Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä Seija Kärki Opiskelijahuollon koordinaattori Projektipäällikkö, YTL Savon ammatti- ja aikuisopisto
Lähtökohtia •OPH:n läpäisyntehostamisohjelman tuloksia (2014): –puolet kaikista keskeyttäjistä yli 20-vuotiaita •Myrskylä (2011): Nuoret työmarkkinoiden ja opiskelun ulkopuolella –18-vuotiaiksi ”hengailleista” vain 20 % suorittaa tutkinnon •Kärki (2009): Kuraattorin työ ammatillisessa oppilaitoksessa –Elämänhallinnan tukea tarvitsevalle erityisopiskelijalle suunnitellaan (opinto)ohjauksellista tukea, mutta tarjotaan pedagogisia välineitä -> tarpeen ja tuen ristiriita
Tutkinto edellä aloittaminen? •Miten asioiden olisi oltava, että systeemin määrittelemä ihminen itse haluaa sitä, mitä systeemi haluaa hänen haluavan? •Kenen tavoitteesta on kyse? •Miten siihen ammattiin opetetaan, jos opiskelija ei edes tule paikalle? •Opiskelijan oppimiselleen tarvitsema tuki usein oppilaitoksen ulkopuolella
Onnistumisen elementit Ohjaus •(Ennakko)tiedon huomioiminen -> kysyminen •Kyky kohtaamiseen, dialogiin ja merkitysten antamiseen •Tukipalveluiden tunteminen, halu monitoimijaiseen yhteistyöhön Verkosto- työ •Vastuullinen tiedonsiirto; miten, milloin, kenelle? •Asiakaslähtöisyys -> verkosto kootaan aina asiakkaan ympärille, ei organisaation •Jalkautuvan ”perustyön” hyödyntäminen Opetus •Taustatieto oppimishistoriasta ja -kokemuksista ->merkitys! •Oppimisympäristöjen asiakaslähtöisyys •Ohjaus- ja opetusosaaminen •ASENNE!
Paikallinen case •Työyhteisön kokonaisvaltainen ohjausote –Kuntouttava työote •Oppijalähtöiset pedagogiset ratkaisut •Henkilöstön huolenpitovalmiuksien lisääminen •Verkostotyö –Yksilölliset toimintamallit –Alueelliset toimintamallit
Asiakas on oman autonsa kuljettaja - ei istu virkamieskuskin kyydissä Verkostotyöhön luistonestojärjestelmä!