Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Bolognan vanavedessä –seminaari Turku Arja Majakulma, Laurea-ammattikorkeakoulu
•Mitä tavoitteita kotikansainvälistymiselle on asetettu, miten se sisältyy opintoihin? •Mitä kaikkea kotikansainvälistyminen pitää / voisi pitää sisällään? •Miten tavoitetaan opiskelijajoukko, jolle tämä ensisijainen väylä kansainvälistyä?
Laurea on monialainen 6 koulutusalaa, 16 koulutusohjelmaa (3 englanniksi), 3 ylempää amk-koulutusohjelmaa: Kulttuuriala Luonnontieteiden ala Luonnonvara- ja ympäristöala Matkailu-, ravitsemis- ja talousala Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala
Laurean toimipisteet Laurea Hyvinkää Laurea Järvenpää Laurea Kerava Laurea Leppävaara, Espoo Laurea Lohja Laurea Otaniemi, Espoo Laurea Porvoo Laurea Tikkurila, Vantaa
Kansainvälisyys opinnoissa •Osa kaikkien koulutusohjelmien opetussuunnitelmia –uusi juonneops jossa “globalisaatio- osaaminen” yksi kaikille yhteisistä juonteista (vrt. Tuning generic competences, kansallisen ECTS-projektin amk-tutkintojen yleiset kompetenssit) –ei erillisenä vaan teemojen ja opintojaksojen sisällä siten että näkyy tavoitteissa, kolmella eri tasolla
Miksi kotikansainvälistyä? ”Monipuolista kv-asiantuntijuutta voi koota olematta päivääkään pois Suomesta, Laurean ja lähiympäristön tarjoamissa puitteissa.”
Kotikansainvälistymisen muodot Laureassa •Kansainväliset sisällöt opinnoissa •Laaja kieliohjelma •Kansainvälisyyteen orientoivat opinnot - Moona •Vieras / englanninkielinen opetustarjonta •Laurean kv-opintopolut •Kansainvälisyyttä sisältävät työelämähankkeet, LbD •Kansainvälisessä yhteistyössä toteutettavat opintojaksot, esim. virtuaaliset, Intensive programmes •Kansainväliset asiantuntijavierailut, teemapäivät, tapahtumat… •Kv-opiskelijatutortoiminta •Laurean ulkopuolinen tarjonta, esim. Virtuaaliamk
Vieraskieliset opinnot Opiskelu vieraalla kielellä Laureassa, erityisesti englanninkielisissä Degree- ohjelmissa (DP in Business Management, DP in Nursing, DP in Social Services), antaa suomalaiselle opiskelijalle mahdollisuuden kansainvälistymiseen paitsi kielen myös kansainvälisesti painottuneen opetussuunnitelman ja monikulttuurisen (ulkomaiset tutkinto- opiskelijat, vaihto-opiskelijat) opiskelijaryhmän avulla
Kv-opintopolut •Mahdollisuus erikoistua tietyn maantieteellisen alueen kv- osaajaksi •Kytkeytyvät elinkeinoelämän kannalta oleellisiin maantieteellisiin alueisiin: Itämeri-opinnot ”Hilu” (El mundo hispano-luso eli espanjaa puhuva maailma) –opinnot Lisäksi Aasiasta kiinnostuneet opiskelijat voivat hakea Aasian opintojen opinto-oikeutta valtakunnallisessa Itä- ja Kaakkois-Aasian yhteistyöverkostossa •Yleensä 60 op: kieli- ja kulttuuriopinnot 15 op, substanssiopinnot 15 op, harjoittelu 15 op ja opinnäytetyö 15 op • Suoritetaan osana tutkintoa, ei pitkitä opintoja, tehden opintopolku-hopsin pääsääntöisesti Laurean ”normaalitarjonnasta”, jolloin kv-näkökulma kytkee tarvittaessa opiskelun polulle. •Kv-opintopolun suorittanut saa todistuksen erityisosaamisestaan
Kv-tutortoiminta •Käytännön kv-työtä jo opiskeluaikana •Kv-tutor vastaanottaa ja opastaa Laureaan tulevia vaihto- ja tutkinto-opiskelijoita sekä toimii heidän tukihenkilöinään •Tukee paitsi kv-tutoreiden kansainvälistymistä, tietysti Laurean ulkomaalaisia opiskelijoita •Kv-tutorkoulutus antaa opiskelijoille tietoa, virikkeitä ja välineitä kansainväliseen toimintaan •Sekä koulutuksesta että varsinaisesta toiminnasta kertyy opintosuorituksia
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot Liikkuvuus käytännössä usein vaikeaa - kotikansainvälisyys korostuu Mahdollisuudet: •Kv-yhteistyö t&k-hankkeissa (esim. osana isompaa hanketta joka lähtee alueen työnantajien tarpeista) (edellytyksenä kv- verkostojen kehittäminen myös t&k.n tarpeista) •Kv-yhteistyö opinnäytetöissä (esim. suunnittelu, ohjaus, vastavuoroinen esittely, (sähköinen) keskustelu) •Saapuva opiskelija- ja opettajaliikkuvuus (esim. englannikielinen tarjonta suunnitellusti rakenteisiin niin että vaihto-opiskelijat voivat osallistua, ulkomaisten asiantuntijoiden hyödyntäminen opetuksessa) •Intensiivikurssit •Lyhyet opintokäynnit •Tietotekniikan hyväksikäyttö (esim. verkko-opinnot yhteisenä toteutuksena) •Kv-konferenssiesitykset ja-osallistumiset •Kansainvälinen lähdekirjallisuus •Viestintä- ja kielitaito, kulttuurien välinen vuorovaikutus
Mitä voisi olla - toimenpiteitä kotikansainvälistymisen edistämiseksi Muilta benchmarkattua: Buddy-projekti, Each-one-teach-one, Cafe lingua, International cafe Uudenlaiset tavat yhdistää oppiminen, t&k, aluekehitys – uudet oppimisympäristöt, hankkeet ja innovaatioalustat ja niiden kansainvälistyminen, työskentely näissä yhdessä kv-kumppaneiden kanssa
Kotikansainvälistyminen laajemmassa merkityksessä Henkilöstön kotikansainvälistyminen? esim. kummitoiminta Alueen (metropolialueen) kotikansainvälistyminen – kansainvälisten osaajien rekrytoiminen alueelle, palvelut, integraatio…