Sosiaalisen median verkkopalveluja Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra
Sisältö Twitter LinkedIn Facebook
Twitter - mikrobloggauspalvelu on pikaviestin voi lähettää korkeintaan 140 merkin mittaisia pikaviestejä eli tweettejä käytetyin sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookin jälkeen perustuu muiden käyttäjien seuraamiseen kuka tahansa voi seurata ketä tahansa
Twitter amerikkalainen - suositumpi englanninkielisessä maailmassa 300 miljoonaa käyttäjää (kesäkuussa 2011) Yli 400 miljoonaa pikaviestiä päivässä nykyään suomenkielinen
Twitter sopii verkostoitumiseen kiinnostavien uutisten ja artikkelien löytämiseen tai jakamiseen mielenkiintoisten henkilöiden ja yritysten seuraamiseen työpaikkojen seurantaan reaaliaikaiseen tiedonhakuun
Reaaliaikainen tiedonhaku Twitterin sisältö on reaaliaikaista verkon sisältöä; uutisista ja tapahtumista voi raportoida välittömästi Reaaliaikaisesti julkaistun materiaalin tuottamisella ja sen julkaisulla on lyhyt tai olematon aikaväli. Twitteriin ei tarvitse kirjautua tai rekisteröityä hakiessasi ajankohtaista tietoa osoitteesta: Twitter search Esim. voi katsoa avoimet työpaikat tai julkisuuden henkilöitä
Seuraaminen Luodessasi oman Twitter-sivun sinne ilmestyy niiden seurattavien päivityksiä eli tweetteja, joita seuraat. Aihepiirejä merkitään hastagilla eli risuaidalla # Hastagien avulla voi seurata tiettyjä aiheita käsitteleviä keskusteluja esim. #opettajat on tapa viitata Twitter-käyttäjään RT tarkoittaa, että käyttäjä on välittänyt eteenpäin toisen käyttäjän viestin (ReTweet)
LinkedIn - verkkoyhteisöpalvelu on ensisijaisesti tarkoitettu—verkostoitumiseen, mutta sitä voi käyttää myös työnhaussa ammattilaisten suosima sosiaalinen media 175 miljoonaa jäsentä, suomalaista ennustettu kasvavan lähivuosina nopeammin kuin mikään muu sosiaalinen media Pohjoismaissa on toiseksi eniten käytetty sosiaalinen media heti Facebookin jälkeen
Profiloituminen LinkedInissä luodaan profiili omalla nimellä Profiilin voi luoda sen mukaan käyttääkö palvelua työnhakuun, ammatilliseen kehittämiseen vai verkostoitumiseen Profiilissa kannattaa kertoa omasta osaamisestaan ja taustastaan Omat päivitykset näkyvät kaikkien verkostoosi kuuluvien etusivulla
Sähköinen CV Työpaikat tulevat näkyviin profiilissasi aika- järjestyksessä. Profiilissa voi tuoda esiin koulut ja oppilaitokset sekä kuvailla tarkemmin opintojaan. Myös harrastukset ja kiinnostuksen kohteet Suositukset ovat yksi LinkedInin tärkeistä ominaisuuksista. Käyttäjät voivat pyytää suosituksia entisiltä työnantajilta, työkavereilta tai suositella muita Helppo tapa pitää yllä ansioluetteloa
LinkedInin toimintoja Home. Etusivu, missä näet verkostoosi kuuluvien ihmisten, ryhmien tai yritysten päivityksiä. Contacts niiden henkilöiden lista, joiden kanssa haluat verkostoitua Groups. Voit etsiä sinua kiinnostavia ryhmiä tai perustaa oman ryhmän. Companies. Seuraa yrityksiä ja niissä tapahtuvia muutoksia Jobs. Voit hakea työpaikkoja tai ilmoittaa työpaikoista
LinkedIn työpaikkojen markkinoinnissa ja rekrytoinnissa • Hyödyntää vapaiden työpaikkojen markkinoinnissa • Erään tutkimuksen mukaan 80 % käyttäjistä käyttää LinkedIniä työpaikan etsimiseen ja 70 % yrityksistä käyttää sitä työntekijöiden löytämiseen. • Jokaisen yrityksen omassa yritysprofiilissa voi listata avoimet työpaikat, jotka LinkedIn-sivuston työpaikkahaku sitten löytää. • LinkedIn jopa etsii automaattisesti hakijalle juuri heille sopivia työpaikkoja heidän profiilinsa perusteella ja suosittelee niitä hakijalle
LinkedInin ryhmiä eri ammattien ja teollisuudenalojen ympärille rakentuneita ryhmiä sisäiset keskustelupalstat, joissa jäsenet aktiivisesti jakavat mielipiteitään ja kommentoivat toistensa ajatuksia LinkedInissä on tällä hetkellä yli miljoona ryhmää, joihin voi liittyä Osa ryhmistä on ns. avoimia ryhmiä, joihin kuka vaan voi nappia painamalla liittyä, kun taas osaan täytyy pyytää ylläpitäjien lupaa
Facebook - yhteisöpalvelu Suosituin sosiaalisen median palveluista, joka on kaikille avoin Verkostoitumiseen työn, ystävyyden, harrastusten tai muun kiinnostuksen perusteella Voi välittää lyhyitä viestejä, jakaa valokuvia ja videoita Käyttäjä luo palveluun oman profiilinsa haluamillaan tiedoilla sekä yksityisasetuksilla ja alkaa jakaa viestejä muiden käyttäjien kanssa
Facebookin käyttö Käyttäjät viettävät enemmän aikaa nykyään Facebookissa kuin muualla verkossa Tällä hetkellä käyttäjiä on jo miljardi Suomessa käyttäjiä on 2 miljoonaa Jos Facebook olisi valtio se olisi maailman kolmanneksi suurin Kiinan ja Intian jälkeen
Toimintatapoja voi pitää yhteyttä ystävien kanssa tavata uusia ihmisiä verkostoitua jakaa valokuvia, seurata uutisvirtaa ja saada tietoa tulevista tapahtumista pelata liittyä erilaisiin yhteisöihin
Facebook-ryhmät Vuorovaikutus tapahtuu suoraan käyttäjien välillä tai erilaisiin tarkoituksiin luoduissa ryhmissä tai sivustoissa. Ryhmät voivat olla suljettuja tai avoimia kaikille palvelun käyttäjille. Facebookissa voi perustaa myös omia ryhmiä liittyen harrastuksiin tai johonkin muuhun yhdistävään tekijään.
Yritykset Facebookissa Monille yrityksille Facebookin sivustosta on tullut pääasiallinen verkkosivu kotisivujen sijasta. Internet- näkyvyyttä halutaan liiketoiminnalle, brändille tai jollekin muulle kaupalliselle tuotteelle. Käyttäjät voivat tilata uutisvirtaansa kiinnostavien yritysten tai organisaatioiden uutisia. Facebookin julkisiin sivustoihin ei tarvitse kirjautua sisään vaan uutisvirtaa voi lukea, vaikka ei olekaan yhteisöpalvelun jäsen.
Lähteitä ja lisätietoa Roope Heinilä: LinkedInin sivu markkinoinnissa Tom Laine: LinkedInin käyttö työnhaussa tynhaussa-pikaopas Piritta Seppälä: Näin käytät LinkedIniä ryhmt Chris Taylor: 27/tech/limits.social.networking.taylor_1_twitter- users-facebook-friends-connections?_s=PM:TECH
Brafton: reaches-400-million-tweets-per-day-most-come-from- mobile-users Kalliala, Eija & Toikkainen, Tarmo: Sosiaalinen media opetuksessa. (2012) Niemi, Hannele & Sarras, Riitta: Tykkää tästä! Opettajan ammattietiikka sosiaalisen median ajassa