JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta Ihmisläheistä informaatioteknologiaa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jyväskylän Yliopisto Psykologian Laitos
Advertisements

YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Yliopisto-opiskelu eroaa kouluopetuksesta
opintojaan pohtiville
Avointa-hanke ja Prime Solutions Oy PlugIT-loppuseminaari
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Tietojärjestelmän suunnittelu
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO järjestelmäasiantuntija 3D-mallintaja tuotantojohtaja toimitusjohtaja software engineer sw design engineer peliohjelmoija.
Agora Monitieteistä yhteistyötä yhteiseksi hyväksi 2014.
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto
Opiskelija! Arjen mobiilipalvelut / Agora Game Lab.
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
Lahden ammattikorkeakoulu Tekniikan ala
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Informaatioteknologian laitoksen sivuainetarjonta | Antti Hakkala, Olli Heimo.
Teknodida 2008 Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
VTT - OSAAMINEN RATKAISEE VTT lyhyesti VTT ON PUOLUEETON JA MONIALAINEN ASIANTUNTIJAORGANISAATIO Palveluksessa noin 3000 asiantuntijaa Liikevaihto.
INF/DME Uusien ohjelmien ja aktiviteettien valmistelu Digitaalisen median ohjelmat ja aktiviteetit EP - Elektroninen painoviestintä TDM -
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Jyväskylän yliopisto tänään  maan suurimpia  maan tuloksellisimpia  maan valtakunnallisin opiskelijoiden taustalta  opiskelijaa 85 maasta 
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO JY-JAMK -yhteistyö (Tulevaisuuden teollisuusautomaation toteutusarkkitehtuurit) Prof., D.Sc. (EE) Jarkko Vuori Faculty of Information.
Tytöt teknologian taitajiksi
1 Airi Salminen digitaalisen median professori Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimusalueita: rakenteiset.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Jyväskylän yliopisto Fysiikan laitos.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Informaatioteknologian tiedekunnan opinto-opas Eija Ihanainen Vesa Lappalainen Miika Nurminen Pekka Rinne.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma Risto Kulmala VTT Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
IT-tdk:n toimintamalleja laatukäsikirjasta Kati Clements
Jyväskylän yliopisto tänään Lontoo Pariisi Berliini Madrid Rooma Ateena Jyväskylän yliopisto ► perustettu 1934 ► Suomen suurimpia yliopistoja ►
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
ABI-INFO Sinustako tietotekniikan ammattilainen? Opintoneuvoja ? ? ?
Ajankohtaista yliopistosektorilla MYR Koulutusjaosto Riitta Pyykkö.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tietotekniikan aineenopettajankoulutus tietotekniikan laitoksella Tommi Kärkkäinen professori.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Kieliteknologian verkosto (KIT)
Datan hallinnan asiantuntijan työnkuva ja siinä tarvittava osaaminen
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus - opinnäytteissä tutkittua
Informaatio ja kommunikaatio Tietotekniikka
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tavallista erikoisempi ekonomi?
TURUN MATKAILUAKATEMIA – ÅBO TURISMAKADEMI
Tehostettu ohjausryhmä
Kuvio 1 Tietotekniikan laitoksen kehitettävä opinto-ohjausmalli
Esityksen transkriptio:

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta Ihmisläheistä informaatioteknologiaa

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta  Perustettu vuonna 1998  Kolme laitosta –tietojenkäsittelytieteiden laitos –tietotekniikan laitos –tietotekniikan tutkimusinstituutti  Tietojenkäsittelyoppia jo vuodesta 1967  2000 maisteriopiskelijaa, 180 tohtoriopiskelijaa  Vuosittain valitaan noin 200 uutta opiskelijaa  Henkilökuntaa 200  Vuosibudjetti 11.6 milj. euroa (2005)  Vilkasta alueellista yritysyhteistyötä

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vahvuuksiamme  Tieteellinen laskenta, tutkimuksen kansainvälinen vahvuusalue  Tuloksekas tohtorikoulutus  Opiskelijoiden toteuttamat IT-alan kehitysprojektit eri organisaatioiden tarpeisiin  Laadukas ohjelmoinnin perusopetus  Aktiivinen maisteriklinikkatoiminta - auttaa opiskelijoita suorittamaan viivästyneet opintonsa loppuun  COMAS-tutkijakoulu, tohtorikoulutusta maisterintutkinnon suorittaneille

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tiedekunnan laitokset  Tietojenkäsittelytieteiden laitos  Tietotekniikan laitos -opetukseen ja tutkimukseen keskittyviä ainelaitoksia -tieteenaloina kauppatieteellinen ja luonnontieteellinen ala  Tietotekniikan tutkimusinstituutti (TITU) -maksulliseen palvelututkimustoimintaan suuntautunut erillislaitos

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietojenkäsittelytieteiden laitos  Laitoksen opetus ja tutkimus kohdistuu tietojenkäsittelyyn sekä tietojärjestelmien kehittämiseen ja käyttöön osana liiketoiminnan tai julkishallinnon organisaatioiden toimintaa  Laitokselta voi valmistua kauppatieteiden maisteriksi pääaineena tietojärjestelmätiede tai filosofian maisteriksi pääaineena tietojenkäsittelytiede tai kognitiotiede

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietojenkäsittelytieteiden laitoksen opetus  Opetuksen keskeiset alat - Digitaalinen media - Elektroninen liiketoiminta - Tietojärjestelmät (tietojärjestelmäkehitys ja tietohallinto) - Käyttäjäystävällinen tietojenkäsittely - Ohjelmistoliiketoiminta - Ohjelmistotekniikka

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietojenkäsittelytieteiden laitoksen tutkimus  tavoite: ymmärtää tietojärjestelmiä ja tietojenkäsittelyä sekä niiden vaikutuksia kokonaisvaltaisesti käyttökontekstissaan  tutkimuksessa tarkastellaan tietojärjestelmiä ja tietojenkäsittelyä neljästä näkökulmasta: *teknologinen *liiketoiminnallinen *ihmiskeskeinen *informaatiokeskeinen

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietojenkäsittelytieteiden laitoksen tutkimuksen neljä näkökulmaa  Teknologinen: tiedonlouhinta, ohjelmistotuotanto ja –tekniikat, mobiilijärjestelmät  Liiketoiminnallinen: teknologian siirto, standardisointi, elektronisen liiketoiminnan verkostot, digitaalisten oikeuksien hallinta, ohjelmistoliiketoiminta  Ihmiskeskeinen: tietokonetuettu yhteistyö, tietokonetuettu oppiminen, tietotekniikan etiikka, ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus, kognitiotiede, ihmisläheinen teknologia  Informaatiokeskeinen: sisältöjen ja dokumenttien hallinta ja mallintaminen, tietovirta-analyysi, tietojärjestelmien kehittämisen metodit

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos  Laitoksella opetetaan ja tutkitaan tietotekniikkaa luonnontieteellisteknisistä lähtökohdista  Keskeistä vankka matemaattinen perusosaaminen ja yhteistyö elinkeinoelämän kanssa  Opiskelijoiden pääaine on tietotekniikka ja he valmistuvat filosofian maistereiksi, laitokselta voi valmistua esim. tietotekniikan aineenopettajaksi

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitoksen opetus  Opetuksen keskeiset alat - Mobiilijärjestelmät - Ohjelmistotekniikka - Simulointi ja optimointi - Opettajankoulutus

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitoksen tutkimus  Tutkimuskohteena on informaation käsittelyprosessien tehokas automatisointi ja siinä käytettävät menetelmät ja tekniikat  Keskeiset tutkimusalat: tieteellinen laskenta ja sen tekniset sovellukset (tutkimuksen kansainvälinen vahvuusalue), ohjelmistotekniikka, tietoliikenne, sulautetut järjestelmät, liikkuva tietojenkäsittely, tietotekniikan opettajankoulutus

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitoksen tutkimuskohteita  Matemaattinen mallintaminen, numeeriset ratkaisumenetelmät  Mobiilit vertaisverkot, MP2P-verkot  Verkko-opetus ja virtuaaliset oppimisympäristöt opetuksessa  Signaalin- ja kuvankäsittely  Tiedonlouhinta ja neurolaskenta  Ohjelmointikielet  Signaalin- ja kuvankäsittely  Palvelun laadun takaaminen laajakaistaisissa mobiileissa ja kiinteissä verkoissa

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan tutkimusinstituutti (TITU)  Tiedekunnan erillinen tutkimus- ja kehittämistoimintaa sekä yliopiston yhteiskunnallista palvelutehtävää harjoittava laitos  Organisoi ja toteuttaa julkisrahoitteisia projekteja sekä asiakkaan tarpeisiin räätälöityjä palvelututkimuksia  Asiakkaita: teollisuuden suuryritykset, pk-yritykset sekä julkisyhteisöt  Suurimmat rahoittajat: ESR, Euroopan aluekehitysrahasto, Tekes

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO TITU:n erityisosaamisalueita  Organisaation tiedonhallinta  Ohjelmistotuotanto  Liikkuva tietojenkäsittely  Koulutusteknologia  Ohjelmistoarkkitehtuurit

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tiedekunnan koulutus  Tarjoaa Keski-Suomen alueen ylintä IT-alan koulutusta  Kaikille yhteisten pohjaopintojen jälkeen pääaineopiskelijat eriytyvät eri oppiaineisiin ja myöhemmin suuntautumisvaihtoehtoihin  Tiedekunta tarjoaa yhteensä 9 maisteritason suuntautumisvaihtoehtoa  Jatko-opiskelijoille on tarjolla oma COMAS-tohtorikoulu sekä erillinen ohjelma (INFWEST.IT) työn ohessa tohtoriopintojaan suorittaville

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tiedekunnan tohtorikoulutus  COMAS –Jyväskylä Graduate School in Computing and Mathematical Sciences –viisi eri koulutuslinjaa –tarjoaa palkallisia tutkijakoulutuspaikkoja ja muuta tukea –Suomen Akatemian ja yliopiston rahoittama  INFWEST.IT –tohtorikoulutusohjelma tietojärjestelmiä työn ohessa opiskeleville –tarjoaa ohjausta ja viikonloppukursseja –ESR-rahoitteinen (Länsi-Suomen ja Oulun läänit)