoimen yliopiston alueelliseen tehtävään. Erno Lehtinen Turun yliopisto.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
Opetushallinto 2 A Koulutushallinnon keskeiset sisällöt
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Kristiina Hormia-Poutanen DIGITAALISEN KIRJASTON PALVELUIDEN OHJAUSJÄRJESTELMÄ Keskuskirjastokokous
FUAS Kielet ja viestintä
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
TURUN YLIOPISTON OSAORGANISAATIOPILOTTI Turun yliopiston kirjasto Leena Järveläinen
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
’Miten on sujunut’ - Rakennerahastokausi EU-rahoitus vuosina maistiaisia tulevasta Janna Merenniemi,
Tampere ja Tampereen kaupunkiseutu vuonna 2030
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Mitä Osaamispankki voi tarjota? Juulia Tuominen
Österbottens förbund  Pohjanmaan liitto  Regional Council of Ostrobothnia ALUEET JA HYVINVOINTI Hyvinvointialan kehittäminen strategisena.
YLEISTEN KIRJASTOJEN KONSORTIO -HANKE Helsingin kaupunginkirjasto – yleisten kirjastojen keskuskirjasto.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Tampereen seutu valtakunnallisesta alueiden kehittämisen näkökulmasta Seutufoorumi Tampere Ulla-Maija Laiho, kehitysjohtaja SM/aluekeskusohjelma.
Kansallinen tiedonhakuportaali – Pohjanmaan kirjasto.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Avoimissa oppimisympäristöissä aktiiviseksi kansalaiseksi –ohjelma ja yleiset kirjastot Opetusministeriön kirjastopäivät Kirsti Kekki, opetusministeriö.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Ajankohtaista FinELib-konsortiossa, kevät 2007 Yleisten kirjastojen neuvosto Arja Tuuliniemi
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YKSIKKÖ Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ibero- American actives in Seinäjoki University of Applied Sciences ´ Seminar , Seinäjoki Helli Kitinoja, kansainvälisten.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Lukiolaisen jatko-opinnot
Esityksen transkriptio:

AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies

Korkeakoulujen yleinen rooli Koulutus – korkeakoulutettu työvoima Tutkimus – ja kehitystoiminta Palvelutehtävät Kulttuurinen merkitys

Korkeakoulut ja aluekehitys Suomessa Yliopistokoulutuksen alku Turussa ja Helsingissä Yliopistolaitoksen laajeneminen luvulta lähtien; uudet yliopistot ja korkeakoulut Korkeakoulujen ja niiden kirjastojen merkitys sijaintipaikkakunnalle on ollut suuri, myös kulttuurisesti

Aluekehityksen trendejä 1970-luvulla rakennettiin hyvinvointi- Suomea; keskitetty suunnittelu, valtakunnanosakeskukset 1990-luvulla ohjelmaperusteinen aluepolitiikka, jonka ytimessä olivat osaaminen, koulutus ja innovaatiot 1990-luvulla aluekehitystä ohjaavat myös alueen kärkiyritykset

Koulutuksen hallinto ja alueet 1990-luvulla tulosohjaus myös yliopistoihin Peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen moniportainen normiohjaus puretaan 1990-luvulla Ohjauksen sijalle arviointi: myös korkeakoulutus, tutkimus ja kirjastot arvioinnin kohteiksi Opetusministeriön rooli on korostunut koulutuspolitiikan ohjaajana

Alueet ja EU Osaaminen ja innovaatiot avainasemassa Monia julkisia rahoittajia; TE-keskukset, maakuntien liitot (esim. Seinäjoen korkeakoulukirjaston suunnittelun rahoitus) Osaamiskeskukset, aluekeskusohjelmat

Amk-kirjastojen rooli alueilla Koulutustehtävä; amk-kirjastot ovat osa opetusta Ammattikorkeakoulujen ja amk-kirjastojen rooli koulutuksessa määräytyy osin alueen elinkeinoelämän tarpeiden mukaan Koulutustehtävä on ammattikorkeakoulujen ”reikäleipää”

Amk-kirjastojen rooli alueilla Palvelutehtävä; kaikille avoimet kirjastot Aikuiskoulutus (avoin amk, yliopistot, yliopistokeskukset ja muu aikuiskoulutus) Tuotteistetut palvelut Kehittämishankkeet (AMKIT-konsortion yhteiset hankkeet, NELLI) Tutkimushankkeet (AMKIT-konsortio; laatu)

Seinäjoen korkeakoulukirjasto Kirjastojen yhteiset kehittämishankkeet yhteistyö Seinäjoen maakuntakirjaston kanssa (kokoelmat, koulutus) Sukkula - Vaasan läänin elektroninen kirjasto; yhteistyössä mukana Tritonia ja alueen amk-kirjastot, maakuntakirjastot ja erikoiskirjastot

Seinäjoen korkeakoulukirjasto Yhteiset kehittämishankkeet alueen toimijoiden kanssa yhteinen kirjasto ja oppimiskeskus Seinäjoen yliopistokeskuksen kanssa (Kampuskirjasto), yhteinen kirjasto Etelä- Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kanssa (Terveyskirjasto)

Korkeakoulupoliittinen kartta 2010 Suuret tutkimusintensiiviset yliopistokaupungit Yliopisto- ja ammattikorkeakoulukaupungit Ammattikorkeakoulu- ja yliopistokeskuskaupungit

Kirjastoverkko- sektorirajat 2020 Monta yliopistoa, ammattikorkeakoulua Suomessa on? Kuinka monta kuntaa Suomessa on? Ovatko verkkoaineistot ja –palvelut tehneet sektorirajat tarpeettomiksi? Vai suunnataanko palvelut yhä rajatummille asiakasryhmille?

Kirjastoverkko – sektorirajat 2020 Millaisia kirjastotiloja uudet opiskelijoiden sukupolvet tarvitsevat? Näyttävätkö eri sektoreiden kirjastot samanlaisilta?

Onko näin? Amk-kirjastojen potentiaalinen rooli kirjastoverkossa tunnustetaan, mutta se ei aina realisoidu julkisessa keskustelussa ja rahoituksessa Amk-kirjastojen vaikutus vaihtelee huomattavasti alueittain, mutta AMKIT- konsortion hankkeiden kautta on pystytty luomaan yhteistä profiilia amk-kirjastoille

Ja haluan uskoa, että ammattikorkeakoulukirjastojen suuri kulttuurinen merkitys on hahmottumassa!