Suomen Kuntaliitto toivottaa menetystä kaikille yhtenäisen perusopetuksen rakentajille
Perusopetus- ja lukiokoulutus Paras-uudistuksessa Hanke on Kuntaliiton tutkimus- ja kehittämis-ohjelmaan sisältyvä hanke, jossa Kuntaliitto on vastuullisena toteuttaja- tai rahoittaja-tahona. Hanke käynnistyi vuoden 2008 maaliskuussa ja jatkuu tämän vuoden loppuun. Hankkeessa on mukana yhdeksän aluetta eri puolilta Suomea, yhteensä 62 kuntaa. Tarkastelunäkökulma on alueellinen tai seudullinen. Perusopetus- ja lukiokoulutus Paras-uudistuksessa Hankkeessa tarkastellaan perusopetus- ja lukiokoulutuspalvelujen järjestämistä kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa. Hankkeessa kartoitetaan yhteistyöalueiden kautta Paras –hankkeen tämän hetkistä tilannetta ja kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toteutumista. Projektissa saadaan tietoa kunta- ja palvelurakenneuudistuksen vaikutuksista perusopetus- ja lukiokoulutuspalvelujen järjestämiseen. www.kunnat.net/parasopetus
www.kunnat.net/parasopetus
© Affecto Finland Oy, Lupa L7017/07 Oulun seutu: Oulu, Haukipudas, Kempele, Kiiminki, Liminka, Hailuoto, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Oulunsalo, Yli-Ii ja Ylikiiminki Järvi-Pohjanmaa:Alajärvi, Lehtimäki, Soini ja Vimpeli Sastamala: Vammala, Mouhijärvi ja Äetsä Kauhavan alue: Kauhava, Alahärmä, Ylihärmä ja Kortesjärvi Hämeenlinnan seutu: Hauho, Hämeenlinna, Kalvola, Lammi, Renko ja Tuulos Tampereen seutu: Tampere, Lempäälä, Kangasala, Nokia, Pirkkala, Vesilahti Ylöjärvi ja Orivesi Salon seutu: Salo, Halikko, Perniö, Pertteli, Kiikala, Kisko, Kuusjoki, Muurla Suomusjärvi ja Särkisalo Päijät-Häme: Artjärvi, Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Hämeenkoski Kärkölä, Lahti, Nastola, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä Keski-Karjala: Kitee, Kesälahti, Rääkkylä ja Tohmajärvi © Affecto Finland Oy, Lupa L7017/07
Yhtenäiskoulut hankealueilla Hankealueilla kouluratkaisuja on tehty luokat 1-6 käsittävien koulujen lisäksi joko luokista 1-9 tai 5-9. Perusopetuksen osalta yhtenäiskoulut nähtiin yhtenä keinona parantaa opetuspalvelujen laatua ja kehittää kouluverkkoa. Yhtenäiskoulujen koettiin eheyttävän oppilaan koulunkäyntiä poistamalla ala- ja yläkoulun välissä olevan nivelvaiheen. Luokanopettajien ja aineenopettajien käyttö joustavasti yhtenäiskoulujen eri vuosiluokilla nähtiin keinona parantaa opetuspalvelujen laatua. Toisaalta koettiin, että nykyinen koulurakennuskanta ei mahdollista yhtenäiskoulujen laajamittaista hyödyntämistä. Kaupunkien uusilla asuntoalueilla yhtenäiskouluratkaisut nähtiin ensisijaisena vaihtoehtona. Vastaajien näkemyksen mukaan yhtenäiskoulujen määrä tulee lähi- vuosina edelleen lisääntymään.
Hankealueille tehty kysely 3/2008
Hankealueille tehty kysely 3/2008
Hankealueille tehty kysely 3/2008
Yhtenäiskoulut hankealueella Taulukko: Yhtenäiskoulut ja oppilasmäärät hankealueella 2004 ja 2007
Perusopetus- ja lukiokoulutus Paras-uudistuksessa Seminaarit 9.5.2008 Hankeseminaari 29.1.2009 Päätösseminaari 11.6.2008 Yhteistoiminta-alue, elämänkaari-malli 7.4.2008 Kouluverkot Yhtenäiskoulut 25.9.2008 Palvelutuotan-non tehostaminen ja palvelujen turvaaminen Ohjausryhmän kokoukset ja teemat 12/08 Loppuraportti 23.5.2008 Kuntarajat ylittävät palvelut Tiltu, kunta-liitoskunnat 29.8.2008 Henkilöstön asema ja ongelma-alueet 5.11.2008 Hyvät käytännöt, tulosten hyödyntäminen, Arviointi 4.3.2008 Hankealueiden esittely 2008 2009 Webropol- kyselyt Aineistonkeruu Aineistonkeruu Aineistonkeruu 15.3. – 31.3. 26.5. – 6.6. 15.9. – 23.9. Aineistonkeruu Aineistonkeruu Aineistonkeruu 21.4. – 7.5. 7.8. – 23.8. Erityisasiantuntija Juha Karvonen
Hankkeen toteutumisen arviointi 8/2008 70 % 1. Aineiston keruu 2. Käynnit hankealueilla 3. Loppuraportti 4. Hankeseminaarit 5. Kyselyjen toteuttaminen 6. Aikaresurssin käyttö 100 % 55 % 50 % 70 % 60 % Taulukko 1: Hankkeen toteutumisen arviointi