Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope 1.2. 1.2.2012 Katrina Vartiainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Marratech Käyttöohjeita. Ellei bookmarks –listassa ole haluttua palvelinta, osoitteen voi kirjoittaa suoraan osoiteriville:
Wikin pikaohje /ut. Kirjautuminen palveluun • Mene osoitteeseen valitse sivun oikeasta yläkulmasta ”Sign.
SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Learning and Educational Technology Research Unit Digitaalinen portfolio oppimisen tukena (4 op) Hot Potatoes 2 h Jaana Tolonen.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani Terho Kontioinen Joensuun yliopisto.
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kielitivoliristeily Iloa ja hyötyä verkosta Katrina Vartiainen.
Susanna Plathan1 Bambuser Ohjeet videon tekemiseen
Moodlen ohje opiskelijoille
Wikispace jatkokurssi Jarmo Heikkinen Karoliina Kemppainen Satu Kylmänen.
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
© 2010 IBM Corporation1 Bannerikaruselli  Bannerikaruselli on sisällönhallinnan komponentti, jolla voidaan laittaa www-sivulla haluttuun kohtaan näkymään.
Portfolio Valitsin suosikki tehtäväkseni ”omat kirjanmerkit” tehtävän. (Ohessa omia suosikki sivustoja)
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Yhteisöllinen kehittäminen ja työskentely kokonaisuuden ja tietämyksen hallinta tietoprosessien hallinta & asiantuntijuus Uudet työkalut Mitä tietoa tuotetaan.
• Agronetiin rakennettu sähköinen toimintaympäristö, joka kokoaa yhteen kaikki koulutukseen liittyvät osa-alueet AGRONET-OPPIMISYMPÄRISTÖ Oppimisympäristö.
Lahti Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu
Veera Meuronen, Krista Valtonen, Maija Sorvo, Irina Ainasoja, Veera Niskanen, Elisa Luukko, Matleena Mäki-Petäjä, Sara Nurmi, Olli Sarvilinna, Maija Kokkonen,
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkkosivut opettajan apuna
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Wikispaces kouluttajan wikityökaluna Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Hyödynnä nettiä historiassa ja yhteiskuntaopissa.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Slideshare koonti Mervi Isola.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Office 365 –pilvipalvelut UEF:n opiskelijoille
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Connect Pro -etäopetus. Asialista Esittelyt Oppiaineet, aikataulut, koulut ja oppilasmäärät Lyhyt Connect Pro –esittely Kokemuksia viime lukuvuodelta.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
RAUMA KATRINA VARTIAINEN TURUN NORMAALIKOULU ”Käytännön kokemuksia TVT:n käytöstä lukio-opetuksessa"
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2:
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
E –oppikirjan käyttöönotto
Äikkäprojekti Ira, Samuel, Jyri & Tuomo. Tehtävän kulku  Tutustutaan kirjallisuuden genreihin/tyylikausiin eläytyvän kirjoittamisen kautta  Oppilaat.
Koppi-hanke Minna Saikkonen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jyväskylän Lyseon lukio Tikkakosken toimipiste THO / Minna Saikkonen.
TVT101 - Johdatus tieto- ja viestintäteknologiaan
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Luokan OneNote - muistikirja Jatko Sisältö 1. Apuohjelma 2. Työpöytäversio ja synkronointi 3. Materiaalin lisääminen muistikirjaan (PDF, Powerpoint,
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Kirjautuminen Opiskelijat kirjautuvat yleensä sisään vieraana. Kirjoita nimesi kenttään ja kirjaudu sisään. Voit kirjautua sisään myös omilla tunnuksilla.
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Selkokieli.
Opetusvideot oppilaiden omiin laitteisiin
Muokkaus Mari Lampinen,
Google Docs Teppo Räisänen,
Suomi.fi-viestit some-banneripohjat organisaatioille
Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen

Wikispaces • Ilmainen, jos K-12 • Sosiaalisen median väline  julkinen • HELPPO • Opettajan oma alusta kaikkeen opetukseensa • Ryhmän/luokan yhteinen alusta • Korvaa vihkotyöskentelyä • Tukee portfoliomaista työskentelyä • Myös ryhmätöihin ja verkkokeskusteluihin

Opettajan työkaluna  Kurssisuunnitelmat, kursseihin liittyvät linkit  Yleiset linkit, materiaalit ym. jakoon  Hot Potatoes-tehtävät ym. voi tallentaa suoraan wikiin  Opiskelijat eivät tarvitse salasanoja  helpompi käyttää ja löytää

Opiskelijoiden kanssa  Kurssi- tai ryhmäkohtainen  Jokaiselle opiskelijalle oma sivu tai yhteisiä sivuja  Projects-työkalun avulla saadaan sivuja myös piiloon julkisuudelta  Myös vuorovaikutteisuutta: vierailut ja kommentoinnit toisten sivuille, keskustelutyökalu

Opiskelijoiden kanssa  Mahdollistaa kurssin kaikkien materiaalien jaon yhdessä paikassa  Opiskelijoiden omat sivut osa arviointia  Voidaan yhdistää muihin työkaluihin  monipuolisuutta ja hauskuuttakin opetukseen ja oppimiseen 

Wikien elävöittäjiä  Youtube-videot: voidaan joko upottaa sivuille tai liittää linkin kautta  Opiskelijoiden omat videot, esim. läppäreillä tehdyt keskustelut  dvolver-animaatiot  Jigsaw-planet: palapelejä  Sarjakuvat: toondoo, makebeliefscomix

Videonauhoitukset  Tarvitaan kamera, ulkoinen mikrofoni voi olla tarpeen, jos oppilaat puhuvat hiljaa  Läppäreiden omat videointiohjelmat?  Windows 1998: Moviemaker  Ilmaisohjelma: DEBUT (päivitys maksullinen)  Wikeihin ei voi tallentaa kovin isoa tiedostoa, kannattaa tehdä lyhyitä juttuja ja tallentaa mp4- muotoon.

Muita härpäkkeitä • dvolver-animaatiot: Esimerkiksi opitun asian kertaamiseen. Opiskelijat tekevät valmiiksi, lähettävät viestin ohjelman kautta omaan sähköpostiinsa  saavat linkkiosoitteen, jonka laittavat omalle wikispaces-sivullensa • Sarjakuvat: (vaatii kirjautumisen) •

Jigsaw-planet: palapelejä • (vaatii kirjautumisen) • Tee ensin palapelin pohja, esim. Word-tiedostona. Muuta se kuvatiedostoksi (jpeg) osoitteessa (convert and upload), tallenna uusi tiedosto esim. työpöydälle. Jigsawplanetin sivulla „create“  luo palapelin. Lähetä itsellesi s-postitse sen osoite  saat linkin liitettäväksi Wikispaces-alustaan

Kokemuksia  Ilmaisohjelmista tulee maksullisia  pitää jatkuvasti seurata aikaansa, etsiä ja opetella uusia ohjelmia  Kollegiaalinen ideoiden jakaminen tärkeää  Opiskelijoiden tekniset taidot vaihtelevat paljon  Perustaidoilla pääsee nykyisin jo aika pitkälle  Pikkuhiljaa eteenpäin: kaikkea ei tarvitse osata heti. Pedagogista näkemystä uusien välineiden käytöstä tulee vain käyttämällä välineitä opetuksessa ja opiskelijoiden kanssa.