STANDARDI EN
EN on eurooppalainen tieturvallisuusstandardi joka säätää seuraavaa: ”Tien laitteiden tukirakenteiden törmäysturvallisuus – vaatimukset ja testimenetelmät”
STANDARDI EN EN on eurooppalainen tieturvallisuusstandardi joka säätää seuraavaa: ”Tien laitteiden tukirakenteiden törmäysturvallisuus – vaatimukset ja testimenetelmät”
STANDARDI EN Ajoneuvon matkustajiin kohdistuvien onnettomuuksien vakavuusasteeseen vaikuttaa törmäyksen sattuessa tielaitteiden tukirakenteiden käyttäytyminen. Turvallisuusnäkökohtiin perustuen tielaitteet voidaan rakentaa siten, että ne irtoavat tai myötäävät ajoneuvon törmätessä. Tämä EN-standardi luo yleisen pohjan tielaitteiden tukirakenteiden kanssa suoritettaville ajoneuvojen törmäystesteille.
STANDARDI EN Törmäysystävälliset tukirakenteet jaetaan kolmeen luokkaan: -HE, huomattavasti hidastavat (high energy absorbing); -LE, jonkin verran hidastavat (low energy absorbing) -NE, vähän tai ei lainkaan hidastavat (non-energy absorbing) Huomattavasti hidastavat HE (high energy absorbing) tukirakenteet pienentävät ajoneuvon nopeutta merkittävästi ja pienentävät siten uusien onnettomuuksien riskiä, jotka sattuvat muiden rakenteiden, puiden, jalankulkijoiden ja toisten tienkäyttäjien kanssa
STANDARDI EN Vähän tai ei lainkaan hidastavien tukirakenteiden ansiosta ajoneuvo voi törmäyksen jälkeen jatkaa kulkua rajoitetulla nopeudella Vähän tai ei lainkaan hidastavat tukirakenteet voivat pienentää alkuperäisen onnettomuuden riskiä tehokkaammin kuin hidastavat tukirakenteet
STANDARDI EN Valmistaja määrittää nopeusluokan, jossa tukirakenne testataan. Testit suoritetaan molemmilla törmäysnopeuksilla.
STANDARDI EN Tukirakenteet luokitetaan hidastusluokkiin valitussa nopeusluokassa “exit speedin” mukaan, ks. taulukko 2 Luokat ovat HE, LE ja NE.
STANDARDI EN Kunkin testatun tukirakenteen ominaisuus ilmaistaan (1) nopeusluokan, (2) hidastavuusluokan ja (3) matkustajien turvallisuustason mukaan taulukossa 4 esitettyjen vaihtoehtojen mukaisesti merkittynä vastaavaan muotoon, esim. 100NE2, 70LE2.
STANDARDI EN Tukirakenteet luokitetaan matkustajan turvallisuustason osalta ASI- ja THIV-arvojen avulla nopeus- ja hidastavuusluokittain Törmysturvallisten pylväiden keskeisiä matkustajan turvallisuustasoja ovat kolme: Tasot 1, 2 ja 3 ilmaisevat turvallisuustasot mainitussa järjestyksessä, isompi luku parempi taso ja pienempi törmäysvaikutus
STANDARDI EN ASI – kiihdytyksen vakavuusasteindeksi (Acceleration Severity Index) Arvo lasketaan ajoneuvon kolmiaksiaalisesta kiihtyvyydestä. ASI on muunnettu suure THIV – pään teoreettinen iskunopeus (Theoretical Head Impact Velocity) Nopeus, km/h, jossa hypoteettinen ”massapiste”, kuljettaja ja/tai matkustajat, törmää kuljettajalle ja matkustajalle varatussa hypoteettisessa tilassa olevaan pintaan
STANDARDI EN
EN – TUOTEPERHEET Tuoteperheiden suurikokoisimmat tuotteet testataan ensin Jos testattava tuote on NE-luokan mukainen, lisätestit ovat tarpeettomia Mikäli testattava tuote on HE- tai LE-luokan mukainen, tuoteperheen pienikokoisimmalle tuotteelle suoritetaan lisätestaus, ja ainoastaan valitussa nopeusluokassa
MONIJALKAISET TUET Monijalkaisille tukirakenteille, jotka on tarkoitettu asennettaviksi kohtisuoraan suhteessa tiehen, ja joiden projisoitu avautuminen 20º:n törmäyskulmassa tukirakennejalkojen välissä on vähintään 1,5 m, suoritetaan testit yhdelle jalalle siten, että testattavan ajoneuvon törmäyspiste kohdistuu jalan keskiosaan.
STANDARDI EN Ote törmäystestiraportista
STANDARDI EN Ote törmäystestiraportista