Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EAKR-ohjelmien seurantakomiteoiden syyskokoukset - Pohjois-Suomi 1.12.2009 - Itä-Suomi 2.12.2009 - Länsi-Suomi 7.12.2009 - Etelä-Suomi 8.12.2009 Aluekehitysjohtaja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EAKR-ohjelmien seurantakomiteoiden syyskokoukset - Pohjois-Suomi 1.12.2009 - Itä-Suomi 2.12.2009 - Länsi-Suomi 7.12.2009 - Etelä-Suomi 8.12.2009 Aluekehitysjohtaja."— Esityksen transkriptio:

1 EAKR-ohjelmien seurantakomiteoiden syyskokoukset - Pohjois-Suomi 1.12.2009 - Itä-Suomi 2.12.2009 - Länsi-Suomi 7.12.2009 - Etelä-Suomi 8.12.2009 Aluekehitysjohtaja Jussi Yli-Lahti Työ- ja elinkeinoministeriö Seurantakomiteoiden puheenjohtaja

2 Lisbon Treaty Article 174 In order to promote its overall harmonious development, the Union shall develop and pursue its actions leading to the strengthening of its economic, social and territorial cohesion. In particular, the Union shall aim at reducing disparities between the levels of development of the various regions and the backwardness of the least favoured regions. Among the regions concerned, particular attention shall be paid to rural areas, areas affected by industrial transition, and regions which suffer from severe and permanent natural or demographic handicaps such as the northernmost regions with very low population density and island, cross-border and mountain regions.

3 Rakennerahasto-ohjelmien yleistilanne Ohjelmien toimeenpano lähes normaalissa matkavauhdissa EAKR hyvässä tahdissa jo pidempään – ESR parantaa N+2 – ongelma väistymässä, ehkä lopullisesti Taloudellisen tilanteen haasteisiin vastaaminen edistyy ennakkobudjetointi (20 % 2009-2010) vanhan kauden jatko äkillisten rakennemuutosten helpottaminen (5 %) ESR:n käyttö työvoimapoliittisiin toimiin (60 MEUR) ENPI-ohjelmat käynnistyvät Toimeenpanon järjestelmä edelleen raskas ja byrokraattinen

4 EAKR-toimenpideohjelmien julkinen rahoitus 2007-2013

5 EAKR-ohjelmien edistymistilanne 23.11.2009

6 EAKR-ohjelmien N+2 -tilanne 25.11.2009

7 7 ESR-toimenpideohjelman julkinen rahoitus ohjelmaosioittain 2007-2013

8 Manner-Suomen ESR-ohjelman edistymistilanne 23.11.2009

9 ESR-ohjelman N+2 -tilanne 25.11.2009

10 EAKR-toimenpideohjelmat: Sidonta- ja maksatustilanne 23.11.2009 1) TE-keskukset

11 EAKR-toimenpideohjelmat: Sidonta- ja maksatustilanne 23.11.2009 2) Maakunnan liitot

12 EAKR-toimenpideohjelmat: Sidonta- ja maksatustilanne 23.11.2009 3) Ympäristökeskukset +YM

13 EAKR-toimenpideohjelmat: Sidonta- ja maksatustilanne 23.11.2009 4) Lääninhallitukset+OPM+STM, tiehallinto, TEM ja VM

14 ESR-toimenpideohjelma: Sidonta- ja maksatustilanne 23.11.2009 1) TE-keskukset

15 ESR-toimenpideohjelma: Sidonta- ja maksatustilanne 23.11.2009 2) Lääninhallitukset + OPM, OPH ja STM

16 ESR-toimenpideohjelma: Sidonta- ja maksatustilanne 23.11.2009 3) Maakunnan liitot + TEM ja VM

17 Huomioita EAKR:n ja ESR:n tasatahtisuus parantumassa Sidonta-asteet ovat kohtuullisia ottaen huomioon myöhäisen käynnistyksen Maksatuksissa on tapahtunut olennainen parantuminen syksyn 2009 aikana Kuitenkin: eroja toimijoiden kesken, eroja myös ohjelmien kesken Varojenkäytön seurantaa tulee edelleen parantaa, erityisesti ns. varausten osalta Yhdenmukaisemmat menettelytavat suotavia seurannan helpottamiseksi

18 Haasteet 2010 Rakennerahasto-ohjelmien toimivuus uudessa aluehallinnossa Huomiota määrästä laatuun Ohjelmien keskipitkän aikavälin strategia vallitseva talouden tila Tarvittaessa tehtävä muutoksia ohjelmien sisältöön ja rahoitukseen Työnjako muutoksissa Toimintaympäristön muutosten vaatimat täsmennykset EU:n strategia Itämeren alueella Ilmasto ja energiastrategia Kohti modernia instrumentaatiota: pääomasijoitustoiminta, JEREMIE,JESSICA Valmistautuminen vuoden 2013 jälkeiseen aikaan = KOHEESIOPOLITIIKAN UUDISTUS Hanketoiminnan yksinkertaistaminen

19 Perustava muutos kustannusten käsittelyyn (ESR-asetus artikla 11, EAKR-asetus artikla 7) Kustannukset voidaan esittää ja hyväksyä arvioituina kustannuksina kolmella vaihtoehtoisella mallilla: 1)kiinteähintaisena ilmoitetut välilliset kustannukset 20 prosenttiin asti toimen välittömistä kustannuksista (flat rate eli prosenttikorvaus); 2) kiinteähintaiset kustannukset, jotka on laskettu jäsenvaltion määrittelemien vakioyksikkökustannusten perusteella (standard scale of unit cost, kokonaiskustannusmallit); 3) kertakorvaukset, jotka kattavat jonkin toiminnan kustannukset kokonaan tai osittain (lump sum eli könttäsumma max 50 000 eur) Asetusmuutokset tulivat voimaan toukokuussa 2009 ja niitä voi soveltaa takautuvasti 1.8.2006 alkaen

20 Kustannusten käsittelyn muutos Tekee tarpeettomaksi pienten kustannuserien sekä vaikeasti todennettavien yleiskustannusten eurontarkan todentamisen ja tarkastamisen Vähentää erityisesti maksatusbyrokratiaa ja nopeuttaa maksatuksia Korostaa rahoituspäätöksen tekijän vastuuta: vältettävä ylikompensointi (… ja alikompensointi) Muuttaa tarkastustoimintaa oleellisesti: arvioitujen kustannusten taustalla olevia laskuja tms. ei enää tarkasteta. Komission ja ECA:n sitoumus. Madaltaa pienten toimijoiden kynnystä osallistua hanketoimintaan (lump sum) Helpottaa tutkimus- ja kehittämishankkeiden toteuttamista mm. yliopistoissa, korkeakouluissa, tutkimuslaitoksissa ja yrityksissä (kokonaiskustannusmallit)

21 Käyttöönotto Suomessa edellyttää Tukikelpoisuusasetuksen muutosta (…menojen oltava tosiasiallisesti tuensaajan maksamia … näyttövelvollisuus) Hallintoviranomaisen selkeyttävää tulkintaa ja ohjeistusta Tietojärjestelmien (EURA, TUKI) säätämistä EU-tason soveltamisohjeistusta. Guidance note käsittelyssä COCOF:ssa. Valmistuu syksyn aikana Aikataulu?


Lataa ppt "EAKR-ohjelmien seurantakomiteoiden syyskokoukset - Pohjois-Suomi 1.12.2009 - Itä-Suomi 2.12.2009 - Länsi-Suomi 7.12.2009 - Etelä-Suomi 8.12.2009 Aluekehitysjohtaja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google