Jäteneuvonnan uudet kujeet Ekotehokkuus –miten myydä kohtuutta kuluttajille? Seminaari 29.4.2003, Päivi Blinnikka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
© R. Huttunen & H. Heikkinen 2003 Rauno Huttunen ja Hannu L. T. Heikkinen Filosofinen ihmistutkimus -kollokvio Jyväskylän yliopisto.
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Yliopistojen 26. työsuojelupäivät 9. –
Lajittelupeli Catering-ala.
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Kuntien materiaalitehokkuus –seminaari Sibeliustalo.
Asiakkuudet luovalla alalla
Kiotosta Varsinais-Suomeen Materiaalin esille tuomat  Ongelmat  Ratkaisut  Ratkaisuehdotukset Varsinais-Suomi 50 vuoden kuluttua  Millaista.
Hotelli- ja ravintola-ala
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
- mahdollisuus kehittämiseen -
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Terveysosaaminen ja media
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Toimittaja – Kaupunkilaisen perspektiivi Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Terveystieto 7.
Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut
Evankelis-luterilainen kirkko Tietohallintostrategia Esitelmä Lauri Lehto.
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
Työaika-autonomialla kohti työhyvinvointia
Uusi Tuuli ry ja s/v Estelle. Väitteet 1. Ruoka ei riitä kaikille 2.Kehitysmaissa ihmiset ovat onnettomampia kuin teollisuusmaissa 3.Jokaisella kiinalaisella.
Työpaja 3. Jätteiden vähentäminen, lajittelu ja kierrätys
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
HIILIHYDRAATIT.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Terveysosaaminen ja media
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
Yhteisöälyn ABC Oulu Pauli Aalto-Setälä Liikkeenjohtaja ja journalisti
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
Asenneilmaston muutossuunnat
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
CEE:n TEHTÄVÄ ON LUODA INNOVAATIOSTA LIIKETOIMINTAA! Tuomalla yhteen tutkimuspartnerit, yritykset sekä rahoittajat ja nyt myös innovaatioenkeleitä Uusien.
Kivihiilen korvaaminen energiantuotannossa. Lahden energiankulutus v  Lämpöä: 1500 GWh  Sähköä: 901GWh  Energiankulutuksesta n. 70% tuli hiilivoimasta.
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
Etätyö. Etätyö – Telecommuting Eri muotoja: muualla kuin työpaikalla tehtävä työ muualla kuin työpaikalla tehtävä työ liikkuva etätyö liikkuva etätyö.
PROMOOTIO JA PREVENTIO, VÄESTÖSTRATEGIAT
Alkoholi. Alkoholi Suomen yleisin päihde Etanoli on alkoholi juoman päihdyttävä aine Alkoholia pidetään keskivahvana päihteenä Alkoholi pitoisuus ilmaistaan.
Sairaudet ja niiden ehkäisy Yleisesti kansanterveydestä.
TYÖKYKY TYÖNTEKIJÄN VOIMAVARAT s * Terveys, elintavat, lepo * Osaaminen, kehittyminen * Arvot, asenteet, motivaatio * Elämäntilanne TYÖN VAATIMUKSET.
Koealue: s  Mielihyvän tavoittelu on luontaista, sitä tavoitellaan monin eri keinoin esim. urheilemalla, ruoalla, internetillä, peleillä 
PK-yrittäjän some-aakkosetsome PALVE PALVE – Juha Konttinen.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Opetus, tutkimus, onnellisuus Timo Airaksinen. Motto Joka tietoa lisää, se tuskaa lisää. Maiju Lassila: Liika viisas Pyhä yksinkertaisuus.
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Havainnointi ja maailmankuva
Perusliikuntataitokoulu ja lajikokeilu
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
16. Kestävä kehitys säästää ehtyviä luonnonvaroja
Hyvän elämän tekijöitä
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys
Yritykset ja yhteiskunta
Vaikuttaminen Suoraa ja epäsuoraa.
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys - uskonnollisuuteen vaikuttavat kasvatus, läheiset, elämänkokemus - tarjoaa ihmiselle elämän jatkuvuuden kokemuksen.
Kaupungit.
8 Riippuvuus.
Näkökulmia vastaamiseen
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Yhteinen keittiö Osallisuuden arviointi
Luovaa työskentelyä ihmissuhteiden vaikutuksesta
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Jäteneuvonnan uudet kujeet Ekotehokkuus –miten myydä kohtuutta kuluttajille? Seminaari , Päivi Blinnikka

Jäteneuvojan työn tavoitteet •arvoihin, asenteisiin ja käyttäytymis- tottumuksiin vaikuttaminen •käyttöön otettavien luonnonvarojen määrän vähentäminen •loppukäsittelyyn päätyvän jätteen määrän ja haitallisuuden vähentäminen •ympäristötietoisuuden lisääminen

Jäteneuvonta on vaikuttavaa silloin, kun •neuvonnalla pyritään luomaan sosiaalisia normeja (sosiaalinen palkitsevuus) •neuvottu toimintatavan muutos ei aiheuta suuria lisäkustannuksia •neuvonta on toistuvaa ja uudistuvaa •neuvojat edustavat useita tahoja (yhteistyöhankkeet) •neuvonnan muoto, väline tai sisältö kolahtaa kohderyhmään

Ekotehokkuus eli jätteiden synnyn ehkäisy eli materiaalitehokkuus •tarkoittaa puuttumista tuotantoon ja kulutukseen jo ennen kuin jätteitä on syntynytkään •on jäteneuvonnan tärkein aihepiiri

Ekotehokkuusneuvonnan ongelmia •koetaan vaikeaksi •joutuu kilpailemaan mainonnan ja tuoteinformaation kanssa •vaikutukset ilmenevät tuskallisen hitaasti ja ovat vaikeasti mitattavissa •ympäristöhyödyt ovat epäsuoria ja ilmenevät suurimmaksi osaksi muualla

Ekotehokkuusneuvonta •Tarjoaa tietoa ympäristöhyödyistä, toimintatavoista ja -mahdollisuuksista. •Vaikutukset ulottuvat ihmisen koko elämään: kotiin, työpaikalle, harrastuksiin ja lomalle. •Tarvitsee linkkejä ympäröivään todellisuuteen (asenneilmapiiri, trendit, muoti,…).

Pehmeät arvot tulossa… •tunne, sydän, vaisto, aitous •inhimillisyys •naisenergia •uushumanismi •eettinen hedonismi (Mainostoimistojen käyttämä arvomuutoksia seuraava Monitor-tutkimus, Hannu Konttinen )