5/2008 Korkeakoulujen kansainvälisestä harjoittelusta Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät, Helsinki, 12.-14.5.2008, Jaana Mutanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Advertisements

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
Perusasioita eläkkeistä kv-tilanteissa
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
Vaasan Ammattikorkeakoulu
11/2007 CIMO Harjoittelu Aasiassa Turun yliopisto Jaana Mutanen Kansainvälisen henkilövaihdon keskus CIMO Kansainvälinen harjoittelu.
Kansainvälisyyttä korkeakoulujen henkilökunnalle
Korkeakouluopiskelijoiden työharjoittelu ulkomailla Valokuvat: Jaana Mutanen_jaMu.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Ulkomaalaiset opiskelijat yhteensä 1233 ( ) 2013.
Vieraskieliset koulutusohjelmat - yhteistyön kehittäminen Ulla Weijo
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Kv-info IKATA Ulkomaille työssäoppimaan vuonna 2013? Leonardo da Vinci – projekti nimeltä Co- operation for the Future ensisijaisia kohdemaita.
Opiskelijavaihtoon tai työharjoitteluun Eurooppaan
PIRAMK University of Applied Sciences Erasmus-henkilökuntavaihdon mahdollisuudet Kv-hallinnon kevätpäivät 12. – Irja Saarikorpi Camilla Kalevo.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
2/2009 Harjoittelu Aasiassa Jaana Mutanen, vastaava asiantuntija CIMO Kansainvälinen harjoittelu ja jatkopinnot.
10/2009 CIMO l Kansainvälinen harjoittelu Suuntaa uralle! CIMO ja suomalaiset maailmalla Kuvat ja teksti: Jaana Mutanen
03/10 CIMO_jaMu CIMO Toiseen maahan, kolmanteen kulttuuriin Harjoittelujaksolla käytännön kielitaitoa ja kulttuurikokemuksia CIMO Kansainvälisen liikkuvuuden.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
 Ulkomaankauppa on aina ollut merkityksellistä Suomelle.  Kokonaisvienti nelinkertaistui vuodesta 1990 vuoteen 2008 asti.  Tavaroiden ja palveluiden.
10/2009 CIMO l Kansainvälinen harjoittelu Suuntaa uralle! CIMO maailmalla Kuvat ja esitys: Jaana Mutanen
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
10/2009 CIMO l Kansainvälinen harjoittelu Suuntaa uralle! CIMO maailmalla Kuvat ja esitys: Jaana Mutanen 01/2012.
Jani Haapakoski, Kv-koordinaattori, KTK,
TraiNet-verkosto puhuu nyt kielillä − harjoittelu ulkomailla antaa kilpailuedun Haaga-Helia amk, Helsinki.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
FUAS Kielet ja viestintä
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
CIMO - ja suomalaiset maailmalla Valokuvat ja teksti: Jaana Mutanen/jaMu_CIMO.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
Kansainvälistymis- mahdollisuuksia (Opiskelu- ja harjoitteluvaihto) Bastian Fähnrich,
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Hanke pähkinänkuoressa
Oppisopimuksella Eurooppaan - Oppisopimusopiskelijoiden yksilöliikkuvuushanke Aulangolla Leena-Maija Talikka CIMO.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Koovee-kuulumisia Bastian Fähnrich Intensiiviviikko 2008.
Kansainvälinen viestintä
Opettajatutoreiden info Opiskelijoiden kansainvälistymistä tukevat mahdollisuudet tekniikan yksikössä Tekijä, pvm.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
5/2004 CIMO Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Taulukot: Suomesta ulkomaille lähtevät vaihto- opiskelijat suhteessa uusiin opiskelijoihin.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutoreiden koulutuspäivä Kansainväliset palvelut
8/20071 Erasmus Harjoittelu Kesto 3-12 kk Harjoittelu hyväksiluetaan osaksi tutkintoa Apuraha lv : –350 € / kk, jos palkaton harjoittelu tai.
H ARJOITTELUJAKSO ULKOMAILLA Emilia Tolvanen.
TraiNet, Postitalo KTT Lauri Tuomi
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Vaihtoon? HY:n tarjoamat mahdollisuudet
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Koulutusvienti käyntiin
Kansainväliset taidot osana ammattitaitoa
Go international! Vaihtoinfopäivä
Esityksen transkriptio:

5/2008 Korkeakoulujen kansainvälisestä harjoittelusta Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät, Helsinki, , Jaana Mutanen

5/2008 Mitkä ovat harjoittelun suosituimmat kohdemaat? (1/3) Viisi suosituinta (YO ja AMK): 1.Iso-Britannia 2.Espanja 3.Saksa 4.Ruotsi 5.USA

5/2008 Yliopistot: Mitkä ovat harjoittelun suosituimmat kohdemaat? (2/3) Harjoittelijoiden lukumäärien pienuuden takia suosituimpia maita on vaikeaa nimetä. Suosikkimaat vaihtelevat vuosittain. Jatkossa suosituimpia kohdemaita on mielekkäämpää seurata, kun määrät nousevat. Eurooppa on suosituin alue edullisten matkakulujen vuoksi, ja suuret paikat houkuttelevat enemmän kuin pienet paikat. Lukumääräisesti eniten harjoitteluun lähdetään Eurooppaan, Saksa yksittäisenä maana selvästi suosituin kohde. Myös Aasiaan ja Amerikkoihin lähtee opiskelijoita. Opiskelijat toivovat paikkoja englanninkielisiin kaukomaihin, Englantiin sekä Saksaan, he haluavat vahvistaa näitä kielitaitojaan natiiviympäristössä.

5/2008 Ammattikorkeakoulut: Mitkä ovat harjoittelun suosituimmat kohdemaat? (3/3) Kenia, Kiina ja Venäjä, kuvastaa opiskelijoiden kansallisuutta. Kiina (joukossa myös paljon kiinalaisia), Thaimaa (koulutusohjelman projekti), Saksa, Espanja, Britannia, Alankomaat. EU-maista mainitut ovat olleet suosituimpia jo vuosien ajan. Vaihtelee vuosittain riippuen opintonsa aloittaneiden opiskelijoiden kielitaidosta ammatillisen kehittymisen tavoitteista tarjolla olevista mahdollisuuksista. Yleisesti ottaen enimmäkseen englanninkieliset kohdemaat.

5/2008

YO: Mihin EU:n ulkopuolisiin maihin ja maanosiin opiskelijat ovat kiinnostuneita lähtemään harjoittelemaan? (2/3) Asiasta ei ole selvityksiä. Opiskelijan päätöksentekoon vaikuttavia seikkoja ovat esim. opiskelijan kielitaito, suunniteltu tutkinto sivuaineineen, harjoittelusta mahdollisesti maksettu palkka, opiskelijan omat käsitykset esim. valmistumisen jälkeisestä työskentelystä ulkomailla tai globaalin talouden ja työnjaon avaamista työnäkymistä. Jos opiskelija ei etukäteen ole miettinyt mihin hakisi, hän todennäköisesti vastaa, että haluaisi englanninkielisiin kaukomaihin (USA, Kanada, Australia, Uusi Seelanti). Kyselyitä on paljon suhteessa paikkoihin. Aasia: Erityisesti Japani kiinnostaa, mutta paikkoja todella vähän (Vulcanuksen kautta erittäin vaikea päästä). ”Kehittyneisiin kaupunkikohteisiin” (Singapore, Hong Kong) kiinnostusta, jonkun verran lähtijöitä Kiinaan ja muihin Aasian alueen maihin. Latinalainen Amerikka: sekä Brasilia että espanjankieliset maat. Afrikka: Paikkoja todella marginaalisesti tarjolla, toisinaan tulee kyselyitä. 6 kärjessä: USA, Latinalainen Amerikka, Kanada, Kiina, Japani, Australia

5/2008 AMK: Mihin EU:n ulkopuolisiin maihin ja maanosiin opiskelijat ovat kiinnostuneita lähtemään harjoittelemaan? (3/3) Ammattikorkeakoulussa vaikuttaa paljolti se, mihin maihin on jo valmiita sopimuksia ja kontakteja. Pakollisten harjoittelujaksojen oppimisvaatimuksen ovat velvoittavia ja siksi on tärkeää, että harjoittelupaikka on tuttu. Yliopisto-opiskelijat ovat itsenäisempiä harjoittelupaikan ja maan valinnan suhteen. AMKn opiskelijat ottavat enemmän ”valmista”, olosuhteista eli korkeakoulujen koulutusohjelmien eroista johtuen. Lähtemisen helppous ja selkeys vaikuttaa harjoittelupaikan valintaan. Aloilla voi olla erilaisia painopistealueita. Katsomme asiaa enemmän osaamisen näkökulmasta kuin maantieteellisesti. 6 kärjessä: USA, Australia, Kiina, Kanada, Thaimaa, Venäjä

5/2008

Mihin EU:n ulkopuolisiin maihin ja maanosiin oppilaitoksella olisi kiinnostusta lähettää harjoittelijoita? (2/2) Paikkoja on EU:n ulkopuolella vapaana enemmän kuin halukkaita lähtijöitä. Ongelmana harjoittelun kannattamattomuus pienen palkan vuoksi. Ainakin Kiinaan, Venäjälle ja Intiaan. Nämä ovat tärkeitä ja kasvavia alueita, joihin opiskelijat eivät kuitenkaan näytä olevan kovin kiinnostuneita lähtemään. Sellaisiin tehtäviin, joista on hyötyä opintojen kannalta. Maalla ei ole niin väliä. Yliopistolla ei ole määriteltyä politiikkaa kysymyksen suhteen. Kiinnostuksen kohteet vaihtelevat koulutusaloittain (AMK). Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, seitsemän kärjessä: USA, Kiina, Kanada, Venäjä, Australia, Japani, Latinalainen Amerikka

5/2008

YO: Mikä yksikkö/Mitkä yksiköt keskushallinnossa hoitavat kansainvälistä harjoittelua korkeakoulussasi? (1/3) Kv.toimisto sekä ura- ja rekrytointipalvelut (7) Ura- ja rekrytointipalvelut (6) Kv.yksikkö tai pääsääntöisesti kv.yksikkö (7)

5/2008 AMK: Mikä yksikkö/Mitkä yksiköt keskushallinnossa hoitavat kansainvälistä harjoittelua korkeakoulussasi? (2/3) Kv.toimisto (15+) Kv-toimisto ja siellä kv-asiain päällikkö Kehittämis- ja palveluyksikön kansainvälinen toimisto koordinoi. Kv-koordinaattori (2) Rehtorin toimisto/Kansainvälisen harjoittelun koordinaattori Keskushallinnossa kv-johtaja ja kv-assistentti Rehtorin toimisto.

5/2008 AMK: Mikä yksikkö/Mitkä yksiköt keskushallinnossa hoitavat kansainvälistä harjoittelua korkeakoulussasi? (3/3) Koulutusosastojen harjoittelukoordinaattorit, jossain määrin kv- toimisto. Laitokset. Kv-koordinaattorit saattavat auttaa käytännön asioissa. OPM:n tukea sekä Erasmus-harjoittelutukea hallinnoi kv-palvelut. Kv-harjoittelun kehittämisen osalta työnjako ei aivan selvä: Kv- palvelut ja harjoittelukoordinaattorit koulutusohjelmissa, lisäksi ura- asioiden yhteyshenkilö osallistuu harjoittelupaikoista tiedottamiseen. Kansainvälistymispalvelut (kv-tsto) yhteistyössä ura- ja rekrytointipalveluiden kanssa. Kansainväliset asiat. Ura- ja rekrytointipalvelut. Ura-ja rekrytointipalvelut. Vuonna 2006 kansainvälinen toimisto hoiti harjoittelut ulkomailla mutta v ura- ja rekrytointipalvelut hoiti kaikki harjoitteluasiat.

5/2008 Mikä yksikkö/Mitkä yksiköt keskushallinnossa hoitavat kansainvälistä harjoittelua korkeakoulussasi? *Minkälaista kv.harjoitteluyhteistyötä kv.toimisto sekä ura- ja rekrytointipalvelut voisivat tehdä keskenään? Mitä annettavana toisilleen?

5/2008

Minkä alojen opiskelijoita oppilaitoksestanne lähtee harjoitteluun? YO: Kauppatiede, yhteiskuntatiede, humanistit, kasvatustiede AMK: Tekniikka, sosiaali- ja terveys, liiketalous, matkailu AMK: englanninkielisistä koulutusohjelmista

5/2008 Paljonko harjoittelijoita liikkuu vuosittain? Arviota tulevasta. (1/2) Yliopistot: vuosittaiset harj.määrät vaihtelevat oppilaitoksesta riippuen: muutama–90/v Eramuksen vaikutukset harjoittelijalukuihin lisää harjoittelijoiden vuosittaista määrä voi lisätä, osa muutoinkin toteutuvista kanavoituu Erasmuksen kautta voi lisätä jonkin verran, joskin työharjoittelu kaukomailla on kasvattamassa suosiotaan ongelmana on se, että osa vaihdoista vain 2 kk, ja tietyillä aloilla voi olla vaikeampi saada pidempiä harjoittelujaksoja. voi kasvattaa hieman lähtijöiden määrää, muttei paljon, koska Euroopan harjoittelupaikat on nytkin suositumpia kuin muualla tapahtuvat harjoittelut. Esim. Aasian ja Etelä-Amerikan paikkoja jää täyttämättä, koska harjoittelija ei välttämättä saa näistä paikoista niin paljon palkkaa, että se kattaisi edes puolia matkakuluista. ei lisää merkittävästi lähtijöiden määrää, koska pieni apuraha ei houkuttele lähtemään

5/2008 Paljonko harjoittelijoita liikkuu vuosittain? Arviota tulevasta. (2/2) Ammattikorkeakoulut: vuosittaiset harj.määrät vaihtelevat oppilaitoksesta riippuen: 30–145/v Erasmuksen vaikutukset harjoitteluun lisää jonkin verran lähtijöiden määrää, muttei välttämättä tulee kattamaan aikaisemman Leonardo-ohjelman kautta lähteneiden määrän. lisää suosiotaan, joskin se vähentää vastaavasti opiskeluliikkuvuuden kiinnostavuutta. tavoitteena on nostaa harjoittelijavaihtolukuja ja oletamme, että Erasmus –ohjelman tarjoama hyvä rahoitus kannustaa opiskelijoita lähtemään ERASMUS-ohjelmasta on tässä vaiheessa aikaista sanoa, mutta Euroopan kohteisiin lähteville tätä markkinoidaan ensisijaisena rahoitus-mahdollisuutena.

5/2008 Minkä ohjelmien kautta harjoittelua korkeakoulussanne tapahtuu? Erasmus on jo lähtenyt mukavasti käyntiin. CIMOn ohjelmat: Voisi liikkua enemmänkin. Miten opiskelijoita voisi kannustaa hakemaan CIMOn ohjelmiin? Riippuu yhteistyösuhteista ja opetettavista aloista. Kolme vastaajista mainitsi verkoston.

5/2008 Millaista rahoitusta korkeakoulu tarjoaa kv- harjoitteluun lähteville? Erasmus LLP, Leonardo, Nordplus oppilaitoksen oma harjoitteluapuraha, ns.OPM- tuki Rahoituslähde vaihtelee oppilaitoksien vaihto- ohjelmien sisällöstä ja päämäärästä riippuen. Tuen määrä vaihtelee rahoituslähteestä riippuen. Osalla oppilaitoksista yhtenäiset tuet kohteesta riippumatta.

5/2008 Minkä ohjelmien kautta harjoittelua korkeakoulussanne tapahtuu? *Minkälaisia verkostoja voisi luoda ja millä kaikilla tavoin verkostoja voisi hyödyntää?

5/2008

YO: Miten suuri osuus on opiskelijoiden itsensä löytämiä paikkoja? (1/5) Hajonta on suuri välillä: 100-prosenttisesti opiskelijoiden itsensä löytämiä ko. paikkojen osuus vuosi vuodelta kasvamassa. Vuonna 2007 itse hankittuja paikkoja oli noin 15 % kaikista harjoitteluista. vain muutamat paikat vuosittain

5/2008 YO: Miten suuri osuus on opiskelijoiden itsensä löytämiä paikkoja? (2/5) Harjoitteluun lähdetään eri harjoitteluohjelmien kautta, mutta ura- ja rekrytointipalveluille ei raportoida niistä. Jotkut opiskelijat saattavat mainita siitä harjoitteluraportissaan, mutta tilastoja ei ole kerätty. Tarkka arviointi vaikeata, koska opiskelijalle on täysin mahdollista lähteä kv-harjoitteluun kokonaan omin päin, käymättä lainkaan kv- yksikössä.

5/2008 AMK: Miten suuri osuus on opiskelijoiden itsensä löytämiä paikkoja? (3/5) Opiskelijoita ei kannusteta omiin harjoittelupaikkoihin, jos harjoittelun laatua ei voida ”omissa paikoissa” taata. Harjoittelun laatua on pyritty kehittämään tiivistämällä yhteydenpitoa harjoittelupaikkoihin, monitoroimalla sekä kouluttamalla harjoittelupaikkoja. On edellyttänyt paikkojen määrän rajaamista, eikä tällöin strategian ulkopuolelle jääviin maihin ole aktiivisesti kannustettu harjoitteluun. Teemme kaikkiin harjoittelupaikkoihin sopimuksen harjoittelupaikkana toimimisesta, joten omat paikat aiheuttavat melko paljon hallintotyötä. Joistakin opiskelijoidenkin löytämistä paikoista on tullut pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita.

5/2008 AMK: Miten suuri osuus on opiskelijoiden itsensä löytämiä paikkoja? (4/5) Ammattikorkeakoulun puolella opiskelijat odottavat enemmän ohjausta. Ohjaus välttämätöntä, pakollisella harjoittelulla on tarkat kriteerit. Erasmus-harjoittelu tuo uusia mahdollisuuksia ammattikorkeakoulujen harjoitteluun. Nyt kv-harjoittelu on ollut osana pakollisia harjoittelujaksoja, joiden mukana on tullut tiukkojakin kriteerejä harjoittelupaikan suhteen. Toisaalta hyvä puoli, koska harjoittelupaikalla laadunmäärittely ja ohjaus. Toisaalta oikeanlaisen harjoittelupaikan löytäminen voinut olla vaikeaa. Harjoittelupaikan hankkiminen riippuu osittain myös opiskeltavasta aineesta. Joillakin aloilla harjoittelupaikan hankkiminen täysin itsenäisesti on lähes mahdotonta esim. ohjaus- ja vastallisuuskysymysten vuoksi. Joillakin aloilla on vakituisia työnantajakontakteja.

5/2008 Miten suuri osuus on opiskelijoiden itsensä löytämiä paikkoja? (5/5) * Miten opiskelijoiden omatoimista harjoittelupaikkojen löytämistä voisi helpottaa? *Harjoittelun laadun varmistus ja harjoittelijan tuki Erasmuksen itsehankituissa paikoissa?

5/2008

Käytetäänkö harjoittelupaikkojen hankinnassa hyväksi yhteistyökumppaneita tai kv.verkostoja? (1/2) Erasmus, Leo-Net/vanhat kontaktit Leonardo- harjoitteluhankkeiden verkostoihin(?), Nordplus, bilateraalisopimukset Pitkäaikaiset harjoittelukontaktit, koulutusohjelmien opettajilla on omat kontaktit ja verkostot IAESTE ja opiskelijajärjestöt, kuten AIESEC, ELSA First, Harnet COIMBRA

5/2008 Käytetäänkö harjoittelupaikkojen hankinnassa hyväksi yhteistyökumppaneita tai kv.verkostoja? (2/2) tutkimuslaitos-/yritys-, korkeakoulu- ja kv-hankkeisiin liittyviä ja oppilaitoksemme toimialan yhteistyöverkostoja Alumni-verkosto ulkomailla Brysselissä sijaitseva maakuntiemme edunvalvontatoimisto Konsortio Alakohtaisia verkostoja: Terve Afrikka, Cumulus, Norteas, Carolus Magnus, ENCATC, NICE, Kansainvälinen jääkiekkoliitto, Leading Hotel Schools of the World Suhteita käytetään, jos niistä on hyötyä…

5/2008

Millaisia tukipalveluita tarjoatte kv- harjoitteluun lähteville ennen ja jälkeen ulkomaanjakson? ”Mietintämyssy ja jälkifilosofointi” 30% harjoittelun oppimisprosessista. *Voisiko tukipalveluina järjestelmällisesti hyödyntää jo harjoittelussa olleita opiskelijoita tutoreina? Tästä jo esimerkkejä? *Oman oppilaitoksen verkostojen järjestelmällinen hyödyntäminen?