Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OHJAUSTARPEEN ARVIOINTI
Advertisements

1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Polkupyöräpysäköinnin kehittämissuunnitelmia Vanhalle Asemalle, Asema-aukiolle ja Kauppakadulle.
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Vakuutusmaksutulon jakauma
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
1 Ihmissuhdetarpeiden täyttäminen lapsen elämässä Raamatullinen malli terveiden ihmissuhteiden saavuttamiseksi.
Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala Ohjausryhmä
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
KT Jukka Lerkkanen Tampere  Käsitteet  Opintojen keskeyttämiseen yhteydessä olevat tekijät  Päätelmät: Miten voimme ehkäistä opintojen.
Helsingin uudet tyyppipiirustukset 2014
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Markku Lappalainen Aalto University Sustainability in Building Design.
Viikko 3 (16. – ) 3. JAKSO ALKAA Maanantai: (16.1.) - Tiistai: (17.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa Keskiviikko: (18.1.) -Rästikoe.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Harrastajatutkinto Säännöt Pisteytys 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
PALAUTE PIRKO:N TOISEN VUODEN OPISKELIJOIDEN OHJAUSTARVEARVION TULOKSISTA JUKKA LERKKANEN & RIITTA VIRTANEN.
TYTTÖJEN PELAAJAKARTOITUSJÄRJESTELMÄ
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Työpaikat toimialoittain Lähde: Tilastokeskus
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä, Koivistontie
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä,
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Kehittämisryhmä Eveliina Ojala. Mitä uutta?
Viikko 12 (18. – 22.3.) LK TET Maanantai: (18.3.) - Tiistai: (19.3.) -8.LK: Tutustuminen Eseduun klo 9-15 Keskiviikko: (20.3.) -Rästikoe klo.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Tilaisuus, Paikka päiväys.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
OIVA-Hanke Ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen.
Esityksen transkriptio:

Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma SOTEn 7.9.2012 Varala, Tampere Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Sirpa Salo-Saari

OPISKELIJOIDEN KOULUTUS- JA AMMATTIURAN VALINNAN Jukka Lerkkanen 2011-2012 OPISKELIJOIDEN KOULUTUS- JA AMMATTIURAN VALINNAN PÄÄTÖKSENTEKOTAITOJEN KEHITTÄMINEN Sirpa Salo-Saari

Ohjaustarvearvio Ohjaustarvearvio testi Opiskelijan ohjaustarvearvio ryhmänohjaajan apuna (HOPS): 1.-2. Mitä pitää tietää? 3.-7. Mitä vaiheita pitkin tulee edetä? Ohjaustarvearviokartta Sirpa Salo-Saari

Ammatillinen opettajakorkeakoulu Ohjaustarvearvio Testi on tehty etenkin opiskelijan ja opinto-ohjaajan työvälineeksi Antaa ryhmänohjaajalle tietoa opiskelijan suhteesta opiskeluun Asenteesta Kiinnostuneisuudesta Ulkoisista olosuhteista (elämäntilanteen haastavuus) Kyvystä tehdä päätöksiä Kyvystä sitoutua Henkilökohtaisissa keskusteluissa apuvälineenä Mahdollistaa pienryhmän muodostamisessa (samantyyppiset vastaukset) Lisäohjausta tarvitsevat opiskelijat esille Lomake tarkasteltavaksi ja kommentointiin Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Ammatillinen opettajakorkeakoulu Ohjaustarvearvio Opiskelija saa tietoa päätöksenteon vaiheestaan ja siitä millaiset ohjauspalvelut voivat parhaiten tukea hänen valintojaan. Ryhmänohjaaja / Opinto-ohjaaja saa tuloksesta arvioinnin siihen, kuinka paljon opiskelija tarvitsee henkilökohtaista tukea ja missä määrin hän kykenee omaehtoiseen informaation hankintaan. Koulutuksen järjestäjät voivat hyödyntää tuloksia, sillä opiskelijoiden ohjaustarpeet ovat tärkeä informaatio, kun tehdään ohjauspalvelujen järjestämistä koskevia ratkaisuja Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Ammatillinen opettajakorkeakoulu Ohjaustarvearvio Painopiste haittaavien ajatusten kartoittamisessa => näillä todettu olevan selkeä yhteys päätöksenteon vaikeuksiin ja opiskelijoiden ohjaustarpeiden määrään ja laatuun 32 osiota, vastausaika 5-15 min Kokonaispistemäärä: laske kaikki osiot yhteen (32 osiota) Päätöksenteon vaikeus; laske seuraavat osiot yhteen: 1, 3, 4, 8, 9, 10, 16, 17, 18, 19, 24, 26, 27, 28, 29, 32 (16 osiota) Sitoutumisen vaikeus ; laske seuraavat osiot yhteen: 2, 5, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 21, 23, 25, 30 (12 osiota) Ulkoinen vaikeus; laske seuraavat osiot yhteen: 6, 7, 22, 31 (4 osiota) Kokemuksia… Ammatillinen opettajakorkeakoulu

OHJAUSTARVEARVIO KARTTA ULKOINEN VAIKEUS => Valitseminen PÄÄTÖKSENTEON VAIKEUS =>Jäsentäminen =>Laajennus/Kiteytys SITOUTUMISEN VAIKEUS => Toteuttaminen 5. LAAJENTAMINEN Mahdollisuuksien etsintä KITEYTTÄMINEN Karsitaan OHJAUSTARVEARVIO KARTTA 4. TIETOJEN JÄSENTÄMINEN Itsetuntemus  tavoite suhde Ajattelu/tunteet Kokemukset 6. VALITSEMINEN 2-3- vaihtoehtoa järjestys 7. TOTEUTTAMINEN Suunnitelma käytäntöön 3. OIVALTAMINEN Lähtötilanne Tavoite Kuilu 8. M ETAKOGNITIOT; ARVIOINTI, KUINKA TEEN PÄÄTÖKSIÄNI TIETOISUUS MAHDOLLISUUKSISTA: realistisuus, minä  vaatimukset Mitkä osiot painottuvat => missä vaiheessa siltaa kuljen kts. Yhteys PILVIEN sekä vastausten (laske osiot) YHTEYDET Linkit 1.-2. MITÄ PITÄÄ TIETÄÄ ITSESTÄ SUHTEESSA OPISKELUUN 3.-7. MITÄ VAIHEITA PITKIN TULEE EDETÄ? 3. Ymmärrän, että minun tulee tehdä valinta/päätös. Oivallan, että minulla on ongelma, joka tulee ratkaista. 4.Tiedän kuka minä olen ja mitkä ovat mahdollisuuteni suhteessa tavoitteeseen. Ymmärrän kuinka teen tärkeitä päätöksiä. 5. Tunnistan koulutukset ja ammatit, jotka sopivat arvoihini, kykyihini ja kiinnostuksiini. Pystyn poimimaan vaihtoehdoista muutaman. OHJAUSTARVEARVIO KARTTA apuna 6. Pystyn laittamaan vaihtoehdot paremmuusjärjestykseen ja tekemään päätöksen. 7. Saatan valintani päätökseen Henkilö-kohtainen ohjaus ITSETUNTEMUS: pidän, osaan, pyrkimykseni Kevyesti tuettu ohjaus Neuvonta Tieto- ja informaatio-palvelut Olen valitsemassa ammattiuraani Saavutan tavoitteeni Jukka Lerkkanen 9.12.2011 Jukka Lerkkanen 3/2011

Ohjaustarvearvio kartta Löytyy ??? Jaetaan A3 kokoisena tarkasteltavaksi Selventää eri mahdollisuuksia Kuvaa vaihtoehtoja ja väyliä Uskoa selviytymiseen HOPS keskustelun ohessa Sirpa Salo-Saari