13.5.2008Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Case: Studying in Tampere Region (SITR) Korkeakoulurajat ylittävän sähköisen asioinnin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Advertisements

”Sähköistämisen” merkitys vaihtoon haussa -Ulkomaille opiskelemaan lähtevät Kv -hallinnon kevätpäivät Seinäjoki Nina Björn, Maiju Kannisto &
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO ATIK Projekti /Esa Keränen.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Etäkäyttö ja tietoturvatasot
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
FUAS Kielet ja viestintä
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
OY:n opiskelijan sähköinen lukujärjestys
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen YLIOPISTOJEN OPISKELIJAVALINTOJEN VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISSEMINAARI.
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Sähköinen tenttipalvelu Tenttis – ominaisuudet ja toiminnot
HAKA-projekti VirtAMK-seminaari HAKA Käyttäjän tunnistus yli korkeakoulurajojen VirtuaaliAMK-seminaari Mikael Linden,
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Liikkuvuuden Tuki (LiTu) Tietotekniikkaosasto Juha Ojaluoma
VALVIRA / Ohry Alustus Valvira tarvitsee tietoja Virrasta 3 tapauksessa: opiskelijan (valmistunut) aloitteesta, opiskelijan (valmistunut) puolesta.
Päivittäisraportit Opiskelijarekisteri.
Opiskelun ja opetuksen tietovirrat
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
ASPA-ryhmän kuulumiset
Siirtohaut Opintopolussa
Esityksen lopussa: Osoita päättäjälle!!!
Yliopistojen JOO-sopimusta tukeva palvelu
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Englannin ja ruotsin tasokokeet
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Case: Studying in Tampere Region (SITR) Korkeakoulurajat ylittävän sähköisen asioinnin pilotin kohderyhmänä ulkomaalaiset vaihto- opiskelijat

Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Studying in Tampere Region (SITR) Studying in Tampere Region on Tampereen alueen yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteinen hanke, jonka osana kootaan verkkoon neljän korkeakoulun yhteinen ulkomaalaisille vaihto-opiskelijoille suunnattu englanninkielinen opetustarjonta. Hankkeen osana järjestetään myös mm. korkeakoulujen yhteisiä suomen kielen ja kulttuurin kursseja. Yhteinen opetustarjonta laajentaa kunkin korkeakoulun kurssivalikoimaa ja parantaa vaihto-opiskelijan mahdollisuutta valita korkeatasoisia ja monipuolisia opintoja Tampereen alueen korkeakoulujen tai yliopistojen opetustarjonnasta.

Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Studying in Tampere Region (SITR) Ristiinopiskelun periaatteet SITR-yhteistyössä määriteltiin vuonna 2005 sopimuksessa vaihto-opiskelijoiden erityisestä opiskeluoikeudesta Johonkin Tampereen korkeakouluun kirjautunut vaihto- opiskelija voi valita maksimissaan 40% opinnoistaan toisesta Tampereen korkeakoulusta, edellyttää kotikorkeakoulun hyväksymisen Opiskelija, joka hyväksytään suorittamaan opintoja, kirjataan myös toiseen korkeakouluun opiskelijaksi ja saa samat oikeudet ja palvelut kuin muutkin opiskelijat Opiskelija saa erillisen opintosuoritusotteen opinnoistaan

Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Studying in Tampere Region (SITR) SITR-tarjontaan avataan sellaiset englanninkieliset kurssit, joille voidaan ottaa vähintään 1-2 toisen korkeakoulun opiskelijaa, tyypillisesti enemmän Mahdolliset esitietovaatimukset määritellään opintojaksojen kuvauksissa, joiden perusteella pääsyä SITR-opintoihin rajataan SITR-opinnot ovat maksuttomia Asiointi tapahtuu sähköisesti Vuosittain alueen 1200 ulkomaalaisesta vaihto-opiskelijasta runsaat 100 suorittaa SITR-opintoja

Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Vanhasta uuteen toimintamalliin SITR-liikkuvuutta tuettiin vuosina kevyellä verkkopalvelulla, joka perustui sisällönhallintajärjestelmän sekä sähköisen eLomakkeen soveltamiseen opiskelijan näkökulmasta hyvin helppokäyttöinen opetustarjonnan syöttäminen tapahtui käsin hakulomake ei sisältänyt henkilön tunnistamista -> spam-ilmoittautumiset sekä virheet opiskelijoiden täyttämissä hakemuksissa Kevyt malli toimi pilottivaiheessa tyydyttävästi, mutta toiminnan laajentamista ja vakiinnuttamista varten oli selkeitä kehittämistarpeita

Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Vanhasta uuteen toimintamalliin Vuonna 2006 korkeakoulujen opintohallinto ja tietohallinto selvitti edellytyksiä palvelujen jatkokehitykselle Korkeakoulujen tietotekninen infrastruktuuri ja käyttäjähallinto vastaavalla tasolla, mikä edellytyksenä korkeakoulurajojen yli tapahtuvalle asioinnille Selvityksessä todettiin ensisijaiseksi vaihtoehdoksi tukeutua olemassa oleviin kurssitarjonnan ja opiskelijaliikkuvuuden palveluihin -> keskustelut pilottimahdollisuuksista aloitettiin. Vuonna 2007 JOOPAS-järjestelmää kehitettiin pilotointia varten SVYPA:n kanssa -> käyttöönotto

Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Kehitystyön haasteita, osa 1 Hyvä yhteistyön ilmapiiri mahdollisti tehokkaan työskentelyn aikataulujen tiukkuudesta sekä ”lennosta ratkaistavista” kysymyksistä huolimatta Tekniset kehityskohteet: –JOOPAS-järjestelmän sovittaminen myös ammattikorkeakouluja varten –Kurssitarjontapalvelun muokkaaminen verkostolle rajatun opetustarjonnan esittämistä varten, SITR- verkostolle ensimmäinen verkostokoodi

Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Kehitystyön haasteita, osa 2 Tekniset kehityskohteet: –Kurssitarjonnan ulkoasun räätälöitävyys sopimaan yhteen verkoston ulkoasun kanssa –Valittujen kurssien tietojen siirtäminen kurssitarjonnasta hakulomakkeelle JOOPAS- järjestelmään (ostoskori) –JOOPAS-järjestelmän hakulomakenäkymien luova räätälöinti mahdollisimman pienin teknisin muutoksin –Shibbolethin käyttöönotto (sähköinen tunnistautuminen ja välitettävät tiedot)

Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Kehitystyön haasteita, osa 3 Käytettävyyteen ja kieliasuun liittyvä kehitystyö: –JOOPAS-järjestelmän hakulomakkeeseen ja ohjeistuksiin liittyvien tekstien käännökset –Opiskelijoiden rautalangasta väännetyt käyttöohjeet animaation muodossa –SITR-sivuston sekä markkinointimateriaalin muokkaus ja yhtenäistäminen uuden toimintatavan mukaisesti

Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Kehitystyön haasteita, osa 4 Kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden saaminen sähköisen asioinnin aktiivisiksi käyttäjiksi heti opintojen alussa edelleen suuri haaste Kulttuurierot, tietotekniset valmiudet ja motivaatio sähköiseen asiointiin (myös varsinaisessa opiskelussa) –Aikakäsitys –Sääntöjen noudattaminen –Kärsimättömyys –Kielitaito –Tiedonkulku ja tavoitettavuus sähköisin välinein

Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Kehitystyö jatkuu edelleen Kehitettävää riittää vielä sekä JOOPAS-järjestelmään että korkeakoulujen järjestelmiin: –Kurssitietojen siirron ja päivityksen automatisointi (M1 ja M2) –Yhteisen kurssitarjonnan yhdistäminen opinto- oikeuden myöntämiseen (M0) sekä kurssi- ilmoittautumistietojen välittämiseen opinnot järjestävän korkeakoulun järjestelmiin –Opintosuoritusten siirron toteuttaminen sähköisesti (M3). Utopiana mahdollisuus siirtää tietoja sähköisesti myös ulkomaisiin yhteistyökorkeakouluihin.

Maria Virtanen, Stydying in Tampere Region (SITR) -hanke Lisätietoa SITR-hankkeesta ( SITR-hankkeen opetustarjonnan ohjesivu Opiskelijan ohje animaationa Hankkeen dokumentaatio