Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III 12.3.2014, Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Puun alla Ei elämä aina hymyile, ei näytä kauniita kasvojaan. Toisinaan pilvilinnat pirstoutuvat, rojahtavat korkeuksistaan kovalla kolinalla. Vaan hetken.
Suomen Yrittäjäopisto NUORTEN AIKUISTEN OSAAMISOHJELMA Työseminaari III, Kuopio SYO -case.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
TUOTTAVAan aikuiskoulutuksen toimintamalliin
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Asiakkuudet luovalla alalla
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Nuorten palvelut Reimari 3
2 Saireke = Sairaalaopetuksen kehittämistoiminta • Saireke (OPM  OPH) - käytänteiden yhtenäistäminen, nivelvaihe • Laatukriteerit (OKM)
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
POHJANMAA ”Uuden energian Pohjanmaa - Energiaa huippuosaamisesta, monikulttuurisuudesta ja vahvasta yhteisöllisyydestä”.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
HANKETOIMINTA Työkyky-hanke OKM Työkykypassin koordinointi Arjen arkki ESR / OPH Paremmat arjentaidot -koordinaatiohanke -> menetelmäpankki -> menetelmätori.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Teini MINNO esiselvitys ( S12538) ohjausryhmän kokous IV Laura-Maija Hero Projektipäällikkö Tulokset Laura-Maija Hero
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
InNoste-palvelupiste (02)
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Oulun seudun ammattiopisto OSAO. 2015OSAOn esittelydiat2.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Opiskelijatilastointi Ammatillinen peruskoulutus, 5647 opiskelijaa Lukiokoulutus, 286 opiskelijaa Oppisopimuskoulutus, 1071 opiskelijaa.
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Kysely opintojen ohjauksesta
Saimaan ammattiopisto Sampo
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Työhönvalmennuksen prosessi
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä Seija Kärki Opiskelijahuollon koordinaattori Projektipäällikkö, YTL Savon ammatti- ja aikuisopisto

Lähtökohtia •OPH:n läpäisyntehostamisohjelman tuloksia (2014): –puolet kaikista keskeyttäjistä yli 20-vuotiaita •Myrskylä (2011): Nuoret työmarkkinoiden ja opiskelun ulkopuolella –18-vuotiaiksi ”hengailleista” vain 20 % suorittaa tutkinnon •Kärki (2009): Kuraattorin työ ammatillisessa oppilaitoksessa –Elämänhallinnan tukea tarvitsevalle erityisopiskelijalle suunnitellaan (opinto)ohjauksellista tukea, mutta tarjotaan pedagogisia välineitä -> tarpeen ja tuen ristiriita

Tutkinto edellä aloittaminen? •Miten asioiden olisi oltava, että systeemin määrittelemä ihminen itse haluaa sitä, mitä systeemi haluaa hänen haluavan? •Kenen tavoitteesta on kyse? •Miten siihen ammattiin opetetaan, jos opiskelija ei edes tule paikalle? •Opiskelijan oppimiselleen tarvitsema tuki usein oppilaitoksen ulkopuolella

Onnistumisen elementit Ohjaus •(Ennakko)tiedon huomioiminen -> kysyminen •Kyky kohtaamiseen, dialogiin ja merkitysten antamiseen •Tukipalveluiden tunteminen, halu monitoimijaiseen yhteistyöhön Verkosto- työ •Vastuullinen tiedonsiirto; miten, milloin, kenelle? •Asiakaslähtöisyys -> verkosto kootaan aina asiakkaan ympärille, ei organisaation •Jalkautuvan ”perustyön” hyödyntäminen Opetus •Taustatieto oppimishistoriasta ja -kokemuksista ->merkitys! •Oppimisympäristöjen asiakaslähtöisyys •Ohjaus- ja opetusosaaminen •ASENNE!

Paikallinen case •Työyhteisön kokonaisvaltainen ohjausote –Kuntouttava työote •Oppijalähtöiset pedagogiset ratkaisut •Henkilöstön huolenpitovalmiuksien lisääminen •Verkostotyö –Yksilölliset toimintamallit –Alueelliset toimintamallit

Asiakas on oman autonsa kuljettaja - ei istu virkamieskuskin kyydissä Verkostotyöhön luistonestojärjestelmä!