TASE Tampereen seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Advertisements

Esimerkkejä Esimerkki 1. Hetkellä t1 = 8 s on auton asema s1 = 600 m ja hetkellä t2 = 28 s on s2 = 800 m. Kuinka suuri on keskinopeus? s2 -s1 s 800 m.
Yhdyskuntasuunnitteluhankkeiden tilannekatsaus
Ekologia Ilmastonmuutos Bensiinin hinta Hajaantuva yhdyskuntarakenne Lisääntyvä autoliikenne Ruuhkat ? Pitäisikö ajatella uudelleen - tehdä uudella jotain.
KUUMA-liikennehankkeet
Singaporessa check in – check out joukkoliikenteen maksamisessa ja elektroninen hinnoittelu muussa liikenteessä Risto Vaattovaara, tuotantopäällikkö, YTV.
Väliraportin sisältö Rakennesuunnitelma ja työn tavoitteet
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
SYNTYYKÖ UUSI LIIKENNEMUOTO ? HISTORIA •Aikojen kuluessa ja teknologian kehittyessä on otettu käyttöön montakin uutta liikennemuotoa (laiva, juna, auto,
TASE 2025 JOUKKOLIIKENTEEN - Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen - liikennejärjestelmänäkökulma.
4. Liikenneturvallisuuskysely •Katukanavassa •Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus Tampere Päivi Nurminen Tampereen kaupunkiseudun yhteistyössuunnitelman sisältö ja toimeenpano.
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Toimivaltainen viranomainen
Kaupunkirakenne ja liikenne – miksi ja miten raideliikenne?
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015.
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
Liikenteen kytkennät seudun maankäyttöön
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Puheenvuoro seutuseminaarissa RAKENNESUUNNITELMA 2030 Olli viitasaari.
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Maankäytön, asumisen ja liikenteen (mal) –aiesopimus Seurantaryhmän 1. kokous , Helsinki.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Esteettömyys joukkoliikenteessä
Nykytilan yhteenveto Muut palvelut -ryhmä. Kadut pähkinänkuoressa Volyymierot –Katujen kokonaispituus vaihtelee välillä 13 ‒ 225 km –Jk + pp-tiet kokonaispituus.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
Kaupunkiseudun maankäytön tavoitteet Rakennesuunnitelma 2040 Seutufoorumi Kimmo Kurunmäki seutusuunnittelupäällikkö.
Rakennesuunnitelma 2040 Kjk Sh TYÖ- SUUNNI- TELMA TAVOIT- TEET VAIHTO- EHDOT LUONNOS EHDOTUS.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
Nelostieseminaarin loppusanat Eduskunta Samuli Pohjamo Maakuntahallituksen puheenjohtaja.
HSL-kuntayhtymän perustaminen Strategiaperusta Ohjausryhmä
Mitä elinkeinoelämä odottaa pääkaupunki- seudun joukkoliikennejärjestelmältä? liikennevaliokunnan pj Jorma Haapamäki
Ilmastonmuutoksen hillintä
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Tilinpäätös 2004.
Kaupunkiseudun yhteistyösuunnitelma Maankäyttö, asuminen ja liikenne Seutuhallituksen nimeämä maankäyttö- ja rakennetyöryhmä, pj. Risto Laaksonen Yhteistyön.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Seutuyhteistyön ajankohtaiskatsaus, kesä 2008
Seudullisten työryhmien tulokset kaudella Maankäyttötyöryhmä Liikennejärjestelmätyöryhmä Asuntopoliittinen työryhmä Teknisten palvelujen työryhmä.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
MinunMatka eli kutsujoukkoliikennettä työmatkailijoille Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa
 Liikenne on A) henkilöiden B) tavaroiden C) energian D) tiedon kuljettamista.
Väestö ja väestön muutokset Tampere Kaupunkiseudun kunnat
Tietoja Tampereesta. Kaupunkiseudun väestö 2014 Tampereen kaupunkiseudun muodostavat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti.
Sisämaan yöjunaliikenne -selvitys Liikenne- ja viestintäministeriö.
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
1.6. Matkakeskus 1. Keskustan kehittäminen Kustannukset: Aikataulu:
Liikkumistutkimuksen 2012 keskeiset tulokset
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Tampereen kaupunkiseudun kuntien välinen pendelöinti 2015
PERUSLIIKUNTA.
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
UUSI HENKILÖKOHTAINEN JOUKKOLIIKENNEPALVELU
Rakennemallin sisältö teemoittain
Liikenteen visio liikennepoliittisessa selonteossa
Tampere - Suomen edelläkävijä, Lessons Learned
OULUN RATIKKA Suomen Raitiotiekaupunkien seminaari 2018
Kunnat asukasluvun mukaan
Oulun seudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma Kempele
Esityksen transkriptio:

TASE 2025 - Tampereen seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma Kaupunkiseutu 2030 seminaari

TASE - Liikennepoliittisen ohjelman (2005) visio Markku Kivari 4.12.2009

Rakennemallin liikennetavoitteet – liikkumisen tapoja uudistetaan Joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen osuuksia lisätään Henkilöautoliikenteen osuuden kasvu pysäytetään Raideliikennettä kehitetään Joukkoliikenne järjestetään tehokkaasti ja matkaketjuja sujuvoitetaan Luodaan mahdollisuuksia liikkumistarpeen vähentämiseen Lentoliikenteen edellytyksiä kehitetään Markku Kivari 4.12.2009

Liikennejärjestelmän kehittäminen (SH 24.6.2009) Maankäyttö- ja liikennejärjestelmäratkaisu suunnitellaan yhtenä kokonaisuutena. Liikennejärjestelmäratkaisu on katuraitiotien, lähijunaliikenteen ja linja-autoliikenteen yhdistelmä (Ve:t 1, 2a ja 2b). Maankäytön ja palvelujen vahvistamisella ja liikennejärjestelmän kehittämisellä edistetään vahvojen kevyen liikenteen vyöhykkeiden muodostumista erityisesti Tampereen keskustassa, aluekeskuksissa ja kuntakeskuksissa, mikä osaltaan tehostaa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä. Rakennemallissa määritellään kehitettävät nykyiset ja uudet joukkoliikenteen laatukäytävät ja niihin tukeutuva maankäyttö siten, että joukkoliikennekäytäville voidaan toteuttaa korkeatasoinen ja kustannustehokas joukkoliikenteen palvelutaso. Joukkoliikenteen käyttöosuutta kasvattamaan ja maankäyttöä tukemaan synnytetään seudullinen joukkoliikennejärjestelmän yhdistelmävaihtoehto, joka mahdollistaa lähijunaliikenteen hyödyntämisen sekä modernin ja joustavan katuraitiotieverkon rakentamisen. Bussiliikenne on jatkossakin joukkoliikenteen keskeinen liikennemuoto joukkoliikenteen laatukäytävillä. Työpaikkojen ja palvelujen sijoittamisella ja joukkoliikennereittien suunnittelulla tavoitellaan joukkoliikenteelle mahdollisimman houkuttelevaa roolia työmatka- ja asiointiliikenteessä. Myös kehätien suuntaista joukkoliikennettä kehitetään. Suunnittelussa varaudutaan oikorataan lentokentälle ja huomioidaan oikoradan tuomat vahvuudet lentokenttää ja sen lähialueita kehitettäessä. Lisäksi tiedostetaan oikoradan vaikutukset tavaraliikenteelle sekä olevan rataverkon kapasiteetin vapautuminen lähijunaliikenteen käyttöön. Markku Kivari 4.12.2009

Rakennesuunnitelma ja liikenne Liikennejärjestelmän kuvaus Maankäytön sijoittuminen suhteessa liikennejärjestelmään Kulkutapojen käyttö Markku Kivari 4.12.2009

Raideliikenneverkko Lähijunaliikenne Katuraitiotie Nokia (vuoroväli 30 min) Nokia Ylöjärvi Lempäälä Katuraitiotie (vuoroväli ruuhkassa 10 min) Hervanta-Vuores Pirkkala Lielahti Hankkio-Lamminrahka Markku Kivari 4.12.2009

Kulkutapaosuudet nykytilanteessa, vertailuvaihtoehdossa ja rakennemallisuunnitelmassa (talviarki) osuus matkoista Markku Kivari 4.12.2009

Väestö ja joukkoliikenteen saavutettavuus 2008 2030   Väkiluku RHR 2009 Rakenne-suunnitelma Yhteensä Lähijunaliikenteen kävelyvyöhyke (1 km) 54 415 16 % +28 500 20 % 82 915 19 % Joukkoliikenteen laatukäytävä 142 086 42 % +103 000 71 % 245 086 56 % 338 642 196 501 58 % +131 500 91 % 328 001 76 % Markku Kivari 4.12.2009

Joukkoliikenteen matka-aika verkolla A vertailuvaihtoehtoon nähden (matka-aika Keskustorille) Markku Kivari 4.12.2009

Saavutetaanko tavoitteet? Joukkoliikenteen kulkutapaosuus matkoista laskettuna nousee 3 %-yksikköä (Tavoite OK). Hyvän joukkoliikennetarjonnan piirissä asuvan väestön osuus kasvaa 58 % => 76 % (Tavoite OK) Henkilöauton kulkutapaosuus matkoista laskettuna kasvaa 3% -yksikkö (Tavoite ei täyty). Jalankulun ja pyöräilyn kulkutapaosuus matkoista laskettuna laskee 6%-yksikköä (Tavoite ei täyty). Joukkoliikenteen osalta tavoitteet täyttyvät, mutta kevyt- ja autoliikenteen osalta eivät, joten: Tarvitaan kevytliikenteen ja keskustojen kehittämistoimenpiteitä, joita ei voida arvioida mallitarkastelulla Tarvitaan politiikkatoimenpiteitä (pysäköinti, hinnoittelu, jne.) Voidaanko maankäyttöä tehostaa joukkoliikennekäytäviin esitettyä enemmän? Markku Kivari 4.12.2009

Maankäytön herkkyystarkastelut jo kohtalaisen pieni lisämaankäyttö joukkoliikenne-käytävien varsilla lisää joukkoliikenteen päivittäistä matkustajamäärää 3 000 - 4 000 asukasta lisää joukkoliikenteen matkustajamäärää 800 - 1 000 matkalla muutos vastaa 0,5 %:n joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvua => Autoliikennetavoitteen saavuttaminen edellyttäisi n. 20 000 asukkaan sijoittamista rakenteeseen keskeiselle sijainnille korkealaatuisen joukkoliikenteen vaikutuspiiriin (edistäisi samalla kevytliikennetavoitteen saavuttamista) Markku Kivari 4.12.2009

Mitä kaikki maksaa? Investoinnit: Tieliikenne / suuret investoinnit ~ 330 milj. euroa Bussiliikenne ~ 50 milj. euroa Raideliikenne Raitiotie-investoinnit ~ 450 milj. euroa Alueellinen liikenne, asemat ~ 65 milj. euroa Yhteensä ~ 900 milj. euroa (Huom! Ei sisällä katuverkon parannuksia, pieniä tieinvestointeja, eikä uusien alueiden toteutukseen liittyviä tie- ja katuverkon investointeja) Joukkoliikenteen operointi/v (2030). ~ 45 milj.euroa (~vertailuvaihtoehto) Markku Kivari 4.12.2009