Millainen suomalainen talous ostaa kalaa – ja mitkä tekijät myötävaikuttavat ostokäyttäytymiseen 18.1.2006 Kimmo Rintakoski
ACNielsen Kuluttajapaneeli Noin 1600 kotitaloutta pitää jatkuvasti kirjaa päivittäistavaraostoistaan Näyte painotetaan vastaamaan kaikkia Suomen kotitalouksia (2005 = 2.4 milj.taloutta) Mittaa pt-ostot kaikista ostopaikoista: Lidl, halpahallit, torikauppa, tuottaja- ostot, kotimyynti jne. Mittaa kotiin tehdyt pt-ostot (HOME MARKET)
Suomalaisten kotitalouksien kehitys 2000-2005
Suomalaiset kotitaloudet kehitys 2000-2005 Lähde: Tilastokeskus
Suomalaiset kotitaloudet 2000-2005 jakauma kotitalouden kokoluokittain Lähde: Tilastokeskus
Suomalaiset kotitaloudet 2000-2005 jakauma kotitalouden ikäluokittain Lähde: Tilastokeskus
Suomalaisten kotitalouksien kehitystrendejä Kotitalouksien keskikoko pienentynyt (2.2 henkeä/talous) – yhden ja kahden hengen talouksien osuus kasvanut Vanhempien (50-64v) talouksien osuus kasvanut Pitkällä aikavälillä (2005-2040) suomalaisten kotitalouksien rakenne tulee muuttumaan: eläkeläistalouksien (65+v) osuus nousee rajusti, kun suuret ikäluokat siirtyvät eläkeikään VAIKUTUKSET PÄIVITTÄISTAVAROIDEN JA KALATUOTTEIDEN KULUTUKSEEN?
Suomalaisen kotitalouden ostoskorin rakenne ja kalan asema ostoskorissa
Kotitalouden ostoskorin rakenne elo-syyskuu 2005 Ostoskorin arvo 14,90 Eur
TUOREET SIIPIKARJATUOTTEET VALMISRUOAT (eniten valmiit ateriat) TUOTERYHMÄT, JOIDEN OSUUS TALOUKSIEN OSTOSKOREISSA KASVOI elo-syyskuussa 2000 -> 2005 TUOREET SIIPIKARJATUOTTEET VALMISRUOAT (eniten valmiit ateriat) VIILIT/JOGURTIT/VANUKKAAT PAKASTEET (eniten ruoka- ja pizzapakasteet) RUOKA-AINEKSET JA TEX MEX-TUOTTEET 28
KEVYET/VÄHÄRASVAISET TUOTTEET TERVEYSVAIKUTTEISET TUOTTEET MUITA KASVUTRENDEJÄ PÄIVITTÄISTAVAROIDEN KULUTTAJAOSTOISSA elo-syyskuussa 2000 -> 2005 KEVYET/VÄHÄRASVAISET TUOTTEET TERVEYSVAIKUTTEISET TUOTTEET KAUPAN OMAT MERKIT PIDEMMÄLLE JALOSTETUT PUOLIVALMIIT JA VALMIIT ATERIA-AINEKSET 28
Suomalaisen kotitalouden kalaostot elo-lokakuu 2005
69% kotitalouksista osti kalaa elo-lokakuussa 2005 KOTITALOUKSIEN KALAOSTOT: KULUTTAJAOSTAMISEN TUNNUSLUVUT elo-lokakuu 2005 69% kotitalouksista osti kalaa elo-lokakuussa 2005 Kalaan käytettiin rahaa keskimäärin 23 euroa per kalaa ostanut talous Kalaa ostettiin keskimäärin neljä kertaa per kalaa ostanut talous 5% ostoskoreista sisälsi kalaa Kalan kertaostos oli keskimäärin 5.50 euroa per kori Kalan osuus kotitalouksien pt-ostoista oli 2% 28
ACNielsen Kuluttajapaneeli Kotitalouksien kalaostot elo-lokakuu 2005 Teollisuuden pakkaama ja irtokala
ACNielsen Kuluttajapaneeli Kotitalouksien kalaostot elo-lokakuu 2005 Ostot kalalajeittain (arvo)
ACNielsen Kuluttajapaneeli Kotitalouksien kalaostot elo-lokakuu 2005 Irtokala kalalajeittain (arvo)
ACNielsen Kuluttajapaneeli Kotitalouksien kalaostot elo-lokakuu 2005 Teollisuuden pakkaama kala kalalajeittain (arvo)
ACNielsen Kuluttajapaneeli Kotitalouksien kalaostot elo-lokakuu 2005 Ostot kalan paloittelutyypeittäin (arvo)
ACNielsen Kuluttajapaneeli Kotitalouksien kalaostot elo-lokakuu 2005 Ostot kalan käsittelytyypeittäin (arvo)
VALMIIKSI PAKATTU KALA TUORE LOHI KALATUOTTEIDEN TUOTESEGMENTIT, JOIDEN OSUUS KASVOI elo-syyskuussa 2000 -> 2005 VALMIIKSI PAKATTU KALA TUORE LOHI KALATUOTTEIDEN KESKIHINTA (JALOSTUSASTE) KYLMÄ/LÄMMINSAVUTUOTTEET FILETUOTTEET 28
Kalatuotteiden ostojen painottuminen Elinvaiheittain - Viikonpäivittäin - Myymälätyypeittäin
Erilaisten kalatuotteiden ostojen painottuminen elinvaiheittain – ostoindeksi/elo-lokakuu 2005
Erilaisten kalatuotteiden ostojen painottuminen viikonpäivittäin – ostoindeksi/elo-lokakuu 2005
Erilaisten kalatuotteiden ostojen painottuminen liiketyypeittäin – ostoindeksi/elo-lokakuu 2005
Kalatuotteiden ostojen painottuminen talouden elinvaiheittain, viikonpäivittäin ja myymälätyypeittäin Kalatuotteiden kirjon tulisi olla niin moninainen, että tuotteita löytyy -> erilaisille kuluttajaryhmille – nuorille ja vanhoille, pientalouksille ja lapsiperheille -> eri viikonpäiville - arkeen ja viikonloppuun -> erilaisiin myymälöihin – pieniin ja suuriin, itsepalveluun ja palvelutiskille MITEN KALATUOTTAJAT, TEOLLISUUS JA KAUPPA VOIVAT VASTATA PIRSTALOITUVIEN KULUTTAJARYHMIEN TARPEISIIN?
BRANDIT (tuotteistaminen, aina sama maku) MITEN KALATUOTTAJAT, TEOLLISUUS JA KAUPPA VOIVAT VASTATA PIRSTALOITUVIEN KULUTTAJARYHMIEN TARPEISIIN? BRANDIT (tuotteistaminen, aina sama maku) KÄYTÖN JA VALMISTAMISEN HELPPOUS (suikaleet) PAKKAUKSET (koko, ulkonäkö, kätevyys, säilyvyys) MAKU (maustettu, marinoitu) VÄRI (punainen/valkoinen liha) KÄYTTÖYHTEYS (wok, grillaus, etniset ateriat) JALOSTUSASTE (valmiiksi pakattu, käsitelty ja viipaloitu kalatuote) TERVEYSVAIKUTUS (vähärasvaisuus, keveys, vitamiinit) 28
TEESIT (tekijät, jotka vaikuttavat ratkaisevasti kalan kuluttajaostoihin) KALATUOTTAJAT -> turvallisuus ja puhtaus KALATEOLLISUUS -> tuotekehitys KALAKAUPPA -> monipuolinen tarjonta ja kilpailukykyinen hinnoittelu 28
Kiitos mielenkiinnosta!