Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Good Karma = Hyviä Seurauksia
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Jumalan kanssa.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
OIKEUS LEIKKIIN, LEPOON JA VIRKISTYKSEEN - kuudesluokkalaisten käsityksiä Lapsen oikeuksien päivä
Nuoret puhtausalan kesätöissä
1 Lapsi- ja nuoriso ( ja perhe) politiikan uudistuvat tavoitteet Maria Kaisa Aula Tampereen yliopiston seminaarissa.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Kirkko keskellä kylää Seurakuntien varhaiskasvatus ja perhepalvelut perheitten tukena Martti ESKO, kirkon perheasiain johtaja.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
Kuvakäsikirjoitus.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
©Tampereen kaupunki 1 Harrastava iltapäivä -toiminta (Hip) Kysely oppilaille kevät 2009 Hankekoordinaattori Leena Tiainen Tampereen kaupunki Hyvinvointipalvelut.
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Norssi ja Varis juttusilla
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
 Kysely avoinna sivuilla www.pesis.fi  Kyselyyn saatiin 93 vastausta  Kysely oli osin yhtenevä SLU:n keväällä 2012 järjestämään.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Lapsilla on oikeus hyvään ruokaan
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Haarajoen koulu, Jan Mikkonen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Lapsen elatuksen toteutuminen – koulutus Avauspuheenvuoro
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Asemanseudun persoonat. Eläkeläinen Tärkeää mahdollisuus valmistella matka etukäteen ettei stressaa Matkustaessa tulee asemalle noin puoli tuntia ennen.
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
MINÄ URHEILEVAN LAPSEN VANHEMPANA!
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
AUNELAN KOULUN KOKEMUKSIA KOULUT LIIKKEELLE-HANKKEESTA Taustaa: 1. Koulun välituntipihat on koettu ongelmallisina: - kolme erillistä rakennussiipien väliin.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely päiväkodit ja esiopetusyksiköt
Iltapäiväl passaa rauhottuu! Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan neuvottelupäivät Imatra Tervetuloa !
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
724. Pelisääntökysely 10/23/15. Kysely urheilevan lapsen vanhemmalle 1. Laji?
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
ASUNTOLAKYSELY 2016 Kysely tehtiin paperiversiona, joka jaettiin kaikille paikalla olleille sillä hetkellä 65 nuorelle, joista palautuksen teki 49 nuorta.
Hyvää elämää maaseudulla
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Millainen meidän luokka on? Oppilaat kertovat.
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Tervetuloa uudelle luokalle!
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Itsenäistymistä tukemassa asumisen haasteet
Esityksen transkriptio:

Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan? Lapsen oikeuksien päivän seminaari 20.11.2008 Säätytalolla Maria Kaisa Aula www.lapsiasia.fi

Asiaa aikuisille! Lasten ja nuorten oma näkökulma YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen raportointiin Laadullinen tutkimusote Avoimet kysymykset Vastaajia 607 alakoulut 70 % yläkoulut 30 % tyttöjä ja poikia lähes yhtä paljon eri puolilta Suomea Koulun kerhokeskus ja Lasten parlamentti www.lapsiasia.fi

Mitä kysyttiin? Teema-alueet koti ja perhe koulu vapaa-aika lapset ja nuoret Suomessa Mitkä asiat ovat hyvin ja mitkä huonosti ? Mihin haluaisi vaikuttaa näissä ympäristöissä ? Lisäksi: elämän ilot ja surut, parasta lapsuudessa, tunnetko oikeutesi www.lapsiasia.fi

Yleisiä tuloksia Suurimmalla osalla lapsia on hyvät edellytykset turvalliseen ja virikkeelliseen kasvuun ja oppimiseen kotiin ja perheeseen ollaan tyytyväisimpiä koulunkäynnin mahdollisuuksia arvostetaan Pienellä osalla on elämää varjostavia huolia Sosiaalisten suhteiden suuri merkitys lasten hyvinvoinnille korostuu iloissa ja hyvin olevissa asioissa: vanhemmat, sisarukset, kaverit, koulun ilmapiiri. lemmikit huolissa: riidat, kiusaaminen, epätasapuolinen kohtelu, yksinäisyys vapaa-aikana, kavereiden puute Hyvä ruoka on lapsille tärkeää kotona ja koulussa Lapsia ei kuunnella tarpeeksi heitä koskevissa asioissa www.lapsiasia.fi

Lapset ja nuoret haluavat vaikuttaa ”Haluaisin, että me nuoret itse voisimme kertoa, mikä meitä risoo tai vaivaa tai mistä olemme onnellisia. Aikuiset eivät kuuntele tarpeeksi vakavasti, vaikka sanottavaa olisikin” ”Haluaisin olla mukana päättämässä, mitä harrastuspaikkoja rakennetaan tänne” ”Ei kannattaisi päättää lasten asioita ilman lapsia, ettei tehdä huonoja juttuja! ”Haluaisin vaikuttaa siihen mitä tehdään käsityötunnilla koska opettaja aina päättää mitä tehdään” www.lapsiasia.fi

Vapaa-aika: hyvin olevat asiat Harrastukset Kaverit Virikkeellinen ja turvallinen elinympäristö ”Ympäristö on turvallinen ja puhdas. Urheilupaikkoja on riittävästi. Pururatoja on tarpeeksi. Mihinkään harrastukseen ei ole pitkä matka ja harrastuksia on riittävästi. Lähelläni asuu riittävästi kavereita.” (alakoululainen) ”Saan vapaasti liikkua, ei tarvitse aina olla siellä missä joku määrää, ja minulla on joustovaraa kotiin tulo ajassa.” (yläkoululainen) www.lapsiasia.fi

Monipuolisuutta ja vähemmän suorituspaineita vapaa-ajalle Eniten toivottiin monipuolisempia harrastus- ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksia pienillä paikkakunnilla ulkoilu- ja liikuntapaikkojen lisäämistä tai parantamista Nuorille enemmän toimintaa ja kokoontumistiloja Osalla oli omaa vapaata aikaa liian vähän tai harrastukset toivat suorituspaineita (yläkoululaiset) www.lapsiasia.fi

Vapaa-ajalla parannettavaa ”-- voisi olla enemmän harrastusmahdollisuuksia, sillä syrjäkylillä asuvat eivät voi oikeastaan harrastaa mitään joukkueliikuntaa tai mitään muutakaan. –” (yläkoululainen) ” Ei olisi niin paljon harkkoja. Olis vaikka vaan kaksi kertaa viikossa. Että näkisi kavereita. (alakoululainen) ” Että judossa olisi enemmän leikkejä” (alakoululainen) ” Haluaisin että olisi joku kerho missä tehtäis kaikenlaista kivaa” (alakoululainen) www.lapsiasia.fi

Kodin ja perheen asiat Kodista ja perheestä oli eniten myönteistä sanottavaa n. 40 % mielestä ”kaikki on hyvin” tai ” ei parannettavaa” ”Minulla on turva, on ruokaa, rakastava perhe ja katto pään päällä.” (alakoululainen) Toiveina perheen yhteisen ajan lisääminen ja riitojen vähentäminen Meidän perheessä on kaikki hyvin mutta minä ja sisko joudutaan yleensä olla kaikki päivät melkein kaksin kun aikuiset ovat töissä myöhään tai jollain tärkeillä asioilla.” (alakoululainen) www.lapsiasia.fi

Koulu: hyvin olevat asiat Sosiaaliset suhteet 63% maininnoista mukavat/pätevät opettajat ja hlökunta kaverit luokkahenki ja koulun ilmapiiri Muita hyviksi mainittuja: Opetus ja oppiminen Kouluruokailu (n. 20 % maininnoista) Koulun tilojen viihtyisyys (n. 20 %) Välitunnit (alle 10 %) ”Opettajiin, jotka jaksaa aina tukea (vaikka ne joskus tuntuukin ärsyttäviltä) ja kavereihin joille voi kertoo kaiken.” (yläkoululainen) www.lapsiasia.fi

Koulua ja ruokailua arvostettiin mutta… Löytyi myös paljon kohentamista ruokailusta pihan viihtyisyydestä ja välituntikäytännöistä koulun ilmapiiristä ja yhteisöllisyydestä koulun tiloista www.lapsiasia.fi

Koulu: parannettavaa ”Kouluruoassa voisi kysyä oppilaiden toiveita.” (alakoululainen) ”Välitunnit sais olla pidempiä että ehtisi kunnolla leikkiä ja liikkua.” (alakoululainen) ”Kun jotain haukutaan niin sen käsittelyä ei oikeen hoideta kunnolla loppuun asti koulussamme.” (alakoululainen) ”Maalatkaa koulu pirteämmäksi eikä sellaiseksi kuin sairaala!!!” (yläkoululainen) www.lapsiasia.fi

Koulu: vaikuttaminen Yleinen halu ja tarve saada vaikuttaa koulukäyntiä ja kouluyhteisöä koskeviin asioihin ruokailun ja välituntikäytäntöjen lisäksi esim. säännöt, lukujärjestys, valinnaisuus oppiaineiden sisällä (esim. käsityön aihe, liikuntatunnin sisältö) www.lapsiasia.fi

Lapset ja nuoret Suomessa Hyvin: koulunkäynti, perheen huolenpito, harrastukset ja virikkeet, turvallisuus Aikuisten tulisi puuttua nuorten päihteidenkäyttöön seurata enemmän lasten ja nuorten tekemisiä, kysellä kuulumisia seurata lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia ja tarjota apua tarjota harrastusmahdollisuuksia ja virikkeitä Lapset ja nuoret haluavat tulla kuulluiksi päätöksenteossa! www.lapsiasia.fi

Parasta lapsuudessa Vapaus, huolettomuus, ei vastuuta Ei rahahuolia, verojen ja laskujen maksamista Ei tarvitse käydä töissä Saa leikkiä ja pelata Saa olla lapsi/nuori On aikaa kavereille Elämä on vielä edessäpäin www.lapsiasia.fi

Parasta lapsuudessa ”Ei tarvitse huolehtia muista eikä kantaa vastuuta. Saa vain olla kavereiden kanssa ja pitää hauskaa. Ei tarvitse rahoittaa mitään.” (alakoululainen) ”Ei tarvitse itse vielä päättää kaikista vaikeammista asioista.” (yläkoululainen) ”Elämä on vielä edessä. Voi kokea paljon.” (yläkoululainen) www.lapsiasia.fi

Asiaa aikuisille! kotona vanhempien läsnäolo ja yhteinen aika koulussa lapset mukaan suunnitteluun- piha, tilat, opetus yhteisöllisyys ja hyvä ilmapiiri koulussa - kiusaaminen, reiluus monipuolinen vapaa-aika ja vähemmän suorituspaineita aikuisten tukea arjen päätöksiin ja tilanteisiin otetaan selvää mitä lapset itse ajattelevat www.lapsiasia.fi

Kiitos! Julkaisun valokuvat Porin ja Satakunnan lastenkulttuuri verkosto ”Vähäx valottaa”-festivaali www.lapsiasia.fi