Elokuvaesteettisiä periaatteita

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
L’art pour l’art Taidetta taiteen vuoksi
Advertisements

Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Nykytaide -Mitä se on?.
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Mistä puhutaan kun puhutaan elokuvataiteesta?
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Uudet aallot, taide-elokuva ja uusi modernismi (1960-luku)
Kulttuuria massoille.
Romantiikan aikakausi
Auteureja vai systeemin neroutta?
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
STALKER (ohj. Andrei Tarkovski, 1979)
Radio.
Eurooppa 1910-luvulla Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)
L’art pour l’art Taidetta taiteen vuoksi
Antiikki 600 eKr.-400 jKr. Jaetaan Kreikan aikaan 600eKr.-200eKr. ja Rooman aikaan 200eKr.-400jKr. Antiikin kirjallisuus jaetaan epiikkaan, lyriikkaan.
Leikkaus - editointi - montaasi
Duaali Teemu Myllynen.
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Elokuvataiteen ajatus
REALISMI Uudet yhteiskunta- ja luonnontieteet olivat syitä realismin (vrt. engl.’reality’=todellisuus) synnylle (positivismi, Karl Marx, Darwinin.
Dokumenttielokuvan historiaa ja teoriaa Metropolis Helsinki kevät 2009.
Lauri Viidan lapsuudenkoti
DOKUMENTTIELOKUVAN LUOKITTELUSTA
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Neuvostoliiton ulkopolitiikka:
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
Kohtaus 1 Kolme tanssijaa, koreografia alkaa Videokuvaa Taustalla soi musiikki.
Neuvostoliitto 1920-luvulla
RUOTSI.
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
Tervetuloa eksymään symbolimetsän sokkeloihin!
CHAPLIN KULKURIHAHMON SYNTY JA VAIKUTUS LUVULLA.
Kolmekymmentäluvun Hollywood, kansallisten elokuvien nousu & avantgarde Jaakko Seppälä
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Radion ja TV:n historiaa
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
Klassisismi Ylevää, kaunista ja symmetristä
Taidefilosofia V Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Modernismin tulo Suomeen
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Pablo Ruiz Picasso : Avignonin naiset, 1907 Kubismi on pääasiassa maalaustaiteen ja kuvanveiston, sekä joissakin maissa taideteollisuuden ja arkkitehtuurin.
KESKEISET TYYLISUUNNAT TEKSTITAITOKOKEESSA ROMANTIIKKA, REALISMI JA MODERNISMI.
Modernismi Määrittelyä Taiteen, kirjallisuuden ja yhteiskunnan totaalinen uudistaminen johon kuului yksinkertaisuus Tyyliltään vapaampaa, ”rajojen.
Modernismi ja populaarikulttuuri s Modernismi 1920-luvulla 1920-lukua kutsutaan modernismin vuosikymmeneksi: kaupungit kasvoivat, autot ja lentokoneet.
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
Modernin maailman taide
1800- ja 1900-lukujen vaihteen kirjallisuus
Lilja Suominen lv15j miro laitinen lv15J Mari Honkamäki LV13D
Montaasista Jean-Luc Godardin silmin
DOKUMENTTIELOKUVA.
Oman aikamme taiteen ilmiö
KIRJALLISUUTEMME ALKUVAIHEET
Metafiktio ja muita postmodernismeja
Nykyaikaa etsimässä.
Pop-taide syntyi 60-luvun alussa vastareaktiona modernistiselle taiteelle, ja erityisesti Yhdysvalloissa vankan aseman saavuttaneelle abstraktille ekspressionismille.
Klassismi 1600 – 1800-luvun kirjallisuus.
Eksistentialismi Eero Jussila.
Ekspressionismi Anni, Sege ja Emmi.
Kertomuksen sirpaleita muutoksen moukarissa
Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)
Hanke
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Esityksen transkriptio:

Elokuvaesteettisiä periaatteita Hollywood-kerronta ja sen haastajat

Hollywood-kerronnan periaate Ns. klassisen Hollywood-kerronnan keskeinen tavoite on tarinan kertominen Kaikkien kerronnan keinojen tulee väistyä tarinan tieltä – ts. ne eivät saa viedä katsojan huomiota pois tarinasta Tästä syystä puhutaan esim. ”näkymättömästä leikkauksesta” Keskeinen periaate ns. suojaviivasääntö tai 180 asteen sääntö

180-asteen sääntö Keskustelevaa paria kuvataan ainoastaan vaalealta alueelta, muutoin tilakäsitys hämärtyy. Mikäli kamera viedään suojaviivan toiselle puolelle henkilöt tuntuvat vaihtavan paikkaa keskenään.

Otos Sam Spadesta (Bogart) toimistossaan (John Huston: Maltese Falcon - Maltan haukka, USA 1941)

Sihteeri Effie tulee huoneeseen. Esittelyotos (establishing shot): katsojalle annetaan yleisvaikutelma tilasta jossa kohtaus tapahtuu. Samalla se luo 180 asteen suojaviivan Effien ja Samin välille.

Siirtymä puolilähikuvaan Effiestä. Kuva-vastakuva -parin ensimmäinen otos. Effie katsoo kuvan ulkopuolelle muodostaen katselinjan (eyline match) seuraavaan otokseen joka on.

vastakuva, Effien katseen kohde.

Pian huoneeseen astuu kolmas henkilö ja hänet asemoidaan tilaan uudella esittelyotoksella (reestablishing shot)

Brigid O’Shaugnessey lähestyy Spadea, kamera on siirtynyt hänen taakseen

Brigid istuutuu vastapäätä Spadea, uusi 180 asteen linja syntyy heidän välilleen ja kohtaus jatkuu sen mukaisilla kuva-vastakuva -pareilla.

Taide-elokuva ja ajatus tekijästä (auteur) Taide-elokuvalla voidaan tarkoittaa elokuvia, joiden muodossa ja tyylissä on vaikutteita “korkeamman taiteen” modernistisesta suuntauksesta, ja jotka tarjoavat vaihtoehdon valtavirtaviihteelle. USA:ssa tuontielokuvia, jotka vetoavat ensi sijassa ylemmän keskiluokan yliopistokoulutettuun yleisöön 1960-luvulla ”eurooppalainen taide-elokuva” pitkälle identtinen modernistisen elokuvan kanssa Taustalla uusi ajatus ohjaajasta auteurina (luovana tekijänä) Alexandre Astruc: 1948 - caméra-stylo Cahiers du cinéma 1950-luku: politique des auteurs Truffaut, Godard, Rohmer, Rivette, Chabrol

Modernismi: taustaa laaja suuntaus taiteessa ja kirjallisuudessa 1900-luvun alkuvuosikymmenistä lähtien: mm. Pablo Picasso, James Joyce ilmaisumuotojen radikaali uudistaminen, irtautuminen koherentista ja lineaarisesta kerronnasta, visuaalinen fragmentaatio; irtautuminen realismista Temaattisesti kiinnostus kaupunkielämään, tekniikkaan Elokuvassa ensimmäinen aalto 1920-luvulla (mm. ekspressionismi, surrealismi, dada; Buñuel, Cocteau) Äänielokuvan tultua modernismi taustalle; siiryttiin kohti realismia Kokeellinen elokuva 1960-luvulle tultaessa modernismin uusi nousu ns. taide-elokuvassa

Elokuvataiteen ajatus Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys

”Taiteellista elokuvaa” etsimässä Vuoden 1910 molemmin puolin erilaisia pyrkimyksiä tehdä elokuvasta taidetta Usein keinona elokuvan linkittäminen tunnustettuihin taidemuotoihin (kirjallisuus, teatteri, musiikki) tai historiallisiin aiheisiin Film d’Art –yhtiö (Ranska) Guisen herttuan murha 1908 ”Autorenfilm” (Saksa n. 1913 alkaen)

1910-1920-luvun uuden elokuvakulttuurin vaikutuksia Elokuvataiteen ajatus Linkki modernismiin Elokuvan kulttuurisen statuksen nousu Elokuvahistorian ajatus Ranskan elokuva-arkiston perustaminen 1930-luvulla (Henri Langlois)

Uudenlainen elokuvakulttuuri ranskassa I maailmansodan jälkeen kulttuuripiirit alkoivat kiinnostua elokuvasta ja korostaa sen asemaa taiteena Ricciotto Canudo: ”Seitsemäs taide”; keskustelu elokuvan ”fotogeenisyydestä” Uudenlaisia levityskanavia ja keskustelufoorumeita elokuvakerhot C.A.S.A. (Club des amis du septième art, 1920) elokuvalehdet Le Film, Cinéa, Ciné pour tous, La gazette des sept arts erikoistuneet elokuvateatterit Théâtre du Vieux Colombier (Jean Tedesco 1924); Studio des Ursulines (Armand Tallier 1926), Studio 28 (Jean Mauclaire 1928) esittivät vanhoja elokuvia (”klassikkoja”), kokeellisia / avantgarde-elokuvia, uusia ei-kaupallisia ja muuten laadukkaiksi katsottuja elokuvia opiskelija-alennus (Tedesco)  uutta yleisöä

Ricciotto Canudo (1879-1923) Alun perin italialainen, Ranskaan 1901 musiikkitieteilijä, esseisti, kriitikko, runoilija, romaani- ja näytelmäkirjailija Ensimmäinen merkittävä elokuvateoreetikko: ajatus elokuvasta ”seitsemäntenä taiteena” (alun perin jo 1908, lopullinen muotoilu 1919) Perusti vaikutusvaltaisen elokuvakerho C.A.S.A:n (Club des amis du septième art) 1920-luvun alussa

Mykkäelokuva taiteena: formatiivisuus 1920-luvun elokuvateorioissa korostui formatiivisuuden ajatus: elokuva muokkaa todellisuutta, ei jäljennä sitä (Elokuva)taiteen tulee siis olla formatiivista, ei realistista Vrt. 1910-20-l venäläinen formalismi: ”outouttaminen”, ”vieraannuttaminen” (ostranenie) Elokuvan ongelma: pelkkää todellisuuden mekaanista jäljentämistä (eikä siis taidetta)? Erilaisia ratkaisuja (mm. fotogeenisyys)

1920-luvun elokuvataiteen ajatus 1920-luvun Euroopassa elokuvan asemaan taiteena suhtauduttiin ristiriitaisesti Yhtäältä klassisista taideihanteista (symbolismi) nouseva elokuvan taideluonteen etsintä (impressionismi, ekspressionismi, puhdas elokuva, osin montaasiteoria) modernistisessa kontekstissa Toisaalta modernistisesta liikkeestä myös nouseva antitaiteellisuus ja ”koneihmisen” ihannointi (dada, surrealismi, osin montaasiteoria) Yleisesti ottaen taiteelliseksi mielletty (tai siksi pyrkivä) 1920-luvun eurooppalainen elokuva oli hyvin vahvasti formatiivista