Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alustava opintojen kokonaissuunnitelma
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Kokkolan yhteislyseon lukio
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Kielisalkku verkossa Tuija Dalmo, Eeva Regan Anne-Marie Grahn-Saarinen.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
Minä oppijana 1 ov..
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
osana opiskelijan PLE:tä
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Sidosryhmäseminaari Oulun seudun ammattikorkeakoulu Hakeminen vieraskielisiin koulutusohjelmiin Marjo Pääskylä, puh.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Ops 2016 ja arviointi.
Opiskelijoiden vuosipalaute 2015.
PRACTICAL NURSE EDUCATION Maakunnallinen opo-päivä , Raili Kurki.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Opiskelijoiden vuosipalaute 2016.
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu –ideariihi
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Tampereen ammattikorkeakoulu
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa Mari Heinonen ja Kaija-Liisa Kivimäki

Englannin kielen opiskelu ammattikorkeakoulussa Ammattialakohtaista Lingua franca Suullinen ja kirjallinen vuorovaikutus ammattialalle tyypillisissä tilanteissa Tavoitetaso opintojen alussa B1, valmistuessa vähintään B2 ( independent user ) 4.4.2010

Englanti ammattikorkeakoulussa SosTer-alalla 3 op opintojakso ensimmäisenä opiskeluvuonna. Liiketalouden alalla SeAmkissa 6 op pakollisia englannin opintojaksoja ja kaiken kaikkiaan 18-23 op kieliopintoja, koulutusohjelmasta riippuen. 12.12.2008

ELP englannin kielen opintojaksoilla SosTer-yksikössä sosiaalialan aikuisopiskelijoilla 3 op, 25 hlö terveysalalla hoitotyön koulutusohjelmassa kaksi SH aikuisopiskelijoiden ryhmää 2x3 op kurssia, yht. 40 hlö yksi monikulttuurinen, englanninkielinen sairaanhoidon opiskelijoiden ryhmä, 3 op kurssi, 23 hlö 12.12.2008

ELP englannin opintojaksoilla Liiketoimintayksikön pk-yrittäjyyden koulutusohjelman vuonna -08 opintonsa aloittaneet opiskelijat 60 opiskelijaa, 3 op Kulttuuriyksikön rakennuskonservoinnin koulutusohjelman 1. ja 2. vuoden opiskelijat 30 opiskelijaa, 3 op 4.4.2010

Kielisalkku Eurooppalainen kielipassi ( European language passport) Kielenoppimishistoria ( language biography) Työkansio ( näytekansio) ( dossier) 4.4.2010

ELP amk-opettajan näkökulmasta Opettajan rooli Opintojakson valmistelu Perehtyminen portfolio-menetelmään yleisesti Ennakoiva oppimisprosessin ohjaus Arviointimenetelmät .44.2010

ELP ja opetuksen kehittäminen Työelämätaidot osaksi kielen oppimista Arvioinnin monipuolistuminen Itseohjautuvuuden lisääminen Monimuotoisten oppimismenetelmien käyttö Osaamisen esittäminen .44.2010

ELP amk-opiskelijan näkökulmasta Vastuu omasta oppimisesta Itsearvioinnin ja reflektion harjoittelun kautta elämänhallintataitojen lisääntymiseen Myönteinen ( ja realistinen) käsitys itsestä kielenoppijana Motivaatio kielenoppimiseen kasvaa 4.4.2010

Kielisalkun käyttömahdollisuuksia opiskelijan näkökulmasta Opiskelupaikka Harjoittelupaikka Kv-vaihto Työn haku Jatko-opinnot 4.4.2010

Kielenopetuksen kehittäminen ja ELP ELP:n käyttöönotto SeAMkissa Tavoitteena kaikki kielet Ammatillinen portfolio Työelämäyhteydet Tekniset haasteet ( Mahara) 4.4.2010