STANDARDI EN 12 767 EN 12 767 on eurooppalainen tieturvallisuusstandardi joka säätää seuraavaa: ”Tien laitteiden tukirakenteiden törmäysturvallisuus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 3 Luokkien käyttäminen
Advertisements

Hyvässä seurassa on ilo liikkua! ® TUOMARIPALAVERI ”SÄÄNTÖPRIIFFI”
Mekaaninen energia voimatarinoita
2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet Kari Sane 1.
Maanrakennus.
Pylvästuotanto Jerolpylväät valmistetaan
Asta Koivisto | Joululeluprojekti Tulokset.
Oikeus liikkua maastossa
Raimo Lehto, turvallisuusasiantuntija
5.1. Tason yhtälö a(x – x0) + b(y – y0) + c(z – z0) = 0
Kertolaskusääntö Riippuvien tapahtumien kertolaskusääntö
Vuorovaikutuksesta voimaan
Voimista liikeilmiöihin ja Newtonin lakeihin
Tiheys.
ERIKOISKULJETUS TRAKTORILLA
Ciscon Tandberg -ympäristöön tutustuminen Cygate Oy Videoneuvottelulaitteen käyttöönotto.
ATK70d / Ohjelmointi 1 Kuplalajittelu © Helia / Jukka Harju, 2004.
Olio-mallinnus Tietojärjestelmien suunnittelu KYAMK, Liiketalous, Kouvola Jarkko Ansamäki, 2002.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Esim. työstä Auto lähtee levosta liikkeelle nousemaan mäkeä ylöspäin. Keskimääräinen liikettä vastustava voima on vakio. Mäen päällä autolla on tietty.
Dynamiikkaa Newtonin lait Kitkavoima Keskipakovoima , ympyräliike
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Graafisen esityksen laatiminen taulukkolaskentaohjelmalla (excel 2013)
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
pieni kokoelma mekaniikan suurejärjestelmästä Mikko Rahikka 2001
Graafisen esityksen laatiminen taulukkolaskentaohjelmalla (excel 2007)
Voima ja liike.
2 SÄTEILYÄ JA AINETTA KUVATAAN USEILLA MALLEILLA
Kinematiikka Newtonin lait: Voima Statiikka Mikko Rahikka 2000
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Tervetuloa.
© 2010 IBM Corporation1 Objektien käyttöoikeudet  Kaikilla sisällönhallinnan objekteilla on käyttöoikeudet. Käyttöoikeudet on jaoteltuina Lukuoikeuksiin,
Elliptiset jakaumat Esitys 6 kpl Tuomas Nikoskinen Työn saa tallentaa ja julkistaa Aalto-yliopiston avoimilla verkkosivuilla. Muilta.
Esa Jaakola Valvoja: Professori Raimo Kantola
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
tilastollinen todennäköisyys
HELI RYHÄSEN TEOS CITYELÄIMET, LISÄKUSTANNUKSET Tausta Alueellinen taideprojekti Johtokunta päättänyt toteutuksesta Teos koostuu viidestä hahmosta.
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
Pulssimodulaatio Pulssiamplitudimodulaatio
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Lapsuuden sosioekonomisen aseman vaikutus itsekorosteisiin arvoihin valtiotieteellisen tiedekunnan opiskeiljoilla Veikko Eranti.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
1 SAFIR2010 Planning group of SAFIR2010- Finnish national research programme Vakavat onnettomuudet Ryhmä 5, Vakavat onnettomuudet 1.Alueen tavoitetila.
8. Periytyminen Sisällys Mitä on periytyminen? Yksittäis- ja moniperiytyminen. Oliot ja perityt luokat. Periytymisen käyttö.
Newtonin ensimmäinen laki
VOIMIEN LAKEJA.
Kappale 8 - Ad-Hoc verkkojen tehokkuus Tietoliikennetekniikan seminaari – Markku Korpi.
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
Maanjäristykset.
1 Tanja Jokinen ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET 4 Op Syksy 2007 www-sivut:
Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
HUOLTAJAILTA. TUTKINNON SUORITTAMINEN Tutkinnon voi hajauttaa kolmeen perättäiseen kertaan Osallistumisoikeus kirjoituksiin  kirjoitettavan aineen pakolliset.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (1 – Liikenteen pysäyttäminen) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun liikenne joudutaan pysäyttämään tietyissä tapauksissa.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (3 – Työ ajoradalla) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työkoneet tai muu kalusto on sijoitettuna joko osittain tai.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
20. Paikka, nopeus, kiihtyvyys
Kyselylomakkeen tekeminen
18. Testaus.
Kritiikin alkulähteillä
Tiivistelmä 3. Liike Nopeus kuvaa aikayksikössä kuljettua matkaa.
2 Paine.
8. Periytyminen.
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Vuorovaikutus.
Itseisarvo ja vastaluku
4. Luokan testaus ja käyttö olion kautta
Esityksen transkriptio:

STANDARDI EN

EN on eurooppalainen tieturvallisuusstandardi joka säätää seuraavaa: ”Tien laitteiden tukirakenteiden törmäysturvallisuus – vaatimukset ja testimenetelmät”

STANDARDI EN EN on eurooppalainen tieturvallisuusstandardi joka säätää seuraavaa: ”Tien laitteiden tukirakenteiden törmäysturvallisuus – vaatimukset ja testimenetelmät”

STANDARDI EN Ajoneuvon matkustajiin kohdistuvien onnettomuuksien vakavuusasteeseen vaikuttaa törmäyksen sattuessa tielaitteiden tukirakenteiden käyttäytyminen. Turvallisuusnäkökohtiin perustuen tielaitteet voidaan rakentaa siten, että ne irtoavat tai myötäävät ajoneuvon törmätessä. Tämä EN-standardi luo yleisen pohjan tielaitteiden tukirakenteiden kanssa suoritettaville ajoneuvojen törmäystesteille.

STANDARDI EN Törmäysystävälliset tukirakenteet jaetaan kolmeen luokkaan: -HE, huomattavasti hidastavat (high energy absorbing); -LE, jonkin verran hidastavat (low energy absorbing) -NE, vähän tai ei lainkaan hidastavat (non-energy absorbing) Huomattavasti hidastavat HE (high energy absorbing) tukirakenteet pienentävät ajoneuvon nopeutta merkittävästi ja pienentävät siten uusien onnettomuuksien riskiä, jotka sattuvat muiden rakenteiden, puiden, jalankulkijoiden ja toisten tienkäyttäjien kanssa

STANDARDI EN Vähän tai ei lainkaan hidastavien tukirakenteiden ansiosta ajoneuvo voi törmäyksen jälkeen jatkaa kulkua rajoitetulla nopeudella Vähän tai ei lainkaan hidastavat tukirakenteet voivat pienentää alkuperäisen onnettomuuden riskiä tehokkaammin kuin hidastavat tukirakenteet

STANDARDI EN Valmistaja määrittää nopeusluokan, jossa tukirakenne testataan. Testit suoritetaan molemmilla törmäysnopeuksilla.

STANDARDI EN Tukirakenteet luokitetaan hidastusluokkiin valitussa nopeusluokassa “exit speedin” mukaan, ks. taulukko 2 Luokat ovat HE, LE ja NE.

STANDARDI EN Kunkin testatun tukirakenteen ominaisuus ilmaistaan (1) nopeusluokan, (2) hidastavuusluokan ja (3) matkustajien turvallisuustason mukaan taulukossa 4 esitettyjen vaihtoehtojen mukaisesti merkittynä vastaavaan muotoon, esim. 100NE2, 70LE2.

STANDARDI EN Tukirakenteet luokitetaan matkustajan turvallisuustason osalta ASI- ja THIV-arvojen avulla nopeus- ja hidastavuusluokittain Törmysturvallisten pylväiden keskeisiä matkustajan turvallisuustasoja ovat kolme: Tasot 1, 2 ja 3 ilmaisevat turvallisuustasot mainitussa järjestyksessä, isompi luku parempi taso ja pienempi törmäysvaikutus

STANDARDI EN ASI – kiihdytyksen vakavuusasteindeksi (Acceleration Severity Index) Arvo lasketaan ajoneuvon kolmiaksiaalisesta kiihtyvyydestä. ASI on muunnettu suure THIV – pään teoreettinen iskunopeus (Theoretical Head Impact Velocity) Nopeus, km/h, jossa hypoteettinen ”massapiste”, kuljettaja ja/tai matkustajat, törmää kuljettajalle ja matkustajalle varatussa hypoteettisessa tilassa olevaan pintaan

STANDARDI EN

EN – TUOTEPERHEET Tuoteperheiden suurikokoisimmat tuotteet testataan ensin Jos testattava tuote on NE-luokan mukainen, lisätestit ovat tarpeettomia Mikäli testattava tuote on HE- tai LE-luokan mukainen, tuoteperheen pienikokoisimmalle tuotteelle suoritetaan lisätestaus, ja ainoastaan valitussa nopeusluokassa

MONIJALKAISET TUET Monijalkaisille tukirakenteille, jotka on tarkoitettu asennettaviksi kohtisuoraan suhteessa tiehen, ja joiden projisoitu avautuminen 20º:n törmäyskulmassa tukirakennejalkojen välissä on vähintään 1,5 m, suoritetaan testit yhdelle jalalle siten, että testattavan ajoneuvon törmäyspiste kohdistuu jalan keskiosaan.

STANDARDI EN Ote törmäystestiraportista

STANDARDI EN Ote törmäystestiraportista