Joukkoliikenteen järjestäminen Tampereen kaupunkiseudulla Matti Rainio selvitysmies
Toimivaltainen viranomainen Sisältö Selvitystyöstä Taustoja Organisointi Toimivaltainen viranomainen Tehtävät Kaupunkiseudun näkökulma Joukkoliikenteen järjestämistavoista Nykytilanteesta Markkinaehtoisesti / PSA:n mukaan Päätelmiä
Selvitystyöstä
Selvityksen taustalla: liikennepolitiikkaa Valtioneuvoston liikennepoliittinen selonteko (maaliskuu 2008) Seudullisen joukkoliikenteen kehittämistarve suurilla kaupunkiseuduilla Lainsäädäntö => joukkoliikenteen palvelujen suunnittelu seudullisina kokonaisuuksina Seutulinjojen palvelutason parantaminen Tampereen seudun liikennepoliittiset tavoitteet (TASE 2025) Seudullisen joukkoliikenteen vaihtoehtoiset toteuttamismahdollisuudet selvitetään Seutuhallinnon yhteyteen perustetaan tilaajamallin mukainen liikenneorganisaatio
Selvityksen taustalla: aiempia suunnitelmia Tampereen seudun joukkoliikenteen suunnittelu yhtenä kokonaisuutena (Lauri Helke, dipl.työ, 7.6.2006) Suurempina kokonaisuuksina suunnittelu kannattavaa Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen liikennejärjestelmän näkökulmasta (TASE 2025, pientyöryhmän muistio, 10.9.2008) Seudullinen tilaaja-tuottajamalli Seudullinen joukkoliikenneorganisaatio Tampereen ja Turun seuduilla (Turku, Varsinais-Suomen liitto, Tampere, valmistuu 6.2009) Seudullinen viranomainen, PSA:n mukaiset ratkaisut
Selvityksen taustalla: henkilöliikennelain uudistus Lain tavoitteena joukkoliikenteen kehittäminen niin, että koko maassa on välttämättömiä liikkumistarpeita vastaavat joukkoliikennepalvelut ja runsasväkisillä kaupunkiseuduilla ja niiden välisessä liikenteessä palvelutaso niin korkea, että joukkoliikenteen kulkutapaosuus kasvaa EU:n palvelusopimusasetus (PSA) säätää joukkoliikenteestä, jossa yhteiskunnan rooli on suuri, kansallinen joukkoliikennelaki (JLL) täydentää PSA:ta ja säätää markkinaehtoisesta liikenteestä PSA ja JLL tulevat voimaan 3.12.2009
Työn organisointi Selvitysmies 2.1.-30.9.2009 Tukiryhmä: kuntien ja Pirkanmaan liiton nimeämät yhteyshenkilöt Selvitystyö palvelee meneillään olevaa kaupunkiseudun rakennemallityötä Kolme osatehtävää - Lausunto joukkoliikennelaista - Joukkoliikenteen järjestelytapojen kuvaaminen ja vertailu - Esitys joukkoliikenneorganisaatioksi Tampereen kaupunkiseudulle Etenemisraportointi kuntajohtajakokoukselle ja seutuhallitukselle Kuntakierros elokuussa Kunnissa päätöksentekovalmius 1.10.2009
Tukiryhmän jäsenet Reijo Riekkola, apulaiskunnanjohtaja, Kangasalan kunta Timo Nevala, projektijohtaja, Lempäälän kunta Johanna Plihtari-Siltanen, suunnitteluinsinööri, Nokian kaupunki Timo Toivonen, hallintojohtaja, Oriveden kaupunki Sanna Siukola, toimistoinsinööri, Pirkkalan kunta Mika Periviita, joukkoliikennepäällikkö, Tampereen kaupunki Minna Hutko-Peltoniemi, hallintojohtaja, Vesilahden kunta Timo Saari, hallintojohtaja, Ylöjärven kaupunki Pentti Hämäläinen, edunvalvontajohtaja, Pirkanmaan liitto
Toimivaltainen viranomainen
Toimivaltaisen viranomaisen tärkeimmät tehtävät Päättää joukkoliikenteen järjestämistavasta alueellaan Määrittelee joukkoliikenteen palvelutason Ostaa joukkoliikennepalveluja Toimii lupaviranomaisena
Mahdolliset toimivaltaiset viranomaiset Tampereen kaupunkiseudulla Länsi-Suomen lääninhallitus / ELY ja omalla alueellaan Tampereen kaupunki Tampereen kaupungin viranomainen ja seudullinen joukkoliikennelautakunta (vastuukuntamalli Lahden ja Hämeenlinnan tapaan) Osana Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymää Uusi liikennekuntayhtymä (malli pääkaupunkiseutu)
Länsi-Suomen lääninhallitus / ELY ja Tampereen kaupunki Lääninhallituksen/ELYn toimivalta-alueena kehyskunnat, Tampereen kaupungilla toimivalta omassa liikenteessään Lähellä nykyistä käytäntöä Ei tue liikenteen suunnittelua seudullisena kokonaisuutena Kuntien vaikutusvalta alueensa joukkoliikenteeseen vähäinen Nopea toteuttaa (käytännössä syntyy, jos ei valita muita vaihtoehtoja)
Tampereen kaupunki vastuukuntana Tampereen kaupungin viranomaisen toimivalta-alueena kaupunkiseutu Kuntien edustus turvataan perustettavassa joukkoliikennelautakunnassa Suunnittelu/tilaajaorganisaatio muodostetaan vahvistamalla Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikköä (2 - 3 henkilöä) Mahdollistaa joukkoliikenteen suunnittelun kaupunkiseudun kattavana kokonaisuutena Hyvä yhteys Tampereen liikenteen ja maankäytön suunnitteluun Kohtalaisen nopeasti toteutettavissa
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä Toimivaltainen viranomainen nykyisen kuntayhtymän yhteyteen Kuntayhtymän nykyinen hallinto + mahdollisesti seudullinen joukkoliikennelautakunta Tampereen joukkoliikenneyksikkö + 2 – 3 henkilöä kehyskunnista siirtyy kuntayhtymän palvelukseen Mahdollistaa joukkoliikenteen suunnittelun kaupunkiseudun kattavana kokonaisuutena Hyvä yhteys Tampereen kaupunkiseudun maankäytön kehittämiseen (rakennemallityö) Kohtalaisen nopeasti toteutettavissa
Tampereen seudun liikennekuntayhtymä Perustetaan uusi liikennekuntayhtymä Perustamissopimuksen mukainen hallinto Tampereen joukkoliikenneyksikkö + 2 – 3 henkilöä kehyskunnista siirtyy perustettavan kuntayhtymän palvelukseen Mahdollistaa joukkoliikenteen suunnittelun kaupunkiseudun kattavana kokonaisuutena Toteuttaminen vie aikaa (edelliset vaihtoehdot voivat olla välivaiheena)
Joukkoliikenteen järjestämistavoista
Mallilinja 80, Hämeenkyrö – Ylöjärvi – Tampere Liikenteenhoitotapa: Yritysaloitteinen Liikennelupa/viranomainen: Joukkoliikennelupa/L-S LH + linjaliikennelupa/L-S LH Lippujärjestelmä: Matkahuollon kilometripohjainen, Tampereen alueella myös Tampereen kaupungin tasataksa (yhteistariffisopimus) Seutuliput: Hämeenkyrö – Ylöjärvi: Tampereen läntinen seutulippu Hämeenkyrö – Tampere: Tampereen läntinen seutulippu + Tamperelaajennus (tarpeen mukaan lisälaajennus Tampereen sisäisiin matkoihin) Ylöjärvi – Tampere: Tampereen kaupunkiseudun seutulippu (sisältää Tampereen sisäiset matkat)
Mallilinja 30, Etelä-Hervanta - Keskustori Liikenteenhoitotapa: Ostoliikenne (tilaaja-tuottajamalli) Liikennelupa/viranomainen: Joukkoliikennelupa/L-S LH Lippujärjestelmä: Tampereen kaupungin tasataksa Seutuliput: Tampereen kaupunkiseudun seutulippu ja seuraavat seutuliput, joihin on hankittu Tampereen sisäiseen liikenteeseen oikeuttava laajennus: Tampereen läntinen seutulippu, Tampereen itäinen seutulippu ja Etelä-Pirkanmaan seutulippu
Joukkoliikennematkat Tampereen seudulla Muut matkat 5-10 % Seutuliikenne Tampereelle 20 000 matkaa/vrk (< 20 %) Tampereen sisäinen liikenne 85 000 matkaa/vrk (75 %) Seutuliikenne Tampereelle muodostaa noin 35 % koko seudun linjakilometreistä ja 30 % koko seudun linjatunneista Lähde: TASE 2025 Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen – liikennejärjestelmänäkökulma Strafica / Trafix 19
Henkilöliikennekustannuksia kunnittain 2008 (€, netto)
Joukkoliikenteen järjestäminen siirtymäaikana (Tampere) Linjaliikenneluvan voimassaoloajaksi siirtymäajan liikennöintisopimus (enintään kuitenkin 2.12.2019 saakka) Liikennöitsijä voi jatkaa voimassaoloaikaa 30.6.2014 saakka, jos liikennelupa päättyy sitä ennen (Tampereen seudulla useat luvat päättyvät 31.5.2012) Jos liikennelupa voimassa pitkään, toimivaltainen viranomainen voi irtisanoa sopimuksen päättymään 30.6.2015 tai myöhemmin (irtisanomisaika 18 kk)
Joukkoliikenteen järjestämistapa Toimivaltainen viranomainen päättää alueellaan joukkoliikenteen järjestämisestä joko - markkinaehtoisesti - palvelusopimusasetuksen mukaisesti - näitä yhdistellen Palvelusopimusasetuksen (PSA) mukaisesti liikenne järjestetään, kun halutaan varmistaa markkina-ehtoisesti syntyviä paremmat joukkoliikennepalvelut (määrä, laatu, varmuus, luotettavuus, matkustaja-hinnat)
Markkinaehtoinen liikenne Reittiliikennettä, jonka harjoittamiseen tarvitaan joukkoliikenneluvan lisäksi reittiliikennelupa Luvan mukaiseen liikenteeseen sitouduttava vähintään kahdeksi vuodeksi Lipunhintoja voi alentaa soveltamalla yleistä sääntöä tai erityislainsäädännöllä Perustuu vapaaseen kilpailuun. Toimivaltaisella viranomaisella melko rajoitetut mahdollisuudet vaikuttaa liikenteen syntyyn (minimisääntely ja jossain määrin tarjonnan vertaaminen suunniteltuun palvelutasoon) :
Palvelusopimusasetuksen (PSA) mukainen liikenne Tilaaja-tuottajamalli kilpailutus, taloudellinen riski ja suunnitteluvastuu pitkälti tilaajalla Käyttöoikeussopimus kilpailutuksen perusteella yksinoikeus taloudellista riskiä ja suunnitteluvastuuta lisätty liikennöitsijälle Oma tuotanto
Päätelmiä Jos halutaan suunnitella joukkoliikenne suurempana (seudullisena) kokonaisuutena, valinta on seudullinen toimivaltainen viranomainen Vaikka siirtymäajan liikennöintisopimukset ulottuvat ainakin 30.6.2014 saakka, päätös olisi hyvä tehdä tämän syksyn aikana jää riittävä aika tarvittaviin järjestelyihin seudullinen toimivaltainen viranomainen ehtii joukkoliikennelain seuraavaan versioon Malli, jossa on sekä PSA:n mukaista että markkinaehtoista liikennettä on todennäköinen Tampereen oman tuotannon asema vaatii lisäselvityksiä yhtiöittäminen omistuspohjan laajentaminen seudulliseksi
THANK YOU! KIITOS! matti.rainio@tampereenseutu.fi, puh. 040 352 5380