Osallisuus ja hyvinvointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

Työkyvyn tukeminen pientyöpaikoilla
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Työhönvalmennuksella työelämään
Diabeteshoitotyön osaaminen
Yhteistyöryhmä maaseutupolitiikan tekijänä Pori Heli Siirilä Maaseutuasumisen teemaryhmä.
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Vapaaehtoistoiminnan johtaminen
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
Mielenterveyden edistämisen strategiat
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Kuluttajapoliittinen katsaus
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Päiväkirurgisen potilaan ohjaus
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Sairaanhoitaja/kipuhoitaja Turun yliopistollinen keskussairaala
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Potku-hanke Sastamalan perusturvakuntayhtymän alueella
Nuorista voimaa ja osaamista alueelle Mikkelin Tiedepäivät 2010 Katja Komonen, tutkimusjohtaja Juvenia – Nuorisoalan osaamiskeskittymä.
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä, Koivistontie
Lauri Kuosmanen Hankejohtaja. Mielen avain lyhyesti RahoitusKaste -ohjelma Valtionavustus € HankealueUusimaa, Kymenlaakso, Etelä-Karjala.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Hyvinvointia Energiansäästöön ja Asumiseen HEA -Hyvinvointia ja energiatehokkuutta asumiseen (Etelä-Suomen EAKR) Tuula Mikkola Metropolia ammattikorkeakoulu.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
VALO-HANKE Vaikuttavuutta liityntäpintaosaamisesta
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
J ULKAISUTIETOJEN KÄYTTÖTARKOITUKSET OKM: N NÄKÖKULMASTA Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
Yhteenveto palveluketjuseminaarisarjan keskeisestä sisällöstä Minna Anttila TtT, Projektitutkija Turun yliopisto hoitotieteen laitos
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Lähipalveluseminaari RAY Hyvän tahdon pelejä!
OSALLISUUS JA KOKEMUSASIANTUNTIJA
Näyttöön perustuvan tehohoitoympäristön suunnittelu potilaan ja perheenjäsenten näkökulmasta Tiina Koskela, TtM-opiskelija.
Katri Arnivaara Turun kaupungin vapaa-aikatoimiala Hankekoordinaattori 1.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osahanke Muistisairaan palveluprosessimalli Ohjausryhmä
Lapsi-ystävällinen kunta
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
Potilaat mukaan Käypä hoito -suositusten laatimiseen
Esityksen transkriptio:

Osallisuus ja hyvinvointi Heli Hätönen, TtT Ennaltaehkäisevän mielenterveys- ja päihdetyön koordinaattori Imatran mielenterveyspalvelut 1

Osallisuus hyvinvoinnin tekijänä Miksi puhutaan osallisuudesta? Miten se voi toteutua? - Esimerkkejä käytännöstä 2

KANSALLINEN MIELENTERVEYS JA PÄIHDESUUNNITELMA Asiakkaan aseman vahvistaminen Panostetaan edistävään ja ehkäisevään toimintaan Avo- ja peruspalveluja painottava kokonaisuus palvelujen tuottamisessa Ohjauskeinojen kehittäminen

MIELENTERVEYSPOLITIIKAN LINJAUS EUROOPASSA Mielenterveyden edistäminen ja psyykkisen pahoinvoinnin ennaltaehkäisy Ongelmista kärsivien osallisuuden edistäminen, oikeuksien ja ihmisarvon suojeleminen Tiedon ja tietämyksen parantaminen Mielenterveyden Vihreä kirja, (EU, 2005)

Osallisuus hyvinvoinnin tekijänä Keskeinen kansainvälinen ja kansallinen linjaus Yhteiskunnalliset muutokset Väestön tietotason ja aktiivisuuden lisääntyminen Informaatioyhteiskunan kehittyminen Itsehoidon tukemisen korostuminen Taustalla olevia oletuksia: Vähentää leimantumista Mahdollistaa päätöksentekoon osallistumisen Lisää tyytyväisyyttä palveluihin Tukee hoitoon sitoutumista 5

Potilas palveluiden käyttäjänä Potilas aktiivisena toimijana (Consumerist approach) Potilas aktiivisena toimijana (Democratisation approach) Tavoite Lisätä palvelujen vastaamista potilaiden tarpeisiin Osallistaa potilaat päätöksentekoon Keinot Potilaiden tiedonsaannin lisääminen Tyytyväisyyskyselyt Valitukset Potilaiden ja palvelujentuottajien ”keskustelu” Potilaan rooli Palveluiden ideologian hyväksyminen Palvelujen arviointi Osallistuminen päätöksentekoon Palvelujen sisällöstä päättäminen (Hickey & Kipping 1998)

Osallisuuden edellytyksiä Kyky suunnitella ja toimia rationaalisten päätösten mukaisesti Tuki itsemääräämisen toteuttamiseen Tuki oman äänen esille saamiseen Välineet vaikuttamiseen

Potilaiden osallisuuden toteutuminen Palvelujen käyttäjä Käytettyjen palautejärjestelmien tuottamat tulokset pitkälti samoja vuodesta toiseen Palveluiden käyttäjät eivät aina tiedä riittävästi palveluiden sisällöstä ja palautemahdollisuuksista Aktiivinen toimija Nykyiset järjestelmät eivät tue potilaiden osallisuutta parhaalla mahdollisella tavalla Osallisuutta tukeva toimintakulttuuri? 8

Potilas palvelujen käyttäjänä Osallisuus palvelujen arviointiin

Potilastyytyväisyys – Arvio toteutuneesta hoidosta? Potilaat kokonaisuudessa melko tyytyväisiä hoitoon Potilaat tyytyväisimpiä potilas-henkilökunta –suhteen terapeuttisuuteen Tyytymättömyyden alueita Tiedonsaanti Rajoitusten käyttö ja pakkotoimet Osaston ilmapiiri ja ympäristö

Potilastyytyväisyyteen yhteydessä olevia tekijöitä Tyytymättömämpiä: Nuoret ja naiset Vakavaa mielenterveyden häiriötä sairastavat Tyytyväisyyttä lisäävät esimerkiksi: Hoitohenkilökunnan hyvät työolosuhteet Tyytyväisyys hoitoympäristöön Lyhyt odotusaika hoitoon

Mitä mitataan potilaspalautteessa? Hoitoonpääsy? Henkilökunnan ammattitaito? Odotukset informaatiosta ja ohjauksesta? Yksilöllinen hoito? Ympäristöä koskevat odotukset? Osallistuminen palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen?

Mitä arvioida, jos ei oikeastaan tiedä mitä odottaa Mitä arvioida, jos ei oikeastaan tiedä mitä odottaa? Palautejärjestelmän kehittäminen osallisuutta lisääväksi 13

Potilaspalautejärjestelmän kehittäminen - ”Imatran malli” Tavoitteena: Parantaa Imatran mielenterveyspalvelujen laatua Monipuolistaa palvelujen käyttäjien osallistumista palvelujen kehittämiseen ja arviointiin Palvelujen läpinäkyvyyden lisääminen Palvelujen käyttäjien osallisuuden monipuolistaminen Henkilöstön ammattitaidon kehittäminen potilaiden osallisuuden lisäämiseksi Toimivan ja ajantasaista tietoa antavan palautejärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto

Osallistujat Hanketyöryhmä: Vastaa hankkeen käytännön toteuttamisesta Edustus kaikista vastuualueen yksiköistä Palveluiden käyttäjien edustus Ohjausryhmä: Varmistaa hankkeen etenemisen suunnitelman mukaisesti Mielenterveyspalvelujen johtotiimi Yhteistyö: Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto, professori Maritta Välimäki

Toteutus Vaiheet Hankkeen valmistelu Palvelujen kuvaus Palautejärjestelmän suunnittelu Palautejärjestelmän pilotointi Palautejärjestelmän käyttöönotto Tiedottaminen ja koulutus Hankkeen toteutus 2009 – 2011

Tuotokset 2011 mennessä Esitteet Nettisivut Työskentelytavan oppiminen Kaikista työryhmistä Hoidon eri vaiheet Sisällöt suunniteltu ja kirjoitettu yhdessä Nettisivut Yksiköiden palvelujen yleiskuvaukset – vrt. esitteet Haasteena kaupunginsivujen rakenne Työskentelytavan oppiminen Osallisuuden varmistaminen Sitoutuminen Pitkäjänteisyys Oman toiminnan tarkastelu Miten palautetta kerätään ja hyödynnetään? Mihin on tarvetta kiinnittää huomiota?

Kokemuksia Sitoutuminen kaikilla tasoilla Kokonaisuuden hahmottaminen Mikään ei synny itsestään Mielekästä – välillä väsyttävää Kokonaisuuden hahmottaminen Miksi ihmeessä tätä tehdään? Yhteisen ”kielen” löytäminen Eikös tämä ole itsestään selvä asia?

Potilas aktiivisena toimijana - Osallisuus palvelujen suunnitteluun

Potilaan hoitoonsitoutumisen tukemisen menetelmät Skitsofreniaverkoston Symposium, Imatra, 16. -17.9.2010 21

Hoitoonsitoutumisen tukeminen Haaste erityisesti vakavaa mielenterveyden häiriötä sairastavilla Heikko hoitoonsitoutuminen lisää sairauden aiheuttamaa taakkaa Erilaisia menetelmiä kehitetty: Ongelmana monimutkaisuus Eivät toteudu käytännössä

Potilaan hoitoon sitoutumisen tukeminen – Tekstiviestit mielenterveystyössä Käyttäjälähtöinen suunnittelu Potilasjärjestöt ja hoitohenkilökunta Varmistaa uuden menetelmän hyväksyttävyys Rohkaista potilaat ja henkilökunta käyttämään menetelmää Muistutusten vaikutusten arviointi potilaan hoitoonsitoutumiseen Arvioida menetelmän helppokäyttöisyyttä, hyväksyttävyyttä ja kustannuksia

Tekstiviestin käytön arviointi 2011 - 2012 Mobile.Net Tekstiviestin käytön arviointi 2011 - 2012 KL/JAH 30.12.2009 © Kuntarajat: Tilastokeskus

Yhteenvetoa Palvelunkäyttäjät mukana Palveluiden käyttäjinä Aktivisina toimijoina Osallisuuden kautta osallisuutta tukeviksi Edellyttää mahdollisuutta keskusteluun eri näkökulmien huomiointiin osaamisen ylläpitoon ja monipuolistamiseen pitkäjänteiseen toimintaan

Lähteet ja lisätietoja: Hätönen H. (2010). Patient education to support the self-management of patients with mental illness. https://oa.doria.fi/handle/10024/52513 Kuosmanen L. (2009). Personal Liberty in Psychiatric Care - towards Service User Involvement. https://oa.doria.fi/handle/10024/43990 Mobile.Net – tekstiviestihanke: Maritta Välimäki, Professori (hankkeen johtaja), Heli Hätönen, Anneli Pitkänen, Minna Anttila Potilaspalautejärjestelmän kehittäminen: www.imatra.fi heli.hatonen@imatra.fi