Itä-Suomen rakennerahastopäivät Kajaani 30.9.2010 Aluekehitysjohtaja Jussi Yli-Lahti Työ- ja elinkeinoministeriö Rakennerahastopolitiikkaryhmä
RR-ohjelmien sidonnat ja maksatukset koko ohjelmakaudella ja vuonna 2010
Myöntövaltuudet vs. sidonnat; rakennerahastot yhteensä
Rakennerahasto-ohjelmien toimeenpanoa hidastavat ja hankaloittavat tekijät Mitä korjaavia toimenpiteitä tulee vielä tällä ohjelmakaudella tehdä ? Onko ongelmat hallintoviranomaisen tiedossa? Missä on parhaat ideat? Rakennerahastojen koordinaatiotyöryhmä (ROCK) suunnittelee rr-viranomaisille kyselyä, jossa prosessien puollonkaulat paikannetaan. Prosesseja esim.: toiminnan suunnittelu ja varojen myöntäminen, hankehaut, hankevalinta ja –päätökset, hankkeiden aikainen seuranta ja raportointi, maksatukset ja paikan päällä tehtävät tarkastukset, hankkeen päättäminen ja loppuraportointi ym.
Yleiskustannusten yksinkertaistetut mallit Kolme mallia Kiinteähintaisena ilmoitettavat välilliset kustannukset eli nk. flat rate –malli; Yksikkökustannusten vakiotaulukkojen perusteella laskettavat kiinteähintaiset kustannukset; ja Kertasuoritukset eli nk. lump sum –malli Tavoitteena on ottaa kustannusmallit käyttöön vaiheittain niin, että ensimmäisessä vaiheessa tulee käyttöön flat rate –malli sekä yliopistoissa ym käytettävä kokonaiskustannusmalli Flat rate –mallin käyttöönotto edellyttää tarkkaa hankekohtaista menojen tarkastelua kirjanpitotasolla, välillisten ja välittömien kustannusten jaon perusteella tehtävien laskentamallin laatimiseksi. Tuokko Tilintarkastus Oy on antanut ehdotuksensa, jonka perusteella hallintoviranomainen päättää komissiolle annettavasta ehdotuksesta lokakuun 2010 aikana. Tukikelpoisuusasetus uudistetaan mallin hyväksymisen jälkeen, samoin HVO-ohjeet. FLAT RATE OTETAAN KÄYTTÖÖN KUN MYÖS EURASSA ON TEHTY TARVITTAVAT SÄÄDÖT
FLAT RATE - ESR MUS-otanta (59 hanketta), joka perustui 95 %:n luottamustasoon Perusjoukosta rajattiin pois hankintalain mukaiset, tekninen tuki, työvoimapoliittiset toimenpiteet, TEMin itsetoteuttamat hankkeet Ehdotuksessa välittöminä kustannuksina käsiteltäisiin projektihenkilöstö, asiantuntijapalvelut, koulutustilojen vuokrakustannukset, markkinointi, mainonta ja tiedottaminen ja joitakin muita erilliseriä. Flat rate välillä 15 – 18,5 % välillä (riippuen tiettyjen kustannuserien käsittelystä)
Kustannusryhmät - ESR
FLAT RATE - EAKR MUS-otanta (59 hanketta), joka perustui 95 %:n luottamustasoon Perusjoukosta rajattiin pois hankintalain mukaiset, tekninen tuki, Finnveran ja TEKESin hankkeet, yritysinvestointi – ja kehittämisavustushankkeet Ehdotuksen mukaan välittöminä kustannuksina käsiteltäisiin projektihenkilöstö, asiantuntijapalvelut, muut ostopalvelut (sis.liittyvät), kone- ja laitehankinnat, rakennukset, maa-alueet, lisenssit, raaka-aineet ja puolivalmisteet (tuki2000), kone- ja laitevuokra, markkinointi ja tiedottaminen Flat rate 18,5 – 20,5 % välillä (riippuen tiettyjen kustannuserien käsittelystä)
Kustannusryhmät - EAKR
Yksinkertaistettujen kustannusmallien käyttö laajentunee tulevalla ohjelmakaudella ” The use of the three types of simplified methods of reimbursement such as flat rates, pre-determinated unit costs and lump sum payments for grants introduced for 2007 – 2013 should be further promoted and facilitated, thus extending their impact ” (Cohesion report draft 9/2010)
Ohjelmakausi 2014 + EU-ministeriövaliokunta puolsi linjauksia Suomen alue- ja rakennepolitiikan tulevaisuudesta 10.6.2010 Komission budjettitiedonanto tulossa 19.10.2010 5. Koheesioraportti annetaan 9.11.2010 Lopulliset Komission esitykset EU-budjetista ja koheesiopolitiikan sisällöstä 6/2011 (Unkari pj-kaudella) Komission ja jäsenmaiden neuvottelut ja ratkaisut 2011 – 2012 Uuden ohjelmakauden pituus: 5 v, 7v, 5v+5v ?
© Sami Osenius KIITOS !