Osallisuus ja hyvinvointi Heli Hätönen, TtT Ennaltaehkäisevän mielenterveys- ja päihdetyön koordinaattori Imatran mielenterveyspalvelut 1
Osallisuus hyvinvoinnin tekijänä Miksi puhutaan osallisuudesta? Miten se voi toteutua? - Esimerkkejä käytännöstä 2
KANSALLINEN MIELENTERVEYS JA PÄIHDESUUNNITELMA Asiakkaan aseman vahvistaminen Panostetaan edistävään ja ehkäisevään toimintaan Avo- ja peruspalveluja painottava kokonaisuus palvelujen tuottamisessa Ohjauskeinojen kehittäminen
MIELENTERVEYSPOLITIIKAN LINJAUS EUROOPASSA Mielenterveyden edistäminen ja psyykkisen pahoinvoinnin ennaltaehkäisy Ongelmista kärsivien osallisuuden edistäminen, oikeuksien ja ihmisarvon suojeleminen Tiedon ja tietämyksen parantaminen Mielenterveyden Vihreä kirja, (EU, 2005)
Osallisuus hyvinvoinnin tekijänä Keskeinen kansainvälinen ja kansallinen linjaus Yhteiskunnalliset muutokset Väestön tietotason ja aktiivisuuden lisääntyminen Informaatioyhteiskunan kehittyminen Itsehoidon tukemisen korostuminen Taustalla olevia oletuksia: Vähentää leimantumista Mahdollistaa päätöksentekoon osallistumisen Lisää tyytyväisyyttä palveluihin Tukee hoitoon sitoutumista 5
Potilas palveluiden käyttäjänä Potilas aktiivisena toimijana (Consumerist approach) Potilas aktiivisena toimijana (Democratisation approach) Tavoite Lisätä palvelujen vastaamista potilaiden tarpeisiin Osallistaa potilaat päätöksentekoon Keinot Potilaiden tiedonsaannin lisääminen Tyytyväisyyskyselyt Valitukset Potilaiden ja palvelujentuottajien ”keskustelu” Potilaan rooli Palveluiden ideologian hyväksyminen Palvelujen arviointi Osallistuminen päätöksentekoon Palvelujen sisällöstä päättäminen (Hickey & Kipping 1998)
Osallisuuden edellytyksiä Kyky suunnitella ja toimia rationaalisten päätösten mukaisesti Tuki itsemääräämisen toteuttamiseen Tuki oman äänen esille saamiseen Välineet vaikuttamiseen
Potilaiden osallisuuden toteutuminen Palvelujen käyttäjä Käytettyjen palautejärjestelmien tuottamat tulokset pitkälti samoja vuodesta toiseen Palveluiden käyttäjät eivät aina tiedä riittävästi palveluiden sisällöstä ja palautemahdollisuuksista Aktiivinen toimija Nykyiset järjestelmät eivät tue potilaiden osallisuutta parhaalla mahdollisella tavalla Osallisuutta tukeva toimintakulttuuri? 8
Potilas palvelujen käyttäjänä Osallisuus palvelujen arviointiin
Potilastyytyväisyys – Arvio toteutuneesta hoidosta? Potilaat kokonaisuudessa melko tyytyväisiä hoitoon Potilaat tyytyväisimpiä potilas-henkilökunta –suhteen terapeuttisuuteen Tyytymättömyyden alueita Tiedonsaanti Rajoitusten käyttö ja pakkotoimet Osaston ilmapiiri ja ympäristö
Potilastyytyväisyyteen yhteydessä olevia tekijöitä Tyytymättömämpiä: Nuoret ja naiset Vakavaa mielenterveyden häiriötä sairastavat Tyytyväisyyttä lisäävät esimerkiksi: Hoitohenkilökunnan hyvät työolosuhteet Tyytyväisyys hoitoympäristöön Lyhyt odotusaika hoitoon
Mitä mitataan potilaspalautteessa? Hoitoonpääsy? Henkilökunnan ammattitaito? Odotukset informaatiosta ja ohjauksesta? Yksilöllinen hoito? Ympäristöä koskevat odotukset? Osallistuminen palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen?
Mitä arvioida, jos ei oikeastaan tiedä mitä odottaa Mitä arvioida, jos ei oikeastaan tiedä mitä odottaa? Palautejärjestelmän kehittäminen osallisuutta lisääväksi 13
Potilaspalautejärjestelmän kehittäminen - ”Imatran malli” Tavoitteena: Parantaa Imatran mielenterveyspalvelujen laatua Monipuolistaa palvelujen käyttäjien osallistumista palvelujen kehittämiseen ja arviointiin Palvelujen läpinäkyvyyden lisääminen Palvelujen käyttäjien osallisuuden monipuolistaminen Henkilöstön ammattitaidon kehittäminen potilaiden osallisuuden lisäämiseksi Toimivan ja ajantasaista tietoa antavan palautejärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto
Osallistujat Hanketyöryhmä: Vastaa hankkeen käytännön toteuttamisesta Edustus kaikista vastuualueen yksiköistä Palveluiden käyttäjien edustus Ohjausryhmä: Varmistaa hankkeen etenemisen suunnitelman mukaisesti Mielenterveyspalvelujen johtotiimi Yhteistyö: Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto, professori Maritta Välimäki
Toteutus Vaiheet Hankkeen valmistelu Palvelujen kuvaus Palautejärjestelmän suunnittelu Palautejärjestelmän pilotointi Palautejärjestelmän käyttöönotto Tiedottaminen ja koulutus Hankkeen toteutus 2009 – 2011
Tuotokset 2011 mennessä Esitteet Nettisivut Työskentelytavan oppiminen Kaikista työryhmistä Hoidon eri vaiheet Sisällöt suunniteltu ja kirjoitettu yhdessä Nettisivut Yksiköiden palvelujen yleiskuvaukset – vrt. esitteet Haasteena kaupunginsivujen rakenne Työskentelytavan oppiminen Osallisuuden varmistaminen Sitoutuminen Pitkäjänteisyys Oman toiminnan tarkastelu Miten palautetta kerätään ja hyödynnetään? Mihin on tarvetta kiinnittää huomiota?
Kokemuksia Sitoutuminen kaikilla tasoilla Kokonaisuuden hahmottaminen Mikään ei synny itsestään Mielekästä – välillä väsyttävää Kokonaisuuden hahmottaminen Miksi ihmeessä tätä tehdään? Yhteisen ”kielen” löytäminen Eikös tämä ole itsestään selvä asia?
Potilas aktiivisena toimijana - Osallisuus palvelujen suunnitteluun
Potilaan hoitoonsitoutumisen tukemisen menetelmät Skitsofreniaverkoston Symposium, Imatra, 16. -17.9.2010 21
Hoitoonsitoutumisen tukeminen Haaste erityisesti vakavaa mielenterveyden häiriötä sairastavilla Heikko hoitoonsitoutuminen lisää sairauden aiheuttamaa taakkaa Erilaisia menetelmiä kehitetty: Ongelmana monimutkaisuus Eivät toteudu käytännössä
Potilaan hoitoon sitoutumisen tukeminen – Tekstiviestit mielenterveystyössä Käyttäjälähtöinen suunnittelu Potilasjärjestöt ja hoitohenkilökunta Varmistaa uuden menetelmän hyväksyttävyys Rohkaista potilaat ja henkilökunta käyttämään menetelmää Muistutusten vaikutusten arviointi potilaan hoitoonsitoutumiseen Arvioida menetelmän helppokäyttöisyyttä, hyväksyttävyyttä ja kustannuksia
Tekstiviestin käytön arviointi 2011 - 2012 Mobile.Net Tekstiviestin käytön arviointi 2011 - 2012 KL/JAH 30.12.2009 © Kuntarajat: Tilastokeskus
Yhteenvetoa Palvelunkäyttäjät mukana Palveluiden käyttäjinä Aktivisina toimijoina Osallisuuden kautta osallisuutta tukeviksi Edellyttää mahdollisuutta keskusteluun eri näkökulmien huomiointiin osaamisen ylläpitoon ja monipuolistamiseen pitkäjänteiseen toimintaan
Lähteet ja lisätietoja: Hätönen H. (2010). Patient education to support the self-management of patients with mental illness. https://oa.doria.fi/handle/10024/52513 Kuosmanen L. (2009). Personal Liberty in Psychiatric Care - towards Service User Involvement. https://oa.doria.fi/handle/10024/43990 Mobile.Net – tekstiviestihanke: Maritta Välimäki, Professori (hankkeen johtaja), Heli Hätönen, Anneli Pitkänen, Minna Anttila Potilaspalautejärjestelmän kehittäminen: www.imatra.fi heli.hatonen@imatra.fi