Käypä hoito –käyttöön - sanoista teoiksi Eeva Ketola LT,Käypä hoito -päätoimittaja Sidonnaisuudet: stm,kiireettömän hoidon ohjausryhmä, päipe ohjausryhmä, Kuntaliitto ICPC2 ohjausryhmä KELA sosvak.neuvottelukunta asiantuntijajäsen,PETTU-hanke asiantuntija
Vaikuttavan tiedon käyttöönotosta •Nykytilanne –Miten meillä tehdään •Etsi oleellinen tieto –Näyttö –Muu evidenssi •Arviointi:mittaa alkutilanne •Käytännöt •Mittaa uudelleen •PDCA-sykli
Tausta −Vaatimukset terveydenhuollon tehokkuuden ja vaikuttavuuden parantamisesta •Arvoon perustuva terveydenhuolto (Porter & Teperi 2009) •Terveyshyödyn mittaaminen haasteellista −Terveydenhuoltolaki •Laatu nostettu esille −Toimiva terveyskeskus ( •Päätöksenteon tuki •Tiedon tehokas käyttö −Hoito on kustannusvaikuttavaa ja vaikuttavaa, jos se nojaa hoitosuositusten näyttöön (Booth et al. 2007)
Tiedon tulva, esimerkkinä artroosi •Googlesta Artroosi -sanalla ( ) osumaa jos engl. osteoarthritis osumaa ( ) •Pubmed -lääketieteellisestä tietokannasta osumaa ( ) •Terveysportti-tietokanta suomalaisille terveydenhuollon ammattilaisille 436 osumaa ( ) •Terveyskirjasto-tietokanta yleisölle 73 osumaa (artroosi) ( ) • 27 osumaa ( )
EBM:n tehtävät •Tuottaa näyttöä –Alkuperäistutkimukset, systemaattiset katsaukset •Etsiä näyttöä päätöksenteon tueksi –Hoitosuositukset, tietokannat, alkuperäistutkimukset •Arvioida näyttöä –Artikkeleiden kriittinen arviointi –Mitä,milloin ja kuinka tämä tieto auttaa minua kl. päätöksenteossa? •Kulloinenkin kliininen tilanne •Potilaiden odotukset •Arvot •Käyttää näyttöä apuna –Hoitopäätöksissä, hoitoketjuissa, terveyspolitiikassa
Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus RCT Muu kokeelliset tutkimusasetelmat Kohorttitutkimus Case-control-tutkimus Potilassarjat Poikkileikkaustutkimukset Kliininen kokemus
Not Mentioned Routine Experimental Rare/Never Specific M M M M M M Textbook/Review Recommendations Odds Ratio (Log Scale) Favours Treatment Favours Control RCTsPts P< P<.001 P< Cumulative Year TrombolyysihoitoMI Trombolyysihoito MI
Kritiikki •laki, normi •vapauden rajoitus •unohtaa yksilöllisyyden potilaan hoidossa •ruumiiden laskemista •raharesurssien mukaan toimimista
EBM:n rajoitteet •tutkitun tiedon puute •vaikeudet käyttää yksittäisen potilaan hoidossa •hoitokäytännön muuttaminen •uusien taitojen tarve •aikapula •näytön äärelle pääsy vaatii resursseja (tietokannat, aika) •vaihtoehdot?
HOITOTUTKIMUKSEN ARVIOINTI •Mihin kysymykseen haet vastausta? –yksittäinen tutkimus/laaja aihe, mitä tutkittu? –miten tietty artikkeli vastaa omaan kysymykseesi vai mihin kysymykseesi haet vastausta? •Koska systemaattisten tutkimusten arviointi perustuu yksittäisten tutkimusten arviointiin ja niiden yhdistämiseen =>aloitetaan hoitotutkimuksesta
Näin aloitat •Oma kysymyksesi? –vastaako otsikko kysymykseesi –vastaako abstrakti kysymykseesi –onko artikkelin kysymys/vastaus järkevä? •Validiteetti => Siirry metodeihin !!! •Tuloksia kannattaa arvioida vasta kun näet, onko tutkimus pätevä ja metodit oikeat
ETSI •Tutkimustyyppi •n =?? •Sukupuoli •Ikäryhmä •Potilasryhmä, taudin vaihe? •Seuranta •drop-out= tutkimuksesta pudonneet •intention to treat - analyysi (aie hoitaa) – analyysi tehtynä?
ARVIOI TULOKSET •Ovatko tulokset tärkeitä/merkittäviä? –kliinisesti merkittäviä –tilastollisesti merkittäviä –hyötyä vai haittaa? •Mikä oli tuloksen suuruus? –ryhmän sisällä? –ryhmien välillä kontrollit-interventio? –nettoerot? –RRR, ARR, NNT,NNH •Kuinka tarkka tulos oli? –Mikä oli piste-estimaatin luottamusväli eli kuinka tarkka oli arvio tutkittavan tekijän vaikutuksesta –Oliko tutkimuksen otoskoko riittävä?
Mitä taitoja tarvitset toimiaksesi näyttöön perustuen? Määrittele kysymys Tehokas näytön hakeminen Näytön kriittinen arviointi Sovella käytäntöön (- ja ymmärrä arvot!)