4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s.15 5. Toimenpiteet s.15.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä
Korkeakoulujen opintihallinnon yhteentoimivuuden viitearkkitehtuuri Raketti-fasilitaattorin näkökulma OPI-työn tuloksiin Klaus Lindberg.
Ajankohtaista korkeakoulujen ICT yhteistyössä: RAKETTI –hankkeesta eteenpäin ylitarkastaja Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Tiptop – kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen projektissa
Oivaltamisen iloa © Mitä seurasi tietojen yhteentoimivuuden toteuttamisesta? Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
- TiedeKOTA työryhmä (pj. Poropudas): tiedonkeruun kehittämisen kannalta ongelma on yliopistojen julkaisutietokantojen erilaisuudessa ja erillisyydessä,
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
KTPO-CSC-vuosisopimus 2014 & RAKETIn jälkeinen ohjausmalli IH
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen: tiedon yhteismitallisuus ja järjestelmien yhteentoimivuus Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Korkeakoululaitoksen tietohallinnon kehittäminen & kokonaisarkkitehtuuri Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietoturvan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen: tiedon yhteismitallisuus ja järjestelmien yhteentoimivuus Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Ajatuksia TUTKIn suuntaamisesta Tuija Raaska
CSC:n rooli hankekaudella ja sen jälkeen Kimmo Koski, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteiset arkkitehtuurit
Tietovarannon järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin kehittäminen.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto osana opiskelijavalintojen ja korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia
Ehdotus CSC:n bibliometriikkapalveluista 1.Korkeakoulujen vuosittainen julkaisutiedonkeruu 2.Korkeakoulujen julkaisutietojen tilastointi ja raportit 3.WoS-
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Terveyden ja hyvinvoinnin kohdealueen arkkitehtuurityö
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Opiskelijoiden yhteystiedot ja VIRTA-opintotietopalvelu
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
Opiskelun ja opetuksen tietovirrat - nykytila ja tavoitearkkitehtuuri
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Koulutuksen ja tutkimuksen yhteentoimivuuspalvelut
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Kohdealueiden raportointi
KTPO:n palvelukokonaisuuksien tiivis esittely
Korkeakoulujen tiedolla johtamisen ekosysteemi
Esityksen transkriptio:

4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15

Yhteiset tietojärjestelmät? Korkeakoulut päättävät itse omien strategisten tavoitteidensa nojalla, mitä palveluita ne yhdessä tai erikseen tuottavat. Korkeakoulut päättävät itse minkälaisia tietovarastoratkaisuja käyttävät. RAKETTI-OPI hanke on päätynyt siihen, että yhteistä Oodin ja Winhan kaltaiset opiskelijarekisterijärjestelmät korvaavan tietojärjestelmän toteuttamista ei tavoitella hankkeessa. Järjestelmiä toteutetaan moduuleittain ja korkeakoululähtöisesti erilaisissa yhteistyökokoonpanoissa noudattaen yhteistä opiskelun ja opetuksen tukitoimintojen tavoitetilan viitearkkitehtuuria (ARKKI) Myöskään tutkimushallinnon osalta ei ole näköpiirissä yhteisen tutkimushallinnon tietojärjestelmän toteuttamista RAKETTI- hankkeessa.

RAKETTI hankkeessa toteutettavat Suurin RAKETTI -hankkeessa sen loppuaikana toteutettava tietojärjestelmäprojekti on korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen. Lisäksi RAKETTI-OPI –hankkeessa toteutetaan yksittäisiä järjestelmämoduuleja (toimenpide T2.3), ja mahdolliset muut sovittavat järjestelmäprojektit Tehtyä: Tietovarastopalvelu tarjolla Vipunen XDW Tietomalli, ARKKI, Kartturi, useita selvitysraportteja, yhteistyörakenteet…

Toimenpidetaulukko Toimenpiteet on koottu koontitaulukkoon, jonka liitteenä on toimenpiteiden tarkempi kuvaus. Koontitaulukoissa toimenpidekohtaisesti todetaan asettaja, joka on toimenpiteen tilaaja ja valtuuttaja. Asettajan lisäksi kuvataan vastuutaho toimenpiteen ohjaamisessa. Mustalla merkittyjen toimenpiteiden toteuttamisesta on päätetty tai ne ovat OKM:n alustavan näkemyksen mukaan välttämättömiä. Sinisellä merkityt ovat optioita, joiden toteuttaminen, tekotapa tai tarkempi määrittely on avoinna.

T1Korkeakoululaitoksen kokonaisarkkitehtuurin hallinta ja yhteentoimivuuden ja yhteismitallisen raportoinnin määritysten ylläpito ja koordinaatio (Arkkitehtuuriryhmä): Ks. muistion kohta 4.3: Toiminnassa tärkeitä ovat erityisesti i. yhteisten toimenpiteiden ja arkkitehtuurin yhteensovittamisesta julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityön muiden toimijoiden kanssa, ii. opintohallinnon, tutkimushallinnon, tukipalveluiden (talous ja henkilöstöhallinto) ja tietohallinnon ja toisaalta OKM:n tiedonkeruutoiminnan välisten kysymysten käsittely ja koordinaatio, sekä iii. yhteentoimivuuden ja yhteismitallisen raportoinnin määritysten ja kuvausten tuottamisen koordinaatio, julkaisu, ylläpito ja menetelmät

T2Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden tietohallinnon kehittäminen (OPI) T2.1Yhteentoimivuuden ja yhteismitallisen raportoinnin määritykset ja kuvaukset T2.2Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden viitearkkitehtuurin (ARKKI) kehittäminen ja ylläpitäminen. T2.3RAKETTI-OPI-LVI ja -MAKSU-projektit T2.4Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon jatkokehittäminen opintohallinnon tarpeisiin. T2.5Korkeakoulujen opiskelijarekisterien käytännesääntöjen (HetiL 42§) luominen

T3Tutkimuksen tietohallinnon palveluiden kehittäminen (TUTKI) T3.1Yhteentoimivuuden ja yhteismitallisen raportoinnin määritykset T3.2Korkeakoulujen tutkimuksen tietohallinnon palveluiden kokonais/viitearkkitehtuurin kehittäminen ja ylläpitäminen T3.3Valtakunnallisen julkaisurekisterin ylläpitäminen ja jatkokehitys

T4Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen (TIEHA), talous ja henkilöstöhallinnon yhteistyö T4.1Yhteentoimivuuden ja yhteismitallisen raportoinnin määritykset ja kuvaukset tukipalveluiden alueella (IT, talous, henkilöstö, tilat) osa-alueella T4.2Korkeakouluissa käytössä olevien tietojärjestelmien ja muiden ICT-palveluiden palvelu/järjestelmäkartta T4.3Korkeakoulujen kannalta merkittävät ICT-projektit kattavan hankesalkun ylläpitäminen T4.4RAKETTI-VIRTA -projekti: Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen ja käyttöönotto T4.5Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon jatkokehittäminen viranomaistarpeisiin T4.6Korkeakoulujen henkilöiden yksilöintipalvelu

T5Yhteistyön koordinointi (Johtoryhmä) T5.1Korkeakoujen valtakunnallisen tietovarannon ylläpito T6Koodistopalvelun kehittäminen T7Vipunen T8Korkeakoulujen hakujärjestelmien uudistaminen (KSHJ) T9Tutkimuksen tietoaineistot -hanke (TTA)