Millainen suomalainen talous ostaa kalaa – ja mitkä tekijät myötävaikuttavat ostokäyttäytymiseen 18.1.2006 Kimmo Rintakoski.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Suomen Pankki Euro & talous –lehti (4/2006) Rahoitusjärjestelmän vakaus –erikoisnumero (2006) Tiedotustilaisuus
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
SALMAR-TUTKIMUKSEN TULOKSIA 2001 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
Talonrakennuksen jatkokurssi 6 op Säätekijät
Suhdannekatsaus maaseudun yritysten kannattavuuteen ja rahoitustilanteeseen 2009/2010 Perttu Pyykkönen Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos Maaseudulta.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Päihdetilastollinen vuosikirja 2012
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Vakuutusmaksutulon jakauma
1. Osakekaupan ja listayhtiöiden määrän kehitys
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
Asuntolaina-markkinat suomessa
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
19.– , Tampereen Messu- ja Urheilukeskus
Energiavuosi Energiavuosi 2008 tiedotustilaisuus Energiateollisuus ry.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Mikko Sjögren Valmennusyhtiö Varapuu
Puistolan Urheilijat Seurahinnasto.
1 SIJOITUSRAHASTO- MARKKINOIDEN KEHITYS
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Eläkeselvitys 2012: Selvitys TEKin jäsenten näkemyksistä eläkeiästä ja eläke- ehdoista
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
Kotitalouksien rahoitusvarat ja -velat
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
KPL TIET KADUT.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Menekinedistäminen Kalaviikko 2006 Katriina Partanen, Pro Kala ry.
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Päihdetilastollinen vuosikirja 2011
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä TOIMIVAT TYÖMARKKINAT – OSAAJIA JA TYÖPAIKKOJA KESKI-SUOMEEN Rantasipi Laajavuori
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Vakuutusyhtiöt Suomessa 2010 Julkaisun kuvat. Vakuutusmaksutulon jakauma
MAINOSTAJIEN LIITTO MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOSTUSTEN KEHITTYMINEN LOPPUVUONNA 2004 VERRATTUNA ALKUPERÄISEEN BUDJETTIIN SALDO MAINOSBAROMETRI.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Vakuutusyhtiöt Suomessa 2009 Julkaisun kuvat. Vakuutusmaksutulon jakauma
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Työpaikat toimialoittain Lähde: Tilastokeskus
Taustatietoja maatalouteen liittyen Lähde: MTK / MTK-Pohjois-Savo
SU MEN SALIBANDYLIITT 21 vuotta salibandya Suomessa.
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Markkinat toipuivat, toipuuko talous? Tampereen kauppakamarin syyskokous Erkki Liikanen Pääjohtaja.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
TÖISSÄ FINANSSIALALLA
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Euro & talous –lehti (4/2007) Rahoitusjärjestelmän vakaus –erikoisnumero (2007) Tiedotustilaisuus
Talous- ja strategiaryhmä Väkiluvun muutos tammi-syyskuu 2006 Tampereen seutukunta Lähde: Tilastokeskus, ennakkotieto.
Esityksen transkriptio:

Millainen suomalainen talous ostaa kalaa – ja mitkä tekijät myötävaikuttavat ostokäyttäytymiseen 18.1.2006 Kimmo Rintakoski

ACNielsen Kuluttajapaneeli Noin 1600 kotitaloutta pitää jatkuvasti kirjaa päivittäistavaraostoistaan Näyte painotetaan vastaamaan kaikkia Suomen kotitalouksia (2005 = 2.4 milj.taloutta) Mittaa pt-ostot kaikista ostopaikoista: Lidl, halpahallit, torikauppa, tuottaja- ostot, kotimyynti jne. Mittaa kotiin tehdyt pt-ostot (HOME MARKET)

Suomalaisten kotitalouksien kehitys 2000-2005

Suomalaiset kotitaloudet kehitys 2000-2005 Lähde: Tilastokeskus

Suomalaiset kotitaloudet 2000-2005 jakauma kotitalouden kokoluokittain Lähde: Tilastokeskus

Suomalaiset kotitaloudet 2000-2005 jakauma kotitalouden ikäluokittain Lähde: Tilastokeskus

Suomalaisten kotitalouksien kehitystrendejä Kotitalouksien keskikoko pienentynyt (2.2 henkeä/talous) – yhden ja kahden hengen talouksien osuus kasvanut Vanhempien (50-64v) talouksien osuus kasvanut Pitkällä aikavälillä (2005-2040) suomalaisten kotitalouksien rakenne tulee muuttumaan: eläkeläistalouksien (65+v) osuus nousee rajusti, kun suuret ikäluokat siirtyvät eläkeikään VAIKUTUKSET PÄIVITTÄISTAVAROIDEN JA KALATUOTTEIDEN KULUTUKSEEN?

Suomalaisen kotitalouden ostoskorin rakenne ja kalan asema ostoskorissa

Kotitalouden ostoskorin rakenne elo-syyskuu 2005 Ostoskorin arvo 14,90 Eur

TUOREET SIIPIKARJATUOTTEET VALMISRUOAT (eniten valmiit ateriat) TUOTERYHMÄT, JOIDEN OSUUS TALOUKSIEN OSTOSKOREISSA KASVOI elo-syyskuussa 2000 -> 2005 TUOREET SIIPIKARJATUOTTEET VALMISRUOAT (eniten valmiit ateriat) VIILIT/JOGURTIT/VANUKKAAT PAKASTEET (eniten ruoka- ja pizzapakasteet) RUOKA-AINEKSET JA TEX MEX-TUOTTEET 28

KEVYET/VÄHÄRASVAISET TUOTTEET TERVEYSVAIKUTTEISET TUOTTEET MUITA KASVUTRENDEJÄ PÄIVITTÄISTAVAROIDEN KULUTTAJAOSTOISSA elo-syyskuussa 2000 -> 2005 KEVYET/VÄHÄRASVAISET TUOTTEET TERVEYSVAIKUTTEISET TUOTTEET KAUPAN OMAT MERKIT PIDEMMÄLLE JALOSTETUT PUOLIVALMIIT JA VALMIIT ATERIA-AINEKSET 28

Suomalaisen kotitalouden kalaostot elo-lokakuu 2005

69% kotitalouksista osti kalaa elo-lokakuussa 2005 KOTITALOUKSIEN KALAOSTOT: KULUTTAJAOSTAMISEN TUNNUSLUVUT elo-lokakuu 2005 69% kotitalouksista osti kalaa elo-lokakuussa 2005 Kalaan käytettiin rahaa keskimäärin 23 euroa per kalaa ostanut talous Kalaa ostettiin keskimäärin neljä kertaa per kalaa ostanut talous 5% ostoskoreista sisälsi kalaa Kalan kertaostos oli keskimäärin 5.50 euroa per kori Kalan osuus kotitalouksien pt-ostoista oli 2% 28

ACNielsen Kuluttajapaneeli Kotitalouksien kalaostot elo-lokakuu 2005 Teollisuuden pakkaama ja irtokala

ACNielsen Kuluttajapaneeli Kotitalouksien kalaostot elo-lokakuu 2005 Ostot kalalajeittain (arvo)

ACNielsen Kuluttajapaneeli Kotitalouksien kalaostot elo-lokakuu 2005 Irtokala kalalajeittain (arvo)

ACNielsen Kuluttajapaneeli Kotitalouksien kalaostot elo-lokakuu 2005 Teollisuuden pakkaama kala kalalajeittain (arvo)

ACNielsen Kuluttajapaneeli Kotitalouksien kalaostot elo-lokakuu 2005 Ostot kalan paloittelutyypeittäin (arvo)

ACNielsen Kuluttajapaneeli Kotitalouksien kalaostot elo-lokakuu 2005 Ostot kalan käsittelytyypeittäin (arvo)

VALMIIKSI PAKATTU KALA TUORE LOHI KALATUOTTEIDEN TUOTESEGMENTIT, JOIDEN OSUUS KASVOI elo-syyskuussa 2000 -> 2005 VALMIIKSI PAKATTU KALA TUORE LOHI KALATUOTTEIDEN KESKIHINTA (JALOSTUSASTE) KYLMÄ/LÄMMINSAVUTUOTTEET FILETUOTTEET 28

Kalatuotteiden ostojen painottuminen Elinvaiheittain - Viikonpäivittäin - Myymälätyypeittäin

Erilaisten kalatuotteiden ostojen painottuminen elinvaiheittain – ostoindeksi/elo-lokakuu 2005

Erilaisten kalatuotteiden ostojen painottuminen viikonpäivittäin – ostoindeksi/elo-lokakuu 2005

Erilaisten kalatuotteiden ostojen painottuminen liiketyypeittäin – ostoindeksi/elo-lokakuu 2005

Kalatuotteiden ostojen painottuminen talouden elinvaiheittain, viikonpäivittäin ja myymälätyypeittäin Kalatuotteiden kirjon tulisi olla niin moninainen, että tuotteita löytyy -> erilaisille kuluttajaryhmille – nuorille ja vanhoille, pientalouksille ja lapsiperheille -> eri viikonpäiville - arkeen ja viikonloppuun -> erilaisiin myymälöihin – pieniin ja suuriin, itsepalveluun ja palvelutiskille MITEN KALATUOTTAJAT, TEOLLISUUS JA KAUPPA VOIVAT VASTATA PIRSTALOITUVIEN KULUTTAJARYHMIEN TARPEISIIN?

BRANDIT (tuotteistaminen, aina sama maku) MITEN KALATUOTTAJAT, TEOLLISUUS JA KAUPPA VOIVAT VASTATA PIRSTALOITUVIEN KULUTTAJARYHMIEN TARPEISIIN? BRANDIT (tuotteistaminen, aina sama maku) KÄYTÖN JA VALMISTAMISEN HELPPOUS (suikaleet) PAKKAUKSET (koko, ulkonäkö, kätevyys, säilyvyys) MAKU (maustettu, marinoitu) VÄRI (punainen/valkoinen liha) KÄYTTÖYHTEYS (wok, grillaus, etniset ateriat) JALOSTUSASTE (valmiiksi pakattu, käsitelty ja viipaloitu kalatuote) TERVEYSVAIKUTUS (vähärasvaisuus, keveys, vitamiinit) 28

TEESIT (tekijät, jotka vaikuttavat ratkaisevasti kalan kuluttajaostoihin) KALATUOTTAJAT -> turvallisuus ja puhtaus KALATEOLLISUUS -> tuotekehitys KALAKAUPPA -> monipuolinen tarjonta ja kilpailukykyinen hinnoittelu 28

Kiitos mielenkiinnosta!