1. Turvallisuustutkinta lyhyesti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Kokeen laatiminen ja arviointi Tiia Karpin
Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
Suhdannekatsaus maaseudun yritysten kannattavuuteen ja rahoitustilanteeseen 2009/2010 Perttu Pyykkönen Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos Maaseudulta.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Järvenpään kaupunkiTekijä, muokkaa Perustyylissä SORTUMAVAARA , Johtava rakennustarkastaja Jouni Vastamäki Rakennusvalvonta, Järvenpää p
Ajankohtaista onnettomuustutkinnasta Martti Heikkilä Onnettomuustutkintakeskus Kotimaanliikenteen matkustaja-alusyrittäjien turvallisuuspäivä
YRITYKSEN PALOTURVALLISUUS
Tulvadirektiivin esittely Tulvadirektiivityöryhmä Minna Hanski, MMM.
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Vakuutusmaksutulon jakauma
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
KILPAILUT 2014.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
KOKKOLAN VEIKKOJEN ARVOKISAEDUSTAJAT
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
TYTTÖJEN PELAAJAKARTOITUSJÄRJESTELMÄ
Aihe: 30 Asiaa 30 asiaa, jotka olemme oppineet pornoleffoista.
Perusopetuksen ryhmäkoko
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä TOIMIVAT TYÖMARKKINAT – OSAAJIA JA TYÖPAIKKOJA KESKI-SUOMEEN Rantasipi Laajavuori
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Viestintäsuunnitelma
1. Usean muuttujan funktiot
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Purjelennon turvallisuus 2017 Alaotsikko: kuinka turvallista purjelento ylipäänsä on? Ari Vahtera.
Esityksen transkriptio:

Onnettomuustutkintakeskuksen keskeisimmät havainnot ja toimenpide-ehdotukset sortumista 1. Turvallisuustutkinta lyhyesti 2. Kevättalvi 2010 ja katsaus kevättalveen 2011 3. Katsastusmenettely ja muita suosituksia 4. Yhteenveto 5.5.2011 Kai Valonen / Sortumavaara-seminaari, Järvenpää-talo Onnettomuustutkintakeskus

Suuronnettomuudet Suuronnettomuuden vaaratilanteet (1-5/vuosi) Ilmailu (10-15/v.) Raideliikenne (10-15/v.) Vesiliikenne (10-15/v.) Teematutkimukset Vähäiset tapaukset (D)

Veturinkuljettaja pidätettiin Indonesian junaturmasta Kuva: Usuf Gani / EPA Yle / AP 3.10.2010 Veturinkuljettaja pidätettiin Indonesian junaturmasta Indonesiassa poliisi on pidättänyt lauantain junaturman toisen turmajunan kuljettajan. Kaikkiaan 36 ihmistä kuoli, kun matkustajajuna iskeytyi toisen, asemalla seisseen junan perään varhain lauantaiaamuna Keski-Jaavan provinssissa. Toisen junan perään törmänneen junan kuljettajan epäillään aiheuttaneen onnettomuuden huolimattomalla menettelyllään. Liikenneministeri Freddy Numberi sanoi, että kuljettaja ei ollut pysähtynyt, vaikka opastin näytti punaista. - Veturinkuljettajan huolimattomuus aiheutti onnettomuuden, sanoi Numberi Kompas-sanomalehden verkkosivujen mukaan. Jos kuljettaja todetaan syylliseksi kuolemiin johtaneeseen huolimattomuuteen, häntä uhkaa jopa 6,5 vuoden vankeustuomio.

”Senjälkeen kuin rakennusteollisuutta on paljo ruvettu liikekeinotteluna harjoittamaan, jolloin rakennusyrittelijät tietenkin pyrkivät saamaan talot pystyyn niin pian ja huokeasti kuin mahdollista, -- kestävyyden kustannuksella, on tehokas ammattitarkastajan valvonta käynyt sitäkin välttämättömämmäksi.”

Turvallisuustutkinta Onnettomuuksien ehkäisemiseksi Ihmisillä ja etenkin asianosaisilla on oikeus tietää mitä on tapahtunut ja miksi Merkittävät tapahtumat tulevat dokumentoiduksi Yhteiskunnallinen keskustelu Suositukset ja niiden toteutumisen seuranta Syyllisyys ja vahingonkorvauskysymyksiä ei käsitellä.

Ns. muut onnettomuudet 2000-luvulla Suuronnettomuudet (2) Tsunami + Konginkangas Suuronnettomuuden vaaratilanteet (23) Rakenteen pettämiset 12 Tulipalot/räjähdykset 7 Tieliikenne 2 Vaarallisen aineen vuoto 1 Vesiepidemia 1 Teematutkinnat (6) (sis. 9 rakenteen pettämistä v. 2006) D-tutkinnat (28) Rakenteen pettämiset 12 Tulipalot/räjähdykset 9 Tieliikenneonnettomuudet 5 Vaarallisen aineen vuoto 1 Muu onnettomuus teollisuudessa 1

2000 2005

Kuopio 29.3.2010 Kevättalvi 2010

Järvenpää + 10 muuta rakennevauriota kevättalvella 2010 Kuva: Rajavartiolaitos Kuvattu myöhemmin Järvenpää + 10 muuta rakennevauriota kevättalvella 2010

Järvenpään salibandyhallin katon romahtaminen Ilmoitus onnettomuusuhasta 31.3.2010, väliraportti 24.9.2010, koko raportti 27.1.2011 (saatavilla netistä) Puutteita suunnittelussa: Kuormia aliarvioitu Kestävyyksiä yliarvioitu Pilarin ja alapaarteen välinen liitos mitoittamatta Suunnittelijan pätevyystodistus ja teräsrakennetoimittajan laatutodistus oli vaadittu Hallitoimittajalla useita referenssejä Periaatteeltaan vastaavia halleja on paljon

Lumikuorma kevättalvella 2010 Talvi 2010 runsasluminen, jos tarkastellaan vuoteen 1990 saakka. Kuitenkin esimerkiksi Vantaanjoen vesistöalueella oli 12 lumisempaa talvea vuosina 1946-1990. Muutamissa tapauksissa nousee esiin kinostuminen.

H. W. Heinrich vakava onnettomuus 30 onnettomuutta 300 vaaratilannetta Onnettomuuksia ja vaaratilanteita tarkastelemalla voidaan ennustaa tulevaisuutta. Mitä vähäisempiä tapauksia tarkastellaan, sitä parempi kuva syntyy. H. W. Heinrich vakava onnettomuus 30 onnettomuutta 300 vaaratilannetta

Suositus vuodelta 2007: ”Katsastusmenettely” Olennainen sisältö: rakenteiden turvallisuus Miksi? Onnettomuuksia sattunut kaiken ikäisissä rakennuksissa, tietoa puutteista tulee jatkuvasti Rakennusvalvonta, erityismenettely, ulkopuolinen tarkastus, pätevyyden toteaminen, laatupassi, huolehtimisvelvollisuus, tarkastusasiakirja, käyttö- ja huolto-ohje jne. ”purevat” vain uusiin (silti uusienkin ”katsastus” on jatkossa tarpeen)

Suositus vuodelta 2007: ”Katsastusmenettely” Miten? Systemaattinen menettely (ettei jää tekemättä) Kohdekohtainen laajuus ja taajuus, jatko selviää ensimmäisessä ”katsastuksessa” Kytkentä käyttö- ja huolto-ohjeeseen Mitkä rakennukset? Ainakin tilat, joissa voi olla suuria määriä ihmisiä. Kuka? Rakennesuunnittelun osaaminen olisi hyvä. Ei kuitenkaan kohteen suunnittelija.

Miksi kertatarkastus tai rakentamis-aikaiset menettelyt eivät riitä? Muodonmuutoksia ja vaurioita voi ilmetä aikojen saatossa Rakennuksiin tehdään muutoksia Seuraavassa tarkastuksessa voidaan huomata jotain, mitä edellisessä on jäänyt huomaamatta Tietämys lisääntyy esimerkiksi sattuneiden onnettomuuksien myötä Materiaalien pitkäaikaiskestävyys?

Veteli 9.4.2006

Sisäkaton naulakiinnitykset! Pudasjärvi 2000 (kauppa) Sysmä 2005 (kauppa) Jyväskylä 2008 (kahvila) Järvenpää 2010 (koulu) Kittilä 2010 (kauppa) Tuusula 2010 (ok-talo) Kaksi sikalaa

Pori

Pori

Pori

Vuoden 2004 tarkastukset Rakli lisäselvityksiä tarvitsevia 18% korjaustarve 9 %:ssa välitön korjaustarve 2 %:ssa Kuntaliitto vaurioita 20 %:ssa lisäselvitystarve 15 %:ssa välitön korjaustarve 1 %:ssa

Sopiva toimintamalli voisi löytyä yhdistelemällä muiden alojen käytäntöjä: Tieliikenne (katsastusyritykset) Vesiliikenne (luokituslaitos) Paloturvallisuus (palotarkastukset) Ilmailu (jatkuva lentokelpoisuuden valvonta) Teollisuus (esim. säiliöt, auditoinnit) Hissit, nostimet jne.

Muita suosituksia Menettely tiedon levittämiseksi tilanteissa, joissa havaitaan ilmeinen turvallisuuspuute Suuri henkilömäärä -> aina rakennesuunnitelmien ulkopuolinen tarkastus Tietokanta onnettomuuksista ja vaaratilanteista (avoin, säännöllisiä yhteenvetoja) Kinostumisilmiön lisäselvittäminen

Yhteenveto Turvallisuustutkinnan tarkoitus on turvallisuuden parantaminen Kattoromahduksissa huomio on viimeaikaisten onnettomuuksien perusteella Tiloissa, joissa voi olla paljon ihmisiä (hallit, koulut, kaupat) Kaikissa materiaaleissa Hallityypeissä, joita on rakennettu jopa satoja Naulalevyristikoiden tuennassa Sisäkatoissa (erityisesti ylöspäin naulatuissa) OTKESin tutkinta kattaa kunnolla vain vakavimmat tapaukset Eri toimialoille tarvitaan vähäisempien poikkeamien tarkastelua Suosituksia on annettu (ja myös toteutettu) Tutkintaselostuksia kannattaa lukea! www.onnettomuustutkinta.fi