Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke"— Esityksen transkriptio:

1 Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Joustavia opiskelumahdollisuuksia tuetusti Opintotarjonta -työpaja ( ) Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

2 Tukea eri ristiinopiskelun muotoihin: hallinnoinnin tuki
Tiivis opetussuunnitelmatason yhteistyö Korkeakoulujen opetussuunnitelmat sisältävät toisen korkeakoulun opintoja Opiskelijat saavat automaattisesti oikeuden suorittaa näitä opintoja toisessa korkeakoulussa Alakohtaiset opiskelumahdollisuudet Opintoja tarjotaan tiettyjen korkeakoulujen rajatuille kohderyhmille Opiskelijoilla on mahdollisuus halutessaan päästä suorittamaan toisen korkeakoulun tarjoamia opintoja Valinnanvapauteen perustuva opintotarjonta Opetussuunnitelmista valikoidaan yhteinen laaja opintotarjonta, joka soveltuu suurelle joukolle opiskelijoita esim. valinnaisiin opintoihin Opiskelijat voivat suunnitella ja suorittaa näitä opintoja omaa opiskeluoikeutta koskevan opetussuunnitelman puitteissa Luodaan edellytykset joustavaan pääsyyn opetukseen ja opintojen suorittamiseen Tuetaan myös prosessia, jossa opiskelija ilmoittautuu opetukseen ja saa samalla kaikki tarvittavat oikeudet opintojen suorittamista varten järjestävän korkeakoulun palveluihin. Voidaan avata joustavasti ja nopeasti tarjolle opetusta, johon voidaan resurssien puitteissa ottaa ristiinopiskelijoita, esim. kesällä järjestettävässä opetuksessa Sopimuksella voidaan antaa opiskelijoille mahdollisuudet suorittaa kotikorkeakoulun opintoja esim. toisen korkeakoulun tenttitiloissa. Huom! Prosesseissa tarvitaan sekä korkeakoulujen taustajärjestelmien toiminnallisuuksia että yhteisen kehitettävän palvelun toiminnallisuuksia. Tavoitetilan mukainen toiminta edellyttää myös taustajärjestelmien kehittämistä. Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

3 Opintotarjonnan rooli eri ristiinopiskelun muodoissa
Tiiviissä opetussuunnitelmayhteistyössä on tarve liittää toisen korkeakoulun (suunnitteilla olevia) opintoja oman korkeakoulun tutkintorakenteeseen Tällä hetkellä kattavassa tuotantokäytössä olevissa järjestelmissä tälle ei ole vielä suoraa tukea Yksi tapa ratkaista asia tällä hetkellä on tehdä tutkintorakenteeseen ”toisen korkeakoulun järjestämä opinto” –tyyppinen poikkeusopintojakso. Toisessa korkeakoulussa suoritetun opinnon yhdistäminen opiskelijalle tutkintorakenteen opintojaksoon edellyttää useimmiten henkilötyötä esim. sähköisen Hopsin käsittelyssä. Valinnanvapauteen perustuvassa ristiinopiskelussa tarjonnan kokoaminen tapahtuu merkitsemällä opetussuunnitelmassa yksittäiset opinnot kuuluvaksi tiettyyn yhteistyötarjontaan Tiettyyn tarjontaan kuuluvat opinnot pystytään poimimaan ja viemään ulkoisiin järjestelmiin, jolloin monen korkeakoulun tarjonta on mahdollista koota yhteen Nykyisissä järjestelmissä on jo kohtalaisen hyvät valmiudet tarjota tietoja ulospäin Ensivaiheessa on todennäköisesti tarve koota yhteen yhteistyöverkostoon kuuluva tarjonta julkaistavaksi yhtenä kokonaisuutena esim. koordinoivan korkeakoulun julkaisujärjestelmässä Nykyisessä Joopas-palvelussa on mahdollisuus koota verkoston vuotuinen tarjonta, josta opiskelija voi poimia opintoja hakulomaketta varten ( ) Ristiinopiskelun kehittämishankkeessa tuotettava tekninen järjestelmä tulee helpottamaan tietojen hakemista korkeakoulun järjestelmän/järjestelmien käyttöön ”yhden luukun kautta” Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

4 Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Joopas-esimerkki: Tamk:n, TaY:n ja TTY:n kv-vaihto-opiskelijoiden vuotuinen tarjonta Tarjontaa mahdollista päivittää joko käsin lomakkeella tai tuomalla tiedot M2XML-muodossa taustajärjestelmästä Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

5 Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Tampere3-esimerkki: Kaikille tutkinto-opiskelijoille suunnattu kolmen korkeakoulun tarjonta Suppeat tarjontatiedot haetaan automaattisesti TAMK:n Pepistä, TaY:n Opsista ja TTY:n Rockista yhteiseen tarjontapalveluun Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

6 Opintotarjonnan rooli eri ristiinopiskelun muodoissa
Opiskelijan näkökulmasta tavoitteena on saada häntä koskevat opinnot tarjolle oman korkeakoulun opintojen suunnittelun välineisiin Korkeakoulun omien opintojen lisäksi opiskelijan pitäisi päästä omasta käyttöliittymästään päästä hakemaan ja selailemaan häntä koskevien tarjontojen opintoja Opiskelija tarvitsee tätä käyttötarkoitusta varten toisen korkeakoulun opinnoista hyvin kattavat tiedot, että hän pystyy suunnittelemaan niitä yhtä hyvin kuin muitakin opintoja. Miten opinto on mahdollista suorittaa? Esimerkiksi opintojakso on suoritettavissa sähköisenä tenttinä (Exam) Opintotarjonnan skeeman laatimisessa on pyritty mahdollistamaan nykytiedon pohjalta mahdollisimman hyvin tarkkojen tietojen välittäminen. Korkeakoulujen järjestelmien kehittyessä vaiheittain, ne pystyvät hyödyntämään tietoja paremmin Skeematyön yhteydessä on eri järjestelmistä jo alustavasti tunnistettu, missä kohdissa palveluita tarjonnan esittäminen opiskelijalle voi tapahtua (opintojen haku ja valinta opiskelijan valinnaisiin opintoihin, opintotarjonnan hakutoiminnot) Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

7 Ristiinopiskelun kehittäminen: järjestelmien tavoitetilasta
Tavoitetilassa opiskelijat ja opettajat työskentelevät normaaleilla oman korkeakoulunsa välineillä Ristiinopiskelua koskevat opinnot kuvataan opetussuunnitelmissa ja opetustarjonnassa opetuksen suunnittelujärjestelmillä Opiskelijat suunnittelevat ristiinopiskeluopintonsa osana normaalia opintojen suunnitteluprosessia Opintoja voi valita ja niille voi hakeutua omasta järjestelmästä käsin Tarjontatiedot voidaan esittää samoissa opetustietojen julkaisuissa kuin muutkin opinnot (ECTS –opasjulkaisu tms.) Opettajat valitsevat ristiinopiskelijat opetukseen samalla välineellä kuin muutkin opiskelijat Opiskelijat pääsevät sujuvasti osallistumaan toisen korkeakoulun opetukseen Tavoitteena, ettei tarvitse uusia käyttäjätunnuksia kaikkiin korkeakouluihin Kaikkien opiskelijoiden opintosuoritukset arvioidaan samalla tavalla Opiskelijat näkevät suorituksensa nopeasti kotikorkeakoulun palvelussa Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

8 Ristiinopiskelun kehittäminen: järjestelmien nykytilasta
Ristiinopiskelua koskevat opinnot kuvataan opetussuunnitelmissa ja opetustarjonnassa opetuksen suunnittelujärjestelmillä Suunnittelussa useammassa järjestelmässä valmius poimia yksittäisiä opintoja ”tarjontatägillä” Tarjonnan julkaisuun Joopas-käyttäjillä väline, joillakin korkeakouluilla omia välineratkaisujaan (voivat vaatia virittelyä uutta yhteistyöverkostoa varten) Opiskelijat suunnittelevat ristiinopiskeluopintonsa osana normaalia opintojen suunnitteluprosessia Tämä edellyttää lähdejärjestelmien kehittämistä Hakeutumisen tueksi käytetty mm. JOOPAS-järjestelmää tai muuta lomaketyyppistä palvelua Opettajat valitsevat ristiinopiskelijat opetukseen samalla välineellä kuin muutkin opiskelijat Joustava prosessi edellyttää opiskelijan näkökulmasta lähdejärjestelmien kehittämistä. Tällä hetkellä pääsääntöisesti opetukseen pääsee ilmoittautumaan sähköisesti kohdekorkeakoulun opiskeluoikeuden rekisteröimisen jälkeen. Jatkossa tietojen välityspalvelua kehittämällä voidaan ilmoittautumistieto saada välitettyä kotikorkeakoulusta kohdekorkeakoulun ilmoittautumisjärjestelmään kurssin ”ristiinopiskelijakiintiöön”. Mikäli opetus toteutetaan esim. verkko-opetuksena yhdessä ympäristössä, eikä osallistujamäärää tarvitse rajata, tämä osuus pystytään hallitsemaan melko yksinkertaisesti Opiskelijat pääsevät sujuvasti osallistumaan toisen korkeakoulun opetukseen Kotikorkeakoulun tunnuksen käyttö toisessa korkeakoulussa edellyttää lähdejärjestelmien ja käyttäjähallinnan kehittämistä Tällä hetkellä rajattu opiskeluoikeus ja kohdekorkeakoulun tunnus antavat opiskelijoille pääsyn samoihin palveluihin muiden kohdekorkeakoulun opiskelijoiden kanssa Kaikkien opiskelijoiden opintosuoritukset arvioidaan samalla tavalla Opiskelijat näkevät suorituksensa nopeasti kotikorkeakoulun palvelussa Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

9 Ristiinopiskelun kehittäminen: järjestelmien nykytilasta
Kaikkien opiskelijoiden opintosuoritukset arvioidaan samalla tavalla Nykyisessä perusmallissa kohdekorkeakoulu järjestää opetuksen, jolloin tämä osuus menee opettajan kannalta samalla tavalla Mikäli opetus toteutetaan usean korkeakoulun yhteistyönä, yhteisen opetuksessa käytettävän ympäristön tai muiden välineiden käyttöön ei vielä ole kovin sujuvaa mallia. Yleensä yksi korkeakoulu on päävastuullinen Exam-kehitystyössä selvitetään valtakunnallisen tentin järjestämistä yhtenä tapauksena, jossa usean korkeakoulun opiskelijat suorittaisivat saman tentin ja arviointiin voisi myös osallistua usean korkeakoulun opettajia Opiskelijat näkevät suorituksensa nopeasti kotikorkeakoulun palvelussa Ainakin osassa nykyjärjestelmiä on valmiuksia lähettää ja ottaa vastaan opintosuoritustietoja joko rajapinnan välityksellä tai tiedostomuodossa henkilön toimesta. Uuteen käyttötarpeeseen soveltaminen vaatii yleensä jonkin verran lisätyötä. Suoritusten automaattista siirtämistä on tehty mm. Tampere3-korkeakoulujen välillä, joten se on teknisesti mahdollista Puro- ja Emrex –palvelut tarjoavat välineen opiskelijan aloitteesta tapahtuvaan suoritusten siirtoon kotikorkeakouluun Purosta saa nyt luettua ulos opintosuoritustietoa, mitä on mahdollista lähteä testaamaan Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

10 Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Puro-esimerkki Korkeakoulu määrittelee kenelle siirrettävät suoritukset menevät käsiteltäväksi Suoritustiedot saatavissa pdf-muodossa sekä koneluettavassa muodossa Opiskelija valitsee, mitä suorituksia haluaa siirtää kotikorkeakouluun Suoritustietojen vientiä rekisteriin pääsee testaamaan kohtuullisella työllä, mikäli lähdejärjestelmässä on valmiuksia suoritusten lukemiseen. Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

11 Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Yhteystiedot Projektipäällikkö: Sami Hautakangas, Tampereen yliopisto Ohjausryhmän puheenjohtaja Mikko Markkola, Tampereen yliopisto Hankkeen etenemisestä tietoa: eduuni.fi -> wiki -> Ristiinopiskelun kehittäminen ( ) Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke


Lataa ppt "Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google