Toimivaltainen viranomainen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Henkilöliikenne muutoksessa Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät
Advertisements

Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
Henriika Weiste, WayStep Consulting Ky
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
TASE 2025 JOUKKOLIIKENTEEN - Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen - liikennejärjestelmänäkökulma.
Tampereen seudun joukkoliikennesuunnitelma Tilannekatsaus.
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Seututekpa Ilkka Ojala Toimitusjohtaja Tampereen Tilakeskus UKK-Instituutti
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
TASE Tampereen seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015.
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
joukkoliikenneorganisaatio Helsingin Seudun Liikenne (HSL)
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Tampereen kaupunkiseudun taajamarakenne ja työssäkäyntialue
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
KAUPUNKISEUTU infotilaisuus Joukkoliikenteen järjestäminen Matti Rainio selvitysmies.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Tampereen kaupunkiseutu osana Etelä-Suomen kaupunkirihmastoa? Jari Kolehmainen & Markku Sotarauta Alueellisen kehittämisen tutkimusyksikkö (Sente) Tampereen.
Ajankohtaista – seutusivistys
Kaupunkiseudun yhteistyösuunnitelma Maankäyttö, asuminen ja liikenne Seutuhallituksen nimeämä maankäyttö- ja rakennetyöryhmä, pj. Risto Laaksonen Yhteistyön.
KUUMA –johtokunta HS
Yhteistyösuunnitelma kehyskuntien näkökulmasta. 1.Seutustrategiaa konkretisoivan seutuyhteistyön toimeenpanosuunnitelma -Keskitytty aivan oikein sen keskeisiin.
Seudullisten työryhmien tulokset kaudella Maankäyttötyöryhmä Liikennejärjestelmätyöryhmä Asuntopoliittinen työryhmä Teknisten palvelujen työryhmä.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Toimintaympäristö Muuttajien taustatiedot Leena Salminen Muuttajien taustatiedot julkaistaan verotuksen valmistumisesta johtuen yli kahden.
Väestö ja väestön muutokset Tampere Kaupunkiseudun kunnat
Joukkoliikenne Lohjalla Logistiikkayksikkö Kuntatilaisuus
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2016
Väestöennuste ikäryhmittäin Kangasalla
Toimipaikat päätoimialoilla Kangasalla 2013–2015
Työlliset toimialoittain Kangasalla 2007–2015
Väestön pääasiallinen toiminta Kangasalla 1990–2015
Elinkeinorakenne sukupuolen mukaan Kangasalla 2015
Tampereen kaupunkiseudun kuntien välinen pendelöinti 2015
Aloittaneet ja lopettaneet yritykset Kangasalla 2005–2016
Väestönmuutokset Kangasalla 1990–2016
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2017
Tampere - Suomen edelläkävijä, Lessons Learned
Väestönmuutokset Kangasalla 1990–2017
Työlliset toimialoittain Kangasalla 2007–2016
Aloittaneet ja lopettaneet yritykset Kangasalla 2005–2017
Väestön pääasiallinen toiminta Kangasalla 1990–2017
Elinkeinorakenne sukupuolen mukaan Kangasalla 2016
Väestöennuste ikäryhmittäin Kangasalla
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2018
Esityksen transkriptio:

Joukkoliikenteen järjestäminen Tampereen kaupunkiseudulla Matti Rainio selvitysmies

Toimivaltainen viranomainen Sisältö Selvitystyöstä Taustoja Organisointi Toimivaltainen viranomainen Tehtävät Kaupunkiseudun näkökulma Joukkoliikenteen järjestämistavoista Nykytilanteesta Markkinaehtoisesti / PSA:n mukaan Päätelmiä

Selvitystyöstä

Selvityksen taustalla: liikennepolitiikkaa Valtioneuvoston liikennepoliittinen selonteko (maaliskuu 2008) Seudullisen joukkoliikenteen kehittämistarve suurilla kaupunkiseuduilla Lainsäädäntö => joukkoliikenteen palvelujen suunnittelu seudullisina kokonaisuuksina Seutulinjojen palvelutason parantaminen Tampereen seudun liikennepoliittiset tavoitteet (TASE 2025) Seudullisen joukkoliikenteen vaihtoehtoiset toteuttamismahdollisuudet selvitetään Seutuhallinnon yhteyteen perustetaan tilaajamallin mukainen liikenneorganisaatio

Selvityksen taustalla: aiempia suunnitelmia Tampereen seudun joukkoliikenteen suunnittelu yhtenä kokonaisuutena (Lauri Helke, dipl.työ, 7.6.2006) Suurempina kokonaisuuksina suunnittelu kannattavaa Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen liikennejärjestelmän näkökulmasta (TASE 2025, pientyöryhmän muistio, 10.9.2008) Seudullinen tilaaja-tuottajamalli Seudullinen joukkoliikenneorganisaatio Tampereen ja Turun seuduilla (Turku, Varsinais-Suomen liitto, Tampere, valmistuu 6.2009) Seudullinen viranomainen, PSA:n mukaiset ratkaisut

Selvityksen taustalla: henkilöliikennelain uudistus Lain tavoitteena joukkoliikenteen kehittäminen niin, että koko maassa on välttämättömiä liikkumistarpeita vastaavat joukkoliikennepalvelut ja runsasväkisillä kaupunkiseuduilla ja niiden välisessä liikenteessä palvelutaso niin korkea, että joukkoliikenteen kulkutapaosuus kasvaa EU:n palvelusopimusasetus (PSA) säätää joukkoliikenteestä, jossa yhteiskunnan rooli on suuri, kansallinen joukkoliikennelaki (JLL) täydentää PSA:ta ja säätää markkinaehtoisesta liikenteestä PSA ja JLL tulevat voimaan 3.12.2009

Työn organisointi Selvitysmies 2.1.-30.9.2009 Tukiryhmä: kuntien ja Pirkanmaan liiton nimeämät yhteyshenkilöt Selvitystyö palvelee meneillään olevaa kaupunkiseudun rakennemallityötä Kolme osatehtävää - Lausunto joukkoliikennelaista - Joukkoliikenteen järjestelytapojen kuvaaminen ja vertailu - Esitys joukkoliikenneorganisaatioksi Tampereen kaupunkiseudulle Etenemisraportointi kuntajohtajakokoukselle ja seutuhallitukselle Kuntakierros elokuussa Kunnissa päätöksentekovalmius 1.10.2009

Tukiryhmän jäsenet Reijo Riekkola, apulaiskunnanjohtaja, Kangasalan kunta Timo Nevala, projektijohtaja, Lempäälän kunta Johanna Plihtari-Siltanen, suunnitteluinsinööri, Nokian kaupunki Timo Toivonen, hallintojohtaja, Oriveden kaupunki Sanna Siukola, toimistoinsinööri, Pirkkalan kunta Mika Periviita, joukkoliikennepäällikkö, Tampereen kaupunki Minna Hutko-Peltoniemi, hallintojohtaja, Vesilahden kunta Timo Saari, hallintojohtaja, Ylöjärven kaupunki Pentti Hämäläinen, edunvalvontajohtaja, Pirkanmaan liitto

Toimivaltainen viranomainen

Toimivaltaisen viranomaisen tärkeimmät tehtävät Päättää joukkoliikenteen järjestämistavasta alueellaan Määrittelee joukkoliikenteen palvelutason Ostaa joukkoliikennepalveluja Toimii lupaviranomaisena

Mahdolliset toimivaltaiset viranomaiset Tampereen kaupunkiseudulla Länsi-Suomen lääninhallitus / ELY ja omalla alueellaan Tampereen kaupunki Tampereen kaupungin viranomainen ja seudullinen joukkoliikennelautakunta (vastuukuntamalli Lahden ja Hämeenlinnan tapaan) Osana Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymää Uusi liikennekuntayhtymä (malli pääkaupunkiseutu)

Länsi-Suomen lääninhallitus / ELY ja Tampereen kaupunki Lääninhallituksen/ELYn toimivalta-alueena kehyskunnat, Tampereen kaupungilla toimivalta omassa liikenteessään Lähellä nykyistä käytäntöä Ei tue liikenteen suunnittelua seudullisena kokonaisuutena Kuntien vaikutusvalta alueensa joukkoliikenteeseen vähäinen Nopea toteuttaa (käytännössä syntyy, jos ei valita muita vaihtoehtoja)

Tampereen kaupunki vastuukuntana Tampereen kaupungin viranomaisen toimivalta-alueena kaupunkiseutu Kuntien edustus turvataan perustettavassa joukkoliikennelautakunnassa Suunnittelu/tilaajaorganisaatio muodostetaan vahvistamalla Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikköä (2 - 3 henkilöä) Mahdollistaa joukkoliikenteen suunnittelun kaupunkiseudun kattavana kokonaisuutena Hyvä yhteys Tampereen liikenteen ja maankäytön suunnitteluun Kohtalaisen nopeasti toteutettavissa

Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä Toimivaltainen viranomainen nykyisen kuntayhtymän yhteyteen Kuntayhtymän nykyinen hallinto + mahdollisesti seudullinen joukkoliikennelautakunta Tampereen joukkoliikenneyksikkö + 2 – 3 henkilöä kehyskunnista siirtyy kuntayhtymän palvelukseen Mahdollistaa joukkoliikenteen suunnittelun kaupunkiseudun kattavana kokonaisuutena Hyvä yhteys Tampereen kaupunkiseudun maankäytön kehittämiseen (rakennemallityö) Kohtalaisen nopeasti toteutettavissa

Tampereen seudun liikennekuntayhtymä Perustetaan uusi liikennekuntayhtymä Perustamissopimuksen mukainen hallinto Tampereen joukkoliikenneyksikkö + 2 – 3 henkilöä kehyskunnista siirtyy perustettavan kuntayhtymän palvelukseen Mahdollistaa joukkoliikenteen suunnittelun kaupunkiseudun kattavana kokonaisuutena Toteuttaminen vie aikaa (edelliset vaihtoehdot voivat olla välivaiheena)

Joukkoliikenteen järjestämistavoista

Mallilinja 80, Hämeenkyrö – Ylöjärvi – Tampere Liikenteenhoitotapa: Yritysaloitteinen Liikennelupa/viranomainen: Joukkoliikennelupa/L-S LH + linjaliikennelupa/L-S LH Lippujärjestelmä: Matkahuollon kilometripohjainen, Tampereen alueella myös Tampereen kaupungin tasataksa (yhteistariffisopimus) Seutuliput: Hämeenkyrö – Ylöjärvi: Tampereen läntinen seutulippu Hämeenkyrö – Tampere: Tampereen läntinen seutulippu + Tamperelaajennus (tarpeen mukaan lisälaajennus Tampereen sisäisiin matkoihin) Ylöjärvi – Tampere: Tampereen kaupunkiseudun seutulippu (sisältää Tampereen sisäiset matkat)

Mallilinja 30, Etelä-Hervanta - Keskustori Liikenteenhoitotapa: Ostoliikenne (tilaaja-tuottajamalli) Liikennelupa/viranomainen: Joukkoliikennelupa/L-S LH Lippujärjestelmä: Tampereen kaupungin tasataksa Seutuliput: Tampereen kaupunkiseudun seutulippu ja seuraavat seutuliput, joihin on hankittu Tampereen sisäiseen liikenteeseen oikeuttava laajennus: Tampereen läntinen seutulippu, Tampereen itäinen seutulippu ja Etelä-Pirkanmaan seutulippu

Joukkoliikennematkat Tampereen seudulla Muut matkat 5-10 % Seutuliikenne Tampereelle 20 000 matkaa/vrk (< 20 %) Tampereen sisäinen liikenne 85 000 matkaa/vrk (75 %) Seutuliikenne Tampereelle muodostaa noin 35 % koko seudun linjakilometreistä ja 30 % koko seudun linjatunneista Lähde: TASE 2025 Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen – liikennejärjestelmänäkökulma Strafica / Trafix 19

Henkilöliikennekustannuksia kunnittain 2008 (€, netto)

Joukkoliikenteen järjestäminen siirtymäaikana (Tampere) Linjaliikenneluvan voimassaoloajaksi siirtymäajan liikennöintisopimus (enintään kuitenkin 2.12.2019 saakka) Liikennöitsijä voi jatkaa voimassaoloaikaa 30.6.2014 saakka, jos liikennelupa päättyy sitä ennen (Tampereen seudulla useat luvat päättyvät 31.5.2012) Jos liikennelupa voimassa pitkään, toimivaltainen viranomainen voi irtisanoa sopimuksen päättymään 30.6.2015 tai myöhemmin (irtisanomisaika 18 kk)

Joukkoliikenteen järjestämistapa Toimivaltainen viranomainen päättää alueellaan joukkoliikenteen järjestämisestä joko - markkinaehtoisesti - palvelusopimusasetuksen mukaisesti - näitä yhdistellen Palvelusopimusasetuksen (PSA) mukaisesti liikenne järjestetään, kun halutaan varmistaa markkina-ehtoisesti syntyviä paremmat joukkoliikennepalvelut (määrä, laatu, varmuus, luotettavuus, matkustaja-hinnat)

Markkinaehtoinen liikenne Reittiliikennettä, jonka harjoittamiseen tarvitaan joukkoliikenneluvan lisäksi reittiliikennelupa Luvan mukaiseen liikenteeseen sitouduttava vähintään kahdeksi vuodeksi Lipunhintoja voi alentaa soveltamalla yleistä sääntöä tai erityislainsäädännöllä Perustuu vapaaseen kilpailuun. Toimivaltaisella viranomaisella melko rajoitetut mahdollisuudet vaikuttaa liikenteen syntyyn (minimisääntely ja jossain määrin tarjonnan vertaaminen suunniteltuun palvelutasoon) :

Palvelusopimusasetuksen (PSA) mukainen liikenne Tilaaja-tuottajamalli kilpailutus, taloudellinen riski ja suunnitteluvastuu pitkälti tilaajalla Käyttöoikeussopimus kilpailutuksen perusteella yksinoikeus taloudellista riskiä ja suunnitteluvastuuta lisätty liikennöitsijälle Oma tuotanto

Päätelmiä Jos halutaan suunnitella joukkoliikenne suurempana (seudullisena) kokonaisuutena, valinta on seudullinen toimivaltainen viranomainen Vaikka siirtymäajan liikennöintisopimukset ulottuvat ainakin 30.6.2014 saakka, päätös olisi hyvä tehdä tämän syksyn aikana jää riittävä aika tarvittaviin järjestelyihin seudullinen toimivaltainen viranomainen ehtii joukkoliikennelain seuraavaan versioon Malli, jossa on sekä PSA:n mukaista että markkinaehtoista liikennettä on todennäköinen Tampereen oman tuotannon asema vaatii lisäselvityksiä yhtiöittäminen omistuspohjan laajentaminen seudulliseksi

THANK YOU! KIITOS! matti.rainio@tampereenseutu.fi, puh. 040 352 5380