Sosiaalisen median verkkopalveluja Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Sosiaalisen median palveluita - facebook Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Tom Laine, LinkedIn heavy user vuodesta
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Valtteri Suominen Deviantart.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Youtube.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TWITTER YRITYSTOIMINNAN TUKEMISESSA Kiravo-projekti 2012.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Kiravo-projekti 2011.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
IGOOGLE YRITTÄJILLE Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
TTL Sosiaalisessa mediassa
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet ja Fronter Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
PIKAOPAS LYNCIN KÄYTTÖÖN
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Krista Auvinen 2011.
Maaseutu.fi on uudistunut -
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Twitterin etusivu Twitterin etusivulta löydät ”Top Tweets”, eli uusimmat tweetit. Etusivulla on myöskin nappi jota painamalla pääsee rekisteröitymissivulle.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
FINGERPORI
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Someoppaita – step by step Twitter AVO-hanke Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Keskusteluryhmän etsiminen ja keskusteluun liittyminen Voit etsiä ryhmiä, joihin sinulla on pääsyoikeus, käyttämällä Lync-hakua. 1.Napsauta Lyncin pääikkunassa.
Linkedin Yty-ryhmän eli Yhteisöllisen työskentelyn ryhmän Linkedin-työpajan alustus Vesa Rinne.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Wallwisher.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
Twitter Teppo Räisänen, Liiketalouden yksikkö Oulun seudun ammattikorkeakoulu.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Sosiaalinen media & työnhaku
Jarkko Muhonen TeamProg
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Muokkaus Mari Lampinen,
Esityksen transkriptio:

Sosiaalisen median verkkopalveluja Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra

Sisältö  Twitter  LinkedIn  Facebook

Twitter - mikrobloggauspalvelu  on pikaviestin  voi lähettää korkeintaan 140 merkin mittaisia pikaviestejä eli tweettejä  käytetyin sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookin jälkeen  perustuu muiden käyttäjien seuraamiseen  kuka tahansa voi seurata ketä tahansa

Twitter  amerikkalainen - suositumpi englanninkielisessä maailmassa  300 miljoonaa käyttäjää (kesäkuussa 2011)  Yli 400 miljoonaa pikaviestiä päivässä  nykyään suomenkielinen

Twitter sopii  verkostoitumiseen  kiinnostavien uutisten ja artikkelien löytämiseen tai jakamiseen  mielenkiintoisten henkilöiden ja yritysten seuraamiseen  työpaikkojen seurantaan  reaaliaikaiseen tiedonhakuun

Reaaliaikainen tiedonhaku  Twitterin sisältö on reaaliaikaista verkon sisältöä; uutisista ja tapahtumista voi raportoida välittömästi  Reaaliaikaisesti julkaistun materiaalin tuottamisella ja sen julkaisulla on lyhyt tai olematon aikaväli.  Twitteriin ei tarvitse kirjautua tai rekisteröityä hakiessasi ajankohtaista tietoa osoitteesta: Twitter search  Esim. voi katsoa avoimet työpaikat tai julkisuuden henkilöitä

Seuraaminen  Luodessasi oman Twitter-sivun sinne ilmestyy niiden seurattavien päivityksiä eli tweetteja, joita seuraat.  Aihepiirejä merkitään hastagilla eli risuaidalla #  Hastagien avulla voi seurata tiettyjä aiheita käsitteleviä keskusteluja esim. #opettajat on tapa viitata Twitter-käyttäjään  RT tarkoittaa, että käyttäjä on välittänyt eteenpäin toisen käyttäjän viestin (ReTweet)

LinkedIn - verkkoyhteisöpalvelu  on ensisijaisesti tarkoitettu—verkostoitumiseen, mutta sitä voi käyttää myös työnhaussa  ammattilaisten suosima sosiaalinen media  175 miljoonaa jäsentä, suomalaista  ennustettu kasvavan lähivuosina nopeammin kuin mikään muu sosiaalinen media  Pohjoismaissa on toiseksi eniten käytetty sosiaalinen media heti Facebookin jälkeen

Profiloituminen  LinkedInissä luodaan profiili omalla nimellä  Profiilin voi luoda sen mukaan käyttääkö palvelua työnhakuun, ammatilliseen kehittämiseen vai verkostoitumiseen  Profiilissa kannattaa kertoa omasta osaamisestaan ja taustastaan  Omat päivitykset näkyvät kaikkien verkostoosi kuuluvien etusivulla

Sähköinen CV  Työpaikat tulevat näkyviin profiilissasi aika- järjestyksessä. Profiilissa voi tuoda esiin koulut ja oppilaitokset sekä kuvailla tarkemmin opintojaan. Myös harrastukset ja kiinnostuksen kohteet  Suositukset ovat yksi LinkedInin tärkeistä ominaisuuksista. Käyttäjät voivat pyytää suosituksia entisiltä työnantajilta, työkavereilta tai suositella muita  Helppo tapa pitää yllä ansioluetteloa

LinkedInin toimintoja  Home. Etusivu, missä näet verkostoosi kuuluvien ihmisten, ryhmien tai yritysten päivityksiä.  Contacts niiden henkilöiden lista, joiden kanssa haluat verkostoitua  Groups. Voit etsiä sinua kiinnostavia ryhmiä tai perustaa oman ryhmän.  Companies. Seuraa yrityksiä ja niissä tapahtuvia muutoksia  Jobs. Voit hakea työpaikkoja tai ilmoittaa työpaikoista

LinkedIn työpaikkojen markkinoinnissa ja rekrytoinnissa • Hyödyntää vapaiden työpaikkojen markkinoinnissa • Erään tutkimuksen mukaan 80 % käyttäjistä käyttää LinkedIniä työpaikan etsimiseen ja 70 % yrityksistä käyttää sitä työntekijöiden löytämiseen. • Jokaisen yrityksen omassa yritysprofiilissa voi listata avoimet työpaikat, jotka LinkedIn-sivuston työpaikkahaku sitten löytää. • LinkedIn jopa etsii automaattisesti hakijalle juuri heille sopivia työpaikkoja heidän profiilinsa perusteella ja suosittelee niitä hakijalle

LinkedInin ryhmiä  eri ammattien ja teollisuudenalojen ympärille rakentuneita ryhmiä  sisäiset keskustelupalstat, joissa jäsenet aktiivisesti jakavat mielipiteitään ja kommentoivat toistensa ajatuksia  LinkedInissä on tällä hetkellä yli miljoona ryhmää, joihin voi liittyä  Osa ryhmistä on ns. avoimia ryhmiä, joihin kuka vaan voi nappia painamalla liittyä, kun taas osaan täytyy pyytää ylläpitäjien lupaa

Facebook - yhteisöpalvelu  Suosituin sosiaalisen median palveluista, joka on kaikille avoin  Verkostoitumiseen työn, ystävyyden, harrastusten tai muun kiinnostuksen perusteella  Voi välittää lyhyitä viestejä, jakaa valokuvia ja videoita  Käyttäjä luo palveluun oman profiilinsa haluamillaan tiedoilla sekä yksityisasetuksilla ja alkaa jakaa viestejä muiden käyttäjien kanssa

Facebookin käyttö  Käyttäjät viettävät enemmän aikaa nykyään Facebookissa kuin muualla verkossa  Tällä hetkellä käyttäjiä on jo miljardi  Suomessa käyttäjiä on 2 miljoonaa  Jos Facebook olisi valtio se olisi maailman kolmanneksi suurin Kiinan ja Intian jälkeen

Toimintatapoja  voi pitää yhteyttä ystävien kanssa  tavata uusia ihmisiä  verkostoitua  jakaa valokuvia,  seurata uutisvirtaa ja saada tietoa tulevista tapahtumista  pelata  liittyä erilaisiin yhteisöihin

Facebook-ryhmät  Vuorovaikutus tapahtuu suoraan käyttäjien välillä tai erilaisiin tarkoituksiin luoduissa ryhmissä tai sivustoissa.  Ryhmät voivat olla suljettuja tai avoimia kaikille palvelun käyttäjille.  Facebookissa voi perustaa myös omia ryhmiä liittyen harrastuksiin tai johonkin muuhun yhdistävään tekijään.

Yritykset Facebookissa  Monille yrityksille Facebookin sivustosta on tullut pääasiallinen verkkosivu kotisivujen sijasta. Internet- näkyvyyttä halutaan liiketoiminnalle, brändille tai jollekin muulle kaupalliselle tuotteelle.  Käyttäjät voivat tilata uutisvirtaansa kiinnostavien yritysten tai organisaatioiden uutisia.  Facebookin julkisiin sivustoihin ei tarvitse kirjautua sisään vaan uutisvirtaa voi lukea, vaikka ei olekaan yhteisöpalvelun jäsen.

Lähteitä ja lisätietoa  Roope Heinilä: LinkedInin sivu markkinoinnissa  Tom Laine: LinkedInin käyttö työnhaussa tynhaussa-pikaopas  Piritta Seppälä: Näin käytät LinkedIniä ryhmt  Chris Taylor: 27/tech/limits.social.networking.taylor_1_twitter- users-facebook-friends-connections?_s=PM:TECH

 Brafton: reaches-400-million-tweets-per-day-most-come-from- mobile-users  Kalliala, Eija & Toikkainen, Tarmo: Sosiaalinen media opetuksessa. (2012)  Niemi, Hannele & Sarras, Riitta: Tykkää tästä! Opettajan ammattietiikka sosiaalisen median ajassa