Buenos días, señor/señora…!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
10 HYVÄÄ SYYTÄ OPISKELLA SAKSAA
Advertisements

10 HYVÄÄ SYYTÄ OPISKELLA RANSKAA
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Miksi ihmeessä opiskelisin saksaa?
Ajatuksia elämästä..
OLET UNIIKKI® - uravalmennusohjelma Esittely Olet uniikki. Loista! Etsitkö uutta urasuuntaa? Kaipaatko työhösi lisää mielekkyyttä? Haluatko elää itsesi.
S2-tiimin muistiinpanot
Opettaja ja tunteet.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
IHMISSUHTEET MOTIVOIVAT UUDEMPI S. 98- VANHEMPI S. 98-
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Oulun aikuislukio 2014.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
TYÖHAKEMUS.
Minä oppijana 1 ov..
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
VISTAN KOULU Paimion kaupunki 7 luokan valinnaisaineinfo
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
10 hyvää syytä opiskella ranskaa
Kielitaito on kilpailuetu
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
LUKION PÄÄTTÖTODISTUS JA YLIOPPILASTODISTUS
Kielivalinnat 2. luokalla
Viitaniemen koulu Oppilaanohjaajat Heli Jakosuo ja Essi Riihinen
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Ops seminaari Askola.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
7. lk. vanhempainilta Kurssivalinnat 8. ja 9. luokille.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Tervetuloa kielivalintailtaan
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TET =Työelämään tutustuminen
MIKSI LUKIOON???.
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
A2-VENÄJÄ ДОБРО ПОЖАЛОВАТЬ!.
MUSIIKKI VALINNAISAINEENA
MATEMATIIKAN VALINNAINEN LISÄKURSSI
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Opetushallituksen rahoittama valtakunnallinen hanke.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
Etelä-Hervannan koulu
MIKSI LUKIOON???.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
Buenos días, señor/señora…!
A2-kieli-info.
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2019
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
7lk valinnaisainepäivä
OSAAMISKANSIO Nimi.
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

Buenos días, señor/señora…! God dag, herr/fru …! Guten Tag, Herr/Frau ...! Buenos días, señor/señora…! TERVEHDYKSET VALINTAILLAN KIELELLÄ, VANHEMMAT HARJOITTELEVAT Bonjour, madame/ monsieur…! Добрый день, господин/госпожа …!

Mitä lapsesi tekee kahden tunnin aikana viikossa? istuu tietsikalla? näprää kännykkää? pyörii kylillä? Voisiko hän siinä ajassa… … oppia vierasta kieltä? Kieli on myös hyvä harrastus!

Miksi opiskella kieliä? yhä kansainvälisempi Suomi englannin lisäksi tarvitaan muita kieliä kielten osaaminen avartaa maailmankuvaa eri kulttuurien tunteminen ja ymmärtäminen lisää suvaitsevaisuutta saattaa mahdollistaa opiskelupaikan ulkomailla kielitaito voi olla ratkaiseva tekijä työn saamisessa aivojumppaa: kielten opiskelu treenaa muistia tehokkaasti

Hyötyä kieliopinnoista Ich heiße … ihmissuhteissa harrastuksissa: esim. urheilu, musiikki... matkustettaessa työelämässä rohkeus, avoimuus ja suvaitsevaisuus muistin jumppaaminen kehittää monipuolisesti eri oppimistapoja hyötyä ja iloa koko elämän ajalle! Je m’appelle … Vanhemmat esittäytyvät naapurilleen kohdekielellä /kohdekielillä

”Kielet eivät ole lukuaineita. Keinotekoiset ainejaot sopisi unohtaa ”Kielet eivät ole lukuaineita. Keinotekoiset ainejaot sopisi unohtaa. Kielet kuuluisivat taito- ja taideaineisiin, koska kielten tunneilla…” (Suomen Kuvalehti 22.11.2009) kritisoidaan siteerataan punnitaan tunnustellaan arvioidaan kehutaan joskus syödään juodaan maistellaan vieraita makuja kokeillaan yritetään erehdytään itketään ja nauretaan luetaan kirjoitetaan kuunnellaan katsellaan puhutaan haaveillaan suututaan iloitaan huudetaan revetään taitetaan verkkolehtiä valokuvataan äänitetään omia ja muiden juttuja videoidaan editoidaan leikataan ja ideoidaan tunneilla piirretään maalataan väritetään leikataan liimataan juostaan hypitään liikutaan lauletaan leikitään surffataan tietoa haetaan etsitään löydetään analysoidaan taistellaan riidellään sovitaan ihastutaan rakastutaan vihataan anteeksi annetaan Opitaan sinusta ja minusta ja tuosta toisesta

Kenelle kieliä? jokainen voi opiskella vieraita kieliä oppijan oma motivaatio on tärkeää vanhempien ei tarvitse osata kyseistä kieltä vieraissa kielissä voi olla monta päämäärää; todistuksen arvosana ei ole tärkein lisähaasteita halukkaille – opiskelutaitojen vahvistamista kaikille

Mitä saavutetaan? selviytymistaitoja arkipäivän tilanteisiin yleissivistävää kulttuuritietoa työtavat vahvoiksi vieraiden kielten oppimiseksi iloa omasta osaamisesta työvälineitä ja pääomaa tulevaisuutta ajatellen Haluatko sinä tarjota kaiken tämän lapsellesi?

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. I II III Valinnan paikat Perusopetus Lukio B1 B2 B3 P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N P A K O L L I N E N V A L I N N A I N E N V A L I N N A I N E N

Tärkeää tietää: vapaaehtoinen A-kieli (A2-kieli) kieltä opiskellaan 2h/viikko lapsella on kaksi ylimääräistä tuntia 4.-7. luokilla 8.-9. luokilla vapaaehtoinen A-kieli on yksi valinnaisaine valinta on sitova 9. luokan loppuun peruskoulun päättötodistukseen mahdollisuus ottaa suoritusmerkintä (= ei vaikuta todistuksen keskiarvoon) tai arvosana (= vaikuttaa todistuksen keskiarvoon) vapaaehtoinen A-kieli on eduksi, vaikka todistusarvosanaa ei haluaisi näkyviin! Vapaaehtoinen A-kieli on valinnaisaine, jonka valinta on tehty jo alakoulussa.

Tärkeää tietää: B2-kieli kieltä opiskellaan 2h/viikko 9. luokan loppuun vapaaehtoisen A-kielen valinneet voivat myös valita jonkin muun B2-kielen päättötodistukseen mahdollisuus ottaa huoltajan kirjallisesta pyynnöstä suoritusmerkintä (= ei vaikuta todistuksen keskiarvoon) tai arvosana (= vaikuttaa todistuksen keskiarvoon) valinnaiskieli on eduksi, vaikka todistusarvosanaa ei haluaisi näkyviin!

KYSYMYKSIÄ? AJATUKSIA KESKUSTELUA