Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Bolognan vanavedessä –seminaari Turku 21.3.2006 Arja Majakulma, Laurea-ammattikorkeakoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Advertisements

Ainejärjestöjen kansainvälisyyskoulutus Sanna Patja, JYYn kv-sihteeri Sarianna Hirvonen, kv-valiokunnan pj.
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
Suomen koulutusjärjestelmä
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
2/2006 CIMO Liikkuvuudesta opetussuunnitelmayhteistyöhön Kansainvälinen liikkuvuus osana opintoja Irma Garam, CIMO Kansainvälistyvä opetussuunnitelma –seminaari.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Kansainvälisyys liiketalouden koulutusohjelmissa Caset Kansainvälinen kauppa International Business and Marketing Logistics (IBML) RIBA Kimmo Kallama Koulutusjohtaja.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Valintapisteet Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
TYÖLLISTYMINEN JEDUN OPISTOISSA TUTKINNOITTAIN VUOSINA Kulttuuriala.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
FUAS Kielet ja viestintä
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Henkilöstön teemapäivä KOOVEE AJANKOHTAISTA Tekijä, pvm.
Sidosryhmäseminaari Oulun seudun ammattikorkeakoulu Hakeminen vieraskielisiin koulutusohjelmiin Marjo Pääskylä, puh.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Yhteishaun periaatteelliset muutokset 2006 Muutokset vuoteen 2005 verrattuna: yksittäiset arvosanat otetaan pääsääntöisesti ylioppilastodistuksesta lukion.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
Opiskelijoiden vuosipalaute 2015.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Kirsti Virtanen Turun ammattikorkeakoulu
Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita noin Henkilökuntaa noin 500.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutoreiden koulutuspäivä Kansainväliset palvelut
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Kaivoshankkeen integrointi opetukseen Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät –
Opiskelijoiden vuosipalaute 2016.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
Toisen asteen koulutus
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Avoin ammattikorkeakoulu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
Hanke
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Esityksen transkriptio:

Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Bolognan vanavedessä –seminaari Turku Arja Majakulma, Laurea-ammattikorkeakoulu

•Mitä tavoitteita kotikansainvälistymiselle on asetettu, miten se sisältyy opintoihin? •Mitä kaikkea kotikansainvälistyminen pitää / voisi pitää sisällään? •Miten tavoitetaan opiskelijajoukko, jolle tämä ensisijainen väylä kansainvälistyä?

Laurea on monialainen 6 koulutusalaa, 16 koulutusohjelmaa (3 englanniksi), 3 ylempää amk-koulutusohjelmaa:  Kulttuuriala  Luonnontieteiden ala  Luonnonvara- ja ympäristöala  Matkailu-, ravitsemis- ja talousala  Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala  Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala

Laurean toimipisteet Laurea Hyvinkää Laurea Järvenpää Laurea Kerava Laurea Leppävaara, Espoo Laurea Lohja Laurea Otaniemi, Espoo Laurea Porvoo Laurea Tikkurila, Vantaa

Kansainvälisyys opinnoissa •Osa kaikkien koulutusohjelmien opetussuunnitelmia –uusi juonneops jossa “globalisaatio- osaaminen” yksi kaikille yhteisistä juonteista (vrt. Tuning generic competences, kansallisen ECTS-projektin amk-tutkintojen yleiset kompetenssit) –ei erillisenä vaan teemojen ja opintojaksojen sisällä siten että näkyy tavoitteissa, kolmella eri tasolla

Miksi kotikansainvälistyä? ”Monipuolista kv-asiantuntijuutta voi koota olematta päivääkään pois Suomesta, Laurean ja lähiympäristön tarjoamissa puitteissa.”

Kotikansainvälistymisen muodot Laureassa •Kansainväliset sisällöt opinnoissa •Laaja kieliohjelma •Kansainvälisyyteen orientoivat opinnot - Moona •Vieras / englanninkielinen opetustarjonta •Laurean kv-opintopolut •Kansainvälisyyttä sisältävät työelämähankkeet, LbD •Kansainvälisessä yhteistyössä toteutettavat opintojaksot, esim. virtuaaliset, Intensive programmes •Kansainväliset asiantuntijavierailut, teemapäivät, tapahtumat… •Kv-opiskelijatutortoiminta •Laurean ulkopuolinen tarjonta, esim. Virtuaaliamk

Vieraskieliset opinnot Opiskelu vieraalla kielellä Laureassa, erityisesti englanninkielisissä Degree- ohjelmissa (DP in Business Management, DP in Nursing, DP in Social Services), antaa suomalaiselle opiskelijalle mahdollisuuden kansainvälistymiseen paitsi kielen myös kansainvälisesti painottuneen opetussuunnitelman ja monikulttuurisen (ulkomaiset tutkinto- opiskelijat, vaihto-opiskelijat) opiskelijaryhmän avulla

Kv-opintopolut •Mahdollisuus erikoistua tietyn maantieteellisen alueen kv- osaajaksi •Kytkeytyvät elinkeinoelämän kannalta oleellisiin maantieteellisiin alueisiin: Itämeri-opinnot ”Hilu” (El mundo hispano-luso eli espanjaa puhuva maailma) –opinnot Lisäksi Aasiasta kiinnostuneet opiskelijat voivat hakea Aasian opintojen opinto-oikeutta valtakunnallisessa Itä- ja Kaakkois-Aasian yhteistyöverkostossa •Yleensä 60 op: kieli- ja kulttuuriopinnot 15 op, substanssiopinnot 15 op, harjoittelu 15 op ja opinnäytetyö 15 op • Suoritetaan osana tutkintoa, ei pitkitä opintoja, tehden opintopolku-hopsin pääsääntöisesti Laurean ”normaalitarjonnasta”, jolloin kv-näkökulma kytkee tarvittaessa opiskelun polulle. •Kv-opintopolun suorittanut saa todistuksen erityisosaamisestaan

Kv-tutortoiminta •Käytännön kv-työtä jo opiskeluaikana •Kv-tutor vastaanottaa ja opastaa Laureaan tulevia vaihto- ja tutkinto-opiskelijoita sekä toimii heidän tukihenkilöinään •Tukee paitsi kv-tutoreiden kansainvälistymistä, tietysti Laurean ulkomaalaisia opiskelijoita •Kv-tutorkoulutus antaa opiskelijoille tietoa, virikkeitä ja välineitä kansainväliseen toimintaan •Sekä koulutuksesta että varsinaisesta toiminnasta kertyy opintosuorituksia

Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot Liikkuvuus käytännössä usein vaikeaa - kotikansainvälisyys korostuu Mahdollisuudet: •Kv-yhteistyö t&k-hankkeissa (esim. osana isompaa hanketta joka lähtee alueen työnantajien tarpeista) (edellytyksenä kv- verkostojen kehittäminen myös t&k.n tarpeista) •Kv-yhteistyö opinnäytetöissä (esim. suunnittelu, ohjaus, vastavuoroinen esittely, (sähköinen) keskustelu) •Saapuva opiskelija- ja opettajaliikkuvuus (esim. englannikielinen tarjonta suunnitellusti rakenteisiin niin että vaihto-opiskelijat voivat osallistua, ulkomaisten asiantuntijoiden hyödyntäminen opetuksessa) •Intensiivikurssit •Lyhyet opintokäynnit •Tietotekniikan hyväksikäyttö (esim. verkko-opinnot yhteisenä toteutuksena) •Kv-konferenssiesitykset ja-osallistumiset •Kansainvälinen lähdekirjallisuus •Viestintä- ja kielitaito, kulttuurien välinen vuorovaikutus

Mitä voisi olla - toimenpiteitä kotikansainvälistymisen edistämiseksi Muilta benchmarkattua: Buddy-projekti, Each-one-teach-one, Cafe lingua, International cafe Uudenlaiset tavat yhdistää oppiminen, t&k, aluekehitys – uudet oppimisympäristöt, hankkeet ja innovaatioalustat ja niiden kansainvälistyminen, työskentely näissä yhdessä kv-kumppaneiden kanssa

Kotikansainvälistyminen laajemmassa merkityksessä Henkilöstön kotikansainvälistyminen? esim. kummitoiminta Alueen (metropolialueen) kotikansainvälistyminen – kansainvälisten osaajien rekrytoiminen alueelle, palvelut, integraatio…