Julkisen sektorin tukemisen merkitys kehityspolitiikassa Sanna Vesikansa YK:n väestörahasto/ Etiopia
Etiopia ei ole Afrikka - Afrikka ei ole Suomi • Konteksti on tärkeä: Onko Suomen kokemuksilla relevanssia vrt. muut? • Sosiaalisesti tasa-arvoinen tietoyhteiskunta? – Himanen & Castells: Suomen malli • Järjestöjen rooli Suomen rakentamisessa • Suomi ja resurssien kohdentaminen – Kohdemaat – Suomen vientituotteet: metsä, vesi, tietoyhteiskunta, terveys, tasa-arvo, sosiaaliturva
• Järjestöistä ja yrityksistä ei ole ilman pätevästi ja vastuullisesti toimivaa julkishallintoa köyhimpien terveydenhuollon eikä sosiaaliturvan turvaajiksi
Hallinnon kapasiteetti • Keskushallinto – alueellinen toimintakyky • Projektihallinto – sektorituki – budjettituki + Riskien jako + Ennaltaehkäisy + Taloudellisin ja tuloksellisin sosiaalipolitiikan malli vs. KÖYHÄT järjestelmät + Ns. keskiluokka mukaan ja hyvä kierre + Kansalaisjärjestöjen avun kohdentuminen
Budjettituesta sektorituki • Etiopian budjettituki muuttui Protection of Basic Services ohjelmaksi budjettituen jäädytyksen jälkeen v • Vesi, opetus, maatalous, sanitaatio • Yhteinen ja yleinen etu • Tarkempi seuranta, määrärahat maan oman budjetin lisänä, läpinäkyvyyden lisääminen • Suomi ei ole mukana
Tuloksia on, tavoitteisiin matkaa • Etiopian budjetista menee yli 60% köyhimpien palveluihin • 2,6 milj koululaista enemmän: 77% tytöistä ja 82% pojista (netto) • Terveydenhoitajia koulutettu maaseudulle • Naisista nykyaikaista ehkäisyä käyttää 15% (8%) • Malaria vähentynyt neljänneksellä • Maaseudulla puhdasta vettä 46% väestöstä (35%) • Valtiovallan vastuu ja budjettien läpinäkyvyys
Sosiaali-Suomi vientituotteena • ”Sosiaalisen syrjäytymisen kysymykset ovat perinteisesti olleet Suomen vahvaa aluetta.” • Naiset, lapset, vammaiset kirjauksissa, entä toteutuneessa politiikassa? • Ohjeistuksen merkitys • Kansalaisjärjestöjen tuki hyvä, mutta jos jää vain järjestöjen kontolle?