Työturvallisuus koulun arjessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Kokeen laatiminen ja arviointi Tiia Karpin
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Viikko 17 (23. – ) Maanantai: (23.4.) - Tiistai: (24.4.) - Keskiviikko: (25.4.) -Rästikoe klo 8.00 luokassa C239 Torstai: (26.4.) -1.LK: Musiikkiluokkien.
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Työturvallisuus kulttuurina
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
2.2. komplementtisääntö ja yhteenlaskusääntö
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Viikko 3 (16. – ) 3. JAKSO ALKAA Maanantai: (16.1.) - Tiistai: (17.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa Keskiviikko: (18.1.) -Rästikoe.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Turun perusopetuksessa
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Valittu kansa – Israel vai me?
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Japanin alkeiskurssin kevätlukukausi 2014 AIKATAULU (ma – ke 9.4): ma klo – ke klo – Portti Japaniin –luentosarjan takia.
Harrastajatutkinto Säännöt Pisteytys 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Turvatakuu -kohti riskitöntä opintaivalta Joensuu TERVETULOA!
Perusopetuksen ryhmäkoko
Aggressiontunne Luento nro 1..
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Viikko 19 (6. – 10.5.) Maanantai: (6.5.) -Koulupoliisin liikennetunti salissa 1.-3.LK klo 10 ja 4.-6.LK klo 11 Tiistai: (7.5.) -Tulevien 1.luokkalaisten.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Viikko 34 (22.8. – 26.8.) Koulukuvaukset Maanantai: (22.8.) - Tiistai: (23.8.) - Keskiviikko: (24.8.) - Torstai: (25.8.) -Yläkoulu: Koulupoliisin.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Pelastussuunnitelman opetusmateriaali oppilaille
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Ajanhallinta opiskelussa
Esityksen transkriptio:

Työturvallisuus koulun arjessa OPTUKEn ensimmäinen Oppilaitosten turvallisuuskulttuurin tutkimus- ja kehittämissymposium ti-ke 8.-9.02.2011 Kasvatustieteiden yksikkö, Hämeenlinnan toimipiste Eila Lindfors

Tutkimuksen taustaa Oppilaitoksen turvallisuuskulttuuri määrittelee suhtautumista turvallisen oppimisympäristön eri osatekijöiden huomioimiseen ja toteuttamiseen. Tässä tutkimuksessa oppilaitoksen turvallisuuskulttuuria tarkastellaan työturvallisuuden näkökulmasta. Èsimerkkinä käytetään käsityön oppimisympäristöä. Käsityön työturvallisuutta kehitetty erityisesti teknisessä työssä sattuneiden tapaturmien ja oikeusprosessien seurauksena  työsuojelulainsäädäntö  Konekohtaiset ohjeet ja ikärajat koneiden käytössä. Tekstiilityössä työturvallisuus on ollut esillä harvoin ´ei ole sattunut oikeusprosesseihin johtaneita tapaturmia Tiloissa ja varustuksessa on puutteita -- NORMIT? Opettaja on vastuussa työturvallisuuden toteutumisesta.

Turvallisuus on oppimisympäristössä keskeisintä! Vuorovaikutus: Huomioi erilaiset oppimiskäsitykset ja tavat oppia ja opettaa Innostava, toiminnallinen ja kannustava Turvallisuus on oppimisympäristössä keskeisintä! (Piispanen 2008) Fyysiset tilat: Viihtyisyys Monipuolisuus Muunneltavuus Ergonomisuus Lapsilähtöisyys Nyky-yhteiskuntaan kasvattava: Yhteistyö ja vuorovaikutus Teknisesti monipuolinen Verkostoitunut

Turvallisuuskulttuurin näkökulmat, Reiman ym. 2008 Organisatoriset ulottuvuudet Sosiaaliset prosessit Psykologiset ulottuvuudet Miten turvallisuuskulttuuri ilmene oppilaitoksen työturvallisuudessa? Kenen asia turvallisuus on? Silloin, kun ei ole onnettomuuksia tai tapaturmia, on turvallista!

Organisatoriset ulottuvuudet Psykologiset ulottuvuudet Opettaja vastaa yhdessä rehtorin kanssa työturvallisuudesta Opettaja määrittelee työturvallisuuden tason ja tavat ylläpitää sitä Opettaja varmistaa oppilaiden osaamisen Opettaja tukee oppilaiden työtä erilaisilla ohjeilla Turvallisuusmotivaatio Ymmärrys työturvallisuuden osa-alueista Käsitys turvallisuudesta luokassa Työn hallinta Sosiaaliset prosessit Ymmärryksen luominen luokan työturvallisuushaasteista ja omasta roolista niissä Normien muodostuminen ja ylläpitäminen Toimintatapojen luominen Työtä ja turvallisuutta koskevien käsitysten juurtuminen

Työturvallisuuden arviointi tekstiilityön opetuksessa Miten työturvallisuus näyttäytyy käsityön opetuksessa? Oppilaiden näkökulma (N=237) Opettajan näkökulma (N=16) Fyysisen tilan näkökulma (N=18) Tutkimus on toteutettu Etelä-Suomen alueella. Luokat ja oppilaat valittu ’satunnaisesti’ …

Käsityöluokan työturvallisuuden havainnointi ON % EI OLE % Kaipaa kehittämistä Ei vastausta 1. Yleiset ohjeet työtilassa toimimisesta 22 67 5,5 2. Kaikista koneista ja laitteista virran katkaiseva hätäpysäytys-kytkin (punainen painike) 33 3. Merkkivalolla varustettu erotuskytkin, esim.silitys 28 72 4. Ensiapukaappi 61 11 5. Erillinen kohdepoistojärjestelmä (pöly, höyryt) 17 6. Henkilösuojaimia (suojalasit,kumikäsineet,hengityssuojaimet.) 11% 7. Suojavaatteet (riittävästi kaikille oppilaille) 8. Lukittava kaappi kemikaalien säilytykseen 78 9. Työturvallisuusohje -kansio. 83,5 10. Kohdevaloja 72,5 11. Riittävä yleisvalaistus (jääkö katvealueita?) 89 12. Selkeä peruspaikka jokaiselle oppilaalle, näkyvyys! 100

Käsityöluokan työturvallisuuden havainnointi ON % EI OLE % Kaipaa kehittämistä Ei vastausta 13. Erillisiä työpisteitä esim. silitys, värjäys 67 16,5 14. Koneiden ja laitteiden ohjekirjat selkeissä paikoissa 61 28 5,5 15. Säädettävät työtuolit 50 16. Erikorkuisia tai säädettäviä pöytiä 39 55,5 17. Sekä oikea- että vasenkätisten saksia 89 11 18. Erilaisia saksia erilaiseen työskentelyyn 94 19. Yleiset ohjeet sähkölaitteiden käytöstä 17 78 20. Sammutuspeite 44 21. Jauhesammutin 33 22. Tarvetta jatkojohtojen käyttöön 84 23. Pistorasioita käden ulottuvilla, ettei tarvitse ’kömpiä’ 24. Ohjeet silittämiseen

Käsityöluokan työturvallisuuden havainnointi ON % EI OLE % Kaipaa kehittämistä Ei vastausta 25. Ohje, kuinka monta oppilasta saa työskennellä tilassa 17 78 5,5 26. Viihtyisä yleisilme 89 6 5 27. Miellyttävä äänimaailma 16 28. Sopiva lämpötila 95 29. Miellyttävä ilma hengittää 94 30. Rauhallisia ja aktiivisesti työskenteleviä oppilaita 72 31. Paikka vaatteiden sovittamiseen 56 39 32. muuta, mitä?

Huomioita ja johtopäätöksiä Kuka huolehtii koulussa käsityöluokan työturvallisuudesta? Tekstiilityön puolella selkeitä puutteita LO,AO vai kaikki yhdessä Yleiseen luokan varustukseen liittyvät asiat on jokseenkin hoidossa, tekstiilityön erityisluonteeseen kuuluvat asioissa puutteita Alueelta ei ole tutkimusta ja normit ovat yleisellä tasolla Mikä on työturvallisuusopetuksen taso ja laajuus opettajankoulutuksessa? Monialaiset opinnot Sivuaineopinnot

Turvallisuuskulttuurin edistäminen käytännössä Käsityöluokan (pehmeät materiaalit) tarkistuslistat  Käspaikassa tiedonkeruu http://www.kaspaikka.fi/turvallisuus/index.html Graduntekijä Minna Brusila Tarkoitus kehittää tekstiililuokan tarkistuslista opettajien käyttöön vuoden 2011 aikana!