Jäteneuvonnan uudet kujeet Ekotehokkuus –miten myydä kohtuutta kuluttajille? Seminaari , Päivi Blinnikka
Jäteneuvojan työn tavoitteet •arvoihin, asenteisiin ja käyttäytymis- tottumuksiin vaikuttaminen •käyttöön otettavien luonnonvarojen määrän vähentäminen •loppukäsittelyyn päätyvän jätteen määrän ja haitallisuuden vähentäminen •ympäristötietoisuuden lisääminen
Jäteneuvonta on vaikuttavaa silloin, kun •neuvonnalla pyritään luomaan sosiaalisia normeja (sosiaalinen palkitsevuus) •neuvottu toimintatavan muutos ei aiheuta suuria lisäkustannuksia •neuvonta on toistuvaa ja uudistuvaa •neuvojat edustavat useita tahoja (yhteistyöhankkeet) •neuvonnan muoto, väline tai sisältö kolahtaa kohderyhmään
Ekotehokkuus eli jätteiden synnyn ehkäisy eli materiaalitehokkuus •tarkoittaa puuttumista tuotantoon ja kulutukseen jo ennen kuin jätteitä on syntynytkään •on jäteneuvonnan tärkein aihepiiri
Ekotehokkuusneuvonnan ongelmia •koetaan vaikeaksi •joutuu kilpailemaan mainonnan ja tuoteinformaation kanssa •vaikutukset ilmenevät tuskallisen hitaasti ja ovat vaikeasti mitattavissa •ympäristöhyödyt ovat epäsuoria ja ilmenevät suurimmaksi osaksi muualla
Ekotehokkuusneuvonta •Tarjoaa tietoa ympäristöhyödyistä, toimintatavoista ja -mahdollisuuksista. •Vaikutukset ulottuvat ihmisen koko elämään: kotiin, työpaikalle, harrastuksiin ja lomalle. •Tarvitsee linkkejä ympäröivään todellisuuteen (asenneilmapiiri, trendit, muoti,…).
Pehmeät arvot tulossa… •tunne, sydän, vaisto, aitous •inhimillisyys •naisenergia •uushumanismi •eettinen hedonismi (Mainostoimistojen käyttämä arvomuutoksia seuraava Monitor-tutkimus, Hannu Konttinen )