Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Advertisements

Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Miten blogeja voisi hyödyntää yrityksen toiminnassa? Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
Sosiaalinen media.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME (sosiaalinen media)
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TWITTER YRITYSTOIMINNAN TUKEMISESSA Kiravo-projekti 2012.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Kiravo-projekti 2011.
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
WE LOVE HELSINKI.
IGOOGLE YRITTÄJILLE Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
TTL Sosiaalisessa mediassa
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
RSS-syötteet ja Fronter Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Company Confidential © 2008 Nokia V1-Filename.ppt / YYYY-MM-DD / Initials 1 What is social media Lietsala & Sirkkunen.
SOSIAALINEN MEDIA HELMET-PALVELUSIVUSTON TEKIJÖILLE Krista Auvinen, projektisuunnittelija, Kiravo-hanke Pasilan kirjasto
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Krista Auvinen 2011.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
RSS-syötteet nuo unohdetut kuuluisuudet tiedottamisessa Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Esityksen transkriptio:

Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum

Mitä on sosiaalinen media?  Joukko erityyppisiä verkkopalveluita, joissa osallistujia kannustetaan tuottamaan palveluihin omia sisältöjä, kommunikoimaan ja verkostoitumaan keskenään.  Sosiaalisen median palvelussa muodostuu sosiaalinen yhteisö jonkin keskeisen aihepiirin ympärille.  Sosiaalisessa mediassa on olennaista ihmisten tapa toimia verkossa, ei tekniikka.

 Internetistä on tullut suomalaisille tärkein media: se on jo ohittanut television.  Suomalaiset käyttävät sujuvasti hakukonetta, suosittelupalveluita ja erilaisia sosiaalisen median palveluita.

Sosiaalisen median palveluita  Sosiaaliset yhteisöt: Facebook, LinkedIn, Suomi24, IRC-galleria  Mikroblogit: Twitter, Qaiku  Blogit: Blogger, Wordpress, Vuodatus  Kuva- ja videopalvelut: Flickr, YouTube, Slideshare  Wikit: Wikipedia, Wikispaces  Linkkien ja uutisten jakopalvelut: Delicious, Diigo  Virtuaalimaailmat: Second Life, Habbo Hotel

Sosiaalisen median toimintatapoja  Jakaminen - jaetaan valmista sisältöä uutisia – Facebook, Twitter kiinnostavia sivustoja – Delicious, Diigo musiikkilistoja – Spotify Videoita - YouTube  Julkaiseminen – tehdään itse ja julkaistaan statuspäivityksiä – Facebook, Twitter blogikirjoituksia - Blogger, Wordpress tietoa - Wiki-artikkeli omia kuvia ja videoita - Flickr, YouTube

Sosiaalisen median toimintatapoja  Suositteleminen – kirjoitetaan arvostelu suosittelupalveluun - Amazon, Tripadvisor, Eat.fi elokuvien arvostelupalveluun – IMDb  Auttaminen Autetaan sisältöjen tuottamisessa – Wikipedia Autetaan ja neuvotaan keskustelupalstoilla - Suomi24  Kaupankäynti Hankitaan tietoa ostopäätöksen tueksi Ostetaan virtuaalitavaroita  Pelaaminen Ajanvietepelit - Facebook Moninpelattavat roolipelit – World of Warcraft

Mitä yrittäjä voi tehdä sosiaalisessa mediassa?  Markkinointi ja tiedottaminen  Yhteydenpito ja asiakaspalvelu  Jakaminen ja julkaiseminen  Sisällön tuottaminen  Ammatillinen verkostoituminen  Ajanhallinta

Yrittäjät ja tiedonhallintataidot verkkomaailmassa  Asiakkaat arvioivat sosiaalisessa mediassa yrityksiä, tuotteita ja palveluita ja tekevät ostopäätöksiä arviointien pohjalta  Yrittäjä pystyy seuraamaan, mitä hänen yrityksestään sanotaan sosiaalisessa mediassa.  Verkosta voi etsiä tietoa siitä, mitä yrityksen toimialalla tapahtuu ja mitä kilpailijat puuhailevat.  Tehokas yrityksen maineenhallinta vaatii tiedonhaku- ja tiedonhallintataitoja, joiden avulla löytää kätevästi yritystä koskevia tietoja verkkomaailmasta.

Tuotetiedon etsijöitä ja ostopäätösten tekijöitä  Asiakkaat ovat täysillä mukana verkkomaailmassa. Yrittäjät tulevat perässä.  Nettiä käyttävistä kuluttajista jo 85 % hakee verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi silloinkin, kun varsinainen ostaminen tapahtuu myymälässä.  Tänään 67% suomalaisista on ostanut tuotteita verkkokaupasta. Verkkokauppa kasvaa kohisten.  69% suomalaisista ostaa matkan verkosta

Mistä löytää tuotearvioita?  Kuluttajien antamia tuote- ja palveluarviointeja löytyy internetin o Sosiaalisista yhteisöistä: Facebook, Twitter o Blogeista, Blogilista.fi, Technorati.com o Keskustelupalstoilta: Suomi24 ja Vauva.fi o Arvostelupalveluista: Tripadvisor, Vertaa.fi, Hintaseuranta.fi, Eat.fi, Puskaradio.net  Mistä itse etsit tuotetietoa ostopäätöstesi tueksi?

Yrittäjänä voit toimia sosiaalisessa mediassa ja kuunnella…  Mitä yrityksestäsi ja sen kilpailijoista puhutaan verkossa?  Mitkä ovat asiakkaiden tarpeet, toiveet, mielipiteet ja minkälaista palautetta he antavat?  Mitä tuotekehitysideoita asiakkailla on?  Mitä asiakkaat tai potentiaaliset asiakkaat puhuvat tuotteistasi?

Tapoja kuunnella  Seuraa yrityksesi arviointia verkossa aktiivisesti o esim. hotellit ja ravintolat: Tripadvisor, Booking.com, eat.fi  Luo hälytys Google Alertsilla: saat heti informaatiota sähköpostiisi, jos verkossa on julkaistu yritystäsi, tuotteitasi ja toimialaasi koskevaa tietoa.  Seuraa blogikirjoittelua

Tapoja keskustella  Jaa avoimesti tietoa esim. uusista tuotteista, alastasi ja palveluista sekä alennuksista.  Vastaa ja tuo esille tuotettasi Twitterissä, Facebookissa, blogeissa ja foorumeilla.  Tuo esille avointa ja luotettavaa keskustelua ja vältä markkinointilöpinää (Taloustutkimus eMedia 2010).  Älä toimi salaisesti, vaan tuo esim. keskustelupalstoilla ilmi, mistä yrityksestä olet.  Aktivoi: Kysele, tarjoa, ehdota, palkitse!

Miten yrityksen ei pitäisi toimia sosiaalisessa mediassa Case: Ravintola Nuevo Latino  Harrastelija-arvostelija Mikko E. kirjoitti ravintola-arvostelupalvelu Eat.fi:ssä: ”Suomalais-eteläamerikkalaisen seurueemme tuomio: ruoka oli maukasta (etenkin churrasco) mutta ylihintaista. Tarjoilijat eivät osanneet hommaansa eivätkä puhuneet suomea tai espanjaa. Eivät myöskään tunteneet listan ruokia tai juomia vaan selittelivät jotain ympäripyöreää kun naapuripöydissä kyseltiin annoksista/drinkeistä. Etenkin ranskalainen miestarjoilija oli ylimielinen ja töykeä.”  Ravintolasta lähetettiin Mikko E:lle viesti: "We ask kindly that you stop making such harsh comments. If you have any problems please let us know how we can assist you. We will report your s as fraud and we hope that you don't continue to make such negative comments that can damage a business. We will be in the obligation to take legal actions should this behaviour continue.“  Mikko E. kirjoitti saamastaan palautteesta Jaikussa. Yhteisö oli tyrmistynyt ja lukuisat ihmiset bloggasivat aiheesta. Asia nousi Nuevo Latino –haulla Googlen hakutuloksien kärkeen ja pysyivät siinä pitkän aikaa.  Nuevo Latinossa hallittiin heikosti verkkokeskustelua. Asiakkaalta ei pyydetty anteeksi, vaan viestin sävy oli uhkaileva, joka kostautui ravintolan maineelle. Lähteet: Piirainen, Erkka 2008: Tapaus ravintola Nuevo Latino on oppikirjaesimerkki huonosta asiakasviestinnästä ja sosiaalisen median voimasta. Pokkinen, Pete; Brändi muuttui nyrkkeilysäkiksi. Helsingin Sanomat

Lisälukemista Kuluttajien ostopäätös syntyy tutkimuksen mukaan yhä vahvemmin netissä Jo joka toinen suomalainen käyttää internettiä useasti päivässä Internet on noussut suomalaisille tärkeimmäksi mediaksi Tuominen, Pasi; Yrityksen maineenhallinta vuorovaikutteisessa mediassa Laaksonen, Salla; Sosiaalisen median hyödyntäminen organisaatioissa mainestrategisesta näkökulmasta mainestrategisesta-nkkulmasta ”Corporate bullshitin aika on auttamattomasti ohi” - Kuluttajat kaipaavat vuoropuhelua yritysten kanssa sosiaalisessa mediassa. Taloustutkimus. Pokkinen, Pete; Brändi muuttui nyrkkeilysäkiksi. Helsingin Sanomat /